KA-4 Rhönlerche in schaal 1:3,5

Maarten, viel het solderen nog wat mee? Viel het ene niet los, terwijl je het andere soldeerde?
Ik heb laatst een frame gemaakt van aluminium lasdraad voor mijn Kranich II.


Gr.
Taco.
 
@Raymond: ja het frame is goed gelukt en zeer sterk, ook de aansluiting op de romp is heel mooi gelukt.
Ik vrees dat ik je idd niet meer in ga halen ;)
Maar goed dat was ook niet de bedoeling, ik wil de verdere afwerking op mijn gemak gaan doen.

@Taco: het solderen ging prima, wel was het even zoeken naar de juiste soort soldeertin. Uiteindelijk had ik nog een stuk liggen zonder etiket erop dus wat ik nu gebruikt heb weet ik niet. Goed vertinnen van de te solderen onderdelen en een goed hete soldeerbout en dan gaat het prima, de verbindingen zaten meteen goed vast. Het was een aardig klusje maar ik ben niet ontevreden met het resultaat. Gewoon ook weer iets waar je de tijd voor moet nemen :D
 
Voorlopig vindt ik het er prachtig uitzien, net zoals de Ka 7 van Raymond.

Ga zo door en we kunnen niet wachten om deze beauty's (vliegend) te zien.

groet


Terence
 
@Raymond: ja het frame is goed gelukt en zeer sterk, ook de aansluiting op de romp is heel mooi gelukt.
Ik vrees dat ik je idd niet meer in ga halen ;)
Maar goed dat was ook niet de bedoeling, ik wil de verdere afwerking op mijn gemak gaan doen.

@Taco: het solderen ging prima, wel was het even zoeken naar de juiste soort soldeertin. Uiteindelijk had ik nog een stuk liggen zonder etiket erop dus wat ik nu gebruikt heb weet ik niet. Goed vertinnen van de te solderen onderdelen en een goed hete soldeerbout en dan gaat het prima, de verbindingen zaten meteen goed vast. Het was een aardig klusje maar ik ben niet ontevreden met het resultaat. Gewoon ook weer iets waar je de tijd voor moet nemen :D

Wanneer je iets te veel tin hebt gebruikt of het nog een nabewerking nodig heeft is een dremel met van die blauwe siliconen schijfjes van Proxxon ideaal.
Met deze polijst schijfjes met diamantpoeder is een soldeer verbinding heel mooi schoon te krijgen.
Niet dat je geen mooi werk hebt afgeleverd natuurlijk, maar een kleine extra poetsbeurt kan geen kwaad.

Rick
 
De zichtbeplanking op de neus is in drie lagen aangebracht. Het is maar een klein stukje maar hier heeft veel werk in gezeten om de contouren goed te krijgen:

rhonlercheneusbeplankin.jpg
 
Formula560 canopyglue.droogt transparant op.de te verlijmen oppervlakken licht schuren.
Zit als een huis. Zelfs pet blijft er muurvast mee zitten
 
De afgelopen weken het 1 en ander gebouwd, hier een update:

Onderdelen voor de bevestiging van het afneembare kielvlak:

rhonlerchekielvlakbev1.jpg


rhonlerchkielvlakbev3.jpg


Passtuk voor de bevestiging van het kielvlak

rhonlercheaufnahme1.jpg


En kielvlak en stabilo gemonteerd:

rhonlerchestaartaf.jpg
 
Roerhoorntjes in de ailerons:

rhonlercheroerhoorn2.jpg


Hulpgordingen op de romp aangebracht:

rhonlerchehilfgurten2.jpg


Verstevigingen op de open structuur van de romp aangebracht

rhonlerchehalbkreis.jpg


Sleepkoppeling:

rhonlercheschleppkupplu.jpg


@Taco: dit ontwerp paste hier beter, ik had je daar even een bericht over moeten sturen, sorry.
 
Laatste stukjes beplanking van de romp:

rhonlerchekabineseiten.jpg


Dit vond ik een belangrijk stukje, de voor de KA4 zo karakteristieke beplanking met contourlijnen aan de bovenkant van de romp:

rhonlerchekontur3.jpg
 
Wat moet er verder nog gebeuren:

Servo's inbouwen in de romp, wiel erin, cockpit beglazen, aanvorming van de vleugel op de romp aanpassen en natuurlijk cockpit details aanbrengen.
Verder de aansturing van stabilo en kielvlak nog maken.
Al met al niet veel meer te doen dus.

Voor de vleugels moet de verkabeling worden gesoldeerd met mpx stekkers in de vleugelwortel, vleugelwortel aanpassen en afwerken, servo's voor de stoorkleppen erin schroeven (rolroer servo's zitten er al in ) en klein stukje beplanken aan de onderzijde. Verder moet de bevestiging van de vleugel aan de romp nog gemaakt worden. Aan de binnenzijde van de wortelrib van de vleugel komen inslagmoeren. De vleugels worden dan met M6 bouten met vleugelmoeren vastgeschroefd.

Oh ja en de struts maken. Die worden van 2 mm alu strips gemaakt, verdikt met vurenhouten stips om ze in vorm te maken.
In de vleugel komen 4mm draadeind stukken die 1 cm uitsteken. De struts worden daarop met moeren.
In de romp komen koppelmoeren met M4 schoefdraad, daar bevestiging met schroeven.

Deze bevestiging is wellicht niet zo mooi als met chique beslag maar wel zeer degelijk.
Ik wil geen verbindingen in de struts hebben. Als daar iets los gaat is je kist verloren (is recent in Duitsland gebeurd met een 1:3 Ka4 en dat heeft mij wel aan het denken gezet).

Wanneer bovenstaande gerealiseerd is dan kan er bespannen worden.

Nog een uur of 20 werk tot aan het bespannen denk ik zo. Het schiet dus lekker op.
 
Mooi man! Al met al toch nog redelijk snel gegaan.

Dirk.

De kist bouwt lekker weg ja. Ik denk dat er inclusief bespannen niet meer dan 300 uur in gaat zitten. Ik heb een overzicht gemaakt van mijn uren, zal het eens nazien.

Wel valt mij op dat de afwerking verreweg de meeste tijd vergt. De ruwbouw zit echt zo in elkaar maar feitelijk begint het dan pas.
Verhouding ruwbouw / afbouw is in mijn geval 50%-50%

Groeten, Maarten
 
En naar de profi spuiter :mrgreen: (Grapje)

Je schiet echt lekker op!!

Lyckele


HaHa dat van die spuiter ga IK niet doen nee.
Wel ga ik mogelijk de neus spuiten.
Ik heb verf in dezelfde kleur als de solartex.
Wanneer je de neus gaat bespannen krijg je het nooit strak vrees ik.

En ja het schiet lekker op.

De romp heeft een heel behoorlijk formaat

Totaal gewicht zal ongeveer op 7 kg komen.
 
Wel valt mij op dat de afwerking verreweg de meeste tijd vergt. De ruwbouw zit echt zo in elkaar maar feitelijk begint het dan pas.
Verhouding ruwbouw / afbouw is in mijn geval 50%-50%
Tja. Ooit wel eens een verbouwinkje gedaan?
Dan gaat het net zo.
2 dagen slopen, 4 dagen metselen en ander grof werk, 2 weken netjes afronden.
 
Back
Top