Tijdens onze vakantie zijn de nieuwe koperplaatjes door PostNL keurig in onze brievenbus bezorgd.
Maar voor ik aan mijn topic over het herbekoperen ga beginnen, wil ik toch even jullie mening vragen over de vorige posts (313 t/m 319). Iedereen is in dit bouwverslag natuurlijk vrij om zijn of haar mening te geven over mijn werk, graag zelfs. Een vraag tussendoor, Victory gerelateerd, is ook niet erg (313). Maar om daarna uitgebreid door te gaan over een ander project, volgens mij is dat niet helemaal de bedoeling. Communiceren hierover mag, maar dan graag via een PB. Of begin een eigen bouwverslag. Zo, dat was dat.
Nu terug naar mijn plaatjes, die dus gearriveerd waren, 1300 stuks, genoeg voor één zijde. Eerder gaf ik al aan dat ik mijn kantelhulpstuk heb aangepast, om de romp te kunnen draaien zonder de kwetsbare onderdelen van de bovenste dekken te beschadigen. Op deze wijze kan de romp weer in verschillende posities worden gedraaid om gemakkelijk staand te kunnen werken.
Eerst de zwart geschilderde waterlijn mooi strak afgeplakt en van daar uit een latje tegen de romp gespijkerd, waarlangs de eerste rij plaatjes kon worden gelegd. Net zoals de eerste keer monteer ik ook nu de plaatjes met dubbelzijdig plakband.
Na 7 rijen gaat er een lat onderdoor, die tegen de boeg en de kiel de waterlijn snijdt. Deze delen worden vervolgens vol gelegd met plaatjes.
Dan plaatjes aanvullen t/m de 12e rij (onderkant plakband op onderstaande foto)
Vervolgens eerst de kiel bekleden en dan vanaf de kiel naar boven werken. Al snel moet worden ingegrepen, omdat de draaiingen te krap worden om netjes te kunnen werken. De stroken tape op de plaatjes dienen als uitloop van het dubbelzijdig plakband. Precies langs de randen van de eerder aangebrachte plaatjes wordt het dubbelzijdig plakband doorgesneden. Later worden deze resten samen met de tape verwijderd, zodat geen lijmresten op de plaatjes achterblijven
En dan net zo lang doorgaan totdat alle plaatjes erop zitten
Na mijn kleurrijke avontuur tijdens de eerste sessie moet ik zeggen dat me het resultaat met deze nieuwe glanzende plaatjes niet echt meevalt. Met de glans door de lichtbakken boven mijn werktafel valt elke afwijking enorm op. Elke afwijking, beschadiging of deukje wordt enorm uitvergroot. Ik vertrouw er echter op dat als straks de plaatjes geoxideerd zijn en doffer worden, dat dit effect sterk zal verminderen. Daarnaast zitten ze straks onder de boot en valt er natuurlijk veel minder licht op.
Als voorlopig finishing touche heb ik de bovenkant van de plaatjes (op de waterlijn) afgewerkt met een staafje messing van 0,7 mm, dat ik eerst zwart heb geschilderd. Hierdoor worden de scherpe kanten en puntjes van de geknipte plaatjes min of meer gemaskeerd. En het beschermd tegen verwondingen.
Voorlopig zal het oxidatieproces zijn werk moeten gaan doen. De plaatjes zijn nu onbehandeld. Als in een later stadium de oxidelaag voldoende is gevormd wil ik de plaatjes gaan behandelen met één of twee lagen blanke matte vernis, waardoor de plaatjes stevig tot één huid worden gefixeerd en er een matte uitstraling overblijft.