Bouwverslag Smit Rotterdam Jumo

Ik wil het voorste spant voor het bulbsteven aanpassen, zodat het wat beter past bij wat ik in gedachten heb, en hoe het er volgens mij was.
Als ik naar de foto hierboven kijk, en naar de Heller 1:200 onderaan, denk ik dat de rode lijn een goede overgang is van de platte bodem, naar het bulbsteven.
Dat is het spant tussen het bulbsteven en de boegschroef.

100_0672.JPG


DSC02570.JPG
 
Is styreen plaat plaat van 1mm dik stevig genoeg, als ik daar een strips van 4mm breed afsnijd voor het rooster voor de boegschroef, met een messing stang door van 1.5mm diameter? Ik heb dat styreen nog liggen van vroeger.
Ik heb er ook van 2mm, maar 3 zo'n strips boven elkaar oogt zo lomp in een gat van slechts 28mm.
Of kijk ik beter voor een strip metaal of messing?
Voor dit rooster dus.

stock-photo-bow-thruster-608987168.jpg


Ik heb nog enkele kleine dingen gemaakt.

Een stop voor als ik de schuine zijde snij voor de boegschroef, zodat ik niet te diep snij.
Ik heb dit gemaakt van een stukje buis van asperine, waarvan ik de diameter geschuurd heb tot het erin paste.

100_0673.JPG


En dan de stukjes om het spant aan te passen. Daarvan moet ik enkel nog de ruimte voor de kielbalk uitsnijden, of de zijkanten nog wat vijlen.

100_0674.JPG

100_0676.JPG
 
Ik heb de plankjes van het luik in het voordek aaneen gekleefd.

Ik heb schilderstape gebruikt om ze tegen elkaar te houden, ze dan aan de kant van de schilderstape tegen elkaar gevouwen, de plankjes gelijmd, en dan terug open gevouwen en op een plank gefixeerd met klemmen.

Blijkbaar kleeft houtlijm niet op schilderstape, en kan je de tape er dan makkelijk aftrekken, nadat de lijm droog is.

100_0681.JPG


Aan de kant van de schilderstape tegen elkaar gevouwen, maar die foto is naar de kl****, dus dan maar deze om duidelijk te maken wat ik bedoel.

100_0684.JPG


Deze zijn nu aaneen gelijmd. Nu ga ik er nog een plankje voor versteviging oplijmen, en kijken hoe ik het kan vastzetten.
Aan de boegkant wss een plankje dat onder het voordek past, aan de achterkant mss met een schroef of magneet.

100_0683.JPG
 
Ik heb de latjes die ik in deze plankjes gesneden heb, aan de binnenkant iets afgeschuind met 220 schuurpapier, zodat ze later makkelijker op het spant oplijnen, zonder grote openingen aan de buitenzijde.
Ik zeg toch dat ik alles lees ;)
Maar het is gewoon handiger zo, dan te proberen half door deze plankjes te snijden, en er dan ook nog eens een spie uit te snijden.

100_0685.JPG
 
Het sleepvaartmuseum kon mij niet verder helpen, dan wat ik kan zien op de foto's die ik online gevonden heb.

Ze hebben me wel een pdf gestuurd van de "Werflijst voor 'SMIT ROTTERDAM' - 'SMIT LONDON' behorende bij tekening MP 22:".
Hier staan alle kleuren in van deze slepers.

Als je een SR of SL hebt, is dit wel leuk om te hebben.
Ik ga die niet posten, maar je kan die makkelijk krijgen als je hen een mailtje stuurt.
 
De plankjes waar ik latjes in gesneden had gelijmd.
Ik ben tevreden, ook al is het rechtse latje niet mooi op zijn plaats gebleven.
Ik ga dat latje morgen proberen losmaken van het spant, de lijm verwijderen van het spant en het latje, en dan opnieuw lijmen.

100_0702.JPG
 
Ik heb deze afbeelding online lichter gemaakt, om de boegschroef beter te zien.
De kwaliteit is er niet, maar ik zie wel wat ik wilde zien, of niet wilde zien, het is maar hoe je het bekijkt.
Misschien word het water door het bulbsteven naar beneden geduwd, en zitten de latten daarom schuin? De staaf heeft veel minder weerstand, dus maakt minder uit.

SL033.png
 
Alles rond het voordek gemeten, gezaagd en geschuurd, zodat het voordek nu mooi op zijn plaats zit, en het luikje past zoals zou moeten.
Ik heb nog een paar balkjes moeten bijwerken, maar ik ben tevreden met de opening die ik gemaakt heb, om aan de boegschroefmotor te kunnen.
Ik weet nog niet als ik verder nog iets met het luikje ga doen, om de omtrek nog aan te passen. Als er er verf opzit zal er niet veel opening meer zijn denk ik.

Ik moet enkel nog bevestigingen maken voor het luikje.
Aan de rechterkant kan ik er twee latjes lijmen onder lijmen, die onder het voordek passen, aan beide zijden van dat balkje.
Aan de linkerkant mss een halfrond stuk hout, de grootte van het gat links naast het luikje, om het luikje vast te vijzen.

100_0703.JPG

100_0704.JPG


Ik heb ook de messing latjes en staaf die voor de boegschroef komen, op maat gemaakt met een zijkniptang. Ik moet enkel de gaatjes nog boren in de latjes, waar de staaf in past. Hou er wel rekening mee als je een zijkniptang gebruikt ipv een zaag, dat je de schuine kanten nog recht moet vijlen.
Ik ga de gaatjes boren met een boortje van 1mm, en dan verder vijlen tot 1.5mm.

100_0705.JPG


Ik weet niet als het is omdat mijn SR/L hier al zeker 10 jaar ligt, maar als ik triplex vijl, komt de toplaag soms los.
Niet dat dat een groot probleem is, een houten tandenstoker ertussen steken om een opening te maken, lijm ertussen, open smeren met een verfborsteltje, tandenstoker er van tussen, en klemmen.
Ik steek er een tandenstoker tussen, want als ik dat probeer open te trekken, breek ik het stukje hout af. En ja, dat heb ik al ondervonden, daarom dus.
 
Ik heb de plankjes die ik gemaakt had, op het tweede spant gelijmd. Dit spant lijm ik morgen op de kielbalk.
Ik denk dat dit spant zo meer de vorm is, die de Smit London had, en dat het zo makkelijker zal zijn om de overgang naar het bulbsteven te maken.
Ik moet de ene kant wel nog schuren, zodat die wat schuin loopt, maar dat zal ik doen nadat ik dit spant op de kielbalk gelijmd heb, zodat ik kan kijken hoe de latjes, die de huid vormen, passen.

Ik ga ook latjes van 2x2mm moeten maken/kopen, want wat ik nu heb volgt de kromming van dit herwerkte spant niet.
Ik was hiernaar online aan het zoeken, en zag een mesje dat iemand op het forum gemaakt had hiervoor.
Mss probeer ik dat eerst, als ik er mijn vingers niet afsnijd...

100_0712.JPG

100_0710.JPG
 
Het sleepvaartmuseum heeft toch enkele foto's gevonden, die wat duidelijkheid scheppen.
Er word in de e-mail gevraagd ze niet te delen, dus dat ga ik ook niet doen.
Ik ga wel de stukjes posten, die voor mij (en eventuele volgers) interessant zijn.
De foto's zijn uit een krant, bij de tewaterlating.
Als je de foto's wilt, en je weet de datum van de tewaterlating, kan je ze wss wel makkelijk vinden in de bib.
Bij de foto staat "stapelloop", daar had ik nog nooit van gehoord maar dat is dus "tewaterlating", weer iets geleerd.

Ik ga mss wel door op dit deel van het schip, maar dat is bijna het enige deel waar je enige inbreng hebt, dat en de kimkiel die niet gelijk loopt zoals in het model, maar naar boven buigt. Dat wil ik ook aanpassen.
Als je een schip namaakt, probeer je het zo goed mogelijk te doen, daarom heb ik ook veel tijd gestoken in de boegschroef.
In deze foto's zie je ook het "hekwerk" beter dat de boegschroef beschermd, dat zit toch schuin, niet horizontaal.

En zie je hoe de onderzijde van het bulbsteven naar de boegschroef loopt.
Dat word niet scherp zoals in de instructies bij Lecturama en BB, of de kunststof Heller 1:200, maar blijft redelijk stomp aan de foto's te zien. Enkel de voorkant van het bulbsteven word iets scherper. Halverwege het bulbsteven word het volgens mij, snel terug stomp
Aan de vlag kan je mooi de lijn zien, die het bulbsteven volgt.
Dat lijkt me ook logischer. Een scherpe onderkant duwt tegen het water, een stompe glijd erover, wat wel zo makkelijk is, als je moet manoeuvreren met een sleper.

En de schroeven, waar ik niet 100% tevreden mee ben.
Ik had onderstaande (grijze) besteld, maar die lijken niet op de originele schroeven.
Dus ik heb andere besteld (eronder) van 60mm die ik kan aanpassen aan de straalbuizen, en die beter gelijken omdat ze iets ronder zijn, en die ik zelf wil aftoppen. Of mezelf de keel afsnijden als er iets mis gaat :rofl: Die zijn nog niet 100%, maar beter word het niet denk ik, of ik moet er zelf maken. Daar heb ik nul ervaring mee, en zal dus niet gebeuren.

De rest is "bandwerk", en kan je het enkel zo goed mogelijk proberen doen.

Ik had ook m4 dopmoeren gekocht, als stop voor de schroef. Je ziet iets zitten voor de originele schroef op de foto hieronder, en een dopmoer leek me er beter bij te passen dan een gewone moer.
Als je het beter wil doen kan je een m5-6 dopmoer gebruiken, waar je een m5-6 bus met m4 binnendraad in past, omdat de omtrek van een m4 dopmoer eigenlijk iets te klein is.

bulbsteven 01.png

bulbsteven 02.png


1747255000810.png

1747255382564.png

1747255153477.png

100_0714.JPG

100_0715.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik had een setje mini houtbeitels besteld dat vandaag geleverd is, om de uitsparingen rond de boegschroef te maken.
Ik wilde dit doen met de scalpelmesjes die ik al heb, maar mijn vriendin vroeg als ik gek was en mijn vingers wilde afsnijden.
Messen doen niets wat jij niet wilt, en scherpe messen snijden waar je verwacht.
De beiteltjes liggen goed in de hand, en er zit een kleine slijpblok bij.

100_0717.JPG


De gaten in de messing latjes, die voor de boegschroef zitten, zijn niet perfect gecentreerd.
Dus heb ik diamant vijlen 0.8/1.0/1.2/1.5mm besteld.
Ik heb een boortje van 1mm gebruikt, dus er is nog genoeg materiaal over om een gat van 1.5mm toch naar het midden te vijlen.

1747263970007.png
 
Wat heb ik hiervan nodig voor de boegschroef en aandrijving?
Dual 12A 2-3s, Dual 80A 2-6s,... wat betekend die 2-3s en 6s? Dat die regelaars maximum 12A aankunnen voor 2-3 seconden?

Ik weet wat ampere betekend. Als je thuis een zekering hebt van 20A, en 240 volt, kan je 20 x 240 = 4800 watt aansluiten, als dat tenminste hetzelfde is.

En kan ik dit ook gebruiken om de ankers e.d. aan te sturen?
En wat met de verlichting?
Ik weet absoluut niets van elektronica, batterijen of regelaars.
Van de bouw van het schip eigenlijk ook niet, maar ik ben al veel wijzer dan twee maanden geleden.

 
Dual is twee kanten op. Amperes weet je. 2-3S betekent 2 tot 3 maal 3,7 Volt. Komt van Lipo accu's, die een celspanning van 3,7 Volt hebben. Zelf zou ik de 20 of 30 Amp. regelaars nemen. De 12 A. regelt niet zo goed en heeft een kleinere BEC-capaciteit. En die BEC levert de 5 Volt voor je ontvanger en servo's. Voor verlichting zou ik leds gebruiken. Te schakelen met een multiswitch, zoals de CTI Ps4a. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Klaas.
Ik heb nog vragen genoeg, zoals gezegd ken ik hier niets van, wel hoe je een elektriciteitskast bekabeld thuis.
Maar alles wat ik vraag, moet al eens ergens gevraagd en beantwoord zijn.

Waarom twee kanten op? Dus de controller krijgt een opdracht van de ontvanger (die dat krijgt van de zender in je hand) en stuurt de motor/servo aan. En wat stuurt de controller dan terug naar de ontvanger? "Nu even niet, ik heb mijn ochtendkoffie nog niet gehad"?

Tijdens het zoeken kwam ik dit schema tegen.
Dat doe je dus voor elke servo/motor?

Hoeveel controllers kunnen er op een ontvanger? En hoeveel ontvangers kunnen er op een zender?

Ga je telkens van je controller naar de batterij(en) of ga je van je batterij met dikkere kabels naar plus en min rails, waar je dan je controllers op aansluit?

Plaats je zekeringen tussen je batterij(en) en controllers? Zo ja, welke? Het maximum van je controller, dus 20A of 30A voor deze in de link, of hou je overschot en steek je 15A of 25A?

Welke batterijen? Lipo accu's zoals in je bericht? Of kan je bv. ook een 6V accu gebruiken van een motorfiets, ipv meerdere kleinere?

Heeft je ontvanger nog een antenne nodig, zoals mijn wagentje 45 jaar geleden?

En wat die je met de led verlichting? Alles op één circuit rechtstreeks op de batterij, met enkel een aan/uit knop tussen?
Ik denk niet dat je de witte verlichting tijdens het varen aan en uit wilt kunnen zetten?

05cb81a555089efe1604866d63c412363aecf964.webp
 
Laatst bewerkt:
Jumo: mijn antwoorden in geel.

Ik heb nog vragen genoeg, zoals gezegd ken ik hier niets van, wel hoe je een elektriciteitskast bekabeld thuis.
Maar alles wat ik vraag, moet al eens ergens gevraagd en beantwoord zijn.
Klopt. Een behoorlijk deel daarvan vindt je in: https://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-tips.172425/

Waarom twee kanten op? Dus de controller krijgt een opdracht van de ontvanger (die dat krijgt van de zender in je hand) en stuurt de motor/servo aan. En wat stuurt de controller dan terug naar de ontvanger?
Dit begrijp je verkeerd. De 'two-way' regelaar kan een motor twee kanten uit laten draaien.
Er zijn ook regelaars voor vliegtuigen en heli's: die laten een elektromotor slechts één kant op draaien. Nogal logisch; een vliegtuig heeft geen 'achteruit' nodig.
En een heli geen 'naar beneden-stand'. Dat doet een heli helemaal uit zichzelf, enigszins geholpen door het fenomeen 'zwaartekracht'.


Tijdens het zoeken kwam ik dit schema tegen.
Dat doe je dus voor elke servo/motor?
Ja en ook weer nee. Hou er rekening mee: dit schema is een beetje gedateerd.
Het schema op zich is prima... Voor regelaars die over een BEC beschikken. (Battery Elimination Circuit)
Dat is een voorziening in de regelaar die de spanning van de vaaraccu óók geschikt maakt om de ontvanger te voeden. Prettig voor vliegers: dat scheelt gewicht. Ons schippers boeit dat niet zo.
De meeste ontvangers gaan in rook op als je daar lukraak 12 volt op zet. En als het ontvanger niet is, zijn het servo's wel.
De ontvanger moet spanning hebben. 4,8 of 5V. Regelaars met een BEC zorgen dus voor die spanning. Sluit zo'n regelaar aan op de ontvanger, sluit een 12V accu aan op de regelaar en je ontvanger doet het. Simpel.
Bij een regelaar zónder BEC moet de ontvanger op een andere manier van spanning worden voorzien: bijvoorbeeld van een 4,8 Eneloop pakket.

Dit schema gaat uit van een borstelmotor. De 'ouderwetsche' motoren, zeg maar.
Die kun je met z'n tweeën op één regelaar aansluiten (mits de regelaar dat amperage aankan)
Dan heb je één regelaar die beide motoren gezellig voor- of achteruit laat draaien .
Je kunt ook elke motor z'n eigen regelaar geven; da's makkelijk bij een tweeschroever als je wilt manoeuvreren.
Ene schroef vooruit, de andere achteruit, roer erbij en je kunt 'op de plaats' keren. Of, in combinatie met je boegschroef het schip netjes parallel aan de kade fileparkeren.

Bij borstelloze motoren (modernere motoren, kleiner, maar efficviënter) MOET je per motor een regelaar aansluiten.
Wij, simpele stervelingen kunnen die niet samen op één regelaar aansluiten. Elektronicagoeroe's kunnen dat blijkbaar wel, maar goed, in dat stadium ben ik nog nooit gekomen.

M.b.t. servo's is het heel simpel: sluit de servo aan op de ontvanger, zet stroom op de ontvanger (max 5Volt) zet je zender aan en kijk wat de servo doet als je de knuppel of schakelaar van dat betreffende kanaal beweegt.


Hoeveel controllers kunnen er op een ontvanger? En hoeveel ontvangers kunnen er op een zender?
Wat bedoel je met een 'controller'? Bedoel je daar je ESC ( de regelaar voor je motoren) mee? Dan is het antwoord: net zoveel als er kanalen op je zender zijn.
Het aantal ontvangers 'op een zender': Liefst maar één!! Die van de boot die ik bestuur!
Als er andere schepen op mijn zender reageren heb ik binnen drie seconden een paar hele boze schippers tegenover me!

Als je een wat uitgebreide 2,4gHz zender hebt, kun je daar heel veel ontvangers aan 'binden'. Je synchoniseert dan het in- en uitgaande signaal van zender en ontvanger op elkaar. In het geheugen van mijn Futaba T7 staan 10 scheepsmodellen geprogrammeerd, elk met hun eigen instellingen. Mijn stoomsloep "Hanja" heeft hele andere instellingen dan mijn "Schnellboot S38" of de "Norderney".
Maar... Al die schepen heb ik 'gebonden' aan mijn zender. De schepen van de andere clubleden niet, dus die reageren niet op mijn gekluts aan de knuppels.


Ga je telkens van je controller naar de batterij(en) of ga je van je batterij met dikkere kabels naar plus en min rails, waar je dan je controllers op aansluit?
Beide kan. '' Rails' zou ik niet aanbevelen; de boot ligt in het water, het binnenste wordt ook wel eens nat.
Dan zou ik liever dikkere kabels gebruiken.


Plaats je zekeringen tussen je batterij(en) en controllers? Zo ja, welke? Het maximum van je controller, dus 20A of 30A voor deze in de link, of hou je overschot en steek je 15A of 25A?
Oei... Hier zijn al heel veel verhitte discussies over gevoerd. De functie van een zekering is het beschermen van kostbare apparatuur. Lees: je regelaar. Wanneer wordt die het zwaarst belast? bij bruusk van vol voor- naar vol achteruit gaan, bij bruusk gasgeven of bij het blokkeren van de schroef.
Dan zie je de amperemeter vér uitslaan. En als dat de capaciteit van je regelaar te boven gaat... Een aantal regelaar zijn beveiligd; die kunnen geen hogere ampere's aan dan vermeld. Krijgen ze die toch voor hun kiezen, dan slaan ze in de beveiliging. (meestal is dat een warmtebeveiliging)
Regelaars die dat niet hebben gaan bij overbelasting gewoon naar hun grootje. Kaput. Finito. Done. Enkele reis kliko.
Dus: een zekering, inderdaad. Maar moet je dan maar afgaan op de gegevens van de fabrikant van de regelaar? Nee. Zeker onze Chinese 'vrienden' van Ali zijn nogal... hoe zeg ik het netjes? optimistisch in het vermelden van het toegestane amperage van hun apparatuur.
Dat geldt voor accu's, maar ook voor regelaars.
Ik zou zeggen: begin bij de bron: de motor. DAT is de verbruiker. Meet het amperage van je motoren met de schroeven in het water.
Tip: bindt het model vast aan de kade voor je begint. Hoeveel ampere trekt de motor bij vol gas, bij in één keer overschakelen van max vooruit naar max achteruit en bij een geblokkeerde schroef?
Waarschijnlijk het meeste bij een geblokkeerde schroef. En da's meteen de moeilijkste situatie om na te bootsen...
Is dat persé nodig? Nee. Vol gas en wisseling van draairichting geven een goeie indicatie.
Stel dat je motor (één motor!!) dan 5A trekt, en je regelaar kan 30A verstouwen volgens de fabrikant: wees dan verstandig en zet er een regelaar tussen van max 10A. Dan weet je zeker dat je in een noodgeval meteen plankgas achteruit kunt geven zonder dat de zekering er uit klapt. En anders: gewoon uitproberen met zekering die in sterkte oplopen. Simpel.


Welke batterijen? Lipo accu's zoals in je bericht? Of kan je bv. ook een 6V accu gebruiken van een motorfiets, ipv meerdere kleinere?
Je model heeft ballast nodig. Wat is nou mooier dan ballast die tevens brandstof is? Kortom: voor werkschepen zijn loodaccu's prima.
Zwaar (dus ballast), kunnen aardig wat energie opslaan (in mijn Tito Neri liggen 2 12V, 7Ah loodaccu's en daar kan ik een hele dag op varen!) en (ons bent 'Ollanders, nietwaar?) ze zijn goedkoop.


Heeft je ontvanger nog een antenne nodig, zoals mijn wagentje 45 jaar geleden?
Ja. Maar bij de 2,4gHz ontvangers van nu is die 'antenne' een minuscuul draadje (soms twee) aan de ontvanger.
Een paar centimeter lang. Dus je hoeft geen 50cm lange antennedraad in je mast te verwerken.
TENZIJ... je een zender/ontvanger hebt die op 27 of 40 mHz werkt. Ja, dan heb je zo'n lange draadantenne nodig.
Maar dan is je zender ook voorzien van een telescoopantenne... Zo'n vishengel-zonder-dobber.

Nou, tot zover gerichte antwoorden op je vragen. Ik wil je adviseren om de FAQ's goed door te lezen; ook al is de info soms gedateerd, je pikt er altijd iets van op.
En als je je elektronica koopt: zorg dat het spul is waar een GOEDE gebruiksaanwijzing bij zit.
Want als je er weinig verstand van hebt en je moet met Chi-Engels van Ali aan de slag... Veel sterkte.

Wat een verhaal weer.... :rtfm:
 
Bedankt voor je antwoorden Roel. Deze maken veel duidelijk.
Ik heb deze nu gelezen, maar ik denk dat ik die nog een paar dagen telkens opnieuw ga lezen.
De faq's, ik weet het, maar probeer als nieuw lid maar eens iets te vinden als je niet weet wat je juist moet zoeken.

Ik wilde enkel de Smit Rotterdam/London bouwen, maar mijn vriendin wilde al een zwembadje van 1 meter meebrengen, om de Smit in te leggen, dus moet ik nu ook aan de slag met die kopzorgen/elektronica.
En binnen hier en een maand of twee komt ze af "dat is toch duur hé", terwijl zij dit wilde.
Vrouwen, ik krijg er punthoofd van.
 
En dit is mss een heel domme vraag, maar zit hier ook een aarding op?
Als er statische elektriciteit op bv. de motoren zit, word dit naar een "aarding" geleid die in het water zit?

Ik denk hier aan, omdat ik meestal een schok krijg, als ik iets elektrisch aanraak dat niet goed geaard is.
Ik heb altijd prijs, ook als niemand anders dit voelt, meestal in een wagen.
 
Back
Top