Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

Ik heb je foto nog eens goed bekeken en vergroot, maar ik kan eigenlijk niets ontdekken wat niet goed is...? Kleine kiertjes zijn helemaal geen probleem als je twee keer beplankt, zolang er geen bulten en/of kuilen in zitten hoef je in principe niets op te vullen daar de 2e laag alles bedekt. Je moet eigenlijk deze 1e laag als een basis zien voor je 2e beplanking en hoe die 1e laag eruit ziet is van minder belang, zolang het geheel maar effen en glad is. Bij mijn model van de Caroline heb je kunnen zien dat er zelfs helemaal geen structuur zat in de 1e beplanking omdat dit geen rol speelt. Dus kiertjes kun je laten zitten en kleine oneffenheden schuur je gewoon weg... Is maar een advies hoor, je bent en blijft zelf de kapitein van je eigen model:)
Ik zal maar geduld hebben tot hij helemaal af is en dan eens goed schuren. Ik heb dan een beter overzicht. Ik maak me denkelijk veel en veel te druk of het goed gaat. Ik heb wel jouw advies gevolgd om BB en SB tegelijkertijd te beplanken. Dus 1 kant 1 plankje de andere kant exact hetzelfde Of bijna exact.
 
Ik zal maar geduld hebben tot hij helemaal af is en dan eens goed schuren. Ik heb dan een beter overzicht. Ik maak me denkelijk veel en veel te druk of het goed gaat. Ik heb wel jouw advies gevolgd om BB en SB tegelijkertijd te beplanken. Dus 1 kant 1 plankje de andere kant exact hetzelfde Of bijna exact.
Er is natuurlijk niets mis met netjes werken, ik doe het waarschijnlijk ook te netjes, zo zagen de echte schepen er vast niet uit. Maar dat is nu eenmaal mijn stijl en een manier van werken die ik prettig vind. Het om en om beplanken is altijd goed, of het nu symmetrisch is of niet, omdat wanneer je één kant tegelijk of te ver beplankt dan kan je model krom trekken en dat moet je zeker niet hebben.
 
IMG_0053[1].JPG

effe wat geknutseld tussen het wachten. Ziet er cool uit, alleen doet hij het niet. :)
 
Met het mes vlakker schaaft hij goed. Maar of het handiger is..... Wel minder risico dan met een mesje alleen snijden. Ik denk dat hij te klein is. Hij moet groter worden.
Naamloos-2.jpg
Ik ga wel met mesje alleen aan het werk, voorzichtig
 
Update.
Bijna onderkant dicht.
IMG_0062.JPG
De boeg levert wat problemen, ik krijg de kromming niet goed en staan de planken dus schuin op het geheel. Ik los dit op om hier een dubele laag planken aan te brengen en dan straks alles in model te schuren. Het geheel wordt toch voorzien van een laag fineer.
Daar heb ik even mee geëxperimenteerd. Het is erg donker van kleur. Niet zoals op de foto, het is meer richting zwart bijna. En als ik dit gebruik dan ben ik bang dat het er niet realistisch uitziet. Daarom wilde ik de houten pennen gaan imiteren waar vroeger de planken mee vastgezet werden op de echte schepen. Ik heb dit op een Russisch forum gezien en ga dat nadoen. Je boort een gaatje van 0,8 mm en steekt hier met een beetje houtlijm een cocktailprikker in en knipt deze een mm boven de laag af. Na drogen schuren en dit is het resultaat van het proefstukje.
IMG_0059.JPG
 
Dit geeft altijd een mooi effect.
Hou wel rekening met de schaal van het schip. Pennetjes 0,8 mm zijn bij 1 op 50 pinnen van 4 cm doorsnede. Ik weet niet wat de schaal van dit model is, maar het komt me wat groot over.
(maar wellicht heb je daar al lang en breed over nagedacht :-))
 
Update.
Bijna onderkant dicht.
Bekijk bijlage 342520
De boeg levert wat problemen, ik krijg de kromming niet goed en staan de planken dus schuin op het geheel. Ik los dit op om hier een dubele laag planken aan te brengen en dan straks alles in model te schuren. Het geheel wordt toch voorzien van een laag fineer.
Daar heb ik even mee geëxperimenteerd. Het is erg donker van kleur. Niet zoals op de foto, het is meer richting zwart bijna. En als ik dit gebruik dan ben ik bang dat het er niet realistisch uitziet. Daarom wilde ik de houten pennen gaan imiteren waar vroeger de planken mee vastgezet werden op de echte schepen. Ik heb dit op een Russisch forum gezien en ga dat nadoen. Je boort een gaatje van 0,8 mm en steekt hier met een beetje houtlijm een cocktailprikker in en knipt deze een mm boven de laag af. Na drogen schuren en dit is het resultaat van het proefstukje.
Bekijk bijlage 342519
Ik denk dat je de laatste lat moet gaan verwijderen of zelfs 2 latten en verloren gangen moet gaan toepassen. Dit gaat te veel torderen. Dan verder beplanken vanaf de kiel. Dit gaat anders problemen geven en wordt straks een grote uitstulping op je romp. Of je moet straks zover gaan schuren dat er zelfs een gat in de romp gaat ontstaan.
 
Laatst bewerkt:
De problemen die je ondervind met het beplanken van de boeg komt voornamelijk door de dikte van je latten, die zijn duidelijk ietsie pietsie te dik:rolleyes:, daarom word de volledige breedte van je latten niet tegen het spat verlijmd. m.a.w. de bovenkanten (respectievelijk de onderkanten) raken het spant niet en is er dus ruimte tussen spant en verlijmde lat, zodat de latten 'open' gaan staan. hoe verder je naar de kiel komt hoe groter dit probleem,
IMG_0062_bewerkt-1.jpg

De lat bij de rode pijl staat veel te recht en bij de blauwe pijl kun je zien dat de lat op dat punt het spant niet raakt.
Oplossing; gaatjes voorboren in je latten en vast nagelen, het gaatje moet daarbij iets kleiner zijn als de diameter van je nagels. Als de lijm droog is kun je de nagels weer verwijderen en zitten de latten goed vast over de volle breedte en volgen ze mooi de vorm van de spanten.
 
Dit geeft altijd een mooi effect.
Hou wel rekening met de schaal van het schip. Pennetjes 0,8 mm zijn bij 1 op 50 pinnen van 4 cm doorsnede. Ik weet niet wat de schaal van dit model is, maar het komt me wat groot over.
(maar wellicht heb je daar al lang en breed over nagedacht :))
Nu wel. :) 1 op 66 word dus 6 cm. Ik denk dat 3 cm max. realistischer is. Dus 0,4 mm boren en met erin duwen kan dit 0,5 mm worden. Bedankt voor de opmerking. Daar had ik nog niet over nagedacht.
 
De problemen die je ondervind met het beplanken van de boeg komt voornamelijk door de dikte van je latten, die zijn duidelijk ietsie pietsie te dik:rolleyes:, daarom word de volledige breedte van je latten niet tegen het spat verlijmd. m.a.w. de bovenkanten (respectievelijk de onderkanten) raken het spant niet en is er dus ruimte tussen spant en verlijmde lat, zodat de latten 'open' gaan staan. hoe verder je naar de kiel komt hoe groter dit probleem,
Bekijk bijlage 342537
De lat bij de rode pijl staat veel te recht en bij de blauwe pijl kun je zien dat de lat op dat punt het spant niet raakt.
Oplossing; gaatjes voorboren in je latten en vast nagelen, het gaatje moet daarbij iets kleiner zijn als de diameter van je nagels. Als de lijm droog is kun je de nagels weer verwijderen en zitten de latten goed vast over de volle breedte en volgen ze mooi de vorm van de spanten.
Dit is dus een echt probleem. Ga zo proberen voor te boren. Heb koper spijkertjes, die kan ik eventueel laten zitten en mee schuren. Wordt vervolg.
 
Dit is dus een echt probleem. Ga zo proberen voor te boren. Heb koper spijkertjes, die kan ik eventueel laten zitten en mee schuren. Wordt vervolg.
Dan ga je het nog niet redden vrees ik. Dat lukt niet als je je lat geheel wilt laten doorlopen tot aan de boeg. Maar wel als je de lat als een verloren gang er tegen aan gaat laten vallen en ook iets arm gaat schaven of schuren. En gelukkig is het de eerste laag beplanking dus kan je nog wat aanklooien ;)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top