Fairplay V restauratie

Bart, Kijk nog eens of er een heel klein beetje axiale speling op je schroefas zit. 1/10 mm is voldoende. En laat de motor eens zonder koppeling draaien. Dan hoor je hoeveel herrie de Pile-vertraging maakt. Naar mijn idee is het je kruiskoppeling die knerpt. Is er ruimte voor een dubbele? Dan heb je die frictie in ieder geval overwonnen en ben je van het lawaai af. Frictie en lawaai is vermogensverlies aan de schroef en trekt extra stroom. Is de schroef een normale rode 60 mm Graupner schroef? In principe is daar niets mis mee. Model van de bladen en spoed is OK. Had ik destijds ook achter mijn Bugsier. Ook met een Monoperm Super en vertraging 1:3. Die 7,4 Volt accu kan de motor wel aan. Hoef je geen 6 Volt voor te nemen. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Monoperm 6V is prima...
Maar zo een reductiekastje kan open.

Ik kan straks daar wel foto’s van maken, dan weet je hoe dat ineen steekt?

Enkele kruiskoppeling... nee dat vereffend niet genoeg. Een compacte cardan is 5 cm, althans die van PEBA zoals in de Heuss gestoken gaan worden. Er lijkt mij ruimte om te schuiven?

Dik vet? In autootjes is dat anders. Zit op punten. Hier heeft de hele as frictie op het vet. De hele lengte. Verder kan zo een as daar mee warm worden... wordt het vet wel dunner van...
maar is de as eindelijk op temperatuur... is je accu leeg!?

Maar is ook niet goed voor de kunststof Pile. Zaak moet soepeltjes lopen op de hand.

Kom ik tocht op de fameuze uierzalf van Roel. Net de juiste dikte. En goede smering...
 
Laatst bewerkt:
Schroef is idd een mooie rode 60mm die verders goed is.
Heb er een 2e bij zitten die heeft al wat rondjes gemaakt, als ik het uiteinde van de bladen zie.

Ruimte voor een dubbele koppeling is er niet.
Moet nu al de schroefas naar buiten halen wil de koppeling erop of eraf gaan.

Maar kan morgen wel testen hoe het klinkt als de boel los is.
En dan ook wat vet verwijderen uit de as.
Weten we ook meteen of het die pile dinges is of niet.

En dat 6v gedeelte is ook ivm het gewicht.
Gaan anders lipo's in (2s)
Nu aan het testen met een 7.4v nihm accu pack, niet steeds het gedoe met het weg leggen.
Dit ivm men eigen rammel gebeuren.
Zou idd op lipo's kunnen blijven draaien, heb 6 stuks oude nihm accus liggen die wegen ook wel lekker.

Ga hem dan uitwegen met men 2s 5000mah accu's, ken ik ff door dobberen

Wat betreft het vet, is dit niet dik.
Kan dit spul meteen in men spuitje doen, lukt me met de vaseline niet die moet eerst warm worden.
Zou wel kunnen dat dit meer plakt, maar tis mooi smeuig
 
Wel dan is het vet niet de oorzaak... maar ergens gaat iets stroef...
Hoe lang is die huidige kruiskoppeling?

Hier een 6V op 9,6 volt... reductie 3:1... en dat loopt keurig netjes...
En zou het bronzen glijlager nog zelfs vervangen kunnen worden door twee kogellagers...
Dan loopt het helemaal tof...

 
Na schroef is der af.
En jawel krijg die rottige inbusjes van de koppeling niet los.
Te klein bootje of te grote handjes er normaal bij komen ga niet lukken.
Maar denk nu eens kijken wat die doet.
En bij het draaien kan overtollig vet er ook uit.

Zou het zo simpel zijn dat ik de schroef te strak heb gezet.
Tja dan gaat het ook wel wringen.
Zal zo een beeldje maken hoe het nu draait en klinkt zonder de schroef.
 
Voor wat die koppeling betreft, daar ben ik ook mee aan de klooi geweest.
Dit na advies van Klaas.

Klaas vond Leentje wat lawaaierig ( en dan heeft ie de echte nog niet eens gehoord........ Hoop dat ze niet meeleest..... ), er waren toen twee voor de hand liggende opties.
1, klaas zet zijn luidsprekers zachter.
2, met de koppeling aan de slag.
Ben toen voor optie 2 gegaan.


https://www.modelbouwforum.nl/index.php?posts/4045470


Hm, vreemde afbeelding.....
 

Tada beeld en geluid.
En ja men phone neemt geluid zeer goed en hard op.
En hoe is het nu? Nu de schroef er af is? Klinkt al een stuk beter. Je zou eventueel de motor los van de koppeling kunnen laten draaien. Even inbusje los en dan draaien, dan weer met koppeling en zien hoeveel het toerental zakt. Daarna met schroef. Zo kun je mooi troubleshooten en heb je eigenlijk alles al wel gehad.
 
Bart, Een deel van het geluid komt van de planeetwielen in je vertraging. Toch hoor ik een soort cadans in het geluid, die ik aan de koppeling wijt. En de boel loopt toch niet droog? Hele askoker gevuld met vet? en heb je gevoeld aan de schroefas of die een klein beetje voor en achteruit kan? Zet voor de schroef er weer op gaat een borgmoer op de schroefas. Die draai je dan tegen de schroef aan om die te borgen. Hoop dat je de koppeling los kunt krijgen en luisteren welk geluid motor+vertraging maakt. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Dank voor de input heren.

Met de vertragings unit heb ik verders geen ervaring.
Maar kan de motor er uit krijgen, gaat dan samen met de schroefas, dit omdat ik nu die verrekte inbusjes niet los krijg.
Niet hoe het nu zit tenminste.
Boel zal er dus uit moeten.
En had idd de askoker netjes compleet in het vet gezet.

En het borgmoertje idee had ik zelf ook al meteen.

Dus weer demonteren, beeldje maken hoe het los klinkt.
Kom ik der nog niet uit dan zit Bas het dichtste bij hahaha
 
Hoe zit het ineen... hier wat plaatjes van de hele mikmeuk...

Maar heel belangrijk is, dat de planeet goed in de tandkrans (sateliet) steekt.
Dat moet los in de hand uiterst soepel draaien. Je kan het zaakje er namelijk ook in steken
dat de zaak klem draait... dan gaat het onherroepelijk aan gort.
Beste is de zaak droog in te hangen, daarna pas het PFTE vet.. een must... servo's worden er ook mee gesmeerd
En dan spaarzaam en niet volgepropt...

Zo ziet het er uit, uiteengenomen...

IMG_1857.jpg



Stufe '3' staat duidelijk op de planeet vermeld
Links de meenemer van de uitgaande as.
Deze is lagerbrons gelagerd, en mag dolgraag gesmeerd worden. Machine olie vind zo een lager verrukkelijk...
Het piepen en kraken verstomd... ze worden er stil van... dan moet het toch goed wezen? Pile zonder gepiel...
De rode meenemer grijpt aan op het zonnewiel. De rode zijn de planeten. In het midden het zonnewiel met de zeskant waar de motor op aansluit, via de rode meenemer. Op de uitgaande as van de motor is een zeskantstuk geperst. (Loctite bestond toen nog niet)
Zonnewiel is uitgeboord, daardoor steekt een stuk motoras en stabiliseert
het zonnewiel zonder klempassing...


IMG_1858.jpg



Uitgaande as motor heeft een 6-kant meenemer. Komen in rood en grijs...
De Stufen tref je ook in diverse kleurcombinaties... blauw bestaat ook...
Meerwaarde heeft het niet...


IMG_1859.jpg



Planeet in de sateliet gebouwd... als dat licht stroef gaat bij met de hand roteren, zit het niet goed
Je kan het ook volledig klem zetten... of dat het juist mooi vrij loopt.
En dat is wat je denk ik hoort... de planeet is niet juist gemonteerd... en kan daardoor overmatig slijten.


IMG_1860.jpg


Groet Bas
 
Ik ga met klaas mee.
De kruiskoppeling.
Zou toch proberen om de ingaande as ( motoras ) los te wurmen.
En vandaar uit conclusies trekken.

Geen lawaai, koppeling.
Nog lawaai, tandwielkast.
 
Er is ruimte genoeg om de motor naar achteren te schuiven... en een korte cardan te monteren.
Check of de schroefas ook recht is. Op een vlak oppervlak zo te testen...

Ik gok op een stroef gemonteerde Stufe. Maar alles los, is alles goed nalopen.
En testen op goede vrijloop. Een as moet een beetje speling hebben. Fractioneel.
Niet klem zetten. Hij dicht af op het vet. De oliefilm van de lagering.

Er zit een prop op met zeer weinig bladoppervlak... en een zeer lage spoed.
Lijkt wel een oude Graupner... Als er dan ook nog eens een te grote vertragingsfactor
op zit, komt de boel zeker niet voorruit. De toeren ontbreken gewoon.
Met een Raboesch met prima spoed gebeurt er meer. 4-blads, veel groter bladoppervlak...
maar 3-blads zal het ook goed doen...
Eerst maar eens de aandrijving soepel zien te krijgen...
 
Bart, Misschien dat de koppeling los te krijgen is met motor en schroefas uit de boot. Wel een heel gedoe, maar neem aan dat je het goed wilt hebben. Als een kardankoppeling (dubbele kruiskoppeling) geen optie is dan kijken of je met sleufgaten en vulmateriaal de motor rechter voor zijn werk kunt krijgen. Ook zorgen dat de koppeling axiaal vrij staat en niet drukt of trekt. En als de motor er toch uit ligt, dan aan de hand van Bas zijn adviezen en plaatjes de Pile vertragingsbak naar rechts richten. En als het dan achteraf als een zonnetje draait, dan was het niet voor niets en ben je weer een stuk wijzer. Weet het, is een hoop werk want de hele boot moet min of meer leeg. En Bas schrijft dat de motor naar achteren kan, wat natuurlijk naar voren is. Op zich is het profiel van de rode Graupner schroef best wel mooi en er bestaan veel slechtere. Achter deze Monoperm zou ik geen zwaardere schroef zetten als de vertraging 1:3 is. Maar dat zie je wel als de Pile bak open ligt. Eerst zorgen dat het vermogen van de motor op de schroef komt en niet onderweg wordt "opgevreten". Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Monoperm kan die hebben... speedschroef, 40 mm spoed 1.6x gaat als de brandweer bij 12v
Met de motor keurig op rendement... wel zekering er tussen. Blokkeert het, dat is het straalkachelen...

Wil eerst eens zien wat er in die motor voor Stufe is gezet.

Naar achter is voor mijn altijd van het object in kwestie af.. haha... maar je hebt gelijk... motor moet richting de boeg...
 
Fokko, Heb de indruk dat Bart zijn bootje zo goed mogelijk wil laten presteren en ons laat delen in zijn bevindingen. Hij mag met onze adviezen doen wat hij wil natuurlijk want het is zijn scheepje.
Er is een hoop moeite gedaan om het schip beter te laten ogen. Als de techniek dan ook nog wat beter kan dan is dat mijns inziens de moeite waard. Wat ik opbreng als verbeterpunten moet je niet zien als kritiek, maar als een soort traject naar een beter presterend scheepje. Met Leentje ben je ook het verbetertraject ingeslagen en daar ben je best tevreden over. Hoop dat Bart het ook zo ervaart en blij is met de "kritiek" van deze ouwe knarren. Gr. Klaas.
 
Ik zelf heb het iig niet ervaren als kritiek, en als dat zo was dan was het opbouwende kritiek.
Maar ik verbaas mij over de stuwkracht van Bart zijn boot.
Knijpt die tandwielsetup en koppeling dan zo op het vermogen?
 
Back
Top