Het opknappen van een Avonds F-16

Jup, erg veel gepruts...

De kist was overigens ook niet érg veel goedkoper dan nieuw, maar dat heb je met de kisten van Avonds; die blijven toch erg lang redelijk wat waard.

~Jolmer

Ha ha, je bent nog wel effe bezig zie ik! :D

De beide tanks zijn er ook een beetje vreemd ingepleurd? Ik weet niet of alle tanks
eerst in de tape geplakt worden, voordat ze gemonteerd worden? :wink:

Bij mij zitten ze min of meer gewoon los, tussen de romp en ducting geklemt, kan uiteindelijk nergens heen. Een manier van vast monteren geeft weer sneller scheuren bij een harde landing en staat volgens mij in de avonds handleiding ook nergens beschreven. De tape is waarschijnlijk om "chaffing" tegen te gaan hoewel ik ook daar weinig last van heb.

Grt,
Gerald

Hey Jolmer, ros het langspant en de retrack bevestigingen er ook alvast maar uit met de dremel. Je bent nu toch lekker bezig!
JE KUNT HET!

Groetjes, Peter

@Gerald: inderdaad, ik ben nog niet helemaal klaar... ;) De tanks zaten bij mij ook los, maar ik snap niet helemaal wat hij voor ogen heeft gehad om de tanks in te tapen.

@Peter: welke spanten zijn dat precies? Heb je een tekening of foto waarop je dat kan aangeven? Dank je voor je coaching! :D

@Gert-Jan: de desbetreffende bok had ik even in bruikleen en is nu weer in handen van de rechtmatige eigenaar! :D

~Jolmer

Je bent goed bezig Jolmer zo wordt het echt een kist waar je volledig vertrouwen in krijgt :-)

hey jolmer,

mooie aanwinst , ik begrijp waarom je er alles uit zwiert maar al te goed , heb zelf een rafale staan die ik 2de hands gekocht heb , heb er een aantal vluchtjes mee gemaakt maar besloten om ook alles wat er binnenin zit eruit te halen , weldra open ik hier een draadje van.

veel succes en we zien je wel een keer ermee vliegen in de toekomst.

gtjs
wim

@Berto: Jep, daar is het me allemaal om te doen! En ik wil er natuurlijk mijn paradepaardje van maken, dus ook het uiterlijk zal tot in de puntjes verzorgd gaan worden! :D

@Christiaan: Tsja, ongelofelijk hè? Dat iemand zo'n kist koopt en hem dan zó in mekaar smijt, onbegrijpelijk.

@Wimpy: Ik ben benieuwd naar jouw Rafale! Als 'ie zo indrukwekkend wordt als je Tucano, dan zit dat wel goed! Ik heb afgelopen weekend (Pampa) van je Tucano gesmuld, prachtige kist!

~Jolmer

Ik ben zojuist weer even verder gegaan; ik heb het kielvlak gedemonteerd (=Dremelen en zagen ;)), omdat deze uiteindelijk zal worden uitgevoerd met een richtingsroer. Daarnaast is het handig het kielvlak voor transport, of onderhoud aan de kist, even te kunnen demonteren...

IMG_2542.JPG

Dit viel nog niet mee, omdat er een deuvel én een dikke koolstofstaaf door het kielvlak de romp in loopt. Normaal gesproken wordt deze met een splitpen geborgd, maar de vorige eigenaar dacht er goed aan te doen om óók dít met Epoxy vast te lijmen! :(

IMG_2543.JPG

~Jolmer

Laatst bewerkt:
Haha slopen is ook een vak.;)

Maar het leukste gaat nog komen.
Het opnieuw opbouwen.:)

Succes er mee blijf je volgen.

Groeten Han.

Slopen valt nog niet mee, inderdaad! :D Ik kijk nu al uit naar het opbouwen, maar zover is het nog niet. Ik heb nl. afgelopen zaterdag weer even flink in de romp zitten slopen, weliswaar gecontroleerd... ;)

Ik heb alle wieldeuren ook maar gedemonteerd, omdat deze niet correct uit de romp zijn gezaagd; ik heb me door een expert (;)) laten vertellen dat de deuren groter moeten zijn, nl. uitgezaagd over de lijn die ik in de tweede foto rood heb omcirkeld...

IMG_2544.JPG

IMG_2545.JPG

Daarna heb ik ook een aantal spanten (die worden vervangen door een aantal andere, ter voorbereiding op het schaal landingsgestel) uit de romp verwijderd:

IMG_2546.JPG

Zie hier het resultaat:

IMG_2547.JPG

IMG_2549.JPG

Ik heb ook de spanten waar de motor uiteindelijk op gemonteerd wordt verwijderd, op het hoofdspant na; daar zijn de vleugels op uitgelijnd en levert wel érg veel werk op wanneer ik ook deze vervang...

IMG_2550.JPG

To be continued! :D

~The Demolition Squad (Jolmer)

Laatst bewerkt:
Mmh, ik heb zo'n idee dat een nieuwe bouwen eenvoudiger was :)
Ik heb me laten vertellen dat dat nóg lastiger is; deze kit van Avonds bestaat uit redelijk veel losse delen (schalen) en de bouw daarvan is redelijk complex / voor gevorderden. En aangezien ik (nog) niet veel ervaring met het bouwen heb, is dit vooralsnog de beste keuze.

Maar ik denk dat ik, na het afronden van deze kist, wel redelijk wat bouwervaring erbij gekregen heb! :D

~Jolmer

De beide tanks zijn er ook een beetje vreemd ingepleurd? Ik weet niet of alle tanks
eerst in de tape geplakt worden, voordat ze gemonteerd worden? ;)

IMG_2530.JPG

lijken wel zakken cocaine ofzo ?? :D

Ik heb me laten vertellen dat dat nóg lastiger is; deze kit van Avonds bestaat uit redelijk veel losse delen (schalen) en de bouw daarvan is redelijk complex / voor gevorderden. En aangezien ik (nog) niet veel ervaring met het bouwen heb, is dit vooralsnog de beste keuze.

Maar ik denk dat ik, na het afronden van deze kist, wel redelijk wat bouwervaring erbij gekregen heb! :D

~Jolmer

Valt gerust mee hoor. tis alleen veel werk. En ja, je moet wel nauwkeurig te werk gaan en alles drieentwintig keer checken voordat je iets vast lijmt. Daarnaast valt me de passing van de onderdelen een beetje tegen...daar zit veel werk in, om alles netjes pas te krijgen.

Valt gerust mee hoor. tis alleen veel werk. En ja, je moet wel nauwkeurig te werk gaan en alles drieentwintig keer checken voordat je iets vast lijmt. Daarnaast valt me de passing van de onderdelen een beetje tegen...daar zit veel werk in, om alles netjes pas te krijgen.
Alles is bij mijn kist goed te pas gemaakt (op een aantal details na, dan ;)), alleen van binnen en enorme zooi. Vandaar dat ik zo resoluut de boel eruit gooi...

~Jolmer

Back