Excel comp.3 met superveel foto's

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een mooi verslag Bertus,

Zelf heb ik ook aardig wat ervaring met foliën. Het gaat steeds beter en dankzij jouw verslag komen er steeds wat kneepjes bij. Bedankt !!

Heb gemerkt dat het ook een kwestie is van gevoel en veel doen.

Even off topic: Ben zelf bezig met een houtbouw EXCEL van tekening maar dan met moderne (kleine) spullen erin. Ben benieuwd.

Groeten, JH
 
Ik gebruik een trekker en verfstripper voor het folien !
zo eentje waar je het water van de ramen haalt.
Deze heb ik afgezaagt tot een kleine 10 cm breed.
Eert zet ik de voor en achter lijst en wortel vast met de strijkbout.
Hierna verwarm ik de folie met de stripper zodat hij krimpt en goed strak komt te zitten
waarna ik met de trekker de folie aandruk richtig tip en zo alle lucht die er tussen zit er uit druk. en dit natuurlijk stuk je voor stukje tot je bij de tip bent.

Je vleugel ziet er strak uit, zonder lucht bellen!
Ook op abachie fineer vleugels.

Groeten Richel
 
Hey Jan de gehele houdbouw excel?
Die vliegt ook super.
Bij ons op de club heeft ook iemand dat model.
Met een speed 600 met vertraging vliegt hij 45 min zonder thermiek.
Ik denk dat je op moet passen met het gewicht.
Als ze te licht worden worden het fladderbakken.
Ik zou niet onder het minimum aangegeven gewicht gaan.
De gfk romp met ribben vleugel excel hebben wij ook gehad.
Die vloog ook toppie we hadden er alleen een verkeerde motor in.

Ik ken dus zo'n beetje heel de oude serie ;)

Je moet wel met al de excels die ik gevlogen heb voorzichtig met de upknuppel zijn.
Als je hem te ver in de hoek trekt overtrekt hij.
Zowel langzaam als snel.
Met een looping verwacht je het niet zo snel, maar dan kan hij lelijk uitbreken.
Het komt misschien omdat ik graag het zwaartepunt iets achterlijk hou.

Met een trekker is ook een manier al zou ik heel bang zijn voor plooien.
En ik heb ook veel met een verfstripper gewerkt, maar maakte het wel eens warmer dan de folie leuk vond ;)
Ik blijf het met een folieboutje het fijnste vinden.
Al gebruik ik voor opengewerkte rompen wel eens een verfstipper.
 
Laatst bewerkt:
Oke weer wat geleerd.
En de lift off heeft dezelfde vleugel dacht ik, dus moet het inderdaad aan de staart liggen.
Tenminste als de instelhoeken een beetje hetzelfde zijn.
Als jij er bij je salto ook last van heb kan de staart dus de enige reden zijn.

Nu is last een groot woord, je moet er gewoon een beetje rekening mee houden.

Ondertussen zit ik nog steeds te wachten op de apparatuur.
Ik moet alleen dat kleine stalen pennetje in de vleugel lijmen tegen het torderen.
Helaas zit dat er niet bij en weet ik ook niet hoe lang dat ik dit moet maken.
Ik denk vrij kort want er zal achter de wordtel rib niet nog een rib zitten.
Of er een klosje hout achter zit weet ik ook niet.
En mijn nono talenknobbel kan er niets over vinden op de tekening .
 
Het pennetjes dat uitsteekt is niet veel meer als 3mm, het hoeft ook niets te houden. Is alleen tegen het torderen zoals je al aangaf.
 
Het pennetjes dat uitsteekt is niet veel meer als 3mm, het hoeft ook niets te houden. Is alleen tegen het torderen zoals je al aangaf.


Ik bedoelde eindelijk hoe ver hij erin gelijmd moet worden.
In de andere helft dus.
 
Lijkt mij dat aan de andere kant hetzelfde zit, dus de dikte van de wortelrib moet voldoende zijn.
 
Verwacht ik eerlijk gezegd ook, ik zal kijken of ik nog een mooi pennetje kan vinden.
Morgen komt er niets van denk ik, dan hebben we openhuis ivm verkoop van ons huis.
Hopelijk komt daar ook wat beweging in :(
 
Luchtbellen ontstaan doorlucht die achterblijft tussen de folie en de indekking van de vleugel. Een onbehandelde balsa indekking heeft weinig last van ingesloten luchtbellen omdat dit een poreus materiaal is en de luchtbellen via of in het hout kunnen verdwijnen.

Andere indekmaterialen als fineer zijn veel minder luchtdoorlatend. De luchtbellen kunnen niet weg en blijven tussen het hout en de folie zichtbaar.

De blasen ontstaan door de chemische reaktie van het styropor .
Niet door lucht .

Wij streken vroeger de abachi fineer een paar keer in met porenfuller .
Zo kreeg je een dichte houtlaag waar geen gas van de styrokern door kwam . :D

Er zijn ook folien waar de lijmlaag bij verwarmen een gas produceren .

Oracover heeft dat niet .

Mvg Johan
 
Zit er dan nog verschil in welk schuim er in de vleugel zit Johan?
Ik bedoel tussen piepschuim en dat blauwe/roze schuim.

Verder wordt ik ongeduldig ik wilde dat mijn spullen er waren.
Zaterdag is mijn vliegmaat nog even geweest en hij had een 37 mm buitenloper.
Die paste goed in mijn excel romp, dus die van 35 moet er ook in gaan passen.
Die angst is dus weg.

Helaas is er niemand bij de openhuizen dag bij ons huis wezen kijken.
De crissis is goed te merken al wil je je huis verkopen.
Gelukkig hebben we nog geen ander huis gekocht, anders sliep ik geen nacht meer.
Nu is het mooie van een crissis dat ze altijd weer over gaan;)

Het pennetje in de vleugel heb ik er nog niet ingelijmd.
Ik lijm alle onderdelen die ik nog moet lijmen in 1 keer.
Dan hoef ik maar 1 keer lijm aan te maken en scheelt weer in de kosten. (minder weggooien omdat ik altijd te veel aan maak:p ) ;)
 
Verschil in chemische reaktie zal niet groot zijn .
Styrodur word niet genomen als kern omdat het een stuk zwaarder is als styropor . ( 28-50 kg/m³)
En breken doet het ook sneller .

Wel werd er vaker ribben van gemaakt (bv. Knol Extra,s)

Nu door CNC/Laser techniek en Balsaply word dat ook verleden tijd .

Mvg Johan
 
Vandaag zijn de spullen binnen gekomen.
De motor past er wel in maar er moet wel een ring achter gemaakt worden.
Om de boel aan de gang te krijgen heb ik mijn maat nodig want ik snap er geen bal van.

De regelaar moet worden geprogrammeerd maar alles staat weer in het Duits.
En de balancer die aan de regelaar zit snap ik ook nog niet.

De motor.
De motor los in de romp.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de regelaar al geprogrammeerd dat lukte al.
Nu zit ik met de balans snoeren de stekker past maar ik de kleuren zijn niet hetzelfde.
Ik heb dus een dymond regelaar en een powerhouse accu.
Hopelijk kunnen jullie me helpen of het gewoon kan ja of nee.
 
Het lijkt met dat het wel moet gaan (daar zijn standaarden voor), maar voor de zekerheid kan je je maat er even naar laten kijken.

Die motor lijkt wel heel erg op de turnigy variant, as ook 4mm?
Ook de programmeerkaart van de ESC ziet hetzelfde eruit als mijn turnigy exemplaar.
Vraag me wel eens af hoeveel verschillende fabrikanten er nu eigenlijk zijn.:confused:

Ben benieuwd hoe de motor gaat passen en presteren.
Succes.
 
De fabrikanten in china zijn best slim. Zo maakt een fabrikant de ARF modellen, de andere motoren en weer een andere bijvoorbeeld je Lipo cellen. het maakt voor hen niet zo veel uit wat voor stickertje op het produkt komt als ze er maar aan verdienen. Je komt dan wel eens sterk lijkende produkten in verschillende prijsklasses tegen LOL!

Leuk draadje, ben benieuwd hoe je setup het gaat doen!

grtz, Erik
 
Ik ben ook enorm benieuwd
De motor heeft net al gedraaid maar even zonder prop.
Ik ben nieuwe stekker aan mijn accu's aan het solderen.
Ik kom er alleen achter dat ik het verkeerd doe.
Het zijn van die rode stekkers van jamara.
Ik soldeerde de stekkers waar het koper uitsteekt als hij uit elkaar is perongeluk aan de accu.
Die moet dus andersom.
De motor moet ook nog iets naar voren de vulring is nu te dik.
er komt bijna geen as meer uit de romp ;)

Ik heb alleen nog een vraag.
Er zit een sticker op de motor en dat is op het draaiende gedeelte.
Moet ik die er af halen ivm de balans?
 
Haha oke hij zit er nog op maar ja handleidingen en ikke gaan niet samen.
Tenminste zolang het niet in ht nederlands staat.:p

Hij heeft net gedraaid met een 12 X 6.5 prop hij draait prachtig.
Nu wil ik morgen bij daglicht de toeren meten.
Dan weet ik wat meer.
Dan kan ik het ook proberen met de 13 X 7 die er straks echt op moet.
Al vond ik hem nu al aardig trekken ik ging nu niet meer voor verticaal met deze motor.

Ik snap alleen nog niets van die balancer die op de regelaar zit.
Ik maak er morgen foto's van en zet ze hier.
Mogelijk kunnen jullie me helpen.
De kleuren kloppen niet (ik heb hem nog niet aangesloten gehad uit angst het verkeerd te doen) Maar achterop zit een schematje en dan lijkt het me wel te kloppen.
De rode zit dan aan de zijde met het hoogste voltage en de zwarte aan de andere kant.
Alleen de kleuren op de stekker van de regelaar zitten helemaal anders.
Daar zit de rode naast de zwarte.
Maar foto's zeggen morgen meer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top