Gloster Meteor F Mk 4 van PHiB schaal 1:5

De originele plaats van de tank:
Gloster-Meteor-F-MK-4-205.jpg


En de tank op het CG, mocht het nodig zijn dan kan ik met de tank nog wat schuiven om het CG echt goed te krijgen:
Gloster-Meteor-F-MK-4-206.jpg


Beide pompen en mini trap zitten zo goed als:
Gloster-Meteor-F-MK-4-207.jpg


Dagje naar Volkel met m`n maat Ray geeft altijd weer leuke gesprekken en ideeën.
De kogel is nog niet door de kerk maar mogelijkheden zijn er genoeg voor een eventuele V2.

Bijvoorbeeld een vleugel compleet nieuw opgebouwd en dan op de traditionele manier met ribben en beplanking. Daar is mogelijk al heel wat gewicht mee te winnen.

Stabilo idem, huidige stabilo weegt zonder servo`s en aansturing 500gram en is gebouwd in de mal.
Stel dat ik die ga opbouwen uit ribben en beplanking en dan glassen.
Al kom ik maar 100 gram lichter uit, dat scheelt in de neus al 200 gram, totaal dus al weer 300 gram.

Ben dan nu ook al zaken aan het wegen en noteren zodat ik later weet hoeveel ik hier en daar zou kunnen besparen.

Maar eerst gaan we deze weer vliegend maken en dan zien we wel.
 
Doel bereikt :goal

De kist is nog niet geheel vliegklaar maar hij moest toch even op de weegschaal, was even benieuwd hoe het nu uit zou komen met het gewicht.

Het model zonder brandstof is 1950 gram lichter geworden, tel daar ook nog bij op dat er 1ltr peut minder mee gaat + minder peut in de UAT`s dan komt aardig overeen met wat ik berekend had vliegklaar.
Namelijk 2770 gram minder vliegklaar afgetankt.

En dat houdt dus in dat de kist vliegklaar tegen de 24kg weegt, en leeg net geen 21kg is :thumbsup:

Heel blij mee.

Nu de kist vliegklaar maken, heb nog wat kleine dingetjes te doen en dan eens kijken hoe de take off prestatie is met het mindere gewicht en minder vermogen.

Gloster-Meteor-F-MK-4-211.jpg


Plan is om nu met 4ltr peut take off te gaan, als nu blijkt dat ik dat amper verbruik dan zou ik daar nog 1 ltr minder van mee kunnen nemen.
Maar dat zien we wel bij de eerste testvluchten.



Ik weet nog wel wat gewichtsbesparende mogelijkheden maar dat zal waarschijnlijk niet op deze versie uitgevoerd worden.
Maar een leeg gewicht van onder de 20kg moet mogelijk zijn.

Maar dat is weer een ander hoofdstuk.
 
Zat net even verder te kijken.

Als ik Electron Retacts ER 50`s zou inbouwen dan win ik al snel weer zo`n 750 gram.
Pas ik dan het stabilo aan, waardoor deze lichter wordt en er dus weer iets lood uit de neus kan ben ik zo al weer 1 kilo aan gewicht kwijt.......

Dan zou zelfs een leeg gewicht van 19kg en een vliegklaar gewicht van 22kg in zicht zijn bij een hele nieuwe versie :koud:
 
Zat net even verder te kijken.

Als ik Electron Retacts ER 50`s zou inbouwen dan win ik al snel weer zo`n 750 gram.
Pas ik dan het stabilo aan, waardoor deze lichter wordt en er dus weer iets lood uit de neus kan ben ik zo al weer 1 kilo aan gewicht kwijt.......

Dan zou zelfs een leeg gewicht van 19kg en een vliegklaar gewicht van 22kg in zicht zijn bij een hele nieuwe versie :koud:
Goed bezig Berto ga zo door! Vissen mag ook niet meer met lood :rofl::weetnie::worship::yes:
 
Heb ondertussen weer heel wat werk verzet.

Berg lood + neuspoot weer geplaatst:
Gloster-Meteor-F-MK-4-228.jpg


Uitlaatpijpen en turbines uitgericht:
Gloster-Meteor-F-MK-4-229.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-230.jpg


Kist weer eens helemaal opgebouwd:
Gloster-Meteor-F-MK-4-231.jpg


En op de weegschaal gezet:
Gloster-Meteor-F-MK-4-232.jpg


En nog een keer met een berg peut erin:
Gloster-Meteor-F-MK-4-233.jpg


En GPS even testen:
Gloster-Meteor-F-MK-4-234.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-235.jpg


Maar om even op het gewicht terug te komen.

Er moet nu nog 250gram in de neus erbij, dan zit ik qua zwp weer waar ik op zat tijdens de laatste vlucht.
En met zo`n 3 tot 4 ltr peut erin verplaatst het zwp zich maar 1 mm, dus die ligt op de gok precies goed op het cg.

Verder eindelijk ook de turbines kunnen inleren, dat het nog wat voeten in de aarde.
Blijkbaar had ik eerst 2 stekkers omgewisseld maar toen dat opgelost was werkte de GSU`s nog steeds niet.

Veel gezocht en gedaan maar kreeg maar geen beeld.
Blijkt dat de Kingtech GSU`s echt meer als 5V moeten hebben om te werken en mijn ontvanger wordt door de Emcotec maar gevoed door 5V, 4,95V volgens m`n telemetrie.

En dat gaat niet werken nie.

Dus een hulplijn (buum) ingeschakeld om eens even m`n ongenoegen te spuien en na wat brainstormen bedacht dat turbine signaal gewoon maar van de ontvanger moet komen en de spanning ergens anders vandaan.
En die komt nu dus uit de Emcotec powerbox.

Problem solved.

Nu nog even netjes bedrading hiervoor maken, maar de turbines zijn dus ingeregeld.

Vandaag of morgen 250gram lood in de neus douwen.
Kingtech telemetrie module bestellen en inbouwen.

En dan snel de motoren eens opstarten en kijken wat dat doet.
 
En de tank op het CG, mocht het nodig zijn dan kan ik met de tank nog wat schuiven om het CG echt goed te krijgen:

Kwam dit toevallig tegen.

Als je met de tank gaat schuiven zodat die niet meer op het CoG ligt, dan verander je het CoG tijdens het vliegen.

Is geen bezwaar?


jan.
 
He maatje, had ik je zo kunnen zeggen van die GSU. Probleem ook gehad bij een klant. Nu voed ik de GSU met 8Volt.
Wordt tijd dat we weer eens gaan vliegen.
 
@jan brilman

Dat is heel vaak het geval, kijk maar naar de methanol/benzine kisten, daar ligt de tank vrijwel nooit op het cg.
Dus ja, dan verschuift je cg tijdens de vlucht.

En dat is veelal niet erg, deze verschuiving is binnen de limiet.

Maar 4ltr is best veel dat heb je liever zoveel mogelijk op je cg.
Of ik nu dus een volle of lege tank heb maakt voor mijn cg dus niet meer uit, die verschuift niet meer.

Straks als ie weer vliegt gaan we weer vliegend testen of het cg goed ligt en zo niet dan passen we het weer aan.


@ maatje :-)

Tsja, zelf nooit last van gehad, maja, al m`n andere set-ups kregen gewoon 6V en dan is het geen probleem.
Moest het even opzoeken en toen ik dat eenmaal wist even een workaround maken.

Maar hij is er weer bijna klaar voor dus snel weer eens vliegen.

En ja, sowieso snel weer eens vliegen, ben al wel 2x weggeweest dit jaar :hammer:
 
Gisteravond even de tijd gehad om de turbines te starten.
En dat zag er goed uit.

De linker turbine (mijn 'oude') stopte er de eerste start wel mee maar dat zal een luchtbel zijn geweest, daarna draaide die goed.
Afgezet en toen de rechter eens los opgestart en die pikte meteen goed op.

Die ook weer uitgezet en toen beide eens opgestart.
Eerst de linker en toen de rechter er weer bij, dat draaide feilloos, paar keer volgas en dat ziet er zover goed uit.
Voeding vanuit 1 mini trap lijkt dus geen restricties te geven.

Paar rondjes gemaakt over het platform en toen de turbines weer 1 voor 1 uit.

Happy ermee.
Gloster-Meteor-F-MK-4-236.jpg


Kist naar binnen en de motorkappen erop en dan weer eens wegen.
Gloster-Meteor-F-MK-4-237.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-238.jpg


Leeg (met een beetje restbrandstof die ik er niet uit krijg) weegt ie nu 21122 gram.
Gloster-Meteor-F-MK-4-239.jpg


Met 4 liter brandstof is het gewicht nu 24287 gram.
Gloster-Meteor-F-MK-4-240.jpg


En zou ik echt met 5 liter willen starten dan zit het gewicht op 25127 gram.
Gloster-Meteor-F-MK-4-241.jpg


Maar bedoeling is om met maximaal 4 liter rond te gaan vliegen (al is de verwachting dat 3 liter ook al voldoende gaat zijn).

Maar met 4 liter brandstof ben ik bijna 2500 gram lichter dan met de P80`s en 5 liter.
Met verwachte vergelijkbare prestaties, denk zelfs beter daar deze turbines lekker snel oppikken.
 
Afgelopen weekend nog wat dingetjes gedaan aan de Meteor.
Ik heb de tank iets gekanteld zodat echt alles eruit gehaald kan worden (hij hing een fractie voorover).
Van 1 van m`n Kingtech pompklepjes waren de draadjes beschadigd dus klepje vervangen.
En Kingtech telemetrie geïnstalleerd.

Daarna, alles nog eens een keer gevuld en gewogen.

En gisteravond een tripje gemaakt naar Meeden, alles van de PHantasy In Blue Gloster Meteor F Mk 4 is nu in mijn bezit.
Pluggen, mallen, tekeningen, etc.
Gloster-Meteor-F-MK-4-242.jpg
 
Back
Top