Tsja, dan blijven er nog maar twee mogelijkheden over: de bladen, of speling op de tuimelschijf!
Als er speling op de schijf zit kunnen de bladen gaan "fladderen" en dat lijkt wel op wat je beschrijft, omdat alleen bladspoor op zich geen echt zwaar trillingsprobleem op levert, en alleen bladspoor op zich, moet ook zichtbaar zijn welk blad er boven loopt.
Die bladen, zijn dat nog de originele houten of ondertussen ook wat anders?
De originele bladen zijn niet voor puur rigid bedoeld. Moderne bladen die voor Rigid bedoeld zijn, hebben vaak een ingebouwde neiging om naar pitch minimum te lopen, om op die manier de speling uit de aansturing te drukken en een rustiger loopgedrag te krijgen. Als jouw bladen die neiging niet ingebouwd hebben, wil het blad wat gaan wapperen, met mogelijk het door jou beschreven effect als resultaat.
En verder: als de bladen niet helemaal identiek zijn, kan het maar zo zijn, dat bij dezelfde pitchwaarde, het ene blad toch meer lift levert dan het andere en dan heb je hetzelfde effect.
En met houten bladen ben je er nooit helemaal zeker van dat de bladen exact hetzelfde profiel hebben, of dat een van de bladen wat getordeerd is, of zelfs dat een van beide bladen meer tordeert dan het andere.
Wel jammer, want die originele lange en slanke Kavan bladen staan wel veel beter op de heli (al werden ze in 1973 al door veel piloten vervangen voor de iets kortere en bredere Graupner Bell Twin-Jet bladen omdat dat beter vloog).
Bij mijn exemplaar (heb ik nooit mee gevlogen) zaten ook zowel de originele als die Graupner-bladen, en de originele stonden hem gewoon beter....
Maar ja, als ie daar niet mee vliegen wil....
Groet, Bert