Bouwverslag Robin ATL

Enkele weken aan de slag met een nieuw project.

Er komt een kist aan, kan amper binnen.

IMGP2344-vi.jpg



IMGP2345-vi.jpg


IMGP2346-vi.jpg


Inbouw buis vleugelbevestiging en spant met sleepkoppeling:
IMGP2379-vi.jpg


Verkasting hoofdlandingsstel:
IMGP2380-vi.jpg



Verkasting achteraanzicht:
IMGP2381-vi.jpg



Sleepkoppeling (dubbel bruikbaar!):
IMGP2382-vi.jpg


Staat voor de eerste keer op z'n poten:
IMGP2383-vi.jpg



Staartvlakken (V-tail):
IMGP2384-vi.jpg



Mooi is ie:
IMGP2385-vi.jpg



Staart gemonteerd:
IMGP2386-vi.jpg



Flaps en ailerons ingedekt:
IMGP2397-vi.jpg



Toch maar wat meer scharnierpunten ingebouwd:
IMGP2398-vi.jpg
 
Vraagje...

... kan je dr met z'n twee in zitten of slechts in je eentje? :p

Ook hier bijzonder benieuwd naar totaalplaatje straks!
Wanneer denk je te kunnen (test)vliegen?
(ondertussen behoorlijk jaloers, alleen al op de werk/stallingsruimte voor zo'n apparaat...)
 
Laatst bewerkt:
pff...
kwam die zo uit de doos (met het preparatiewerk aan de ailerons en dergelijke?) of heb je het voorbereidende werk uitgevoerd zonder foto's?

Ben je zeker dat de kist nog door de deur kan met die V-staart? of is die afneembaar :-)
 
Robin ATL

pff...
kwam die zo uit de doos (met het preparatiewerk aan de ailerons en dergelijke?) of heb je het voorbereidende werk uitgevoerd zonder foto's?

Ben je zeker dat de kist nog door de deur kan met die V-staart? of is die afneembaar :-)

De ailerons en flaps hebben ingebouwde epoxyscharnieren (doorlopende band). Het was wel een priegelwerkje om de kantjes af te werken met 3mm balsa.
De roerhoorns zaten ook niet in de bouwdoos.
Het stabilo is afneembaar, hoewel de romp met stabilo zo in de van kan.

Greetz,
Jan
 
Robin ATL

Montageplaat voor neuslandingsstel:


IMGP2734-vi.jpg



En montage van de neuspoot:


IMGP2736-vi.jpg



IMGP2737-vi.jpg



En van het goede weer geprofiteerd om de kist eens in elkaar te zetten (kan niet binnen):


IMGP2738-vi.jpg



IMGP2739-vi.jpg
 
Dit is idd wel een kist om van te gaan kwijlen!;)

Blijf dit draadje maar eens nauwkeurig volgen!!

Grt, en suc6 met de bouw!

Louis
 
een echte ATL Limbach

Hallo bouwers,

Ik heb een echte ATL L in gebruik, als jullie willen kunnen jullie mee met mijn toestel, dan kunnen jullie eens echt de stick gebruiken !
Laat maar een mailtje, ik ben homebased in EBLE Leopoldsburg Belgie, maar kom overal in Nederland en andere landen.
Het is een echt kunstwerk om dit na te bouwen, ik vind het prachtig gedaan.:idea:

Groeten

Stefan.
 
Robin ATL

Inbouw tank (1.5L) en servo aansturing neuswiel.

IMGP2741-vi.jpg



IMGP2745-vi.jpg



En afdekplaatjes, en toekomstig instrumentenbord.


IMGP2746-vi.jpg



This is the real one:


atl2-vi.jpg
 
Laatst bewerkt:
Chip (ik weet je voornaam niet!)
Ben straks benieuwd naar de vlieg- en sleep ervaringen.

Ik vlieg met een grote Swiss Trainer, een aandachtspunt daarbij is dat de resterende rompdelen (vanwege de enorme "hap" die er uit is vanwege de cockpit/raam) de krachten van de motor en het neuswiel goed opvangen.
Een ST van een andere provider als Bruckmann had dat verkeerd ingeschat en dat leidde tot een breken van de romp bij bvb een iets hardere landing.

Jouw Robin heeft een erg smal overgebleven romp doorsnede, ik hoop dat het sterk genoeg zal zijn........
 
Robin ATL

Jouw Robin heeft een erg smal overgebleven romp doorsnede, ik hoop dat het sterk genoeg zal zijn........


Hey Richard,

Ja dat baart me ook wel zorgen. Temeer daar er nog koelgleuven voor de uitlaten dienen uitgefreesd te worden. Misschien toch maar wat carbon-strengen diagonaal aanbrengen over de Carbon-Kevlar mat.
Greetz,

Jan (De Condors)
 
Jan,

Ik heb gemerkt dat de koeltunnels in mijn ST ook een deel van de krachten opnemen, ik heb ze strak tussen het motorspant en een spant waar de wielpoten aan zitten, gemonteerd.
In het begin wilden die aan de achterkant nog wel eens los gaan zitten totdat ik ze uiteindelijk met een goede mat en epoxy stevig met het achterspant verbonden heb. Misschien kun jij dat ook toepassen?
Voor mijn nieuwe Swiss Trainer (157cc) ga ik weer met tunnels werken, en dit keer zijn dat balsa tunnels met aan twee zijden een matje. Die ga ik echt monteren met toegevoegde sterkte voor de romp in het achterhoofd.

We zijn met wat mannen bij TUN in Tortosa geweest en enkele aanwezige Zwitsers hadden de ATL zien vliegen en waren positief over de landings eigenschappen ervan: nóg makkelijker landen als de ST en dat wil wat zeggen!

Wat soms wel eens vergeten wordt is dat een goede sleepkist goede vliegeigenschappen moet hebben zoals makkelijk te landen. Ga maar eens proberen 80 goede landingen op één dag te maken met wat zijwind met staartwielkisten als een Piper, Wilga oid. En doe dat ook nog eens op een verharde baan....Zorg maar vast voor een doos vol met reserve props... Met enige trots kan ik melden dat mijn ST in 8 jaar tijd en plm 4000 sleeps nog stééds met de eerste (Fuchs) prop vliegt..

Ik hoop dat je straks net zoveel plezier gaat krijgen als wij met de ST!
 
Jan,
Wordt deze kist alleen maar voor de zwevers of ook nog voor de paradrop?
Dit is toch wel een aparte kist moet ik zeggen en ben ook benieuwd naar de vliegeigenschappen als hij straks klaar is.
Misschien zie ik je zondag.
Mvg
 
Robin ATL

Wordt deze kist alleen maar voor de zwevers of ook nog voor de paradrop?

Er komt een module onder de romp voor paradrop, uitwisselbaar met een module voor dropping van paaseitjes enz...
Tot zondag bij de Stunters...
Greetz,
Jan
 
Back
Top