HMS Agamemnon 1/64 Jotika

Iedereen bedankt voor de reacties en het kijken

Vandaag begonnen met het de zgn “forecastle snatch cleats” zo staat het althans genoemd in de stuklijst.

zoals reeds eerder geschreven ben ik niet zo van de multiplex/triplex dus deze ook maar gewoon gemaakt van echt hout, in dit geval notenhout.
Is allemaal nog in de begin fase maar geeft vast een idee.

B8D25CAF-90D2-4C8E-BDDD-D1F1042842F9.jpeg
612D5F59-C1C4-4002-A879-56825D091018.jpeg


tevens heb ik gisteren nog een pakketje mogen ontvangen, had nog een aantal rollen garen besteld, was het met mij zelf nog niet helemaal eens met de juiste kleur welke ik wil gaan toepassen voor het lopende touwwerk, dus naar de nodige testen en probeersels heb ik eindelijk de juiste kleur en type gevonden.(kleuren lijken toch vaak op de telefoon/computer toch vaak iets anders dan wat je uiteindelijk krijgt)

had als uitgangspunt voor de kleur het touw van syrenshipmodel gebruikt, wat ik destijds voor mijn Emden en Scharnhorst heb gebruikt.

In eerste instantie lijkt het op de spoel een iets andere kleur, maar nadat er touw van is geslagen, heeft het dezelfde kleur.
Dus yes.. kan nu door.., en zo staat nu de touwslagerij druk te werken om touw te slagen, wat ik ga gebruiken voor het geschut en al het lopende touwwerk.
E12D0111-A091-445E-9CED-37BDF42C29D8.jpeg
3BA8D0B6-B581-4DC5-A0A9-28E704AD1808.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi Boris, ik ben nog aan het sparen voor de Domanoff spullen, ropewalk en serving machine. Mooi om die "cleats" te scratchen. Multiplex in het zicht ook al wordt het wellicht geverft, is niet zo mooi op je model, dus goede keuze! :yes:
 
Stephan bedankt voor de foto, is inderdaad duidelijk te zien, bruikbare info :yes:

Ptér, bedankt Spullen van Domanoff zijn zeker ok, met wat kleine aanpassingen valt er nog meer uit te halen, (althans als ik naar de servingmachine kijk)
Ben er tot nu toe erg tevreden mee !!

de “cleats” heb ze verder nog wat bijgewerkt.
en onderstaand is het resultaat.
Valt verder weinig over te melden.
12179BF8-3713-4459-98C8-10553EDCB850.jpeg
1DFE255A-4B56-40C9-ABBD-E9BCD2CFFACE.jpeg


ben in hoofdzaak bezig geweest met het slagen van touw, en het testen van verschillende soorten en diktes, als zowel links of rechts geslagen touw.

Onderstaande enige foto’s van het resultaat.
6D2F4618-BF3B-4312-8AA5-80628E5BFFF9.jpeg
42BCEE75-182F-4C64-ABBB-5E75FF59257A.jpeg
B68E9827-F92C-4FE5-98EC-931AACE4FD27.jpeg


Tevens een beetje aan het testen geweest met de broekingen (kleur is niet helemaal juist maar ging om de dikte en type)
DBF3095D-AB05-424A-A13E-7237B6755F28.jpeg
 
Dan naar een middagje touwslagen zal dit dan de broeking voor het geschut worden.
Gemaakt van zgn 100% polyester 120/2 signatuur tread van A&E uit 3x4 rechts geslagen.

waarop zich best nog wel de nodige tijd in gaat zitten.
Eerst maak ik van 4x120/2 draad/garen 1 stuk links geslagen lijn, welke ik vervolgens in 3 gelijke stukken verdeel, deze slaag ik vervolgens weer naar 3x3 rechts geslagen.
Zodat je dus aan het eind van de rit een stuk touw hebt van 12x120/2 draden rechts geslagen.

En om het nog moeilijker te maken, staat de machine nu 2x 120/2 rechts te slagen, waarna ik het naar 3x 3 links (6x120/2) en daarna weer naar 3x3 (18x120/2) rechts geslagen, welke een diameter van 0.95 oplevert.

kortom heb nog wel even het nodige te doen, eer ik al het touw werk klaar heb.

19DF6891-144D-479F-9250-00CF3EDF3254.jpeg
083770A6-6F45-44D2-A86C-5D2F2BCA1D7A.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou naar een middagje slagen is het broekingtouw gereed is uiteindelijk 18x120/2 rechts geslagen touw geworden, dit in vergelijking met het bijgeleverde touw een behoorlijke verbetering.
Zie onderstaande foto’s
5344596B-9CC9-414C-BA7E-5B7D39747F70.jpeg
FA3B32D8-A691-4256-B727-0233CF055BEC.jpeg
DACBF791-D7D5-48E1-A020-EEC83DECC42B.jpeg
6502448C-2002-4D9C-B081-996DA0ADD64C.jpeg


3B16E88E-3AC0-4FA9-ABBA-67343A11C43D.jpeg

Nadat het touw een hitte behandeling heeft ondergaan, heb nu ruim voldoende om het geschut verder te gaan voorzien van tuigage.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je maakt er wel werk van Boris, maar dan heb je ook een prachtig stukje touw. Het maakt het totaal plaatje zoveel mooier dat het meer dan de moeite waard is het zonde doen! Classe hoor!
 
Iedereen maar weer bedankt voor de fijne reacties en het kijken.

maar begonnen met de broeking, ben nog een beetje aan het testen om er een bepaald gevoel en balans in te krijgen,

malletje verder nog een beetje aangepast.
Onder een 2 tal foto’s
Verklaren het een en ander.

E4B73137-5076-4B67-B0CB-84B9AAF3EC9C.jpeg
E602B165-6B64-4533-9195-311DEC51B213.jpeg
 
Dat is inderdaad een S-slag. En dat is een touw. En die hoort weer een Z-slag te hebben.
Verschillende-slagrichtingen_C2_ProSea.jpg

Kabel, zoals je eerste foto laat duidelijk partjes in ieder

Als je naar de binnenkant van je hand kijkt, dan is het goed te zien. De duim geeft de richting aan.
Touwen en kabels van hennep zien er zo uit.
Drawing1.jpg

Kabel is goed te zien aan de slagen dat deze ook inhammetjes hebben omdat deze ook uit 3 touwen zijn gemaakt. Touw wordt uit 3 kardelen gemaakt en zal een gladde slag hebben.
In jouw foto kan je dat goed zien.
20220617_195531.jpg

Je hebt natuurlijk eerst 3 touwen gemaakt en die samen gedraaid om het dikkere touw te krijgen dat nu op kabel lijkt. Kan je dat niet omzeilen? Bijvoorbeeld door meerdere garens op een naaimachinespoeltje tegelijk te wikkelen, als je dan touw draaid bestaat een kardeel uit meerdere garens.
Als het niet duidelijk is wat het verschil aan uiterlijk is van kabel en touw kan je naar deze twee afbeeldingen kijken.
Touw
IMGPpb13.jpg


Kabel
IMGP5135AK.jpg


Is geen makkelijk onderwerp. Ik was zelf soms ook in de war met de richting en daarom noem ik het steevast nu S of Z slag. In het Engels noemen ze Z-slag Hawser rope

Edit: ik ben aan het denken, op jouw machine is dit niet makkelijk te verwezenlijken. Maar kan je de slag en winding instellen? Zo zou je bijv. De touwen waar je het dikkere touw van wil maken heel slap met weinig windingen kunnen wikkelen, zodat je eigenlijk touw krijgt wat niet op touw lijkt maar wel samen gewikkeld is in een S-slag. En dan daarvan een Z-slag touw te slaan om niet het effect van de inhammetjes krijgt. Ik denk even mee.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info
Wist niet of dat ik 3 draden op een spoel kon wikkelen, paar stukjes pvc buis in de draaibank en een hoeveelheid draad op gewikkeld en deze 3 vervolgens op 1 spoel gewikkeld en dat 3 keer

machine staat nu te draaien en het resultaat is mooi, (kijk niet naar de kleur is puur om te testen)

713EE25F-DAE0-4A20-BA56-B30B30426545.jpeg
ED211C3A-B277-4F30-8F02-3BF8E4FC13D1.jpeg
 
Het geslagen touw vervolgens weer over 3 spoelen verdeeld met als resultaat (is wel rechts of Z maar gaat om het idee)

DA24A1F3-1422-4651-9D3F-3C7A9D4F3A71.jpeg


BE67F76C-B6CE-4951-B1BE-2B5130988BC6.jpeg



Ziet er inderdaad wel een stuk beter uit
Bedankt Stephan !!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je weet ook wanner kabel werd toegepast? Dat was namelijk niet altijd.
Ik citeer even een stukje uit het topic
Hawser (aussière)
A rope, usually of three strands laid together, usually in a Z-twist. Plain or ‘hawser-laid’ rope is rope which follows this convention. Pre-19thcentury hawsers could probably not be made larger than about 9 inches (229 mm) in circumference, or 73 mm in diameter. By the 20th century the term ‘hawser-laid’ had come to be used only for large plain-laid ropes used for towing, warping and mooring. To add to the confusion, manufacturers began calling this ‘shroudlaid’
(see below).

tros (aussiere)
Een touw, meestal van drie aan elkaar gelegde strengen, meestal in een Z-slag. Gewoon of 'tros-gelegd' touw is touw dat deze conventie volgt. Trossen van voor de 19e eeuw konden waarschijnlijk niet groter worden gemaakt dan ongeveer 229 mm (9 inch) in omtrek, of 73 mm in diameter. Tegen de 20e eeuw werd de term 'tros gelegd' alleen gebruikt voor grote platte touwen die werden gebruikt voor slepen, kromtrekken en afmeren. Om de verwarring nog groter te maken, begonnen fabrikanten dit 'verhuld' te noemen
Kort gezegd, als het touw op het originele schip een diameter had van 7,5 cm of meer dan werd er kabel gebruikt.
 
Back
Top