Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

Number pole

Aantal staat bij deze regelaar standaard op 2.
Voor jouw buitenloper moet je 14 invullen!

Veel plezier en succes!

Mvg

Ton:D

@Ton,

De instelling voor de buitenloper is gelukt.Geeft nu exact het toerental aan. Nu zit ik nog met een vraag. De firmware wil ik updaten. Die erop zit is 1.34. De laatste is 1.42.
Updaten van de ontvangers doe ik met de Upgradestudio 4.0.
Nu is het mij niet duidelijk hoe ik de regelaar moet aansluiten voor de update.
Heb jij hier al ervaring mee.

mvg.Bernard

Laatst bewerkt:
Vandaag een unieke ervaring gehad met mijn MX12. Aan het vliegen, hoor ik krak uit mijn zender komen, en gaat de knuppel niet meer autamtisch naar de middenstand.
Was aan het lesvliegen met mijn zoon dus snel overgeschakeld naar de leerlingzender (ook een MX12), en de zwever weer veilig geland.
Zender open geschroefd en er zit een hevel met aan het einde een veer, die hevel lag los in de zender. Het asje waar deze hevel op scharnierend is eruit gebroken, of eigenlijk het deel waarvhetvasje hoort te zitten is eruit gebroken. En daardoor ook hè tasje.
Ik heb alles weer hersteld, maar ik hoop dat in mijn MC20 wel een betere kwaliteit knuppels zit.
In de 30 jaar dat ik aan rc modelvliegen doe, is zoiets mij nog nooit overkomen.
Wel eens dat deknuppel in 1keer een stuk lager zat, bij een Multplex Combi80 naar jaren intensief gebruik.

Update brushless control + T

Inderdaad via upgrade grstudio. Zie bijbehorende gebruiksaanwijzing
bladzijde 19.

Succes!

Mvg

Ton Canté

Afgelopen zondag weer een toestel van een clubgenoot zien crashen, verkeerde model gekozen in de zender (Futaba). Stom zul je denken. Maar bij mijn MC32 blijft de zender piepen als ik een verkeerd model heb gekozen hij maakt wel verbinding met de onvanger kan ook sturen maar blijft piepen. Op zich is dit heel goed, nog beter zou het zijn als hij helemaal geen verbinding maakt want binden doe je toch per model/ontvanger en de zender zou toch moeten zien dat deze ontvanger van het verkeerde model nu niet gekozen is.

Tja dat is een Spektrum patent hè, dan doet je model inderdaad niks als je het verkeerde model hebt gekozen. Ik vraag me af of, omdat Spektrum dat gepatenteerd heeft, anderen dat nu per definitie niet meer mogen maken... het lijkt zo'n logische functionaliteit.

Pattent?? die zijn gek.
hoe kun je nou een pattent aanvragen op het niet kunnen koppelen van een verkeerde ontvanger? :confused: Hij bind toch ook niet met een Fasst ontvanger die op dat moment toevallig aan staat of een hott ontvanger van een collega.

Dat is precies wat ik me erover afvraag. En toch presenteert Spektrum het volgens mij als een patent.
Trouwens, het zou toch vrij eenvoudig moeten zijn voor de andere fabrikanten om iets soortgelijks in hun software te bouwen... als het geen patent was?
Mijn oude Spektrum DX6i heeft het ook al, die is van jaren voor er sprake was van telemetrie. Met telemetrie moet dit helemaal makkelijk te programmeren zijn lijkt me.

hoe kun je nou een pattent aanvragen op het niet kunnen koppelen van een verkeerde ontvanger?
Doe maar eens een Google-search op "spektrum patent model match".

Uit een willekeurige manual van een Spektrum zender:

ModelMatch™
With patent pending ModelMatch technology, you’ll never mistakenly try to fly your model using the wrong memory again. The DX7 features ModelMatch technology that prevents the operation of a model if the wrong model memory is selected. During binding, the receiver actually learns and remembers the specific model memory (1 of 20) that the transmitter is currently programmed to. Later, if the incorrect model is selected in the
transmitter and the receiver is turned on, the model simply won’t operate preventing a possible crash. Change programming to the matching model memory and you are set to fly.

Voor zo ver ik weet heeft Spectrum een patent op het binden van een ontvanger aan een bepaalde zender en een specifieke geheugenplaats op die zender. Een ontvanger zal dan niet reageren als in de zender niet de juiste geheugenplaats is geselecteerd.

Als zenderfabriekant kan je deze methode dus niet zonder meer gebruiken.

Dat betekent niet dat er geen andere oplossingen mogelijk zijn. Zo koppelt Jeti het serienummer van de gebruikte ontvanger aan een geheugenplaats (modelgeheugen). Als een verkeerde geheugenplaats is geselecteerd, dan klopt het serienummer van de ontvanger niet. De zender zal dan geen informatie verzenden. De ontvanger doet niets, en er wordt gevraagd of je ontvanger wilt gebruiken.

Het effect is hetzelfde, bij een verkeerd geselecteerd modelgeheugen doet de ontvanger niets, maar de weg daar naartoe is verschillend.

Patent gedoe

"Patent pending" betekent dat er octrooi is aangevraagd maar dat dit nog niet verleend is.
In het Nederlands wordt dit wel aangegeven met "octrooi aangevraagd".

Dit zou dus betekenen dat het wel geimplementeerd kan worden, maar omdat er patent op is aangevraagd zal Graupner (en consorten) er straks voor moeten betalen :confused:

Beetje jammer dat ze dit Patent niet gewoon vrij beschikbaar maken voor alle fabrikanten.
Onlangs gaf Tesla nog al hun patenten vrij om de technologie te pushen, goede actie!

Wat velen (en mij) betreft mag het Patent recht op de schop, patenten worden nu aangevraagd om geld mee te verdienen en niet meer om het eigendoms recht mee aan te tonen.

Dit kan bij mij alleen maar op onbegrip rekenen.

Het is altijd de bedoeling geweest om er geld mee te verdienen. Zoals het nu is is het voor Spektrum gewoon een heel goed verkoopargument. Je vraagt je alleen af in hoeverre het voor anderen mogelijk is om hetzelfde te bereiken op een andere manier, en zonder het patentrecht te overtreden. Zal er gewoon van afhangen hoe het Model Match patent is verwoord.
Model Match werkt zonder gebruik te maken van telemetrie. Zou best kunnen dat als je het zo programmeert dat de ontvanger aan de zender terug moet melden in welk model hij zit, je het Spektrum patent omzeilt...

Maar, dit wordt wel erg off-topic, sorry.

Dat stond hier:

Dat betekent niet dat er geen andere oplossingen mogelijk zijn. Zo koppelt Jeti het serienummer van de gebruikte ontvanger aan een geheugenplaats (modelgeheugen). Als een verkeerde geheugenplaats is geselecteerd, dan klopt het serienummer van de ontvanger niet. De zender zal dan geen informatie verzenden. De ontvanger doet niets, en er wordt gevraagd of je ontvanger wilt gebruiken.

Het effect is hetzelfde, bij een verkeerd geselecteerd modelgeheugen doet de ontvanger niets, maar de weg daar naartoe is verschillend.

Heel mooi dat iedereen zo tevreden is.
Ik begin toch wel enige twijfel te krijgen over mijn keuze voor Graupner.
Als stukken van je knuppel afbreken, sta je volgende keer noet echt lekker te roeren.
En zoiets is volgens mijn weten nog nooit met een Futaba gebeurd.

Nou nou laten we niet gelijk doorschieten...
Het gaat om één incident waarbij de achtergrond eigenlijk helemaal niet bekend is, misschien is de zender wel een keer gevallen o.i.d.
Maar het kan natuurlijk ook gewoon een incidentele zwakke verbinding zijn geweest. Dat wil niet gelijk zeggen dat Graupner geen goed merk is vind ik.

Incidentele mankementen komen natuurlijk bij elk merk wel voor.

Sedert de paar jaar, dat HoTT zenders in produktie zijn ben ik één keer eerder een kapotte stuurknuppel tegengekomen en dat was eigen schuld, dus structurele problemen zijn er niet met deze mechanieken. Ze zien er wel minder robuust uit dan de vroegere Graupner-JR stuurknuppels en ze voelen volgens meerdere gebruikers ook minder prettig aan, maar dat kan ook een kwestie zijn van gevoel.

Hoe goed/slecht de HoTT knuppelmechanieken zijn zullen we pas weten als de zenders een jaar of 10 oud zijn en slijtage, de zon en overige inwerkingen de tijd hebben gehad. Met name bij brandstof vliegers is het dan de vraag hoe het kunststof zich heeft gehouden. Je ziet namelijk, dat vooral bij deze categorie modelbouwers de weekmakers uit het kunststof kunnen verdwijnen, waardoor het bros wordt. Het ene type kunststof is daarvoor veel gevoeliger dan het andere. Het resultaat is dan, dat het rondsel, waarin de knuppelpook geklemd zit scheurt of breekt, waardoor je opeens deze knuppelpook los in handen kunt houden. Een uiterst ongename gewaarwording als je aan het vliegen bent. Vaak zie ik dan, dat men eerst aan het lijmen is geslagen, maar dat werkt niet echt.

:offtopic: Anekdotes:

De klant HoTT zender met defecte stuurknuppel beweerde, dat deze tijdens het programmeren was afgebroken, maakte er bij zijn winkelier een heel drama van en liet via diverse fora, waaronder het onze, zijn ongenoegen weten. Bij onderzoek bleek, dat het knuppelframe zowel gescheurd als gebroken was. Ik heb er toen een nieuwe stuurknuppel voor besteld, maar het duurde te lang voordat deze binnen was. Ik heb de zender daarom doorgestuurd naar Duitsland, waardoor het uiteraard nog wat langer duurde. Ik kan tegenwoordig nu eenmaal slecht tegen zulk gedoe en bij doorsturen is het niet meer mijn pakkie-an. Uiteraard kwam de zender retour met een flinke rekening en met de mededeling, dat het defect was ontstaan door externe inwerking. Oftewel, de zender was gepletterd. Het bestelde mechaniek heb ik nog, al heb ik het wel misbruikt om te oefenen op het inbouwen van knuppelschakelaars.

Bij de huidige knuppelmechanieken is de knuppelpook uitgerust met splines en zit daarmee in het kunststof geperst. Bij de Simprop zenders van 35 jaar geleden was het een draadeind, dat in het kunststof was geschroefd. Eén klant had de knuppelknop reeds vele malen vaster gedraaid, er daarbij niet op lettend, dat niet de knop steeds verder op het draadeind schroefde, maar dat het draadeind steeds verder in het kunststof verdween. Tijdens het vliegen hield-ie dan ook plotseling de knop in z'n handen. Het draadeind duvelde natuurlijk op zo'n manier naar beneden, dat het mechaniek blokkeerde. Daar sta je dan...wachtend tot je model beslist hoe het tegen de vlakte gaat.

Een soortgelijk geval had een klant, waarbij tijdens het vliegen opeens de antenne van z'n zender viel, inclusief de antenne kogel. Met één vinger in het opengevallen gat (om zelf nog wat als antenne te dienen) proberen om tegelijkertijd het model in de lucht te houden en ook nog de gevallen antenne op te rapen is natuurlijk een onmogelijke opgave. Hoe het is afgelopen weet ik niet, volgens mij is het model toen wel redelijk geland.

Tuurlijk Corrien, kan altijd gebeuren.
Maar mijn apparaat is nog nooit gevallen, zit altijd in een zenderkoffer.
Ik heb op het Duitse forum ook gelezen dat de knuppel aan de bovenkant kan afbreken.
Sterker nog er zijn al setjes te koop die dit zwakke punt versterken.
Dit wetende ben ik wel geschrokken dat aan de binnenkant ook een stuk van de knuppel kan afbreken.
Tuurlijk kan ik niks zeggen niet op het forum vermelden.
Maar het belangrijkste van je zender zijn toch de knuppels.
Zelfs mijn Multiplex Combi 80 van tig jaar oud heeft nog knuppels waar niks afgebroken is. Hoewel de potmeters wel minder zijn.
Ik heb het idee dat de software tegenwoordig belangrijker is dan de hardware.
Ook van mijn MC20 heb ik niet het idee dat de knuppels echt degelijk uitgevoerd zijn.
Nu hoop ik dat natuurlijk wel.
Ik vraag mij dan af of dit ook zo is bij andere merken? Zijn de knuppels ook van een andere/mindere kwaliteit dan 10 jaar terug?
Jeti natuurlijk uitgezonderd.

Back