Google... Duits, Engels, Frans... Kies maar uit!
Ja ok dat klopt, maar bedoelde eigenlijk hier op dit forum

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Google... Duits, Engels, Frans... Kies maar uit!
Geen mbf-verslag... plaats maar snel plaatjes!![]()
....Systeem: De ene servo trekt de andere servo naar voren en achteren. Hierdoor gaan de hulp roeren gedeeltelijk met het hoofd roer mee mee. Om het Lurssen het effect te krijgen bedien ik de 2e servo waardoor de hulp roeren zich naar buiten richten. Hoe het in de praktijk zal werken weet ik nog niet. In ieder geval koop ik een andere zender met progammeerbare kanalen zodat ik ook nog de graden van de hulp roeren kan in stellen.
Ja... ik heb 'm door. Duurde even. En de boot van Terkiele ken ik... Mooi schip!.....TerKiele uit Duitsland heeft met zijn S een soortgelijke constructie en daar werkt het.
u
Hoi Karel,
Leuk bedacht, maar moet je BB roerhevel niet precies de andere kant op wijzen? Wat je nu krijgt is dat je met sturen de roeren tegen elkaar in hebt bewegen en als je de voorste servo bedient gaan de roeren juist dezelfde kant op.
Ohw, je doet het precies andersom dan wat ik dacht.
Het is dat je met dat hoofdroer zit, anders had ik het toch echt andersom gedaan... Ik ben een beetje huiverig om je meest gebruikte beweging (sturen) zo indirect te laten gaan.
Karel, wat je nu hebt zijn twee uitstekend functionerende remkleppen. De hoek die de Lurssenroeren max mogen maken voor een fatsoenlijk Lurssen-effect (zonder zichtbare vertraging in het varen) is ongeveer 25 graden. (bij het origineel iets meer) Je hebt ze nu onder (geschat) 45 graden staan terwijl je centrelineroer nog in neutraal staat... Kun je nagaan wat het "binnenbocht-roer" gaat doen als je een bocht maakt. Dat zal dan vrijwel haaks op de vaarrichting komen. Vinden ze benedendeks en op de brug niet zo leuk, want daar wordt men naar voren gelanceerd door de plotselinge vertraging...
Waarschijnlijk zal je S-boot, als je in deze constellatie het Lurssen-effect activeert, de boeg dramatisch in de golven drukken. Ik raad aan de verhoudingen in de bedieningsstangen te wijzigen totdat je minder uitslag op je Lurssenroeren krijgt.