:evil: Max vlieghoogte terug brengen tot 100mtr :evil:

Laat dit draadje alsjeblieft geen misverstanden oproepen.

Het artikel in Piloot en Vliegtuig is geschreven door een 1:1 piloot, waarin hij andere 1:1 piloten waarschuwt voor modelvliegtuigen die tot 300 meter hoogte kunnen komen. Hij ziet daar een risico in en stelt voor om de maximale hoogte voor modelvliegtuigen te beperken tot 100 meter.
Dat is zijn mening. Niet meer en niet minder.

De Regeling Modelvliegen, d.w.z. de wet, bepaalt dat modelvliegtuigen van maximaal 25 kg tot 300 meter hoogte mogen vliegen. De modelvlieger behoort daarbij onder alle omstandigheden voor andere luchtvaartuigen uit te wijken. Als een modelvlieger zich daaraan houdt, is er niets aan de hand.

@Bertus
Dus je bent wel degelijk verzekerd.

Sowieso vraag ik me altijd in dit verband af hoe vaak het nu eigenlijk fout gaat in de praktijk. De kans om door de bliksem getroffen te worden is volgens mij nog groter.

Op ons vliegveld vliegt er met grote regelmaat een sportvliegtuig over, maar ook helicopters die het altijd erg leuk vinden om op 100 m hoogte over te vliegen. Wij, modelvliegers, waarschuwen elkaar dan gewoon in zo'n geval. Je geeft gewoon een gil naar de mensen die op dat moment staan te vliegen; "Blijf even laag, overstekend wild!"
Dat is in ieder nog niet misgegaan, nog niet eens bijna mis. We zijn er allemaal verantwoordelijk voor dat het goed blijft gaan, en ik denk ook dat iedereen heel goed die verantwoordelijkheden weet en ze met plezier met plezier aanvaard als dit inhoud dat we onze hobby op een prettige manier kunnen uitoefenen.

Zo'n 35 mhz scanner zou inderdaad een goede aankoop zijn voor ieder 1:1 piloot die bang is om een keer een modelvliegtuig te scheppen. Zou er ook maar eentje op de 40 mhz bijnemen dan, want er zijn nog steeds mensen die niet even een normale zender kopen :P

Groeten Urlien. :lying:

Urlien zei:
Zo'n 35 mhz scanner zou inderdaad een goede aankoop zijn voor ieder 1:1 piloot die bang is om een keer een modelvliegtuig te scheppen. Zou er ook maar eentje op de 40 mhz bijnemen dan, want er zijn nog steeds mensen die niet even een normale zender kopen

Met een 40MHz scanner kan ik nergens meer vliegen, als ik near misses met rc bootjes en autoos ga melden gaat iedereen zich toch wel afvragen of ik me aan de minimum vlieghoogte heb gehouden.

See and avoid, van beide kanten je best om zo goed mogelijk uit te kijken blijft meest optimale methode.

Groeten,
Andries.

Urlien zei:
Sowieso vraag ik me altijd in dit verband af hoe vaak het nu eigenlijk fout gaat in de praktijk. De kans om door de bliksem getroffen te worden is volgens mij nog groter.

Is het in NL uberhaupt wel ooit eens misgegaan?

het is alleen moeilijker met een modelzwever. Als je met een motormodel in het"vliegwater" van een 1/1 gaat komen, kan je met gas dicht en vertikaal naar beneden na 5 sec al een flink stuk lager zijn. Met de meeste zwevers gaat dit moeilijker (zonder onderweg wat vleugelstukken te verliezen).
Van de 1/1 piloten gehoord dat ze liever een modelzwever tegenkomen dan een motormodel; een zwever behoudt min of meer zijn koers, terwijl een motormodel veel moeilijker in te schatten is, veel wendbaarder en sneller. Ze kunnen immers niet de gedachten lezen van de modelpiloot en weten wat die van plan is.

Urlien zei:
Zou er ook maar eentje op de 40 mhz bijnemen dan, want er zijn nog steeds mensen die niet even een normale zender kopen :P
Tja, je zult maar op de 40 moeten vliegen. :roll:

Normale burgerluchtvaart mag zelf niet onder de 300 meter vliegen!!! Alleen bij start en Landing is dit toegestaan. En dit is dus binnen een CTR. Waar wij niet mogen vliegen.

Waarom zouden wij dat stuk luchtruim dan niet mogen gebruiken?

De bedoeling van dit draadtje was om mensen wakker te schudden (en dat lijkt wel gelukt) 8)
maar ik vind het niet kunnen dat een ¨vakblad¨ zomaar een mening van iemand publiseerd. :(
Maar de meeste wetten zijn ontstaan uit ideen en meningen.

Ik zie ook niet direct een probleem met 1:1 motorvliegtuigen , heli´s want die hoor je aankomen. Mmaar een zwever die hoor je niet aan komen (maar ja, die blijven het liefst zo hoog mogelijk) maar als ze een buiten landing moeten doen????? een paar jaar terug is er een zwever geland op ongeveer 300mtr van ons modelvliegveldtje (we hebben nog geholpen met het demonteren)

sanka zei:
Normale burgerluchtvaart mag zelf niet onder de 300 meter vliegen!!! Alleen bij start en Landing is dit toegestaan. En dit is dus binnen een CTR. Waar wij niet mogen vliegen.

Waarom zouden wij dat stuk luchtruim dan niet mogen gebruiken?

is niet helemaal correct.

Minimum vlieghoogte voor VFR-vluchten
Behalve wanneer dat nodig is voor het starten of landen
is het verboden op een zodanige hoogte aan het
luchtverkeer deel te nemen dat het niet meer mogelijk
is een noodlanding uit te voeren zonder personen of
zaken op de grond in gevaar te brengen.
Dat geldt in het bijzonder voor vluchten boven aaneengesloten
bebouwing of kunstwerken, industrie- en
havengebieden of mensenmenigten.
Tijdens VFR-vluchten geldt een minimum vlieghoogte
van:
- 300 m / 1000 ft boven de hoogste hindernis binnen
een afstand van 600 m van het luchtvaartuig boven
gebieden met aaneengesloten bebouwing, industrie-
en havengebieden, dan wel boven mensenmenigten;
- 150 m / 500 ft boven grond of water, elders.

en dan moet je ook nog rekening houden met de verschillende tma's.

de meeste mandragende vliegtuigen blijven boven de 1000ft zelfs buiten de bebouwde kom.
puur en alleen omdat het onzinnig en op zich verspilling van brandstof is om constant van hoogte te wisselen.
tuur lijk zijn er mensen die graag zo laag mogelijk gaan. maar dat groepje is net zo als de mensen die zonder modelvliegclub vliegen klein.
ook hebben die veel geld.
want vaak krijgen die zware boetes als ze weer eens veelste laag zijn gegaan en niet te vergeten het hoge brandstof verbruik bij het elke keer snel dalen en stijgen.
het vliegen is al zo duur als je gewoon normaal vliegt.
waarschijnlijk heeft de eigenaar van deze geuite mening ook zo'n instelling en geld zak.
ik moet de nieuwe P&V nog kopen maar de meeste columns worden geschreven door succesvolle zakenmensen.
die vaak wel de waarheid zeggen over de overheid.
maar nu heeft een van hun de plank goed mis geslagen en dat word nu hopelijk recht gezet door de P&V redactie door de reactie van de knvvl te publiceren.
trouwens elk persoon heeft de vrijheid van menings uitting.
ook hebben we gelukig hier in nederland de persvrijheid.
dus dat de piloot en vliegtuig deze mening publiceerde is heel normaal.
maar wat ze nu gaan doen met de ingestuurde reacties bepaald voor mij of hun ook recht door zee zijn.

marco bosch zei:
succesvolle zakenmensen, die vaak wel de waarheid zeggen over de overheid.
Lieden, gedreven door eigenbelang van de zuiverste soort (wat ik op zich nog wel kan begrijpen)moet je over dat onderwerp natuurlijk nooit serieus nemen..... Een 'waarheid' ingegeven door een hoog eigen zieligheidsgevoel.

Dus pas op, als ik ooit nog eens in zaken ga..... :wink:

Bruno, maak je niet druk man, jij komt met je CL toestellen toch nooit boven de 20 meter uit :wink:

Stevo

Bruno van Hoek zei:
Goed idee. 25 m is voldoende: 2m50 (lichaamslengte incl gestrekte arm) + 21m50 (max lijnlengte) + 1/2 spanwijdte (max. 1 m) :lol:

jawel stevo, hij haalt net de 25 meter.............. 8) Dus bij die 20 meter is hij ook grounded.......................

Theo Coenen zei:
Bruno van Hoek zei:
Goed idee. 25 m is voldoende: 2m50 (lichaamslengte incl gestrekte arm) + 21m50 (max lijnlengte) + 1/2 spanwijdte (max. 1 m) :lol:

jawel stevo, hij haalt net de 25 meter.............. 8) Dus bij die 20 meter is hij ook grounded.......................
En dan rechtdoor tot bovenaan... (en aan de andere kant weer naar beneden en op ooghoogte in rugvlucht) Voor mij dus 25 m hoogte.
23.jpg

Als je een 1:1 toestel huurt is het brandstof verbruik niet zo intresant zij huren meestal een toestel met een vaste minuten prijs incl. brandstof.

Wat betreft de vlieghoogte van modelen dat weten de meeste piloten niet, maar je zit zo te hoog. Bij acro zweefwedstrijden wordt er meestal gesleept tot 500mtr (de modelsleper heeft dan een hoogtemtr met zendertje en de piloot een ontvanger zodat ze weten hoehoog ze zitten)
Zelf heb ik een keer met een electronische hoogt-logger gevlogen met een zwever en we hebben gesleept met een piper van 2,80mtr en een zwever van 4,5mtr tot 730mtr.

De F3A-X modelen vliegen met hun wedstrijd figuren ook hoge figuren enkomen dan ook makelijk aan de 200mtr en meer.

jetpropdlx zei:
Zelf heb ik een keer met een electronische hoogt-logger gevlogen met een zwever en we hebben gesleept met een piper van 2,80mtr en een zwever van 4,5mtr tot 730mtr.

De F3A-X modelen vliegen met hun wedstrijd figuren ook hoge figuren enkomen dan ook makelijk aan de 200mtr en meer.
:idea: Des te meer reden dus, om terug te keren naar kleinere modellen, die dichterbij en lager vliegen. :idea:

We hebben ooit een klacht gehad van een 1/1 zweverpiloot die een modelzwever van ons tegen gekomen was op, volgens hem, 1200m.
Dat was jaren geleden, ondertussen slepen we met een hoogtemeter, op 250m gaat het gas automatisch dicht van de sleper.
100m is echt niet veel

kurt zei:
We hebben ooit een klancht gehad van een 1/1 zweverpiloot die een modelzwever van ons tegen gekomen was op, volgens hem, 1200m.

Ach gut,

Misschien wel jammer dat vogeltjes niet aanspreekbaar zijn, die komt je ook tegen op die hoogtes.
Vooral tijdens de start en landing willen ze die 1200 M nogal eens doorkruisen. :)

Hoogte in m Soort
7500 Ganzen
7000 Bonte strandlopers en kanoetstrandlopers tijdens de trek
6000 Grutto’s en wulpen op hun trek naar het zuiden
3000 Lijsters tijdens najaarstrek vanuit Scandinavië
2100 Torenvalken, houtduiven
1800 Gierzwaluw, kieviten
1500 Meeste zangvogels trekken niet boven dit niveau
1200 Kleine zangvogels die ’s nachts van Nederland naar Engeland vliegen
900 Dagtrekkers, zoals spreeuwen of vinken
150 Vele vogels komen in hun leven niet boven dit niveau

Ik heb jaren geleden een akefietje gehad in deze zin. Ik was met een Pibros lekker aan het ragen en hoorde op afstand een heli aankomen. Dit bleek de traumaheli te zijn van de ANWB die net over de boomtoppen scheerde. Hij vloog recht over ons veld heen terwijl bij de luchtverkeersleiding van Maastricht Aachen Airport precies bekend was waar het veld lag. De trauma heli zat op een geschatte hoogte van ruim 50 meter ivm verwondingen van een van de inzittenden. Doordat ik hun op tijd hoorde en zag kon ik met de Pibros zorgen dat ik uit hun vliegbaan bleef. Ik heb naderhand een email gestuurd naar de ANWB met enkele vragen hierop en via via is deze bij de betrokken piloot terecht gekomen. Van hem kreeg ik netjes antwoord. Ik had hun helemaal niet in de weg gezeten en voor hun telt dat ze op zicht moeten vliegen en dat ze mijn toestel wel hadden gezien. Zo moeten ze ook uitkijken voor bepaalde soorten grotere roofvogels die ook wel eens in hun baan tercht kunnen komen. Natuurlijk is het onze taak als modelvliegers dat we de grote luchtvaart niet in de weg komen, maar hun moeten net zoals ons heel goed opletten. Als wij niet in hun weg zijn dan kan daar altijd nog een vogel zitten die net zoals onze modellen best wel eens wat schade bij hun kan aanrichten.

Back