:evil: Max vlieghoogte terug brengen tot 100mtr :evil:

ik lees erlangs ron, ik dacht dat de 100 meter regel al opgelegd was, en gepubliceerd in dat blad, maar het is slechts de mening van een 1:1 vlieger.

zodoende

Inderdaad, het is enkel een mening, geen nieuwe regelgeving. Zullen wij eens verkondigen dat we graag hebben dat de 1/1 minstens 1500m hoog zitten in het tijdschrift Modelbouw Aktueel :D

Ons modelpleintje is gelegen op een vliegveld, de piste van de grote broertjes ligt een kleine 100m naast de onze. Motorvliegen, zweefvliegen en skydiving en dus ook modelvliegen op 1 terrein.

Dirk zei:
Het enige wat dan te bepleiten valt, is dat bij het vliegen buiten reguliere modelvliegveldjes, een hoogte beperking opgelegd wordt ......

Wildvliegen is niet expliciet verboden, ook niet in de nieuwe regelgeving ..... dus zolang je maar in "G" luchtruim zit en je buiten een "CTR" gebied bevind, mag je daar (afgezien van andere regelgeving) vrij "wildvliegen" .... net als de 1:1 Cessna'tjes .....

Ik vlieg regelmatig "wild" op verschillende veldjes in de nabijheid van sportvliegveld "seppe" op zo'n 3 tot 6 km van dit vliegveld.

Wat Dirk verteld over "G" luchtruim en "CTR" gebied snap ik niets van . Kan iemand dit uitleggen?? zijn hier kaarten van?? en zo ja waar kan je die inzien??

@Boudewijn,

Zijn de 1:1 vliegers op de hoogte van de nieuwe regeling modelvliegen? En vooral het door jou aangehaalde artikel#. Misschien wordt daar iedereen een beetje mee gerust gesteld.

Is er in de bladen/publicaties voor de 1:1 sportvlieger al aandacht aan besteed mbt de nieuwe regelgeving. Of misschien moet er een stukje met de toelichting komen. Soort pers bericht.

Blijft vervelend dat de 1:1 piloten zich gedragen alsof zij als enige zijn die in het luchtruim mogen vertoeven, we zijn toch allemaal luchtsport fanaten?

Een eerder genoemd argument dat het niet doenlijk is om alle modelvliegvelden op de VFR kaart te zetten vindt ik jammer. Als de 1:1 sporgtvlieger zijn best doet om niet over de letter 'M op de kaart te vliegen dan ontwijkt hij het betreffende veld al voldoende. Zo ver weg vliegen we namelijk niet van het veld.
De letter 'M' op de VFR kaart (of een andere letter) zal al vele malen meer ruimte afdekken als dat wij van het veld wegvliegen.

Als iedereen gewoon uit kijkt, wij modelvliegers naar boven, en de 1:1 vliegers op de VFR kaart dan zijn er geen problemen.

Winfried

wvr zei:
Als iedereen gewoon uit kijkt, wij modelvliegers naar boven, en de 1:1 vliegers op de VFR kaart dan zijn er geen problemen.

Winfried,

Als een 1:1 vlieger op z'n VFR kaart kijkt is dat juist vragen om problemen, hij (of zij) moet naar buiten kijken. VFR vliegen is 95% van de tijd naar buiten kijken, de rest van de tijd ter controle vlot de instrumenten scannen.

Modelvliegvelden opnemen op genoemde kaart heeft wel nut tijdens de vluchtvoorbereiding, een vlieger kan de navigatieroute om de velden heen plannen.
Blijft alleen de vraag open: wie beheert de info aangaande modelvliegvelden, betrouwbaarheid van de info is van groot belang. Als modelvliegvelden te vaak verplaatsen zullen 1:1 vliegers zich uiteindelijk weer niets van de info aantrekken.

Groeten,
Andries.

Een scanner voor de 35MHz?
Hoeft alleen maar te kijken of er servopulsjes zijn en dan een waarschuwing te geven.

Als je 1:1 kunt vliegen hoeven die kosten geen probleem te zijn en wel zo veilig. En hoeven ze verder nergens meer op te letten.

DE oplossing is zoals gewoonlijk even simpel als geniaal....

:worship:

Ik zag laatst nog zo'n kastje.
Met een ledjes erop voor elk kanaal binnen 35mhz.
Kun je in je vliegtuigje nog zien op welk kanal de modelvlieger zit ook.
65 euro meen ik.

ariekraakjr zei:
65 euro meen ik.

Zeer interessant weet je waar het te koop is?

Grt Peter

ariekraakjr zei:
65 euro meen ik.

Zeer interessant weet je waar het te koop is?

Grt Peter

En als je dan nog alle RC-zender verplicht hun GPS positie te laten meezenden (ik bouw al die RC-zenders wel om voor een "vriendenprijsje" ;-))

@ Winfried

Ik weet niet hoeveel 1:1 vliegers Piloot en Vliegtuig lezen. Als iedereen het zou lezen, wil dat nog niet zeggen dat ze voldoende op de hoogte zijn. Het artikel geeft een deel van het verhaal en is enigszins tendentieus. Een verkeerde manier van voorlichting. Ik reken er op dat de reactie van Cor van den Burg een betere bijdrage zal zijn. Afwachten of die ook gepubliceerd wordt.

Voorlichting kost tijd. Kent iedere modelvlieger de Regeling Modelvliegen al?

Een kaart met nog meer informatie lost de zaak niet op. Turen naar eventuele modelvliegtuigen door de 1:1 vlieger ook niet. Laat de piloot zich concentreren op zijn eigen veiligheid.

De veiligheid zit hem er in dat wij het luchtruim voor, achter, naast, onder en boven ons model overzien. Wij kunnen, en moeten, ruim op tijd reageren.

Boudewijn Swanenburg

ik vind een hoogte limiet onzin voor modelvliegen.
Ze moeten gewoon een voorangs regel invoeren dan.
Aangezien een echt vliegtuig voor een modelvlieger makkelijk te zien is en een modelvliegtuig voor een echte vlieger veel moeilijker.. moeten modelvliegers gewoon uitkijken als er eentje laag en dicht in de buurt komt.

Peter

1 ding snap ik niet.

Maar dat is dus echt Nederland.

Als ik met een lichter model vliegt mag ik hoger dus wel binnen de vliegroute's.
Maar volgens mij vlieg ik met een 5 kilo model nog makkelijk door een sportvliegtuig heen.

Pas is het max gewicht omhoog geschroeft naar 25 kilo.
Die mogen dus eindelijk helemaal niet vliegen?
Want dat kan helemaal niet

1 ding kan ik zeggen als ik op 100 meter hoogte hang ga ik de landing inzetten.

Ik heb zelf met een charter gevlogen met een hoogte meter.
En als je opstijgt en 200 meter recht uitvliegt ongeveer zit je al op 100 meter.

200 meter is dan voor je gevoel heel hoog.
Maar je zit ook met kleine modellen zo boven die grens.
Wat ik helemaal nog steeds niet begrijp is het volgende.
Wij hebben geen extra hoogte beperking
Maar we hebben wel een vergunning en we zitten in een militair laag vlieg gebied.

Het is naar mijn stellige mening gewoon om de hoge heren te dekken.

Ik ben dus eidelijk helemaal niet verzekerd kom ik tot mijn grote schrik achter

Dirk zei:
Het enige wat dan te bepleiten valt, is dat bij het vliegen buiten reguliere modelvliegveldjes, een hoogte beperking opgelegd wordt ......
Goed idee. 25 m is voldoende: 2m50 (lichaamslengte incl gestrekte arm) + 21m50 (max lijnlengte) + 1/2 spanwijdte (max. 1 m) :lol:

Back