Het sleepvaartmuseum heeft toch enkele foto's gevonden, die wat duidelijkheid scheppen.
Er word in de e-mail gevraagd ze niet te delen, dus dat ga ik ook niet doen.
Ik ga wel de stukjes posten, die voor mij (en eventuele volgers) interessant zijn.
De foto's zijn uit een krant, bij de tewaterlating.
Als je de foto's wilt, en je weet de datum van de tewaterlating, kan je ze wss wel makkelijk vinden in de bib.
Bij de foto staat "stapelloop", daar had ik nog nooit van gehoord maar dat is dus "tewaterlating", weer iets geleerd.
Ik ga mss wel door op dit deel van het schip, maar dat is bijna het enige deel waar je enige inbreng hebt, dat en de kimkiel die niet gelijk loopt zoals in het model, maar naar boven buigt. Dat wil ik ook aanpassen.
Als je een schip namaakt, probeer je het zo goed mogelijk te doen, daarom heb ik ook veel tijd gestoken in de boegschroef.
In deze foto's zie je ook het "hekwerk" beter dat de boegschroef beschermd, dat zit toch schuin, niet horizontaal.
En zie je hoe de onderzijde van het bulbsteven naar de boegschroef loopt.
Dat word niet scherp zoals in de instructies bij Lecturama en BB, of de kunststof Heller 1:200, maar blijft redelijk stomp aan de foto's te zien. Enkel de voorkant van het bulbsteven word iets scherper. Halverwege het bulbsteven word het volgens mij, snel terug stomp
Aan de vlag kan je mooi de lijn zien, die het bulbsteven volgt.
Dat lijkt me ook logischer. Een scherpe onderkant duwt tegen het water, een stompe glijd erover, wat wel zo makkelijk is, als je moet manoeuvreren met een sleper.
En de schroeven, waar ik niet 100% tevreden mee ben.
Ik had onderstaande (grijze) besteld, maar die lijken niet op de originele schroeven.
Dus ik heb andere besteld (eronder) van 60mm die ik kan aanpassen aan de straalbuizen, en die beter gelijken omdat ze iets ronder zijn, en die ik zelf wil aftoppen. Of mezelf de keel afsnijden als er iets mis gaat

Die zijn nog niet 100%, maar beter word het niet denk ik, of ik moet er zelf maken. Daar heb ik nul ervaring mee, en zal dus niet gebeuren.
De rest is "bandwerk", en kan je het enkel zo goed mogelijk proberen doen.
Ik had ook m4 dopmoeren gekocht, als stop voor de schroef. Je ziet iets zitten voor de originele schroef op de foto hieronder, en een dopmoer leek me er beter bij te passen dan een gewone moer.
Als je het beter wil doen kan je een m5-6 dopmoer gebruiken, waar je een m5-6 bus met m4 binnendraad in past, omdat de omtrek van een m4 dopmoer eigenlijk iets te klein is.