Bouwverslag 1:200 Bismarck

jongens ik heb een probleem dat deel bij 18 heb ik er op maar bij de voorkant steekt een stukje spant uit of moet daar dat deel van voor op

Stefan,

Nauwelijks een uur geleden beloof je aan Danny dat je bter je best zal doen om je problemen te verwoorden. Dan plaats je 15 minuten later alweer een bericht, wat helemaal niets zegt. Gebruik nu aub toch eens meer dan 1 zin om je probleem uit te leggen.

Zoals Danny al zei: wij zitten niet naast je, en wij kunnen jou probleem dus ook niet zien. 1 foto zegt maar dan 1000 woorden, dus doe eens moeite om te leren hoe je foto's bij je vragen kan krijgen.
En maak dan een duidelijk omschrijving van wat het probleem is.

stefan12 zei:
jongens ik heb een probleem dat deel bij 18 heb ik er op maar bij de voorkant steekt een stukje spant uit of moet daar dat deel van voor op
Is dit zelfs wel nederlands? Ik zie geen foto... ik kan mij visueel dus niets voorstellen. En met zo'n geweldige zinsbouw begrijp ik er nog minder van.
Hoe kunnen wij jou nu op een goede manier helpen, en jij niet eens deftig je probleem kan uitleggen???

Stefan,

Ik denk dat je de uitdiepingen voor de ankers bedoelt. Dit komt nog onder het voordek.
Dit onderdeel komt met deel 22. Je moet niet te snel willen gaan. De afsluiting van het voordek is nog helemaal niet aan de orde.

Theo

ja dat bedoel ik maar komt dat plaatje over dat lege stukje ander kan ik er opvuller pakken ik weet dat er een gipsen ding komt en daat weer een plaatje op mijn vraag is komt dat stukje over die rand heen ??

ja dat bedoel ik maar komt dat plaatje over dat lege stukje ander kan ik er opvuller pakken ik weet dat er een gipsen ding komt en daat weer een plaatje op mijn vraag is komt dat stukje over die rand heen ??
Stefan , ik denk dat het voorste dekstuk te ver naar achteren, ligt het moet eigenlijk gelijk liggen met de voorkant van dat spant, wat je nu nog ziet.
Hier kun je even kijken hoe het zit.
http://bismarck.oehm.net/index.php?ta=conhtml&obj=021021&st3=z&stnr=3&sp=2&titel=Ausgabe+021#

groetjes Wiel

Laatst bewerkt:
Ik zou je gewoon aanraden om even geduld te hebben tot je deel 22 hebt ontvangen. Dan kan je vanzelf zien of het over het gat heen valt of niet. Eerlijk gezegd denk ik dat het erover heen zal vallen. Als je wilt weten hoe het eruit gaat zien kan je ook eens op de Duitse of Engelse sites kijken die al diverse malen zijn genoemd in dit forum. Zij zijn al veel verder en vaak zitten er scherpe foto's bij.

Theo

Stefan, dit is jouw foto:
full

En dit is een foto van een site die hierboven door iemand aangegeven werd:
021021_118.jpg

Als ik goed kijkt, lijkt het erop dat jouw dek net 0.5cm ofzo tekort komt.. op jouw foto zie je nog twee houten steunen zitten, voor en iets onder het dek. Op de foto hierboven lijkt het alsof het dek OP die steunen ligt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Stefan, dit is jouw foto:
full

En dit is een foto van een site die hierboven door iemand aangegeven werd:
021021_118.jpg

Als ik goed kijkt, lijkt het erop dat jouw dek net 0.5cm ofzo tekort komt.. op jouw foto zie je nog twee houten steunen zitten, voor en iets onder het dek. Op de foto hierboven lijkt het alsof het dek OP die steunen ligt.
ja jij snapt het wat moet ik ermee doen

Laatst bewerkt door een moderator:
ik ga nu slapen
hallo bouwers. wat ik niet begrijp is dat er dingen niet passen of te kort zijn.. is het niet zo als er iets niet goed past of te kort is.... zo als het dek van stefan.. dat het dan een fout van jezelf is.. of moet ik hier van uit gaan dat de onderdelen niet deugen of gewoon tekort zijn. ik ga er van uit dat het niet in de onderdelen zit.. ik ben nog niet klaar met de eerste laag beplanking en heb een beetje de schrik om aan het dek te beginnen.. ik werk volgens de gebruiks aanwijzing en tot zover gaat het goed..ik volg het forum met veel belangstelling.. mvgr tony weltrusten stefan

@ Teo

zelf wacht ik even met het dek , omdat ik deze in 1 geheel wil maken,( ipv meerdere verwijderbare delen en daarbij het afneembare dek verder naar de boeg wil laten lopen, tot aan de golfbreker, dit geeft een wat strakker beeld, zonder een naad.

Ik heb de onderdelen ook achter elkaar gelegd, en geen problemen gezien.

van hek naar boeg deel 61-64-62-59-60
deel 61 ligt zo'n 30 mm van het hek af, deze zit in zijn geheel op het afneembare achterste deel.

dit is enige dat ik kan bedenken, waarom jij 30 mm tekort komt, terwijl alle delen dezelfde lengte hebben bij zowel Danny, als bij jou en mij

deel 61 251 mm
deel 64 239 mm
deel 62 246 mm
deel 59 119 mm
deel 60 239 mm

Groeten Paul.

Ik denk dat Stefan eerst eens moet kijken of het afneembare deel wel op de goed plek eindigt. Als dat wel het geval is. Mijn delen zij ±240mm lang. Het kan natuurlijk zijn dat tijden de spanten bouw de spant niet 100% zuiver geplaatst was. Of tijdens de beplanking dat er iets scheef getrokken is. Eerst effe meten dus. Misschien een vertekening van de camera, maar de neus lijkt niet haaks te zijn, of de derde spant loop niet geheel paralel aan de neus. Daarbij is een 3mm ruimte niet echt een probleem. Dit kun je altijd oplossen met een klein houtje. Ik zou er niet echt van wakker liggen in ieder geval.

In het geval van Theo heb ik mijn twijfels of het aan de bouwer ligt. Hij heeft al wat ervaring met dit soort pakketten. Het verschil is te groot voor verkeerd bouwen, dus ga daar maar van uit dat het verkeerd geleverd is. Je ziet dat de gereserveerde ruimte voor de plank goed is (van dubbele spant tot dubbele spant).

Over het algemeen gaat het goed. Met de Yamato nog nooit problemen gehad met maatvoeringen.

Danny
dus als ik nou een rest plankje dun vijl en er dan op lijm is dat een idee

@ Teo

zelf wacht ik even met het dek , omdat ik deze in 1 geheel wil maken,( ipv meerdere verwijderbare delen en daarbij het afneembare dek verder naar de boeg wil laten lopen, tot aan de golfbreker, dit geeft een wat strakker beeld, zonder een naad.

Ik heb de onderdelen ook achter elkaar gelegd, en geen problemen gezien.

van hek naar boeg deel 61-64-62-59-60
deel 61 ligt zo'n 30 mm van het hek af, deze zit in zijn geheel op het afneembare achterste deel.

dit is enige dat ik kan bedenken, waarom jij 30 mm tekort komt, terwijl alle delen dezelfde lengte hebben bij zowel Danny, als bij jou en mij

deel 61 251 mm
deel 64 239 mm
deel 62 246 mm
deel 59 119 mm
deel 60 239 mm

Groeten Paul.

Paul,

Ik heb mijn delen nog maar eens opgemeten en kom nog steeds tot dezelfde conclusie. Delen 64 zijn ruim 3 cm te kort.

Deel 61 251 mm
Deel 64 206 mm
Deel 60 240 mm
Deel 62 248 mm
Deel 59 119 mm

Deel 61 ligt ook bij mij ong 30 mm ( 35 om precies te zijn) af van het hek.
En stopt precies op de dubbele spant 45.

Overigens blijf ik het volste vertrouwen houden in de uitgever(s). Zoals ik al eerder heb vermeld, dit is mijn 3e project. De Eendracht en de Amerigo Vespucci van De Agostini en dus de Bismarck van Hachette. Nog nooit een probleem gehad en ze sturen me een nieuw deel 64 op dus dan ga ik ervan uit dat ik daarna gewoon vrolijk verder kan bouwen.

Theo

Back