HMS Victory van Caldercraft door Wil

Je kan met een voltmeter de spanning op de motoren meten van je touwdraaimachientjes. En dan rekening houden dat je Wiel 3,2x zo snel draait. Dus stel die op 4,5 volt (iets onder de helft) en de Bok op 12 volt (helemaal open).
 
uitleg begrippen lijnbaan

lijnbaan.jpg
 
Inmiddels ben ik zo’n 175 touwtjes verder met oefenen en ik denk dat ik het begin te begrijpen, lees begin aan te voelen. Ik heb veel gespeeld met snelheden, maar vooral ook met contragewichten.

Waar ik in het begin bang was om teveel contragewicht te gebruiken, bleek dit toch niet zo te zijn. Mijn conclusie is eerder meer dan minder. Het moet uiteraard wel kunnen, want als de draad knapt, dan is het te zwaar. Bijkomend voordeel is hierbij ook dat door de rek die in de draden zit, een eventuele ongelijke spanning in de kardeeldraden wordt opgevangen (te slappe draden hangen dan niet meteen buiten het kardeel). Hierdoor krijg je snel beter touw.

Mijn leerproces heeft zich tot nu toe afgespeeld over een periode van bijna 6 maanden, waarin ik heel druk ben geweest met andere dingen dan modelbouw. En naar mate het aantal touwtjes vorderde en ik het gevoel kreeg eea in de vingers te krijgen, werd het eigenlijk steeds leuker. En het was een prachtige afleiding voor mijn drukke werkzaamheden.

Inmiddels heb ik een aardige verzameling touwen liggen van 3x1, 3x2, 3x3 ………………3x9 en 3x10 draden, variërend van 0,2 tot 1,00 mm. Mijn garen is Skala van Gütermann en ik heb de kleuren 702 (zwart), 464 (beige) en 696 (bruin), met diktes van resp. 200, 240 en 360.

Alle geschikte touwen worden gewonden op een stukje karton en soort bij soort opgeslagen in aparte opbergboxen.

P1034343.JPG


P1034347.JPG


P1034352.JPG


Zoals jullie zien heb ik tussendoor ook een paar proefjes gedaan om kabelslag kabels te maken. 3x3x4 en 3x3x6 van resp. 1,25 en 1,45 mm dik. Nu ik dit proces begin te begrijpen, is het voor mij niet meer zo moeilijk om straks aan de hand van de tabel van McKay de benodigde diameters vrij nauwkeurig te benaderen.

De eerste serie touwen is inmiddels ook gebakken, 5 minuten in de oven op 150 graden ging prima

P1034330.JPG


De tabel van McKay heb ik inmiddels helemaal omgebouwd en vertaald in het Nederlands, met voor ieder touw verwijzingen naar aan aantal boeken en tekeningen, waarop is aangegeven hoe straks alles moet worden uitgevoerd.

Ook heb ik hier met verschillende adviezen van collega bouwers een planning aan gehangen, zodat ik straks de juiste volgorde van aanbrengen een beetje in de gaten kan houden. Het aanbrengen van alle touwen is inmiddels ingedeeld in zo’n 25 projecten, die allemaal goed te overzien zijn.

M.a.w. ik ben er helemaal klaar voor. Ik ga geen grote hoeveelheden touw op voorraad maken maar zal per project bekijken wat ik nodig heb en deze touwen produceren (slaan en bakken). Zo blijft het leuk en afwisselend, denk ik, want het zal nog wel een heel avontuur gaan worden. Voor mijn gevoel ben ik nu pas halfweg met mijn Victory.
 
Ik heb er langer over gedaan, maar ik moest ook een machine ontwerpen en alle info bij elkaar zoeken. Het topic met alle info samengevat was handig geweest daarom heb ik het ook geschreven.
Het leren en aanvoelen neemt nu eenmaal tijd in beslag. Goed plan om bij ieder projectje het touw te maken, zo doe ik het ook, dat maakt het niet saai. Je weet dan ook hoeveel je nodig hebt. Succes met het staande tuig. En al die weeflijntjes die eraan gaan komen.
 
Deze week de eerste touwen op mijn boot aangebracht, de woelingen van de boegspriet. Het was maar goed dat ik het dek onderdeel “wandeling van de mariniers” op de voorplecht een tijd geleden al per ongeluk had afgebroken. Hierdoor kon ik er nog een beetje overzichtelijk bij. Onderstaande foto geeft wel aan dat het meteen een priegelwerkje is geworden, dwars door het snavelsnest heen.

Deel 1 van project 1 is hiermee af. De rest van de boegspriet gaat in een later stadium gelijk op met de voortgang van het staand want.

P1034371.JPG


Daarna is project 2 “het staand want van de bezaanmast” aan de beurt, tenminste van het onderste deel. De middelste en bovenste delen liggen op dit moment in opslag.
Dit project bestaat uit de hangers voor de takels, het want, de weeflijnen, de spreiworsten, de zwichtingen en als laatste de stag, allemaal behorende bij het onderste gedeelte van de bezaanmast. De verschillende touwen zullen ook in deze volgorde aangebracht worden.
Alle bijbehorende touwen heb ik inmiddels al geslagen, een mooie diversiteit aan diktes en kleuren.

Om een idee van de maatvoering te krijgen heb ik van twee stukken karton twee mallen in spiegelbeeld gemaakt, één voor bak- en één voor stuurboord.

P1034354.JPG


Aan de hand van de leuningen die ik op mijn bouwhelling heb gemonteerd heb ik op beide mallen een hulplijn afgetekend, welke precies horizontaal en aan beide zijden op dezelfde hoogte loopt. E.e.a. na de hoogte van de leuningen exact gelijk te hebben afgesteld.

P1034355.JPG


P1034357.JPG


Op beide mallen heb ik vervolgens een stuk millimeterpapier geplakt. Waarbij de horizontale lijnen straks in het model ook werkelijk horizontaal lopen. Deze lijnen zijn later het uitgangspunt voor de weeflijnen. Deze weeflijnen lopen 6mm van elkaar, wat in werkelijkheid zo’n 45 cm is.

P1034360.JPG


In het model ziet dat er als volgt uit

P1034364.JPG


Toen de wanttouwen afgetekend op het hart van de onderste deadeyes en het gebied waar de wanttouwen om de mast komen te liggen. Meteen ook even een hartlijn aangegeven voor het hart van de bovenste deadeyes en de positie van de spreiworsten.

P1034365.JPG


En als laatste de weeflijnen ingetekend. Zo met een losse mal werkt dit passen en uitmeten prima en zeer overzichtelijk. In het model ziet dit er als uit, zoals te zien is op onderstaande foto. Ik heb de mallen aan de bovenzijde met een rood touwtje vastgezet, wat ik later weer kan verwijderen.

P1034367.JPG


Op de laatste foto is goed te zien dat ik het ezelshoofd op de mast al heb aangebracht. Bij het afhangen van de wanttouwen zal straks blijken in hoeverre dit hinderlijk is en de lussen niet te groot worden. Anders moeten ezelshoofden er af gehaald worden. We zullen zien.

Dit proces zal zich nog een aantal keer herhalen voor de volgende mastonderdelen.

De volgende stap is het voorbereiden van alle individuele touwen, inclusief het bekleden hiervan. Maar hierover later.
 
Op de laatste foto is goed te zien dat ik het ezelshoofd op de mast al heb aangebracht. Bij het afhangen van de wanttouwen zal straks blijken in hoeverre dit hinderlijk is en de lussen niet te groot worden. Anders moeten ezelshoofden er af gehaald worden.
Mijn ervaring is dat de ezelshoofden meer in de weg zitten bij het aanbrengen van de hoofdtouwen van het want.

Zeker voor de plaatsing van de stengen, is de afstand tot het dek niet altijd groot genoeg om deze langs de onderzijde in het ezelshoofd te kunnen schuiven.
In het echt kon men enkele roosters verwijderen en de steng in de romp laten zakken. Op een model is dat niet altijd mogelijk.
 
Back
Top