In een artikel in piloot en vliegtuig (een tijdschrift voor piloten) van maart 2006 wordt zeer negatief geschreven over het modelvliegen en voornamelijk over de max vlieghoogte deze is pas omhoog gegaan naar 300mtr maar dat vinden zij niet goed. :evil:
Volgens hen de oplossing (ik citeer):
De optie om de modelvliegterreinen op de VFR-kaarten te zetten lijkt mij geen oplossing:er zijn te veel modelvliegterreinen, en als die ook al gemeden moeten worden dan levert de general aviation nog meer terrein in. Een oplossing is wel om de maximale hoogte voor modelvliegtuigen weer naar beneden gaat naar honderd meter , en dat de dames en heren modelvliegers zich aan die hoogte houden.
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Misschien moeten we de dames/heren van piloot en vliegtuig
overstelpen met boze mails
de mijne is al onderweg :wink:
hun e-mail adres: redactie.pilootenvliegtuig@reedbusiness.nl
van de hoofd redactie: ruud.vos@reedbusiness.nl
hier een copie van mijn mail:
Geachte heer/mevrouw,
Graag wou ik even reageren op het artikel “see and avoid laagvliegers” van maart 2006
Dat er aandacht word besteed aan de modelvliegtuigen / modelvliegvelden en de eventuele risico’s vind ik zeer positief !
MAAR “de oplossing” vind ik zeer egoïstische. (de max vlieghoogte terug brengen brengen naar 100mtr)
Waarom moeten zoveel duizenden modelpiloten zich aan moeten passen aan en paar echte piloten die misschien in de hun buurt zouden kunnen komen !!!!!!!!.???????
(ik denk dat er bij ons gemiddeld 1 maal in de 3 maanden een echt vliegtuig in de buurt komt op een afstand van minder dan 4km en zeeeeeeeeer zelden in ons vlieggebied)
Bij ons net als bij de meeste andere modelvliegclubs is de regel als er een echt vliegtuig in de buurt van het modelvliegveld komt, is om weg te vliegen van het vliegtuig en laag te gaan vliegen of evt te landen.
Zou het zo moeilijk zijn om tijdens de vlucht voorbereiding rekening te houden met de modelvliegvelden (als deze op de vliegkaarten zouden komen te staan) je moet toch een route uit zetten op je kaart als je een navigatie voorbereid, het hoeft geen prohibited area te zijn, maar een soort SUA zodat de piloot extra uit kan kijken als hij in de buurt komt. Degene die local gaan vliegen zouden het natuurlijk ook moeten weten.
Misschien kunnen ze dan later ook in de GPS database komen.
Als we samen opletten denk ik niet dat er een probleem is (maar dan moet de piloot wel weten waar en wanneer). In het verleden werd de max vlieghoogte zeer vaak overschreden omdat de hoogte zeer moeilijk in te schatten.
Beroeps halve vlieg ik regelmatig mee met proefvluchten en ferry vluchten van sportvliegtuigen (met heel veel plezier) en ik weet dat een modelvliegveld moeilijk te zien is, ook al weet je waar het ongeveer is, maar de windzak met auto’s er naast helpt. Als er gevlogen wordt met vliegtuigjes valt het al wat meer op omdat die dan bewegen.
Graag zie ik in het vervolg positievere artikels m.b.t. de modelvliegsport
Hoogachtend,
Volgens hen de oplossing (ik citeer):
De optie om de modelvliegterreinen op de VFR-kaarten te zetten lijkt mij geen oplossing:er zijn te veel modelvliegterreinen, en als die ook al gemeden moeten worden dan levert de general aviation nog meer terrein in. Een oplossing is wel om de maximale hoogte voor modelvliegtuigen weer naar beneden gaat naar honderd meter , en dat de dames en heren modelvliegers zich aan die hoogte houden.
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Misschien moeten we de dames/heren van piloot en vliegtuig
overstelpen met boze mails

de mijne is al onderweg :wink:
hun e-mail adres: redactie.pilootenvliegtuig@reedbusiness.nl
van de hoofd redactie: ruud.vos@reedbusiness.nl
hier een copie van mijn mail:
Geachte heer/mevrouw,
Graag wou ik even reageren op het artikel “see and avoid laagvliegers” van maart 2006
Dat er aandacht word besteed aan de modelvliegtuigen / modelvliegvelden en de eventuele risico’s vind ik zeer positief !
MAAR “de oplossing” vind ik zeer egoïstische. (de max vlieghoogte terug brengen brengen naar 100mtr)
Waarom moeten zoveel duizenden modelpiloten zich aan moeten passen aan en paar echte piloten die misschien in de hun buurt zouden kunnen komen !!!!!!!!.???????
(ik denk dat er bij ons gemiddeld 1 maal in de 3 maanden een echt vliegtuig in de buurt komt op een afstand van minder dan 4km en zeeeeeeeeer zelden in ons vlieggebied)
Bij ons net als bij de meeste andere modelvliegclubs is de regel als er een echt vliegtuig in de buurt van het modelvliegveld komt, is om weg te vliegen van het vliegtuig en laag te gaan vliegen of evt te landen.
Zou het zo moeilijk zijn om tijdens de vlucht voorbereiding rekening te houden met de modelvliegvelden (als deze op de vliegkaarten zouden komen te staan) je moet toch een route uit zetten op je kaart als je een navigatie voorbereid, het hoeft geen prohibited area te zijn, maar een soort SUA zodat de piloot extra uit kan kijken als hij in de buurt komt. Degene die local gaan vliegen zouden het natuurlijk ook moeten weten.
Misschien kunnen ze dan later ook in de GPS database komen.
Als we samen opletten denk ik niet dat er een probleem is (maar dan moet de piloot wel weten waar en wanneer). In het verleden werd de max vlieghoogte zeer vaak overschreden omdat de hoogte zeer moeilijk in te schatten.
Beroeps halve vlieg ik regelmatig mee met proefvluchten en ferry vluchten van sportvliegtuigen (met heel veel plezier) en ik weet dat een modelvliegveld moeilijk te zien is, ook al weet je waar het ongeveer is, maar de windzak met auto’s er naast helpt. Als er gevlogen wordt met vliegtuigjes valt het al wat meer op omdat die dan bewegen.
Graag zie ik in het vervolg positievere artikels m.b.t. de modelvliegsport
Hoogachtend,