Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

Ik heb wat aangeklooid en het is geen verloren zaak.
Het is me gelukt de planken zo plat mogelijk te monteren. En met opvullen en schuren komt het goed denk ik. Dat ze niet allemaal even mooi recht lopen. dat zie je alleen hier op dit forum straks als het fineer ertegen zit dan denken we hier niet meer aan.
@pietsan ja de ervaring van jouw die telt hier echt mee. Bedankt.

IMG_0064.JPG IMG_0070.JPG IMG_0073.JPG IMG_0077.JPG IMG_0078.JPG
 
Op de 4e foto moet ik de kiel nog recht maken. is op de laatste foto wel al gebeurd.
En de rechterzijde is grotendeels in model geschuurd. Links nog niet (dat moet eerst nog drogen)
Lijmresten zijn na het fotomoment verwijderd.
 
Dit is dus een echt probleem. Ga zo proberen voor te boren. Heb koper spijkertjes, die kan ik eventueel laten zitten en mee schuren. Wordt vervolg.
Voor de latten die er al op zitten werkt dit niet meer, want dan gaan ze waarschijnlijk stuk! Dit moet je van te voren doen voor je de latten aanbrengt.
(ik zie net dat het toch een beetje gelukt is in post 301 hierboven, dus vooruit dan maar. En geen man overboord, want zoals je weet is de 1e laag slechts een basis voor de 2e:). Voortaan iets dunneren latten gebruiken, 1 mm max is een betere maat, zeker als je dubbel beplankt;))
 
Laatst bewerkt:
Voor de latten die er al op zitten werkt dit niet meer, want dan gaan ze waarschijnlijk stuk! Dit moet je van te voren doen voor je de latten aanbrengt.
(ik zie net dat het toch een beetje gelukt is in post 301 hierboven, dus vooruit dan maar. En geen man overboord, want zoals je weet is de 1e laag slechts een basis voor de 2e:). Voortaan iets dunneren latten gebruiken, 1 mm max is een betere maat, zeker als je dubbel beplankt;))
Eentje was aan het drogen voor de vorm. De 2 eronder ging makkelijk los omdat ze half vastzaten, zoals jij al aan gaf. De andere kant is het me gelukt de opvulling weg te halen, groot gedeelte te schuren en daarna naar beneden te spijkeren. Na schuren was die vorm goed. Als hij straks klaar is schuur ik nog eens flink de vorm erin. De laten zijn dik genoeg. En vanaf nu worden de latten niet helemaal door getrokken.
 
Je werkt gewoon lekker door met heel veel vrije tijd als ik het goed heb. Dat had ik ook maar voorlopig weer 3 volle dagen per week van huis.
De focus ligt ook even echt op het schip nu en probeer daar al mijn tijd aan te besteden.
Ja en ik vergeet soms dat ik alles, maar ook alles moet uitzoeken. Dit bouwdoosje is net zo oud als ik.
 
@groenenberg Ja heb een hele partij fineer op de kop getikt (gewaterd notenhout) Mooi donker en super om mee te werken.

Ondergedeelte eerste laag is dus nu klaar. Ik wilde nog plamuren maar de gaatjes en spleetjes zijn zo klein dat je dit met fineren niet meer ziet. Met mijn ervaring in de autoherstel is het erg strak en aan allebei de kanten gelijk. Wel zie ik van bovenaf aan een zijde, zoals al eerder in het topic aangegeven een 3 tal aandachtspunten die ik nog moet opvullen #189. Dit doe ik echter als de beplanking bovendeel klaar is. Dan heb ik wat meer zicht daarop. Zie de drie vingertjes.
IMG_0087.JPG IMG_0088.JPG IMG_0089.JPG IMG_0091a.jpg IMG_0092.JPG IMG_0093.JPG
Totaal 3 uurtjes geschuurd en gekrast met een mesje om het mooi te krijgen.

Nu gun ik mijn handen rust. Ze doen erg veel pijn van het schuren.:(
Het volgende is het 1 na laatste spant gelijk maken (zie eerdere post) en de het spant controleren waar de 3 aandachtspuntjes waren. Het kan zijn dat dit door het dek scheef was. In dat geval komt het met de volgende laag gewoon goed.
Daarvoor moet ik eerst het galjoen plaatsen. Omdat de beplanking daarop doorloopt.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top