Killerbeans fpv topic

Ja klopt, is een japan kloon maar schijnt exact hetzelfde te zijn. Er zit een losse 'knop' bij en als je die indrukt gaat hij vanzelf aan en neemt dan direct op, handig.

Nog even getest, eerst opnemen, dan fpv koffer aanzetten en als laatste de vtx aan. Geen probleem. Als er helemaal geen signaal is dan zie je onderin een balkje groen/paars maar zodra het av signaal komt is dat weg.

al opnemend uitzetten: eerst vtx uit, daarna fpv koffer uit en als laatste stoppen met opnemen. Ook geen probleem.

Natuurlijk hoort het niet zo maar het werkt prima.

Goede tip mbt de video splitter. Had ik nog niet aan gedacht.
Het probleem is alleen dat ik de volgende dingen aan wil sluiten:
1 x headplay, 1 x fatshark , 1 x 7inch lcd , 1 x dvr
Als ik dat met passieve splitters ga doen blijft er geen goed signaal over.

Ik zou natuurlijk wel een ontvanger bij kunnen plaatsen en mocht het niet goed gaan ik direct kan omprikken naar die. Zowiezo zit ik te kijken naar een andere ontvanger. Lawmate schijnt erg goed te zijn

Video signaal is makkelijk 1x passief te splitsen. Zie je weinig van.
Heb voor de zekerheid bij mn duo wel 1 opgesplitst voor 3.5" in de tracker en 1 naar overig schermpje of 2e bril. En 1 directe output waar ik de bril op heb.

Actief kan je idd beter even kijken wat het doet als het spanningsloos wordt. Slechter beeld of volledige uitval.

Waar heb je je CL/SPW setje gelaten?

Blijkbaar verschilt dat per situatie. Ik had eerst ook een passieve splitter, maar de recorder had daar erg last van. Met actieve splitter is het signaal beter dan origineel (qua helderheid dan).

Zodra ik een bril heb overweeg ik om van m'n lcd scherm een redundant systeem te maken met aparte antenne, ontvanger en accu. De kans op fatale ontvangststoring wordt dan kwadratisch kleiner, dus verwaarloosbaar ten opzichte van storing bij de zender.

Maar mooi dat die readymaderc recorder goed werkt! Hopelijk blijft dat ook zo. Je moet er niet aan denken dat juist bij een crash de recorder een corrupte file maakt.

Martin

De CL-SPW zit tijdens de bouw niet op de koffer. Bang dat ik ergens tegenaan ram en dat hij krom is. De normale spriet zit er alleen even op om te testen.

Op dit moment zit alles in de koffer vast op zijn plek. Ik kan dus niet even makkelijk de stroom van de AV splitter afhalen. Wel heb ik hier nog een exact dezelfde nieuw los liggen dus ik zal het eerdaags eens testen en hier laten weten.

Ik zag op HK dat de lawmate 1.2 ontvangers nu op voorraad zijn voor 34-35 dollar. Ik heb er daarvan 2 besteld omdat ze erg goed schijnen te zijn. Op het net lees ik nu dat er op die lawmate's geen SPW antenne kan. Waarom zou dit niet kunnen?

Zodra je het signaal 1 keer split zal het over het algemeen niet veel uitmaken.
Maar ik wil in ieder geval 1 bril, 1 dvr en 1 scherm gebruiken. Om dan het signaal 2 keer passief te splitten zie ik niet zitten.

Voor alsnog zijn de plannen:

Model 1:
- Bixler 2
- 2200kv motortje 6x4 prop 40a esc
- pz0420 cam
- 8xxmw vtx van rangevideo
- Cyclops storm osd met RTH
- futaba 149dp ontvanger dual conversion 9 kanaals
- Futaba ff9 zender met tw-FSM module

Model 2:
- Twinstar
- 2 x 2200kv motortjes , 6x4 props, 2 x 30a esc
- pz0420 cam is besteld
- 4xxmw vtx van fox
- FY21AP in combo met AP117 ook met RTH
- exact dezelfde ontvanger
- Zelfde zender

Met de twinstar ben ik er nog niet uit of ik daadwerkelijk de FY21AP+AP117 ga gebruiken of dat ik hiervoor ook een cyclops wil bestellen.

Natuurlijk moet het altijd met foto's zijn dus die plaats ik hier nog ;-)

Met de recorder verwacht ik echt geen problemen. Het zou mooi raar zijn als je crasht er een corrupte file wordt aangemaakt. :onweer:

SPW is een gesloten antenne en daar kunnen niet alle ontvangers goed tegen. De precieze oorzaak ken ik niet maar voor gelijkstroom is de antenne natuurlijk een vette kortsluiting. Je zou een andere antenne kunnen overwegen (Helical?) of gewoon lineair gepolariseerd. Op 1.2 GHz zijn de voordelen van CP minder groot.

FPV japan's recorder, maar ook alle cloons schijnen hier last van te kunnen hebben:
http://fpv-japan.com/product-info/fj-dvr-sd4/lang/en/ zei:

Sometimes my DVR will freeze while recording. What is the cause and what can I do to avoid it?

While this has only been reported by a few customers we have spent a while looking into this issue. Its been damn hard to reproduce on demand but one or two customers have been able to reproduce it at least once or twice and it invariably happens when the TX is turned off after a flight.
Several factors can contribute to this issue. A high data rate coupled with a receiver that has a large bandwidth which is then subject to video noise (no signal). And as mentioned above, a TX turned off while still recording would appear to be the most likely trigger for this to happen.
This is no real fault of the DVR (or certain receivers), rather we have chosen to go for good image quality by using an exceptionally high data rate (that admittedly might be just a bit too high for some receivers).
If this has not happened with your setup then there is nothing to worry about. However if you have experienced a freeze then the issue can be avoided by stopping recording before turning off your transmitter. If the issue happens at any other time, you might want to try changing the quality setting to medium.

Het kiezen van medium kwaliteit zou het probleem kunnen omzeilen, maar dan is een groot voordeel van zo'n dure recorder natuurlijk weg. Dit is de enige reden dat ik nog niet zo'n recorder heb aangeschaft. Misschien krijg je er helemaal geen last van. Maar je bent gewaarschuwd.

Ga je ook nog audio oversturen en opnemen of alleen video? Persoonlijk vind ik audio eigenlijk een must. Je hoort er prima rx- en vrx-storingen mee en een evt. lipo alarm. En natuurlijk je luchtsnelheid i.v.m. voorkomen van overtrekken. Je GPS snelheid zegt niet zoveel als het waait.

Martin

Dit verhaal is al enige tijd achterhaald.
Het genoemde probleem is bij de "originele" FPV Japan recorder opgelost met een firmware update ( uitsluitend uitgegeven aan gebruikers/eigenaren welke de recorder bij FPV japan hebben aangeschaft).
De recorder loopt nu niet meer vast ( ook niet in high quality setting) indien de VTX niet meer wordt ontvangen.

Maar het blijft hoe dan ook wenselijk om de recorder uit te schakelen indien er geen herkenbaar signaal meer wordt ontvangen..... In de situatie dat hij door blijft recorden... de SD kaart kan vol lopen en/of je accu raakt leeg, hetgeen nog steeds kan resulteren in verlies van belangrijke registratie/data.

Voor wat betreft de dvr, ik heb veel berichten gelezen en ook veel negatieve. Maar het is natuurlijk wel zo dat je bijna alleen de slechte verhalen hoort. In principe is het een goed apparaat en met een beetje geluk heb je echt nergens last van. Er zijn echt al zo enorm veel van deze dvr's verkocht en er is veel over te vinden. Dat is ook wel weer een plusje.

Wanneer ik problemen ermee heb zal ik dat hier wel melden.

De antenne, sja ik was in de veronderstelling dat ik er gewoon een spw op kon zetten. Wel balen dat dat nou niet kan. Er zit natuurlijk wel een antenne bij, maar gevoelsmatig is de spw echt stukken beter.
Helical moet je gaan richten toch ? op het model? dat zie ik mezelf de eerste tijd ook nog niet doen.

De bixler weegt met een 5000mah lipo erin 1255 gram. Lijkt me prima en een lange vliegtijd

De audio poort op de transmitter heb ik eigenlijk niet in gebruik. Weer een kabel en aansluiting erbij :-P

Inzake je ontvanger... je kunt eens meten of er een gelijkspanning op je antenne connector staat.
Er zijn ontvangers die via de antenne een spanning afgeven om een versterker oid te voeden.
Als je dan een SPW/CL oid aansluit, dan maakt dit een kortsluiting voor de gelijkspanning en valt daardoor een deel van je ontvanger uit.
Als dit het geval is, dan kan je mogelijk op het ontvanger printje een inieminie weerstandje vinden, die van het antenne printbaantje naar een deel van de voeding gaat.
Deze kan je weghalen.
Heb dat een paar jaar terug al moeten doen, toen de eerste CL en SPW's gangbaar werden. Er zijn inderdaad de nodige ontvangers op de markt gekomen, welke eigenlijk voorbereid waren voor "voorversterkers". (voeding via de coax). Bij Duckie antennes heb je dan geen probleem... die veroorzaken ook geen kortsluiting voor de gelijkspanning.

Dit verhaal is al enige tijd achterhaald.
Het genoemde probleem is bij de "originele" FPV Japan recorder opgelost met een firmware update ( uitsluitend uitgegeven aan gebruikers/eigenaren welke de recorder bij FPV japan hebben aangeschaft).
De recorder loopt nu niet meer vast ( ook niet in high quality setting) indien de VTX niet meer wordt ontvangen.

Maar het blijft hoe dan ook wenselijk om de recorder uit te schakelen indien er geen herkenbaar signaal meer wordt ontvangen..... In de situatie dat hij door blijft recorden... de SD kaart kan vol lopen en/of je accu raakt leeg, hetgeen nog steeds kan resulteren in verlies van belangrijke registratie/data.

Bedankt voor de info. Blijkbaar houdt FPV-Japan nog een slag om de arm, want hun uitleg is nog heel voorzichtig hierover. Ik denk eigenlijk niet dat ze de echte fout gevonden hebben. Misschien hebben ze vermoedens en hebben ze de kans op vastlopers wat kleiner weten te maken. Ook wel jammer dat ze wat betreft de firmware geen dealtje maken met de andere verkopers. Vroeg of laat zet iemand het toch online en heeft iedereen het. Maar op zich snap ik Ren wel, ik ben zelf ook programmeur en zou het vervelend vinden als anderen er met jouw creatie vandoor gaan.

Ik snap dat je de recorder op tijd moet uitzetten. Maar niet tijdens een crash terwijl dat nou juist de situatie is waarvoor je de recorder gebruikt (in mijn geval tenminste). Maar genoeg erover, het is vast een prima apparaat voor z'n geld. Ik moet nog maar zien dat m'n el-cheapo $25 DVR het in alle gevallen blijft doen (tot nu toe wel gelukkig).

Wat betreft de antenne, een Helical moet je richten inderdaad, maar b.v. een 3-turn hoef je minder nauwkeurig te richten. Misschien kun je die SPW gewoon proberen. Het is toch van de gekke dat een ontvanger geen gesloten antennes aankan. En anders gebruik je toch gewoon een kwart golf met aarde of halve golf open dipool. Op 1.2 GHz is CP meestal geen noodzaak en als je nog eens met diversity aan de gang gaat dan schijnen lineair gepolariseerde antennes ook beter te werken.

Martin

@verf
Blij te horen dat het misschien toch wel kan. Anders zou ik zeggen: diversity ertussen en daarop 1 duck en 1 3 turns helical.
Als de ontvangers binnen zijn zal ik ze eens doormeten zoals jij aangeeft.
ik had mijn info hier vandaan:
Lawmate 1.2ghz and CP antennas? Does it work. - Page 2 - RC Groups

@martin
Voorlopig heb ik nog een cheap china ontvanger waar de spw op zit. Zou goed moeten werken. En met de RTH funktie maak ik mij ook minder zorgen :D

Eerlijk gezegd was de DVR deels een impulsaankoop. Grotendeels gekocht omdat hier op de NL fora over het algemeen vol lof over wordt gesproken. Ik geloof ook dat de hardware tussen de originele en de clonen gelijk is en dat alleen de software verschilt.

Heeft iemand enig idee of de eagle tree diversity van HK helemaal uitschakelt als er geen voeding op staat? of wordt er dan niet meer geschakeld tussen de ontvangers en wordt het av signaal niet meer versterkt?

De bixler was al vrijwel klaar
Er zit een 3s 5000mah lipo en en het gewicht komt daarmee op 1260 gram.
Dit motortje zit erop:
D2826-6 2200kv Outrunner Motor

Denken jullie dat dat lukt? of zal hij het daar te zwaar mee hebben?
Met deze lipo is CG goed. Met een 3000mah krijg ik het niet voor elkaar , zelfs niet als ik hem voorop in de neus duw.

Zal zodrect wat foto's plaatsen van het geheel

Ben er nog niet uit wat te doen met het tape. Laten zitten, weet netjes belijning plakken, weghalen of toestel overspuiten in grijs

full

Hier onder de canopy de lipo en het current bordje. Ik heb een aparte kabel vanaf de balance kabel naar de OSD toe. Op deze kabel zit ook een LC filter.
full

Zijkant van de bixler, vak gemaakt onder de vleugel met een scharnier
full

De binnenkant, de cyclops storm osd en de 149dp ontvanger. De GPS sensor van de OSD zit met klittenband verwerkt in de staart van de bixler. En tsja....het blijven veel kabels

full

En hier de video transmitter. Achterop zodat hij weinig storing oppikt
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Sander is net thuis
Gaat nu effe eten
Hij zal wel verslag van de dag schrijven
Alleen zijn bixler is uit de auto geweest
Bijna uur vlieg tijd op 1 lipo
Gehele osd getest
Heel veel rondjes gevlogen

Maar ik stop met schrijven

Rob

Daar zijn we dan.

Wat een topdag !
Vanochtend naar Rob gegaan, bakkie gedaan en de failsafe ingesteld.
Na het middaguur zijn we naar Arena Maroni gegaan. Alles dubbel gecheckt en toen moest het gaan gebeuren.

Erg spannend allemaal natuurlijk !
Er zat een 4a lipo in dus ik zou wel even moeten kunnen vliegen.

Ik zat lekker in de stoel en Rob ging hem opgooien....
Gelukkig werd ik goed gecoached want ik wist niet waar ik was en bij iedere trilling dacht ik: niet neerstorten !!!

Na enkele minuten zat ik al wat rustiger en probeerde ik de Pilot Assist uit. Het is en blijft een zwever die met zijn neus in de wind wilt maar desontdanks werkte de PA echt heel erg gemakkelijk. Vanaf dat moment deze ook veel aan gehad en hierdoor zat ik ook een stuk relaxter in de stoel.
Door alle aanwijzingen van Rob bleef ik mooi in de buurt zodat hij hem nog kon zien.

Op dit moment ook de RTH schakelaar geprobeerd. Werkte goed maar ik kwam erachter dat bij het omhalen van de schakelaar je toch gas moet blijven geven want dit is niet geschakeld. Misschien kan ik dit nog mixen in de futaba ff9 ??
Met de RTH bleef de bixler keurig op 100 meter boven ons cirkelen, echt super.
Hierop geland met de bril, gelukkig kreeg ik goede aanwijzingen want met die 2,8 lens denk je dat je hoger zit dan dat je daadwerkelijk zit.

Hierna heeft Rob zelf gevlogen met zijn easystar. wat ik mooi voor hem kon opnemen met mijn dvr.

Daarna was het weer mijn beurt. Nu een 5a 3s lipo erin gedaan en weer geprobeerd.
Erg lang kunnen vliegen. Nu ook een wat grotere afstand (500meter) geprobeerd en dat ging prima.
Deze keer durfde ik het ook aan om de zender simpelweg uit te schakelen en te kijken wat er gebeurde. Zoals gehoopt, bleef hij wederom boven ons hoofd cirkelen. met 60% throttle. Bij aanzetten van de zender kon ik weer door. Wederom geland met de Bril.

Mijn storingen vandaag:
- Headplay bril liep tijdens de tweede run 1 keer vast.
- Ik moet opzoeken hoe ik de throttle kan mixen met de switches op de FF9. Op die manier hoef ik niet meer handmatig gas te geven als ik de switch omhaal.

Rob, nogmaals bedankt, ik kom graag een volgende keer weer !

De filmpjes zijn per stuk ongeveer 1.2 GB. Ik krijg het niet voor elkaar deze te editten in movie maker.

Laatst bewerkt:
Super hoor! Nou snap ik ook waar dat uur vliegtijd vandaan komt, da's niet verkeerd :). Waar is Arena Maroni, is dat op een club of in 't wild?

Ik snap alleen je RTH niet, werkt hij anders wanneer je de zender uitschakelt? Wel mooi dat het goed werkt, heb je tenminste wat extra veiligheidsmarge.

Martin

Als ik de zender uit zet, dan gaat failsafe aan.
Failsafe = throttle 60% en betreffende switch in de RTH mode

Als ik de zender aan heb, en ik haal de switch om, moet ik zelf 60% (of meer of minder) gas geven.

Laatst bewerkt:
Ok, bedankt, ik snap hem. Dan lijkt het me wel verstandig om die failsafe nooit zonder RTH te laten activeren. Voordat je 't weet vliegt je Bixler een uur door en heb je half Nederland als zoekgebied ;).

Martin

Back