Een zoektocht naar een grotere sleper.

Hij is kleiner dan de rascal 15 cm en ruim 1,5 kilo zwaarder volgens de specs

Maar wel mooi model

Klopt, maar het vleugeloppervlak is ook wel groter. (95dm tov 120 dm) De belasting is wel gunstiger voor de Rascal, (60 gram per dm) de Cessna 195 komt op 75 gram per dm. Op de een of andere manier zie ik geen reden waarom de Cessna niet zou kunnen slepen.
 
Ik vind de Cesna 195 ook heel erg mooi.
Net als bij een vrouw zitten hier ook de rondingen heel erg goed. Dat bevalt me ;)

Maaaaaar..... Dat merk is ECOMRC (ofwel Planet Hobby).
Ik had een Wilga van dezelfde Firma en was er helemaal niet gelukkig mee.
Ik heb hard lopen vloeken over deze "Chinese rommel"
Misschien ken je nog wel het "bouwdraadje"
Ik ben toen overgestapt naar een Taxi en ben er erg gelukkig mee.
Op een Duits forum waren er ook klachten over bv. het slechte verlijmen.
Je kan zeker gelukkig worden met zo'n merk, maar je moet er wel meer werk instoppen en alles goed controleren of het wel goed verlijmd en versterkt is.

Groetjes,

Jordy
 
@ Jordy,

Ik had jouw draadje al doorgelezen, dat verhaal zit nog in m'n hoofd. Het is in iedergeval wel iets waar ik rekening mee ga houden. Een model kopen van 700 euro en dan nog een hoop verbouwen lijkt mij niet de bedoeling. Ik ben het www aan het afstruinen voor de Cessna, om eens te kijken wat men schijft over dit model.

Ik ben er dan ook nog niet uit wat het gaat worden. Ik vind de Cessna wel een van de mooiere modellen uit mijn keuze. Het aanpassen/verbouwen ter voorbereiding is onvermijdelijk. Doe je dat niet dan gaat het stuk... Mijn Toledo heb ik ook op diverse punten aangepast. Ik denk zowieso dat je dat moet doen als je een sleper gaat vliegen.

Wat de Porter betreft, ook daar zal het e.e.a aangepast moeten worden. Ik weet in iedergeval wel welke folie er bebruitk word, en daar ben ik niet stuk van. Een ''kale' versie is ook nog een optie. 1 nadeel, er zijn geen lose onderdelen van te krijgen. Bij de Cessna is dat wel het geval, en dan vind ik wel een voordeel. Bij de Toledo is dat hezelfde verhaal, alles is los te krijgen...
 
@Smarivoet, bedankt voor alle links, ik ga ze in iedergeval wel bekijken! Zoals ik al schreef, ik neem alle opties door. Een Robin zla het waarschijnlijk niet meer gaan worden. Gezien het gewicht/vleugelbelasting.
 
(
SRS,
blijf je trouwens zweren bij de cessna of zijn de jodels ook nog een optie?
diegenen die ik had doorgegeven zijn naar mijn mening écht niet duur
)
overbodige post :p
en kzie niet direct hoe te verwijderen :-)
 
Oh laat maar staan hoor,geen enkel probleem. Ik waardeer wel jouw bijdrage, en zal dan ook zeker de moeite nemen om jouw adv te bekijken.
 
Yep... Ook daar is naar gekeken... ;-) We blijven even zoeken, er was iemand die de Porter even aan het uitproberen was.. Toch wel kort hoor zo'n landing met windstilweer... Ik heb ook even een heel draadje doorgelezen op RC network, daar was ook iemand die een sleper zocht. Daar kwam de Porter en de Cessna 195 ook al voorbij. Ik blijf twijfelen tussen deze 2...

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het blijft een bizarre bak, zowel in het echt als als model.

Niet mooi, wel mooi om echte oldies langzaam te slepen volgens mij.

groet en succes met denken.

Terence
 
ik krijg persoonlijk de indruk dat zowel de biglift als de greenly trager kunnen gaan als die porter...
En beiden zijn zeker niet mooier als zo'n porter :-)

je zou ook kunnen kijken (maar dat is dant terug een laagdekker) naar de échte swiss trainer... die kunnen (mits oefening van de piloot) op een vierkante meter stilstaan... wederom, niet héél goedkoop om die als kitje te vinden...

moest je die wel goedkoop vinden als kitje... geef dan zeker een seintje, want dan heb ik ook nog interesse...
 
je zou ook kunnen kijken (maar dat is dant terug een laagdekker) naar de échte swiss trainer... die kunnen (mits oefening van de piloot) op een vierkante meter stilstaan... wederom, niet héél goedkoop om die als kitje te vinden...

Foutje !! de Swiss trainer is een middendekker :cool:
 
OK, en dan nu de gewetensvraag, gaat het om de 'looks' of gaat het om wat een kist als sleper kan ;)

Douglas begint het draadje met de opmerking dat hij slepen zo leuk vind. Ben ik blij mee want zweven vind ik leuk en slepers kun je nooit genoeg van hebben. Dus als je veel en lekker wilt slepen dan kies je in mijn beleving de beste sleper en niet de mooiste sleper.

Dan kom je volgens mij in een andere discussie dan die er nu is, namelijk die over vliegeigenschappen en gewicht vs. vermogen. Dan ontstaat er vanzelf een 'shortlist' en daar mag je dan de mooiste uitkiezen. Althans, zo zou ik het doen. En ik weet dat modelbouwers eigenwijze kl... zijn :D

Groet,

Jacob Bos
 
En ik weet dat modelbouwers eigenwijze kl... zijn :grin:

Nou, je weet dat ik het in iedergeval wél ben.. ;-)

Mooi samengevat Jacob, maar in dit geval hecht ik toch wel enigsins wat waarde aan de looks. Als ik ga kijken naar mijn Toledo, die heeft de looks én de goede eigenschappen. Als er nou kleppen in zaten was ie helemaal af, maar als je hem gewoon gebruikt als niet sleper heb je ze niet nodig.

Ik had al een top 4 gemaakt, in de prijs range van 335€-700€... Van lelijk naar mooi, waar toch wel toestellen tussen zitten die zeker functioneel zijn wat slepen betreft. Ik ben mij ervan bewust dat er wat functionaliteit betreft betere slepers zijn, maar daar zijn de looks uhhhhhh niet bepaald aantrekkelijk te noemen. Ik moet gewoon een klik hebben net een toestel, anders gaat het ten koste van mijn genot.

In mijn top 4 heb ik een echte klik met de Porter en Cessna, waarbij ik de Cessna wel het mooiste model vind. Het prijskaartje is er ook naar, en dat houd mij enigzins tegen om voor dat toestel de knoop door te hakken. Verder kom ik nog maar weinig info tegen over de Cessna, terwijl het toestel toch wel vanaf 2011 op de markt is. Ik denk mede door het forse prijskaartje...

Verder heb ik nog een dillema, en dat is het antal toestellen wat ik nu thuis heb. Ik overweeg echt om het aantal toestellen drastisch te gaan verminderen. Ik heb er veel, maar vlieg met een handje vol, meestal ook nog dezelfde toestellen. Veel stand stof te vangen, sommige hebben in en jaar tijd amper 1 keer gevlogen. Ik vlieg veel met mijn Toledo, en met zwevers waar en torretje op zit. het zal wel te maken hebben dat op mijn club weinig tot geen sleepactiviteiten aanwezig zijn, terwijl ik mijn best doe om dit te promoten binnen onze club. Vaak wijk ik uit naar Ede (ik kom er eigenlijk te weinig) of Boxmeer waar ze blij zijn met mijn sleper.

1 ding is zeker, als er een grotere sleper komt gaan er hier wat toestellen uit. Anders word het echt te gek...
 
En ik weet dat modelbouwers eigenwijze kl... zijn :D

Ik moest bij deze regel behoorlijk lachen.
Inderdaad, zijn modelbouwers/vliegers behoorlijk eigenwijs.. Hier zit er nog zo één! ;)

Ik ken je dilemma goed Douglas, ook ik heb wel elke maand een nieuw model/project.
Ik ben intussen al wel aan het "uitmesten" geweest, maar het blijven er altijd veel te veel.
Bij mij is het gewoon het spannendste vanaf de bestelling tot de bouw en dan de éérste paar vluchten, dan vliegt de kist (meestal) goed en is er voor mij het nieuwe erweer vanaf... ergo wat nieuws moet worden gekocht...... Een echt geval voor: "Wanneer houdt het op..." :p
Maar dat is weer een ander verhaal.

Als je qua preis en functie gaat kijken is de Porter echt een goede degelijke kist, maar voor het oog is de Cesna gewoon veeeeeeel mooier.
Ik zou dus de Cesna kopen, maar dat ben ik..... de eigenwijze kl....... ;)

Groetjes,

Jordy
 
de vergelijking met een mooie vrouw kan correct zijn, maar dan weet je ook dat de mooiste vrouwen hele nare trekjes kunnen hebben zodat er niks mee aan te vangen is!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Dit draadje heb ik zo een beetje gevolgd en zou toch graag even mijn 2 roebels bijdragen.
Imho is het zo dat je, wanneer je wilt slepen, je op zoek bent naar een
"werkpaard" .
Looks zijn leuk maar het gaat om effectief slepen.
Joost heeft dat in de vorige post al terecht opgemerkt.
Je zou dus ook op zoek kunnen gaan naar een no nonsense kist zoals een PAF trainer.
Dat sleept echt geweldig. Patrick (ik ben een vliegtuig op dit forum) heeft een PAF trainer met een 60 cc erop en hij kan torquen met mijn Fox erachter. Niet normaal dat ding. Kan ook elektro trouwens.
Ik zou zeggen ga eerst eens kijken op een BIGGS treffen en ga eens praten met ervaren sleep piloten voordat je een keuze maakt.
Succes, Maarten
 
Back
Top