De HK500 (hobbycity Trex500 cloon)

Okee goede morgen allemaal ,en rhelie je raad het waarschijnlijk al geen hk-t500 vandaag ik begin het al aardig zat te worden met de TNT tenslotte china-amsterdam 3 dagen amsterdam-delft 4 weken het is echt te gek voor worden ,en dan vinden ze het vreemd dat ze verlies maken ????

Verder over de hk-t500 de bouw kit is ongeveer het zelfde als de hk-450 en te vergelijken met de kwaliteit die allign in het begin leverde dus ook nu het schuurpapier te hand nemen en de pons randen bewerken enz.enz het enige verschil met de huidige 500 van allign is dat ze tegenwoordig geleverd worden met CNC gefreesde staartrotor ass. en hoofd-as ass.
De matrialen die hk leverd is van hard kunststof net zoals de hk-450 matrialen ,het lijkt er zelfs op dat de kit het zelfde kwaliteit is als van de 450 alleen groter dus.

De algemene teneur van iedereen op de diversen groepen is dat een redelijk tot goede kwaliteit is met de zelfde problemen die de eerste allign500 had ,het is (net als de 450) een kopie van de eerste serie allign500 bij diversen fora's rijst dan ook de vraag of ze gemaakt worden van de zelfde mallen ,of dat allign de rechten verkocht heeft aan een andere fabriek, nu zij zelf met de nieuwe technieken uitkomen.(bv de starre hekrotor overbrenging)
De hoofdreden van deze veronderstelling is omdat tot op de dag van vandaag allign op geen enkele reden gereageerd heeft ,verder geven zij de indruk dat zij het prima vinden ,omdat de onderdelen lijnen van de 250 ,450 en de 500 op maximum toeren draaien en daar de meeste winst word gemaakt (het crashen van een heli gebeurt vaker dan dat je een nieuwe koop )

Voor meer bouw-info verwijs ik jullie naar het bouwdraadje van finless over de 500. (een bijzondere duidelijke overzicht van het bouwen van de 500)

@Eric: Die maiden kan nog wel even duren,zowieso is die motor nog niet op voorraad,en ik heb er ook niet zo'n haast mee hoor ;-)

Groeten,
Marcel

Hij is binnen :D

Moest 20 euro betalen, valt best mee dus.

13834a854a4ad0f7b.jpg

Eigenlijk hetzelfde als de HK 450, veel voorgemonteerd.
Landingsgestel bestaat uit 1 stuk en is denk ik veel te slap. De kap gooi ik weg.

Er zitten 2 pinions bij, 12 en 13 tands, het bijna lege flesje borgmiddel zit er ook bij. Aluminium motorplaat, deftige (gfk) rotorblaadjes met reflecterende stickers erbij.

Morgen maar eens gaan schroeven dus !

Laatst bewerkt door een moderator:
Veel plezier met bouwen!

Nog even dit voor de mensen die niet alle HK onderwerpen in de gaten houden. Dit heeft betrekking op de swashplate die aan zou lopen en de staartservobevestiging die zou breken:

Helifreak.com HK500 zei:
Hello all.

We are getting more replacements from the factory very soon. These replacements are modified versions of the original. When we have them, we will send them out to customers who bought the original.

The confusion here is that some customers are asking for a replacement alloy swash. This we won't be giving for free.

I will speak to support staff again and clarify this matter.

Helifreak.com HK500 zei:
Swashplate;
So far the factory has modified the existing swashplate to clear the ball ends and included larger washers to reduce flex and remove any chance of the bearing coming out of the swashplate.
These are modifications to the existing swashplate setup and not a replacement.

Tail Servo Mount;
The factory has supplied us with thicker tail servo mounts. They are now available for free to anyone who has purchased a HK-T500 previously. Please email support for a replacement.
All new stock from the factory will have the thicker servo mount and we will be including the mount with all kits currently in stock.

Alloy upgrades;
We will have upgrade components for the above parts available in 20 days!

Laatst bewerkt:
Ik heb die puntjes even gechecked maar alles zit vast en geborgd.

Alle mixarmpjes zijn trouwens kogelgelagerd en er zitten druklagers in de kop.

Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.

Geweldig Rhelie ,eindelijk die van mij ook aan de deur kan die gozer geen geld terug geven ,morgen maar naar het postkantoor ,de schade was bij mij 47,35 dus je bent weer de mazzelaar zet hem op rhelie en laat even horen hoe het gaat.

@vin ,klopt wat je zegt overigens is er aan gezegd ,door HC dat het mogelijk was om ze te retourneren ,alleen de "bindign"van de kop moet je zelf corrigeren voor meer docu en info ga naar het forum.

En ook nu kijk even op helifreak ,bob finless video's van de trex500 bouw Groentes cees

Ik zal wel zien wat ik ga tegenkomen, heb geen haast en heb vandaag pas de accu en regelaar besteld.

Nog even over het landingsgestel :

13834a85840f7e828.jpg

Ik dacht dat de kap erg was, maar blijkbaar kan het nog erger !
Die van de HK 450 is steviger Deze doet mij denken aan de Sky-watcher haha!

Er zit trouwens een alu mainshaft in, is dat gebruikelijk bij de t-rex 500 ?
Linkjes zijn mooi en soepel, stevige stuurstangetjes, jaja ik ben er blij mee!

Ik zal de bouwvolgorde hier laten zien.

Allereerst de maingear geplaatst, daarna de servo`s monteren.
De staart ga ik als laatste monteren, dat is handiger werken aan het hoofdframe i.v.m het steeds moeten omdraaien.
De bijgeleverde ballinks zet ik met borgmiddel op het 1 na laatse gaatje van de servohevels.

13834a86510b93531.jpg

En daarna kwam ik er dus achter dat ik beter eerst de servo`s kan monteren en daarna de maingear, of je moet erge dunne vingers hebben.

Als je de batterij plaat eruit haalt heb je iets meer ruimte om mee te werken. En de maingear/kop eraf is ook maar een kwestie van één schroefje.

Verder heeft de T-rex 500 geen aluminium hoofdas.

Hier kom ik het eerste probleem tegen, de stangetjes staan te schuin onder de swash, bij belasting gaan de servohevels torderen.
Als ik de bijgeleverde kogels aan de binnenkant zet, lopen deze aan tegen de servobehuizing. Ik ga dus andere kogeltjes gebruiken zonder verlenging, en die lopen hopelijk niet aan.
13834a8670ed6f227.jpg

Nu past het precies en staan de stangetjes mooi recht onder de swash.
Ik heb het kraagje van het kogeltje weggedremelt en loopt hij niet meer tegen de servo aan.
13834a868f9d76cb0.jpg

Next :)
Ik gebruik de aanbevolen motor en was vergeten dat ik nog een geschikte regelaar had ;)

13834a8692ce2428d.jpg

Jammer dat ik geen accu heb, anders zou hij morgen kunnen vliegen :(

Geweldig rhelie heb de mijne vanmiddag van het postkantoor gehaald ,en nu wachten op de rest servo(dezelfde die HC adviseerde) en de regelaar de ,gyro van assan besteld de GY401 ,en de regelaar is uiteraard uit stock ,dus even wachten ,wat de accu betreft ik gebruik veel 3s2200 mA ,dus ik zet er twee in serie ,maar ik volg je op de voet.

Verder het pakket gecontroleerd en inderdaad lijkt het of je de 450 hebt alleen hij is een stuk groter ,alles gecontroleerd en alles is in orde ,je zal hem eerder dan ik klaar hebben dus ik kijk uit naar je eerste ervaringen Groentes cees dorst

Nu loop ik toch tegen een vervelend probleem aan :(

Al bij niet al te grote uitslag van de swash gaat de hevel van de pitch-compensator aanlopen, en niet zo`n klein beetje ook !

13834a894817e1668.jpg

Ik ga dus even mailen.

Rheli, check even het forum van hobbyking ivm de issues met de HK500. De aanlopende swash is een bekend probleem en een aangepaste swash zou beschikbaar moeten zijn.
Sommigen hebben ook kortere ballinks gebruikt en de swash armpjes wat afgevijld en dat blijkt ook te werken (al raad ik aan eerst te proberen een aangepaste swash vast te krijgen voor je vijlt want ze zullen foto's van de swash vragen)

Een ander issue is de tailservo mount die makkelijk zou breken en schroefjes in tail en head die veel te vast gelocktite (gelijmd) zijn.

Alu upgrade swash en dikkere tailservo mount zou binnenkort beschikbaar moeten zijn.

Vandaag mijn HK 500 binnengekregen,zonder douanekosten :-)
Nu eens op mijn gemak gaan "bouwen" ...

Groeten,
Marcel

Alu upgrade swash en dikkere tailservo mount zou binnenkort beschikbaar moeten zijn.

Ze heben gewoon de complete heli een upgrade gegeven, over een maand te koop (ongeveer)

New HK-500GT arriving soon!
You asked for it! So we got it! The new upgraded HK-500GT will come next month, decked out with full alloy head and tail plus carbon fibre parts. Retail price will be around $79.99 including blades!

Op de HK-450 heb ik niet veel meer aan te merken
De laaste lichtingen zijn veilig genoeg voor normaal vliegen.
Daaroptegen de HK-t500 niet.

De grootste problemen zitten in de tail
Tailservo mount helemaal vervangen.
De tail rotorgedeelte moet helemaal vervangen worden
Bladegrips knappen er spontaan af (slechte schroefjes)
en daarna knapt de housing doormidden.
Ook heb ik hobbycity aangegeven dat deze heli niet veilig is.

Mocht je toch deze heli kopen bestel dan gelijk een alu tail en rotor setje van 60 euro.

Ook is het misschien leuk om er een Trex 500 nitro versie van te maken en om het uit te proberen.

Jongens....misschien een beetje oftopic.
Zelf vlieg ik met vole tevredenheid met 2 stuks KDS450SV's.
Ik geloof dat zo'n HK450 ook wel leuk vliegt.
Maar als ik zo die verhalen lees over die pas uitgebrachte HK500, dan moet ik even slikken hoor.
Ik kijk wel eens op meetings bij gasten die vliegen met Trexen 500.
Behoorlijk heftige machines.
Vind dat van mijn KDS450 al, dus zo'n krap 2 kilo wegende 500 size CP heli heeft nog meer power.
Vinden jullie het eerlijk gezegd wel verstandig om met zo'n kwalitatief 'mindere' HK500 rond te vliegen???
Niet dat ik die HK500 naast een Trex500 wil zetten om em te vergelijken, maar zo'n dikke 500 size heli is niet iets om door materiaal problemen shit mee te krijgen lijkt me.
En met shit bedoel ik dat tijdens een vlucht er iets spontaan afbreekt wat je dan tegen je aan kan krijgen ofdat de heli daardoor dan ook iemand kan raken of jezelf.
Ik denk hieraan vaak als ik met mijn 450 size CP heli vliegt.
Zou persoonlijk zulke risico's niet willen lopen voor dat weinige geld wat zo'n HK500 kost.
Affijn, hoop dat bij jullie zulke ongelukken uitblijven.
Vr GR Erwin

Back