Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

Discussie in 'Model elektronica' gestart door prop-er, 12 okt 2010.

1. Nebukadzir

Nebukadzir

Lid geworden:
    15 jun 2011
    Euvel is opgelost.
    Filmpje op you tube gevonden hoe je de gasknupple opnieuw moet kalibreren als de gascurve van de MX-16 niet meer werkt.
    Scheelt weer een rit en ik ben er blij mee:D

Mvg.Bernard

2. xat

xat

Lid geworden:
    9 mei 2013
    Bitte ist dit em: ? Danke.
    [media=youtube]ltaPm3pUYdU[/media]

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Nebukadzir

Nebukadzir

Lid geworden:
    15 jun 2011
    Ja dat is hem.

Mvg. Bernard

4. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    In de handleiding staat dit ook duidelijk beschreven op de bladzijden, waarnaar ik al verwees. Je hebt daar geen filmpje voor nodig. Tevens kun je daar lezen hoe je ook de overige kanalen kunt kalibreren.

5. Nebukadzir

Nebukadzir

Lid geworden:
    15 jun 2011
    Wat ik niet begrijp is of je de responstijd in de ontvanger kan wijzigen.Als ik de handleiding lees dan is de ingestelde tijd van 20 bedoeld voor analoog servo's.
    Digitale servo's werken sneller en dan zou de responstijd gehalveerd moeten zijn.
    Klopt dit of niet?

Mvg.Bernard

6. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    De responstijd van de ontvanger kan je niet wijzigen. Wat jij bedoeld is de framerate of te wel het aantal stuurpulsen per seconde dat naar de servo's wordt gestuurd. In feite wordt dat door de zender bepaald en niet door de ontvanger. Dit is dan ook bij veruit de meeste ontvangers het geval.
    "Standaard" wordt er al sinds vrijwel het begin van de proportionele besturing ongeveer 50 besturingspulsen per seconde door de zender uitgezonden. Veel sneller was niet mogelijk.

Met de komst van de computer werd de PCM codering uitgevonden. In plaats van de fysieke pulsen uit te zenden werd er een computer code uitgezonden. Een computerchip in de ontvanger maakte hier weer de stuurpulsen voor de servo's van. De eerste PCM apparatuur was zelfs trager dan de toen nog gewone analoge apparatuur. Toen was het dus nog net echt een grote stap voorwaarts. Toch ging het snel en zeker nu zijn de chips zo snel dat de PCM codering sneller is dan de analoge systemen en er kan veel meer mee.

Eén van de dingen die mogelijk werden was verhogen van het aantal stuurpulsen per seconde naar de servo's. Dat werd verdubbeld en in sommige gevallen zelfs tot wel 400 pulsen per seconde opgevoerd. De gewone analoge servo's kunnen dat niet verwerken. Deze servo's kunnen misschien tot 60 pulsen per seconde verwerken maar meer echt niet.
    Om die hoge pulsfrequenties te kunnen verwerken moest de servo aangepast worden. Met de komst van de digitale servo's werd dit mogelijk. Veruit de meeste digitale servo's kunnen zeker tot wel 100 pulsen per seconde verwerken en zullen daar dus ietsiepietsie sneller door reageren. Verwacht daar echt niet te veel van! De overgrote meerderheid van ons modelbouwers zullen er zelfs niets van merken.

Waarom niet? Daar zijn meerdere redenen voor. De belangrijkste is dat onze reactiesnelheid gewoon niet groot genoeg is. De jonge mensen onder ons kunnen er misschien nog wel iets van merken omdat zijn nog een behoorlijke reactiesnelheid hebben. Mensen zoals ik moeten gewoon toegeven dat onze reacties gewoon wat later komen. Dat is geen schande of wat dan ook, dat is helemaal normaal.

Een tweede reden is dat heel veel zenders nog steeds de PPM codering met niet meer dan ongeveer 50 stuurpulsen per seconden uitzendt. Vooral mensen die hun zender hebben omgebouwd naar 2,4GHz met een losse module. Die zenders moeten in de PPM mode staan om te kunnen werken. Die PPM codering is per definitie dus ongeveer 50 stuurpulsen per seconde.

Heb je dus een ontvanger die je op een hoger aantal pulsen per seconden kan instellen dan zal je digitale servo's moeten gebruiken. Gewone servo's kunnen daar niet mee werken en kunnen zelfs kapot gaan. Digitale servo's kunnen echter zonder enig probleem wel met 50 pulsen per seconde werken. Dus als je digitale servo's hebt hoef je niet perse naar de hoge snelheid overschakelen. Als je een combinatie hebt van gewone en digitale servo's dan moet je dus op de lage snelheid blijven werken.
    Iets anders waar je aan moet denken is hoeveel stuurpulsen per seconde zendt jouw zender uit? Als dat maar ongeveer 50 per seconde is en je zet de ontvanger dan op de hoge snelheid dan zal je niets van enige snelheidsverhoging merken. De zender zendt gewoon nog steeds maar 50 pulsen per seconde uit. Dat de ontvanger elke puls twee keer per seconde naar de servo's stuurt helpt daar niets bij. De servo's krijgen gewoon twee keer dezelfde puls achter elkaar.

Waar je het wel kunt merken is bijvoorbeeld bij de aansturing van de staartrotor van een heli. Die wordt door een gyro bestuurd om de staart netjes vast te houden. Door het aantal stuurpulsen van de giro naar de servo te verhogen kan de servo sneller op de commando's van de gyro reageren. Zo kan de staart veel beter "vast" worden gehouden. Hoeveel pulsen per seconde de zender uitzend en onze reactiesnelheid spelen daar geen rol meer.

7. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Bij HoTT zenders kun je de hoeveelheid pulsen in de zender per model instellen. Die zal dat vervolgens aan de ontvanger doorgeven.

8. Nebukadzir

Nebukadzir

Lid geworden:
    15 jun 2011
    Uit de handleiding:
    PERIOD (cyclustijd)
    In deze regel bepaalt u de tijdsafstand van de verschillende kanaalimpulsen. Deze instelling wordt voor alle
    stuurkanalen overgenomen.
    Wanneer u uitsluitend digitale servo’s gebruikt kan een cyclustijd van 10 ms worden ingesteld. Bij verschillende
    servotypen door elkaar of bij gebruik van alleen analoge servo’s moet 20 ms zijn ingesteld, omdat dit type anders
    “overvraagd” wordt en reageert met “trillen” of “brommen”.

Het vreemde is dat ik niet de cyclustijd van 20 naar 10 ms kan veranderen in de GR-16.
    Ik gebruik nu 4 digitale servo's waarvan een duidelijk een brom- of fluittoon laat horen.

Mvg. Bernard

9. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij is dat een beperking van de gr-16.
    Volgens mij bied de gr-24 meer mogelijkheden.

10. Nebukadzir

Nebukadzir

Lid geworden:
    15 jun 2011
    Dat zou jammer zijn dat de GR-16 dat niet aankan. De handleiding rept daar niet over.

Mvg.Bernard

11. Nebukadzir

Nebukadzir

Lid geworden:
    15 jun 2011
    Verder gelezen en toch....

De servo-aansluitingen van de ontvanger worden in blokken van vier parallel aangestuurd. D.w.z. dat de
    kanalen 1 tot 4 en 5 tot 8 tegelijkertijd hun stuursignalen krijgen.
    Aanbevolen bij digitale servo’s, wanneer er meerdere servo’s voor één functie worden toegepast (bv.
    rolroeren), zodat de servo’s absoluut synchroon lopen.
    Wanneer er uitsluitend digitale servo’s worden gebruikt is het raadzaam om in de regel “PERIOD” van
    het display “RX SERVO” 10 ms in te stellen, om de snellere reactie van digitale servo’s te kunnen
    benutten. Bij gebruik van analoge servo’s of verschillende types door elkaar moet in ieder geval “20 ms”
    worden gekozen!
    Let bij deze instelling bijzonder op een voldoende krachtige stroomvoorziening van de ontvanger.
    Omdat er telkens maximaal 4 servo’s tegelijk in actie zijn wordt deze accu zwaarder belast.

Maar de instelling wijzigen in de GR-12 lukt dus niet

Deze regel:

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Analoge servo's gaan brommen/kapot als ze op 10ms worden aangestuurd. Voor digitale servo's maakt het niks uit. Die kunnen op 10 of 20ms, op geen van beide waardes gaan ze brommen. Digitale servo's reageren wel sneller met gebrom en gefluit als de aansturing niet soepel is of een roer wat zwaarder loopt. Dat is helemaal niet erg. Til het roer maar eens een heel klein eindje op en het zal stoppen. Tijdens het vliegen zullen ze daar geen last van hebben.

Dit instellen kan op alle HoTT ontvangers, ook de 12 en 16. Je zult ergens iets verkeerd doen.
    Overigens zou ik me de moeite besparen. Het enige wat je krijgt is een snellere respons (die ik niet kan bemerken) en hoger stroomverbruik.

13. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Met mijn nieuwe Mamba vliegende vleugel (zie het desbetreffende draadje) had ik vandaag twee narrow escapes.
    Het toestel is van glasvezel, en de elevons zijn uitgerust met een zg "Dichtlippe". Dat wil zeggen dat de kier tussen elevon en vleugel wordt afgesloten door een kunststof strook die, als het elevon om laag gaat, in de vleugel schuift... Heel mooi!
    Alleen blijkt het mogelijk dat tijdens het vliegen de elevons blokkeren... omdat bij een gecombineerde hoogte/rol uitslag een grotere uitslag ontstaat dan bij hoogte of rol afzonderlijk. (Bij mijn oude Spektrum DX6i wordt in de Delta mix stand de elevon uitslag begrenst, op zich ook niet fijn omdat je dan vaak uitslag te kort komt; maar de Graupner MX16 hoTT heeft die begrenzing niet.)
    Nadat dit me de eerste keer een ongecontroleerde "landing" bezorgde (maar zonder schade) nam ik de uitslagen voor hoogte ruim 10% terug. Maar bij de volgende vlucht gebeurde het opnieuw... (weer zonder schade!) en pas toen bleek dat er een gecombineerde knuppel-uitslag nodig was om de kritiese elevon-uitslag te krijgen...

Nou vraag ik me af of het programmatisch mogelijk is om de volle uitslagen te houden voor hoogte en rol, maar de gecombineerde uitslag te begrenzen?
    Want anders moet ik de uitslagen voor hoogte en rol gaan begrenzen, en dat zou wel degelijk afbreuk doen aan het fun aspect van deze vleugel.

14. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Ik zou bijna zeggen; nee, natuurlijk niet. Dat zou betekenen dat bij vol rolroer je hoogteroer ineens niet meer werkt, of eigenlijk: ineens nog maar aan één kant werkt. Als dat bij een Spektrum zender wel kan lijkt het me een goed recept voor ongelukken.

De enige juiste oplossing is de uitslagen voor rol en/of hoogte iets kleiner maken tot het past.
    Het probleem zit ook niet in de zender maar in het vliegtuig. Jij gebruikt veel grotere uitslagen dan mechanisch haalbaar zijn.

15. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Nee, bij een Spektrum is in deltamixing de uitslag van hoogte en rol continu begrenst, zodat de gecombineerde uitslag binnen de grenzen (van servo of constructie) blijft. Bij de MX16 is deze dus volledig open - en dat blijkt dus juist een goed recept voor ongelukken te kunnen zijn...
    In mijn collectie heb ik dan ook een aantal vliegende vleugels die ik bestuur met de DX6i, waar ik de deltamix er uit heb gegooid en -middels de twee vrije mixers- zelf hetzelfde heb geprogrammeerd, omdat ik de uitslagen te tam vond. Natuurlijk hadden deze toestellen dus geen mechanische beperkingen die dit onmogelijk of onwenselijk maakten. Mijn Sirion en mijn Parabola vloog ik oorspronkelijk ook met de DX6i en die heb ik, nadat ik de MX16 had gekocht, voor deze zender ingericht en opeens hield ik veel grotere uitslagen over. Ik was gewoon nog niet eerder tegen een situatie aangelopen waar de electronische mogelijkheden de mechanische overschreden... en het verraderlijke is dus dat je bij het programmeren wel de max. hoogte- en rol uitslag instelt, maar eigenlijk niet kijkt (ik tenminste niet tot dusver) naar de gecombineerde uitslag... nou ja, les geleerd hè.

16. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Het lijkt mij niet fijn als ik vol rol en vervolgens vol UP geeft het effect is dat het toestel minder snel gaat rollen maar niet omhoog gaat....
    Maar hoe dan ook, bij jouw zender kan het dus niet en dat heeft een reden.

17. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Dat is onvermijdelijk volgens mij, bij elke vliegende vleugel.
    Stel, ik rol vol naar rechts (linker elevon omlaag, rechter omhoog)
    Ik geef vol Up bij. Nu gaat het rechter elevon verder omhoog, en het linker komt ergens in de buurt van neutraal te staan.
    In de praktijk kan je daar prima mee rollen én Up mee sturen. Maar de linker elevon komt echt uit in de buurt van neutraal... check het bij iedere vliegende vleugel en iedere zender.

18. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Laatste poging. Het commando "UP" bij een vleugel betekent dat BEIDE elevons, TEGELIJKERTIJD en een zelfde hoeveelheid omhoog gaan. Dat is de enige manier om de pitchstand te veranderen. Mee eens?

Rollen doet een vleugel door één elevon omhoog, en één elevon omlaag te bewegen. Het bewegen van één elevon geeft een (kleinere) rolbeweging maar voorzover ik weet nauwelijks verandering in pitch. Als dat wel zo was zou GJVO niet met 90% differentiaal kunnen vliegen; dan zou het toestel op rol-input ook met verandering in de neusstand moeten reageren en ik kan me niet voorstellen dat dat lekker vliegt.

Een combinatie van rollen en up betekent dat:
    - rol: eerst één roer omhoog, en één roer omlaag gaat;
    - up: BEIDE elevons dezelfde hoeveelheid omhoog (en dan staan ze ten opzichte van elkaar inderdaad nog steeds verdraaid door het commando rollen).

Jij stelt voor om een mixer te maken die bij rol+up één roer begrenst. In dat geval heeft de combinatie rol+up tot gevolg dat één roer vrijwel neutraal staat, en het andere in de stand die het rolcommando heeft veroorzaakt. Oftewel: zoals GJVO zijn roeren heeft staan als hij met 90% differentiaal vliegt en rol-input geeft zonder up er bij.
    Dat klopt toch niet!

19. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Arjan, ik had de onmogelijkheid van zo´n begrenzing al een paar posts terug begrepen, sorry als ik dat niet duidelijker aangaf.
    In mijn vorige post mijmerde ik nog wat door over het feit dat Spektrum, in tegenstelling tot Graupner, het probleem van de onwenselijkheid van TE grote uitslagen door gecombineerde roeren bij voorbaat heeft opgelost... wat dus weer andere nadelen blijkt te hebben.

20. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Heren,

Zojuist heb ik een nieuwe Graupner MC20 opgehaald. Eerste indrukken zijn goed. Ziet er allemaal netjes uit. Ik kom van een MC24 met Weatronic, dus ik verwacht dat ik snel thuis zal zijn in de MC20.

De firmware versie op de zender is 1.080. Er zaten bij de zender twee ontvangers en ik heb er nog een extra losse ontvanger bijgekocht. Moet ik die ontvangers ook controleren op de juiste firmware versie? Bij Weatronic moesten de zender en ontvanger dezelfde firmware versie hebben. Is dat bij Hott ook het geval? Ik zie op de site van Graupner dat men al met versie 3.x bezig is met de ontvangers. Hoe weet ik welke firmware versies van zender en ontvanger bij elkaar werken? Waar kan ik eventuele bugs per versie van de firmware vinden?

Zijn er bij gebruik van deze zender of het Hott systeem nog zaken waar ik rekening mee moet houden? Of is het gewoon een kwestie van ontvanger binden, kist programmeren en vliegen?

Alle tips worden op prijs gesteld!

Ik ben van plan meteen mijn grote kisten te gaan vliegen en dus niet eerst te gaan proefdraaien met een foamie ofzo.

Deel Deze Pagina