Bouwverslag 1:200 Bismarck

Ziet er goed uit Marv!!!

Had jij nou ook een varend model gemaakt?

Ik zelf ben nog steeds met de laatste (zware) loodjes bezig

Groeten Carl

Bismarck

Bouwers,

Even over de voortgang van mijn aankopen van alle sets.
33 t/m 128 zijn binnen.
130 t/m 140 zijn binnen.
Voor 1-3-4-5-6-7-8-9-10-17-18-19-20 loopt een bod.
Voor 11 t/m 16 en 21 t/m 32 zie ik geen problemen.
Voor 2, 16 en 129 is geen enkel aanbod te vinden.
Voor 2 heb ik met medewerking van een andere bouwer al een oplossing gevonden.
Voor 16 kan ik gewoon naar de winkel.
Voor 129 heb ik wel een aanbod lopen voor het plastic maar niet voor die etsplaat, want die zit daar niet bij!
Dat is dus eigenlijk het enige overgebleven probleem aangezien Hachette Frankrijk, met zijn nog te leveren nummers, ineens met zijn Bismarck van het scherm is verdwenen.
Daarom de brandende vraag: Kan iemand iets betekenen in die ets-plaat van pakket 129?

hallao allemaal ,

als eerste harstikke bedankt voor de reactie's van mijn omgeving krijg ik ook mooie reacties de meeste mensen vinden het iets bijzonders .

maar om even te reagere op Moky en Leos ja ik ga met het model varen ik heb alle onderdelen ook extra goed vast gezet de messing delen heb ik met een heel klein druppetje vast gesoldeert zie je niks van .
verder heb ik de schroefas kokers de roeren en de schroeven er nog niet opgedaan want een kennis maakt voerbootjes voor karper vissers .
en die heeft een machine met een lange as met aan de voorkant een boor die in een rechte lijn door de boot een boort waar de schroefassen moeten komen vervolgens als de boor terug draai word langs het geboren gat een rubertje vacuum bevestigt verwarm en zo voorkomt het dat er water in komt en de as zit gelijk heel mooi gereedschap alleen moeilijk uit te leggen ,

ook heb ik de hele boot in een badkuip gelegd goed nieuws haha hij bleef drijven en lag heel mooi met zijn waterlijn en recht in eht water beter kon nie :)

alleen wat ik er verder nog extra opdoe is behalve de motor, doe ik in de schoorsteen van de bismarck een zwart stoom aragaatje die er stoom uitblaast en verder laat ik de 4: 38 mm geschuts torens draaien op 4 spoeltjes van ieder 0,47 ampiere dit kan ik allemaal mogelijk maken medens mij school ik studeer werktuigbouwkunde dus ik kan dankbaar gebruik maken van de meest fijne machines en materiaal en de kennis van de praktijk leraren .
en meer komt er ook echt niet op dan is het echt klaar ook:)

groeten marvin

schroefassen

HALLO MARV

ik heb nog twee schroefassen en twee motoren liggen.
deze zijn teveel gestuurt met om ruilen.
als je interesen heb mag je deze hebben.

vrg Ries.

ik heb beide arado's afgewerkt en moet deze enkel nog met een laagje matvernis spuiten; ik vind dat de kleine smalle stripjes op de cockpit niet voldoende kunnen vastgeplakt worden (er zitten kleine knikjes in) en daarom heb ik schrik dat deze in de toekomst zullen loslaten!! kan ik eventueel alles in vernis spuiten zodat de plakband door de vernis gefixeerd wordt!!?? iemand hier ervaring mee?

Cockpit

ik heb beide arado's afgewerkt en moet deze enkel nog met een laagje matvernis spuiten; ik vind dat de kleine smalle stripjes op de cockpit niet voldoende kunnen vastgeplakt worden (er zitten kleine knikjes in) en daarom heb ik schrik dat deze in de toekomst zullen loslaten!! kan ik eventueel alles in vernis spuiten zodat de plakband door de vernis gefixeerd wordt!!?? iemand hier ervaring mee?

Leo

De cockpit zou ik niet mat spuiten, dat ziet er niet uit. Je kan spuiten met Parket plus (Wordt ook gebruikt als ondergrond voor decals), dat is hoogglanzend en de stripjes kun je eventueel vastplakken met Kristal Klear. Dat is speciaal om heldere onderdeeltjes te lijmen.

beste bismarckbouwers, in bouwinstructie 140/78 staat vermeld bij de hoek waarin de kraanarmen staan: 'de katrollen moeten zich op 38,5 mm van de basislijn bevinden van de sokkels'. volgens mij is er een foutje ingeslopen want 38,5 mm is véél te laag. kan er iemand mij vertellen hoeveel het juist moet zijn? bedankt alvast

Bismarck/Hachette 1:200

Hoe staat dat dan op die Duitse site:
Die Bismarck

beste bismarckbouwers, in bouwinstructie 140/78 staat vermeld bij de hoek waarin de kraanarmen staan: 'de katrollen moeten zich op 38,5 mm van de basislijn bevinden van de sokkels'. volgens mij is er een foutje ingeslopen want 38,5 mm is véél te laag. kan er iemand mij vertellen hoeveel het juist moet zijn? bedankt alvast

Foutjes

Zij die nu nog aan het bouwen zijn let op. De maat bij de kraanarmen is niet het enige foutje. 83,5 is inderdaad juist. Wat er ook lastig is, is dat een aantal onderdelen niet in de bouwbeschrijving meegenomen zijn. Zo horen er naast de hangaars nog twee kastjes te staan. Die zie je wel op de foto's, maar worden verder niet benoemd. Ook een stel luikjes op het dek bij de katapults zie je nergens (zie foto van Senmut) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Raadzaam is het om terug te bladeren in dit forum. Alle bovengenoemde zaken zijn daarin aan de orde gekomen.

Zoals dit:
Vrolijk rondplakkend op de Bismarck kwam ik het volgende tegen.
Bij aflevering 72 brengen wij een messing wand aan.
Die volgt de ronding achter het middelste secondaire geschut aan stuurboordzijde. Ook bij 72 plakken we er een deurtje op, meer niet.

Gisteren de verticale ventilator zuiltjes erop gezet.
En toen zag ik het plaatje in het boekje. Het deurtje was verdwenen en een hoop luikjes waren ervoor in de plaats gekomen. Ergens vond ik nog een etsplaatje met luikjes die er op leken en heb ze er dus maar opgeplakt. Of is dit weer Tirpitz?

Laatst bewerkt door een moderator:
LeoS,
Leuk om te lezen man! Ik moet nog beginnen (volgende week!) en al zoveel beren op de weg, maar wel leerzaam en raadzaam om te lezen. Thanks.
Overigens: Het enigste wat nu nog in mijn verzamelwoede naar die 140 delen nog ontbreekt is een paar etsjes uit die plaat in deel 129.
Was een leuke inspanning om al die 140 delen bijeen te krijgen.
De bouwplaats is inmiddels ook gereed en de laatste delen komen deze week binnen uit de landen binnen Europa en dan starten.

Goedemorgen,

Mijn naam is Willem de Jong (60) en ik bouw ook de Bismarck, ben bij deel 130 dus de lastigste delen komen er nu aan. Ik wil graag beginnen de onderdelen die klaar zijn te spuiten met de airbrush, maar ik wil het liefst watergedragen verf gebruiken. Heeft u een advies voor het merk en hoe zit het dan met de kleuren?
Heel hartelijk dank voor een reactie.
Overigens ziet uw model er schitterend uit!

met vriendelijke groet,
Willem

Goedemorgen,

Mijn naam is Willem de Jong (60) en ik bouw ook de Bismarck, ben bij deel 130 dus de lastigste delen komen er nu aan. Ik wil graag beginnen de onderdelen die klaar zijn te spuiten met de airbrush, maar ik wil het liefst watergedragen verf gebruiken. Heeft u een advies voor het merk en hoe zit het dan met de kleuren?
Heel hartelijk dank voor een reactie.
Overigens ziet uw model er schitterend uit!

met vriendelijke groet,
Willem

Willem,

Er is op dit forum een lijst met de kleuren, van RAL omgezet naar Vallejo Air spuitverf. Je zult even terug moeten bladeren om die te vinden. Ook mijn Bismarck is gespoten met deze Vallejo verf. Het is een acrylverf en al dun genoeg om mee te airbrushen. Klein beetje verdunnen is soms nodig. Wel goed ontvetten en daarna primen met de Vallejo primer (grijs). Het droogt heel snel en daarmee is ook het probleem van deze verf aangekaart. Je moet je spuitje goed doorspuiten elke keer om te voorkomen dat er verf opdroogt van binnen.

nog een vraagje ivm de schildering van de schouw: binnenzijde antraciet is reeds gebeurt en de rest in grijs ral 7001 is ook duidelijk; maar tot hoever moet het bovenste gedeelte van de schoorsteen zilverkleurig geverfd worden?? is het alleen de schuine opstaande rand of meer? weeral bij voorbaat dank!

Schoorsteen

nog een vraagje ivm de schildering van de schouw: binnenzijde antraciet is reeds gebeurt en de rest in grijs ral 7001 is ook duidelijk; maar tot hoever moet het bovenste gedeelte van de schoorsteen zilverkleurig geverfd worden?? is het alleen de schuine opstaande rand of meer? weeral bij voorbaat dank!

Bij die van mij heb ik het tot de naad tussen de kap en de rest van de schoorsteen zilver gemaakt. Inclusief de pijpjes die rondom staan. Voor de kleur heb ik roestvrijstaal van Alclad II gebruikt.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ga aanstaande maandag beginnen met de bouw van het schip. Heb het hele forum doorgelopen. Een document van gemaakt. Kan ik alles wat er aan moeilijkheden voorbij kwam snel terugvinden. Alle delen zijn sinds gistermiddag binnen. Alleen dat deel 129 heb ik nog steeds niet helemaal compleet. Wel een kostbaar etsplaatje daarin. Vrijwel niemand heeft er iets van. De laatste etsplaat die op Ebay aan mijn neus voorbij ging bracht zo te zien wel €60 op inclusief verzendkosten! Gelukkig waren er 2 forumbezoekers die mij aan de plastic deeltjes konden helpen en van de etsplaat ook nog 80-90 procent. Die resterende deeltjes van die plaat blijven dus nog een probleem. De zoektocht op internet heeft dus een week of zes geduurd. Dat is dan niet al te lang geweest.
Bracht veel mail, biedingen en voorstellen etcetera met zich mee.
Bedankt voor alle raad die ik van het forum heb kunnen plukken en nu als beginner aan een prachtig model kan gaan bouwen.

PS. HMS Hood ook nog steeds niet opgegeven om uit Engeland te verkrijgen!

weerom bedankt leo; kan het zijn dat jou arado's in camouflage zijn geverfd of is dit schaduw; ik zie ook rode verf aan de vlotters vooraan!?
groetjes

Back