Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
@boris279 Het is mooi... maar helemaal niet wat ik verwacht had, nadat je vermeldde dat koper in zeewater op een andere manier patineert dan aan de lucht.
Ik dacht daarbij eerder aan de aanblik die de koperplaten van HMS Victory in de jaren 80 van de vorige eeuw hadden, namelijk variaties van dof en hel groen.
Bekijk bijlage 478872
Behandelen met een vloeibare oplossing van om het even wat, vond ik al riskant, omdat deze onvermijdelijk tussen de randen van de plaatjes in de romp er onder trekt met mogelijke nare gevolgen als houtrot of gewoon het lossen van de secondenlijm. Als dit dan nog met zout en amoniakdampen is, zou ik zeker het risico niet genomen hebben.
Het effect dat je nu bereikt hebt met de risicovolle behandeling en het spuiten met lak en koperverf, verschilt niet zo veel van het natuurlijke patina dat ik bekomen heb door over een zeker periode het zweet van mijn handen over de plaatjes te wrijven.
Bekijk bijlage 478873
Ook hier zitten er subtiele kleurverschillen in waar ik de romp meer vastgehouden heb.
Op foto is het moeilijk vast te leggen, maar ik vermoed dat de uitstraling van mijn methode natuurlijker overkomt dan de nabehandeling met lak en koperverf.
Deze reactie is dus zeker niet als kritiek bedoeld, want het ziet er wel degelijk schitterend uit, maar ik wou even aangeven dat dit, naar mijn gevoel, gelijkaardig effect, met minder risico en eenvoudige middelen en wat geduld gerealiseerd kan worden.
Veel modelbouwplezier,
Het onderwater schip iets te verwere
Zeer geslaagde verwering Boris. Beter dan het bling bling! Die bies was standaard zwart overeenstemmend met de verf erboven dat gelijk aan de berghouten ook zwart is.