TIMBERWOLF
Forum veteraan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
En laat ik nu net 40 jaar geleden er door mijn moeder op gewezen zijn dat ik in een vorig leven op de Victory gediend heb !Alleen een ex-marinier van meer dan 200 jaar oud zou het kunnen opvallen.
Prachtige ruimte, en zo opgeruimd.
De vorm van de verschansing op het voordek is anders dan de actuele situatie van nu op de Victory. Dat maakt het doel van de openingen daar wat onzeker. Nu staan de caronnades dwars op de scheepsrichting en zijn gericht over de veel lagere verschansing heen. Dit suggereert wel dat jouw openingen toch bedoeld zijn/waren voor de caronnades. Nu staan op het voordek ook twee kanonnen, min of meer als reserve. Maar die kunnen ook zo naar de zijkant of voorkant geschoven worden om als kanon gebruikt te worden.
Ik zou die openingen dus als kanonspoorten beschouwen, maar me niet zo druk maken op de goede hoogte van de onderkant ervan. Alleen een ex-marinier van meer dan 200 jaar oud zou het kunnen opvallen.
@Scheepshoorn
Ik weet dat je de Caldercraft kit bouwt, en dat deze een hoger verschansing met geschutspoorten heeft.
Op oude en recentere foto's is alleen een hoge gesloten verschansing te zien voor 1920, toen het schip als gevangenis en/of ziekenboeg gebruikt is.
Bekijk bijlage 558935
Ik zou toch ernstig overwegen de ze verschansing aan te passen volgens de plannen in Longridge's boek, en aan de hand van de vele beschikbare foto's. Dit lost meteen je probleem met de 3 geschutsopeningen op.![]()
Nee hoor, de carronades hebben minder vrije ruimte tot het dek en passen dus alleen waar de verschansing die halfronde uitsparing heeft, dus de carronades konden of naar voor gericht worden, of over de zijkant, maar dan alleen op de plaats waar ook een halfronde uitsparing is voorzien.De foto hierboven geeft aan dat de twee kanonnen en de twee caronnades op het voordek zo mogelijk ook met elkaar verwisseld kunnen worden