DirkSchipper
Forum veteraan
Ja, nu zou hij het moeten kunnen.Lukt het al? (Post 315)
Maar geef Berry nog effe de kans om te lezen ...

Dirk.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ja, nu zou hij het moeten kunnen.Lukt het al? (Post 315)
Lukt het al? (Post 315)
Vleugelverdraaiing die meer of minder is dan het verschil in Alfa_0 is dodelijk voor de topsnelheid en glijhoek. 1 graad teveel of te weinig halveert de hoogst mogelijke snelheid. Het maakt het verschil tussen een topsnelheid van 250 km/h of 'maar' 125 km/h. Nou zul je denken: wat maakt mij dat nou uit. Zo'n topspeed vlieg ik toch nooit. Klopt. Maar zo'n topspeed kan slechts bereikt worden als de vleugel bij hoge snelheid efficiënt werkt. En als hij dat dus niet doet, dan zal ook zijn beste glijhoek (een stuk) minder zijn, en dus vlieg je minder snel door een daalgebied heen, en maak je minder kans om tijdig de volgende bel te halen
Ik hoop weer een lichtje aangestoken te hebben ...
Gr. Dirk.
Maar ja nu laat ik BOP wel een uitgebreide cosmetische chirurgische ingreep ondergaan ... Bop lijkt nu niet meer op BOP.![]()
Ja. Volmondig ja.Vooral de welfing lijkt van invloed te zijn op Alfa_0
Als je met 1° bedoelt -1° (tip naar beneden dus) : ja.Een paar statements waarop geschoten mag worden:
-Ik had dus een negatieve verdraaing in de vleugel moeten maken van pakweg 1° vanaf 2.5% welving naar 3% welving om Alfa_0 op 1 lijn te krijgen.
Ja, maar daarmee heb je geen stall-vriendelijke kist. Overal hetzelfde profiel, maar aan de tippen een (iets) kleiner Re-getal. Dus zal hij daar iets eerder overtrekken.-In het geval dat je een vleugel maakt met slechts 1 profiel zou Alfa_0 geen issue moeten zijn. Dat betekend dat B.O.P. rev.1 wat dat betreft goed zou zijn. Die heeft over de hele vleugel HWQ2.5/8.5. Blijft echter nog steeds het geval dat de daalsnelheid in thermiekstand een haartje slechter wordt dan in cruisestand. (zie eerdere posts) ook dit is dus niet de ideale oplossing. Er is nog meer aan de hand.
Helmut Quabeck heeft daar een speciaal profiel-serie voor gemaakt: HQ-Winglet. Profielen voor zeer lage Reynoldsgetallen. Geef maar een privé-mailtje voor het geval je ze niet hebt.Dan blijft over, referenerend aan Dirk's verhaal, een ander tipprofiel kiezen ivm teruglopende Reynolds getallen. Dus zoals bij de Supra wordt gedaan.
Welk tipprofiel zou matchen met bestaande wortelprofiel HQW2.5/8.5?
Ja, maar daarmee heb je geen stall-vriendelijke kist. Overal hetzelfde profiel, maar aan de tippen een (iets) kleiner Re-getal. Dus zal hij daar iets eerder overtrekken.
Voor BOP zijn de verschillen weliswaar maar erg klein, en zou 1 profiel waarschijnlijk wel aardig werken.
Helmut Quabeck heeft daar een speciaal profiel-serie voor gemaakt: HQ-Winglet. Profielen voor zeer lage Reynoldsgetallen. Ik zou dan dezelfde dikte nemen (10% dus) maar geheel ontwelven (symmetrisch dus) en niet terugverdraaien.
Beperkt, zo niet zeer beperkt denk ik.Als je voldoet aan:
1) Licht overelliptische circulatieverdeling
2) Ca/ca gelijkmatig en aflopend aan de tips
-> hoe groot is dan nog de rol die het kritische Reynolds getal speelt?
Lijkt me een goed, en leerzaam plan.Punt 2 houdt me bezig. Ik ga het aan Helmut Quabeck vragen.
In het grafieken overzicht kun je met de verkeerde muisknop klikken, kies dan "Hide all polars"note: In XFRL is het lastig om die polaren te laten zien die je wilt laten zien. Er staan er nu zoveel op mijn scherm dat het niet meer zinvol is ze te laten zien. Ik kan wel polares 'deleten', maar dan moet ik ze weer opnieuw runnen om ze zichtbaar te krijgen.
Misschien weet iemand hoe dit handiger kan?
Als je nog ruimte hebt voor een servo erbij kan je het zwaartepunt al vliegend verstellen(...)Eerst heb ik een 2mm verenstaal vast gezet in het lood. Dat ging makkelijk door de staaf, met een klein 90° bochtje aan het einde, tussen twee loodplaatjes in de bankschroef samen te knijpen. Aan die 2mm staaf is een losse haak vast gezet met krimpkous. Als je deze krimpkous weer warm maakt kan je de haak verschuiven en zo het zwaartepunt bijstellen totdat je tevreden bent over de ligging hiervan.