Deze week de eerste touwen op mijn boot aangebracht, de woelingen van de boegspriet. Het was maar goed dat ik het dek onderdeel “wandeling van de mariniers” op de voorplecht een tijd geleden al per ongeluk had afgebroken. Hierdoor kon ik er nog een beetje overzichtelijk bij. Onderstaande foto geeft wel aan dat het meteen een priegelwerkje is geworden, dwars door het snavelsnest heen.
Deel 1 van project 1 is hiermee af. De rest van de boegspriet gaat in een later stadium gelijk op met de voortgang van het staand want.
Daarna is project 2 “het staand want van de bezaanmast” aan de beurt, tenminste van het onderste deel. De middelste en bovenste delen liggen op dit moment in opslag.
Dit project bestaat uit de hangers voor de takels, het want, de weeflijnen, de spreiworsten, de zwichtingen en als laatste de stag, allemaal behorende bij het onderste gedeelte van de bezaanmast. De verschillende touwen zullen ook in deze volgorde aangebracht worden.
Alle bijbehorende touwen heb ik inmiddels al geslagen, een mooie diversiteit aan diktes en kleuren.
Om een idee van de maatvoering te krijgen heb ik van twee stukken karton twee mallen in spiegelbeeld gemaakt, één voor bak- en één voor stuurboord.
Aan de hand van de leuningen die ik op mijn bouwhelling heb gemonteerd heb ik op beide mallen een hulplijn afgetekend, welke precies horizontaal en aan beide zijden op dezelfde hoogte loopt. E.e.a. na de hoogte van de leuningen exact gelijk te hebben afgesteld.
Op beide mallen heb ik vervolgens een stuk millimeterpapier geplakt. Waarbij de horizontale lijnen straks in het model ook werkelijk horizontaal lopen. Deze lijnen zijn later het uitgangspunt voor de weeflijnen. Deze weeflijnen lopen 6mm van elkaar, wat in werkelijkheid zo’n 45 cm is.
In het model ziet dat er als volgt uit
Toen de wanttouwen afgetekend op het hart van de onderste deadeyes en het gebied waar de wanttouwen om de mast komen te liggen. Meteen ook even een hartlijn aangegeven voor het hart van de bovenste deadeyes en de positie van de spreiworsten.
En als laatste de weeflijnen ingetekend. Zo met een losse mal werkt dit passen en uitmeten prima en zeer overzichtelijk. In het model ziet dit er als uit, zoals te zien is op onderstaande foto. Ik heb de mallen aan de bovenzijde met een rood touwtje vastgezet, wat ik later weer kan verwijderen.
Op de laatste foto is goed te zien dat ik het ezelshoofd op de mast al heb aangebracht. Bij het afhangen van de wanttouwen zal straks blijken in hoeverre dit hinderlijk is en de lussen niet te groot worden. Anders moeten ezelshoofden er af gehaald worden. We zullen zien.
Dit proces zal zich nog een aantal keer herhalen voor de volgende mastonderdelen.
De volgende stap is het voorbereiden van alle individuele touwen, inclusief het bekleden hiervan. Maar hierover later.