Fieseler Fi-156C Storch | Stick & Tissue

Ik heb de ABC Robin al heel lang op mijn today lijst staan
https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=974
974.jpg
 
.
Ik ken het...
Ik heb al meerdere keren naar een tekening van een 1/12 Westland Lysander gekeken op Outerzone.
En dan zie je nog een andere fraaie tekening,... en hee, die kist is ook leuk, en die, etc etc :D

Groeten, Ramses
.
 
Ja was dat maar waar heb ook altijd pech ben op vakantie kan dus niets doen.

Nou niets is ook weer niet waar, ben wat artikelen aan het schrijven van mijn nieuwe modellen voor RCM&E.

Zal voor de Sub250 als die er is eerst wat draadjes openen van mijn reeds vliegende modellen.
 
Typefout Het is de ThunderTiger GP 07

Ah, gevonden, dat is een mooi motortje inderdaad!
Ook nog eens veel goedkoper dan de Norvel, enige is dat de TT bijna 2x zo zwaar is als de Norvel...
Nou wordt Storch B sowieso wel zwaarder dan 250 gram, maar ik ga nog steeds voor zo licht mogelijk.
Ook is de inbouwgrootte van de TT veel groter dan de Norvel, die laatste blijft mooier onder de kap.
Toch bedankt voor de tip :thumbsup:

.
Update Storch E (en Storch B):

De staartvlakken van Storch E heb ik anders opgebouwd dan de staartvlakken van Storch B.
De gekromde achterlijsten heb ik niet van 1.5mm balsa plaatstukjes gemaakt zoals op tekening staat.
Ik heb voor Storch E de achterlijsten gelamineerd van twee 2x2mm balsa latjes.
De scharnierlijsten zijn 3x3mm medium harde balsa latjes en de ribben 1.5x3mm zacht balsa latjes:

full


Totaal gewicht van de kale staartvlakken van Storch B was 8.7 gram:

full


Totaal gewicht van de kale staartvlakken van Storch E is 5.5 gram:

full


Voor de bekleding van de staartvlakken van Storch E gebruik ik andere tissue dan bij Storch B.
Deze tissue komt uit een oud KeilKraft bouwdoosje en voelt heel anders aan (zachter/knispert minder tussen de vingers).
Ook kan deze tissue gewoon direct met spanlak opgezet worden, hoefde niet voorgelijmd te worden.
Hier de eerste zijde bekleedt:

full


Daarna het overtollige tissue afgeschuurd en de andere zijde bekleedt:

full


Tweede laag spanlak erop:

full


Op bovenstaande foto zie je ook Storch B weer op de bouwtafel.
De ailerons en flaps waren ietwat kromgetrokken helaas...
De spanlak blijft nog een tijdje natrekken en ik had de ailerons en flaps te snel van de bouwtafel gehaald blijkbaar.
De ailerons en flaps weer ingesmeerd met spanlak waardoor deze weer wat vormbaar werden.
Storch B op de rand van de bouwtafel vastgespeld en een aluminium rij gebruikt voor de andere zijde:

full


Nu alles goed laten drogen, daarna weer verder met de staartvlakken van Storch E

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Man wat een prachtig project en wat maak je er een mooi schaalmodel van.

Prachtig he dat er van de vrije Vlucht modellen zoveel mooie voorbeelden zijn van schaalmodellen.

Zou bijna zeggen maak er een rubbermotor aangedreven model van en doe mee in Nijmegen.
 
.
Dank voor de leuke reacties :)

.
Update Storch E:

Gisteren een nieuwe constructie voor de vleugel bedacht en opgezet.
Ik gebruik hetzelfde vleugelprofiel met slat en flaps als bij Storch B, alleen de constructie wordt anders.
Wel dezelfde hoofdligger van twee boven elkaar liggende 3x3mm blasa liggers verbonden met 1mm webbing.
Maar geen dubbele 3x3mm balsa achterliggers, dit keer alleen een achterlijst van 1mm balsa.
Nieuwe ribtemplate gesneden en daarmee 30 vleugelribben op 1.5mm balsa overgetekend en uitgesneden.
Er komt bij Storch E ook geen 1.5mm indekking voor de hoofdligger.

De vleugelribben uitgesneden, geschuurd en klaargelegd.
De 3mm balsa ligger en een 5mm balsa voorlijst op tekening vastgespeld:

full


Met een geodriehoek in de hand de ribben op de onderste ligger, en de bovenste 3x3mm balsa ligger daarin gelijmd:

full


Van 1mm balsa stroken gesneden voor de achterligger en strookjes met dwarse nerf voor de webbing:

full


Van 1.5mm balsa de vleugeltips gemaakt en de vleugelhelften in vorm geschuurd, gewicht totaal 27 gram.
De vleugels van storch B wogen in dezelfde staat 32.5 gram, toch weer 5.5 gram winst:

full


En wederom "The Marriage" van vleugels en romp:

full


De staartvlakken zijn inmiddels ook op Storch E gelijmd.
De boven- en onderzijde van de romp zijn bekleedt met tissue.
De vleugelstruts zitten erop en zijn weer afgewerkt met balsa zoals bij Storch B.
Storch E is nu bijna ruwbouw klaar en al deels bekleedt...

Het gewicht van Storch E is zoals ze op onderstaande foto`s staat totaal 89 gram :yes:

M'n driepoot van de kwaliteitscontrole kwam weer even keuren: :D

full


full


full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Prachtig he dat er van de vrije Vlucht modellen zoveel mooie voorbeelden zijn van schaalmodellen.
Zou bijna zeggen maak er een rubbermotor aangedreven model van en doe mee in Nijmegen.

Helemaal waar, prachtige VV schaaltekeningen, ik kijk heel regelmatig op Outerzone.
... maar... nou juist deze Storch tekeningen (ook van Outerzone) zijn voor een rc model :D

Fieseler Storch Fi 156.
Radio control scale model.
World War II German liaison and observation aircraft.
Scale is 1/12.
2 channel R/C 'schoolyard' scale for flying in small fields.
Wing span 45 in, wing area 253 sq in, for .049 engines, weight 12-14 oz.


Aangegeven gewicht is wel veel te zwaar, ca. 350 tot 400 gram!
Ik heb de tekening dan ook alleen als basis gebruikt anders werd het veel te zwaar (en niet mooi schaal)...
Andere constructie en materiaal diktes, geheel andere vleugel en romp/vleugel overgang.
Ook het cockpitgedeelte is geheel anders dan op tekening, etc, etc.

Maar inmiddels is Storch E zo licht geworden dat ik denk dat ze best met een streng rubber redelijk zal vliegen... :D
Maar full house rc onder de 250 gram is natuurlijk waar ik voor ga, ik denk dat het heel goed mogelijk is met Storch E

Groeten, Ramses
.
 
.
Storch E verdient natuurlijk eenzelfde "fotoshoot" als Storch B voordat de rest van de bekleding erop gaat.
Het gewicht van Storch E is zoals ze op onderstaande foto`s staat totaal 89 gram :yes:

full


full


full


full


full


full


full


full


full


Verder met het bekleden van Storch E

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Vandaag precies op de dag een maand geleden dat 1 sub250 Storch wel een leuk idee leek...

full


... en ik de bouwtekeningen op m`n werk plotte voor een Storch als tussendoortje...
"een maand later..." :hammer:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou van een 15 grams motortje uitgaan met dit gewicht en 8x4 prop.
e -flite 2s 300mah accu weegt 17 gram, dan nog 2.5 grams servo's, dan kom je misschien rond de 230 gram..
 
met 89 gram tot zover moet het nu toch gaan lukken..

Dat denk ik ook :)

Ik zou van een 15 grams motortje uitgaan met dit gewicht en 8x4 prop.
e -flite 2s 300mah accu weegt 17 gram, dan nog 2.5 grams servo's, dan kom je misschien rond de 230 gram..

Ik ga daar met @juwi nog naar kijken, maar ik denk dat deze Storch inderdaad wel wat marge zal hebben.

is je achterlijstje stijf/sterk genoeg?

Zeker! Door de schaal stuts werd de vleugel ook nog een stuk torsie stijver.
Straks met tissue erop is het helemaal torsie stijf (was bij Storch B hetzelfde).

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top