HMS Agamemnon 1/64 Jotika

Ik lees in je laatste update dat het de 1e keer is dat je de plaatjes op een romp plakt, daarom dekt het simpelweg in drukken van de 'vind ik leuk' knop niet helemaal de lading. Het is werkelijk prachtig geworden en een goed voorbeeld dat je met een gezonde dosis geduld en toewijding tot bijzondere resultaten kan komen. :wave
 
Laatst bewerkt:
Allen bedankt voor de reacties en het kijken :thumbsup:

Vandaag maar eens aan de gang gegaan om
Het onderwater schip iets te verweren
Heb er voor gekozen niet te zwaar te verweren,
Heb voor het verouderen van het koper, de zout/ammoniak methode gekozen.

nadat ik het koper grondig heb schoon gemaakt en ontvet. Heb ik het koper ingesmeerd met zoutwater uit de zee (hebben we hier tenslotte genoeg van)

Daarna heb ik de romp op een standaard met daaronder een bord ammoniak in een plastic bak gezet en deze afgedekt, en dit een klein uurtje laten staan, daarna het koper licht opgeschuurd met staalwol.

Vervolgens heb ik het koper opnieuw ingesmeerd met zoutwater, en vervolgens opnieuw in de plastic bak geplaatst, en zo weer een uurtje laten staan,
Vervolgens heb ik alles weer opnieuw licht opgewreven met staalwol, vervolgens alles schoon en drooggemaakt, en vervolgens een blanke/transparante laag vernis aangebracht, hier vervolgens een zeer sterk verdunde laag koper verf over heen gespoten, en deze vervolgens gefixeerd met een laag vernis.

7410870C-61CF-4B52-BF1B-ED2697392C2F.jpeg


BCC7CBE6-232F-4105-BC29-5EFE57E31F98.jpeg


9D18E2B6-FA17-4DF6-878F-1569551B5B1D.jpeg


24B60B7D-7BA4-4C10-BDF3-EFAE1CBABA9B.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@boris279 Het is mooi... maar helemaal niet wat ik verwacht had, nadat je vermeldde dat koper in zeewater op een andere manier patineert dan aan de lucht.
Ik dacht daarbij eerder aan de aanblik die de koperplaten van HMS Victory in de jaren 80 van de vorige eeuw hadden, namelijk variaties van dof en hel groen.
poi_2-c-5.jpg


Behandelen met een vloeibare oplossing van om het even wat, vond ik al riskant, omdat deze onvermijdelijk tussen de randen van de plaatjes in de romp er onder trekt met mogelijke nare gevolgen als houtrot of gewoon het lossen van de secondenlijm. Als dit dan nog met zout en amoniakdampen is, zou ik zeker het risico niet genomen hebben.

Het effect dat je nu bereikt hebt met de risicovolle behandeling en het spuiten met lak en koperverf, verschilt niet zo veel van het natuurlijke patina dat ik bekomen heb door over een zeker periode het zweet van mijn handen over de plaatjes te wrijven.
upload_2022-1-30_12-58-49.jpeg

Ook hier zitten er subtiele kleurverschillen in waar ik de romp meer vastgehouden heb.

Op foto is het moeilijk vast te leggen, maar ik vermoed dat de uitstraling van mijn methode natuurlijker overkomt dan de nabehandeling met lak en koperverf.

Deze reactie is dus zeker niet als kritiek bedoeld, want het ziet er wel degelijk schitterend uit, maar ik wou even aangeven dat dit, naar mijn gevoel, gelijkaardig effect, met minder risico en eenvoudige middelen en wat geduld gerealiseerd kan worden.

Veel modelbouwplezier,
 
@boris279 Het is mooi... maar helemaal niet wat ik verwacht had, nadat je vermeldde dat koper in zeewater op een andere manier patineert dan aan de lucht.
Ik dacht daarbij eerder aan de aanblik die de koperplaten van HMS Victory in de jaren 80 van de vorige eeuw hadden, namelijk variaties van dof en hel groen.
Bekijk bijlage 478872

Behandelen met een vloeibare oplossing van om het even wat, vond ik al riskant, omdat deze onvermijdelijk tussen de randen van de plaatjes in de romp er onder trekt met mogelijke nare gevolgen als houtrot of gewoon het lossen van de secondenlijm. Als dit dan nog met zout en amoniakdampen is, zou ik zeker het risico niet genomen hebben.

Het effect dat je nu bereikt hebt met de risicovolle behandeling en het spuiten met lak en koperverf, verschilt niet zo veel van het natuurlijke patina dat ik bekomen heb door over een zeker periode het zweet van mijn handen over de plaatjes te wrijven.
Bekijk bijlage 478873
Ook hier zitten er subtiele kleurverschillen in waar ik de romp meer vastgehouden heb.

Op foto is het moeilijk vast te leggen, maar ik vermoed dat de uitstraling van mijn methode natuurlijker overkomt dan de nabehandeling met lak en koperverf.

Deze reactie is dus zeker niet als kritiek bedoeld, want het ziet er wel degelijk schitterend uit, maar ik wou even aangeven dat dit, naar mijn gevoel, gelijkaardig effect, met minder risico en eenvoudige middelen en wat geduld gerealiseerd kan worden.

Veel modelbouwplezier,

bedankt voor je reactie,
Tussen alle stappen in, heb ik alles zeer goed schoon gemaakt. En gedroogd met een föhn.

deze kleur is de kleur die ik zelf voor ogen had, omdat ik haar wil weergegeven als in het begin van haar loopbaan. Vandaar ook de afwijking van de geel/zwarte kleuren. En ik er daarvoor kies haar niet te extreem te verweren.

heb voor een periode van 3 week lang koper plaatjes bewaard in een bakje zeewater, en de kleuren zijn nagenoeg gelijk zoals ik de kleuren nu heb, (als de plaatjes nat en ondergedompeld zijn) zodra je ze laat drogen, dus lucht toe laat , slaan ze enigszins groen/bruin uit. Voor mij zelf probeer haar weer gegeven met de kleuren alsof ze in het water ligt.

Persoonlijk kan ik me een zeilschip moeilijk voorstellen met een groen geoxideerde onderwaterschip alsof ze in een droogdok ligt, en dan vervolgens in volle zeilen weer gegeven.

maar je reactie en meedenken is zeker gewaardeerd, bedankt !
 
Test plaatjes die 3 week in natuurlijk zeewater hebben gelegen, en waar ik een lichte filter van groen/blauw heb op aangebracht.

BD012A6C-FFAD-47FA-A864-AF20CCC526AF.jpeg


zo heb ik het onderwater schip ook voorzien van een licht filter.
En tevens de witte bies voorzien van een kleurtje.

5E7A6608-E60E-4DE2-A433-D5C18568B010.jpeg
53680CB4-CB09-493F-8ECB-723B979D7D4B.jpeg
 
Allen bedankt voor de reacties en het kijken

Dit was ook de graad van veroudering wat ik zocht, persoonlijk houd ik niet van bling bling. En het past mijns inziens ook niet bij de staat van het schip zoals ik haar wil bouwen, (begin van haar loopbaan)

Heb zoals ik eerder heb geschreven, een aantal plaatjes voor een periode van 3 week in zeewater, en nauwkeurig bestudeerd hoe dat de kleuren zich ontwikkelen.

En vond dit de meest natuurlijke kleur, verweren is een natuurlijk proces, dus daar lijken mij weinig regels voor te zijn hoe het uit te beelden.

Persoonlijk vind ik het altijd moeilijk te begrijpen, als ik een model zie, met een verwering van het onderwater schip, zoals je ziet als het schip in een dok ligt, (met droge corrosie en verkleuring)en dan vervolgens uitgevoerd met volle zeilen.
Maar dat is hoe ik het zie, ieder is natuurlijk baas over zijn eigen model en hoe hij/zij het wil weergegeven.

Maar we gaan weer verder, kan nu weer verder gaan met het vervaardigen van de verdere dek opbouwen en attributen.
 
Zeer geslaagde verwering Boris. Beter dan het bling bling! Die bies was standaard zwart overeenstemmend met de verf erboven dat gelijk aan de berghouten ook zwart is.
 
IMG_9621.JPG
IMG_9634.JPG
Albert 1.png
IMG_9704.JPG
IMG_9709.JPG
Zeer geslaagde verwering Boris. Beter dan het bling bling! Die bies was standaard zwart overeenstemmend met de verf erboven dat gelijk aan de berghouten ook zwart is.

bedank voor je reactie,

Dat met die bies is tevens de grote vraag voor mij, gezien ik haar wil uitvoeren in de pre Nelson kleuren om het maar even zo te noemen.

kom ik een aantal afbeeldingen tegen, wat mij enigszins in twijfel brengt,

als ik na tijdgenoten kijk van de Agamemnon ook in hun pre Nelson kleuren zie ik weer een gele kleur, maar op andere afbeeldingen weer zwart.
 
Vandaag maar eens een begin gemaakt met de kaapstander en roosters, heb helaas in mijn enthousiasme vergeten foto’s te maken, maar gelukkig zijn er reeds vele mij voor geweest, met foto’s en uitleg. Dus bij deze alleen foto’s van het tijdelijke eind resultaat, moet nog wel het nodige gebeuren, maar het geeft een beetje een idee.

FB8DFE73-71DF-4F6B-863E-64029F929F39.jpeg
60B5E215-1231-4D93-B360-0EC32A8693C1.jpeg
4E979B57-486C-41C4-8753-74315AB4A045.jpeg
FB54A23E-A791-4A49-87DF-ADB7FEA566AD.jpeg
 
Back
Top