Eindelijk was het gister weer eens zover, na de laatste vlucht 25 mei.
En toen een lange periode van droogte en dus fase 2 dus niet vliegen.
En toen vakantie.
Kon ik eindelijk gisteren weer eens op Deelen zijn.
De wind was nog wat vlagerig dus eerst maar eens wat geknald met m`n Eurofighter en ineens was de wind vrij wel weg.
Dus tijd voor de Meteor.
Motoren starten probleemloos, dus die ECU Li-Ion`s van SMT-RC doen hun werk.
Maar remmen werken niet, mhhh da`s vreemd net op de bok wel, motoren uit, beetje klooien, hee ze doen het weer, vreemd maar het werkt.
Motoren weer starten en vliegen maar.
Take Off (zie filmpje) en een positieve klim, mede doordat ik iets getrokken hoogteroer had.
Lekker rondvliegen, half gas is eigenlijk al meer dan genoeg om rustig rondjes te draaien.
3/4 geeft wat meer snelheid maar dan lijkt ie te snel te vliegen, blijft natuurlijk geen ragbak.
Rondje met gear uit, dan op downwind start flaps, indraaien, full flaps en neerzetten.
Kist moet nog steeds wat langzamer kunnen maar snelheid is er lastig uit te krijgen.
Maar zet hem rustig neer met een redelijke snelheid en dan de remmen erop.
Eh, geen remmen, kist dus heel heel heel ver (meter of 100) uit laten rollen, draaien en terug taxiën.
Gek, en toen kwam ik erachter dat doordat we flight modes hebben aangemaakt de laatste keer we de remmen niet hebben om geprogrammeerd.
Met flaps up had ik volle remmen, start flaps een klein beetje, en full flaps 0 remmen.
Foutje.
Even opnieuw geprogrammeerd en ook de flaps meteen wat meer uitslag gegeven.
Naja, we hebben de fout gevonden dus later nog een keer vliegen, toen ook op de andere baan.
Die start was vlakker maar nog steeds positief, eigenlijk hoef ik geen hoogte te trekken, hij vliegt zichzelf probleemloos los.
Weer lekker rondjes gedraaid.
Even met full flaps nieuwe trimstand ingesteld.
Gear uit, fly by, op downwind startflaps, indraaien, full flaps en neerzetten.
Nog steeds moet die langzamer kunnen, maar snelheid wil er niet echt uit.
Maar de landing is prima, remmen er op, kijk dat werkt nu ook.
Terug taxiën en heb volgens de telemetrie nog 1 liter (en 1 liter reserve) dus nog even een rondje maken.
Start probleemloos, gear up, flaps up.
Downwind, start flaps, indraaien, ships gear vergeten., gear uit, voor de baan full flaps.
En toen die bijna stond zag ik het neuswiel 45graden staan, hoofdwielen raken de baan, neus zakt door en neuswiel en voorste wieldeur raken de baan.
Neuswiel klapt iets naar binnen, ik trek iets, kist komt weer los, neuswiel klapt uit en zet de kist neer en taxie weer terug.
Dat was waar even spannend.
Ik vermoedt 1 van de neuswiel aanstuur kabels bij het uitklappen ergens achter is blijven hangen.
Neuswiel kwam wel uit maar onder 45graden en niet in z`n lock.
Bij de tik tegen de baan en het weer lostrekken, kwam deze alsnog goed uit en in z`n lock en kon ik hem weer neerzetten.
Naast een schaafplek op de voorste neuswieldeur geen schade.
Op naar de volgende vluchten.
En toen een lange periode van droogte en dus fase 2 dus niet vliegen.
En toen vakantie.
Kon ik eindelijk gisteren weer eens op Deelen zijn.
De wind was nog wat vlagerig dus eerst maar eens wat geknald met m`n Eurofighter en ineens was de wind vrij wel weg.
Dus tijd voor de Meteor.
Motoren starten probleemloos, dus die ECU Li-Ion`s van SMT-RC doen hun werk.
Maar remmen werken niet, mhhh da`s vreemd net op de bok wel, motoren uit, beetje klooien, hee ze doen het weer, vreemd maar het werkt.
Motoren weer starten en vliegen maar.
Take Off (zie filmpje) en een positieve klim, mede doordat ik iets getrokken hoogteroer had.
Lekker rondvliegen, half gas is eigenlijk al meer dan genoeg om rustig rondjes te draaien.
3/4 geeft wat meer snelheid maar dan lijkt ie te snel te vliegen, blijft natuurlijk geen ragbak.
Rondje met gear uit, dan op downwind start flaps, indraaien, full flaps en neerzetten.
Kist moet nog steeds wat langzamer kunnen maar snelheid is er lastig uit te krijgen.
Maar zet hem rustig neer met een redelijke snelheid en dan de remmen erop.
Eh, geen remmen, kist dus heel heel heel ver (meter of 100) uit laten rollen, draaien en terug taxiën.
Gek, en toen kwam ik erachter dat doordat we flight modes hebben aangemaakt de laatste keer we de remmen niet hebben om geprogrammeerd.
Met flaps up had ik volle remmen, start flaps een klein beetje, en full flaps 0 remmen.
Foutje.
Even opnieuw geprogrammeerd en ook de flaps meteen wat meer uitslag gegeven.
Naja, we hebben de fout gevonden dus later nog een keer vliegen, toen ook op de andere baan.
Die start was vlakker maar nog steeds positief, eigenlijk hoef ik geen hoogte te trekken, hij vliegt zichzelf probleemloos los.
Weer lekker rondjes gedraaid.
Even met full flaps nieuwe trimstand ingesteld.
Gear uit, fly by, op downwind startflaps, indraaien, full flaps en neerzetten.
Nog steeds moet die langzamer kunnen, maar snelheid wil er niet echt uit.
Maar de landing is prima, remmen er op, kijk dat werkt nu ook.
Terug taxiën en heb volgens de telemetrie nog 1 liter (en 1 liter reserve) dus nog even een rondje maken.
Start probleemloos, gear up, flaps up.
Downwind, start flaps, indraaien, ships gear vergeten., gear uit, voor de baan full flaps.
En toen die bijna stond zag ik het neuswiel 45graden staan, hoofdwielen raken de baan, neus zakt door en neuswiel en voorste wieldeur raken de baan.
Neuswiel klapt iets naar binnen, ik trek iets, kist komt weer los, neuswiel klapt uit en zet de kist neer en taxie weer terug.
Dat was waar even spannend.
Ik vermoedt 1 van de neuswiel aanstuur kabels bij het uitklappen ergens achter is blijven hangen.
Neuswiel kwam wel uit maar onder 45graden en niet in z`n lock.
Bij de tik tegen de baan en het weer lostrekken, kwam deze alsnog goed uit en in z`n lock en kon ik hem weer neerzetten.
Naast een schaafplek op de voorste neuswieldeur geen schade.
Op naar de volgende vluchten.