Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

zo, heb me vandaag bezig gehouden met het in elkaar zetten van diverse onderdelen en de deling in het dek gemaakt.

Deze krijgt alleen navi verlichting en een ander model geschut erop.

zie foto's,

full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Geen mbf-verslag... plaats maar snel plaatjes! :)

hier de pics van de staat waarin ik hem heb gekocht, ik gaat er nog niet aan beginnen hoor, eerst de Italeri Schnellboot afmaken.
Als ik er aan gaat beginnen maak ik er een nieuw topic voor aan.
Ik heb hier iig nog aardig werk aan gezien deze set al een tijdje oud is.

hier de foto's
full
full
full

Roeren en Lurssen

full

full

Na een dagje passen,meten solderen en lijmen eindelijk het door mij gewenste Lurssen effect op de BB roeren gekregen. Systeem: De ene servo trekt de andere servo naar voren en achteren. Hierdoor gaan de BB roeren gedeeltelijk met het hoofd roer mee mee. Om het Lurssen het effect te krijgen bedien ik de 2e servo waardoor de BBroeren zich naar buiten richten. Hoe het in de praktijk zal werken weet ik nog niet. In ieder geval koop ik een andere zender met progammeerbare kanalen zodat ik ook nog de graden van de BBroeren kan in stellen. Ik had alles getest met een servo tester die ik in 3 standen kan gebruiken. 1 handbediening, 2 neutralr stand 3 Constante beweging.
Na alles op de zender en ontvanger te hebben aangesloten klopte er geen meter meer van de afstellingen. Kostte weer een paar uurtjes om alles goed te krijgen. Nu alles functioneert in de proefopstelling wil ik het soldeerwerk en de onderdelen nog weer een keer maken met beter passende onderdelen. Deze zijn besteld. Ik verwacht eind van de week alles binnen te hebben

groetjes
Karel

Leu oet Twente Leuke Leu

Hoi Karel,
Leuk bedacht, maar moet je BB roerhevel niet precies de andere kant op wijzen? Wat je nu krijgt is dat je met sturen de roeren tegen elkaar in hebt bewegen en als je de voorste servo bedient gaan de roeren juist dezelfde kant op.

....Systeem: De ene servo trekt de andere servo naar voren en achteren. Hierdoor gaan de hulp roeren gedeeltelijk met het hoofd roer mee mee. Om het Lurssen het effect te krijgen bedien ik de 2e servo waardoor de hulp roeren zich naar buiten richten. Hoe het in de praktijk zal werken weet ik nog niet. In ieder geval koop ik een andere zender met progammeerbare kanalen zodat ik ook nog de graden van de hulp roeren kan in stellen.

Karel, wordt dit niet een erg zware constructie in het achterschip? En inderdaad, wat Sets ook al zegt: op deze manier trek je de Lurssenroeren dezelfde kant uit. De bedoeling is juist dat ze beiden naar buiten staan...

Stel je overigens van het effect niet teveel voor; Ja, het schip komt platter in het water te liggen (het hek wordt gelift) maar snelheid win je niet. Het is een leuke gadget en optisch ook aardig, meer niet.
Het enige voordeel is dat je boot zich met het bochtenwerk ook anders gedraagt.
Zonder Lurssen-effect gooit ze zich tot wel 40 graden op haar kant;
140314.jpg

scheissezerstorer.jpg

Met Lurssen-effect blijft ze in de bochten veel rechter liggen.
140304.jpg

De VvBsvS (Vakbond voor boegschutters van Schnellboote) is overigens niet blij met het Lurssen-effect; hun leden krijgen een enorme plens water zich heen zodra een S-Boot met Lurssen een scherpe bocht maakt. Omdat de boeg wat omlaag gaat, komt er een "waterbel" voor het schip...
140302.jpg

Leden van de Bond bereiden zich voor op acties...

De Trekservo bedient de roeren. Dus deze trekt de 2e servo naar zich toe of duwt de servo van zich af. De roeren gaan dan natuurlijk mee. Het hoofdroer wordt ook bedient door dezelfde trekservo. Voor het gewenste Lurssen effect bedien ik de 2e servo. De BB roeren draaien dan naar buiten maar gaan ook nog gedeeltelijk mee in een bocht. Even de ogen dicht knijpen en je het proberen voor te stellen dan valt het kwartje wel. Of het in het water goed werkt weet ik ook niet zeker. TerKiele uit Duitsland heeft met zijn S een soortgelijke constructie en daar werkt het.

groetjes
Karel

Leu oet Twente Leuke Leu

Ben ik eigenlijk niet zo bang voor omdat je een zeker gewicht achterin moet hebben.
De accu partij komt ongeveer de midscheeps liggen. Als ik lees wat de diverse bouwers allemaal in hun S hebben ingebouwd hoop ik dat het mee valt. Daarbij is alles demontabel.
het is er sneller uit dan dan dat je het er in bouwt.

Leu Oet Twente Leuke Leu

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Ohw, je doet het precies andersom dan wat ik dacht.
Het is dat je met dat hoofdroer zit, anders had ik het toch echt andersom gedaan... Ik ben een beetje huiverig om je meest gebruikte beweging (sturen) zo indirect te laten gaan.

Ohw, je doet het precies andersom dan wat ik dacht.
Het is dat je met dat hoofdroer zit, anders had ik het toch echt andersom gedaan... Ik ben een beetje huiverig om je meest gebruikte beweging (sturen) zo indirect te laten gaan.

Ik eigenlijk ook wel maar het kan in feite geen kant op dan de goede kant. Wil het niet kan ik altijd nog overstappen op de methode van Roel of het Lurssen effect gewoon achterwege laten.

Laatst bewerkt:
Wordt dit niet een erg zware constructie in het achterschip?

Ben ik eigenlijk niet zo bang voor omdat je een zeker gewicht achterin moet hebben.
De accu partij komt ongeveer de midscheeps liggen. Als ik lees wat de diverse bouwers allemaal in hun S hebben ingebouwd hoop ik dat het mee valt. Daarbij is alles demontabel.
het is er sneller uit dan dan dat je het er in bouwt.

Leu Oet Twente Leuke Leu[/QUOTE]

Laatst bewerkt:
Arkonide, je bent lekker bezig geweest, was al benieuwd wanneer je weer eens wat liet zien;)
Ziet er leuk uit.;)
Ik heb er voor gekozen het niet erin te maken.
Het is net wat Roel zegt een leuk extra dingetje, maar wint er niet veel mee.

Ik kom binnenkort ook weer met een update, maar was de laatste tijd beetje druk met vanalles :p
Ik heb wel al wat ik de verf staan en heb al wel wat ik elkaar gelijmt enz..

Karel, wat je nu hebt zijn twee uitstekend functionerende remkleppen. De hoek die de Lurssenroeren max mogen maken voor een fatsoenlijk Lurssen-effect (zonder zichtbare vertraging in het varen) is ongeveer 25 graden. (bij het origineel iets meer) Je hebt ze nu onder (geschat) 45 graden staan terwijl je centrelineroer nog in neutraal staat... Kun je nagaan wat het "binnenbocht-roer" gaat doen als je een bocht maakt. Dat zal dan vrijwel haaks op de vaarrichting komen. Vinden ze benedendeks en op de brug niet zo leuk, want daar wordt men naar voren gelanceerd door de plotselinge vertraging...
Waarschijnlijk zal je S-boot, als je in deze constellatie het Lurssen-effect activeert, de boeg dramatisch in de golven drukken.

Ik raad aan de verhoudingen in de bedieningsstangen te wijzigen totdat je minder uitslag op je Lurssenroeren krijgt.

Karel, wat je nu hebt zijn twee uitstekend functionerende remkleppen. De hoek die de Lurssenroeren max mogen maken voor een fatsoenlijk Lurssen-effect (zonder zichtbare vertraging in het varen) is ongeveer 25 graden. (bij het origineel iets meer) Je hebt ze nu onder (geschat) 45 graden staan terwijl je centrelineroer nog in neutraal staat... Kun je nagaan wat het "binnenbocht-roer" gaat doen als je een bocht maakt. Dat zal dan vrijwel haaks op de vaarrichting komen. Vinden ze benedendeks en op de brug niet zo leuk, want daar wordt men naar voren gelanceerd door de plotselinge vertraging...
Waarschijnlijk zal je S-boot, als je in deze constellatie het Lurssen-effect activeert, de boeg dramatisch in de golven drukken. Ik raad aan de verhoudingen in de bedieningsstangen te wijzigen totdat je minder uitslag op je Lurssenroeren krijgt.

Hai Roel wist niet dat je boos werd. Ik zal de kleppen terugsturen naar +- 25 graden. Bedankt. Kost me waarschijnlijk weer een paar uurtjes knobbelen. Ga de servo uitslag veranderen. Deze zal kleiner moeten worden. Zal het een en ander waarschijnlijk niet meer passen. Ik ga er mee aan de slag.

In aanbouw de Italeri 1/35. In het dok de Volharding I

Laatst bewerkt:
Back