koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Het nederlandsche gehalte is wel eens wat hoger geweest bij de lemans races,zijn gelukkig nu wel wat meer mensen in nederland die er een mod motor in de pro-ten sleutelen.

zeer leuke race klasse,soms wel uitkijken met baan inzetten.

In oberhausen ooit de onderzijde van een proten mogen aanschouwen die op 2,30 mtr hoogte over mij heen vloog.Verder allemaal leuke races en gemoedelijke sfeer(bij de meesten ;) )
 
Wie weet wat ik volgend jaar ga doen. Voor mij staat er eigenlijk maar één race echt zeker en dat is de Benelux+ op Rucphen. Verder zitten Alexander en ik te denken aan het meedoen aan het DM. Wellicht nog wat RCLeMans races maar dat moet ik even bekijken. Ligt er ook aan hoe het allemaal loopt met de kleine op komst hier dus...
 
Diameter banden

Ik heb tot nu voor wat betreft pancar alleen ervaring met 1/12 en 1/10 WGT indoor.
Daar is het toch wat anders dan bij Pro10.

Daarom deze vraag:
hoe ver kun je voor- en achterbanden afrijden/afdraaien voordat ze bij het vuil kunnen? Dus wat is de minimumdiameter dat je er nog mee kunt rijden?

En in verband daarmee de diameter (en dus tanden) van het spur gear?
Niet v.w.b. roll out (daar ben ik wel uit) maar de diameter van het spur zonder in problemen te komen bij banden met een kleine(re) diameter.
 
joost word vader!,gefeliciteerd!

THANX!!! :D

@Jack: Het voordeel van Pro10 is dat je eigenlijk de banden vanaf de verpakking kan beginnen te rijden. Tot wanneer je de banden kan gebruiken is eigenlijk een beetje afhankelijk van de grip en de grofheid van het asfalt waar je op rijd. We hebben al meerdere mensen op de baan gezien die de banden letterlijk tot op de velg afreden. Een puntje bij foam is wel, hoe meer rubber er nog op zit hoe meer grip de band geeft (daarom draai je de banden op 1/12 en WGT zo minimaal af om griprolls te voorkomen). Dus als bijv. een purple aan de voorzijde goed stuur geeft zal deze naar mate de band slijt wel steeds minder stuur geven dus daar zal je voor jezelf een maarstaf voor moeten vinden.

Overigens zijn er veel rijders die zelf weer banden op de velgen plakken. Weg gooien van oude wielen is niet direct nodig. Je kan altijd even rond vragen of iemand de velgen nog kan gebruiken. ;)
 
Bedankt, hier kan ik wat mee!

Eentje nog:
ik zie mensen die nog wel de voorbandjes ietsiepietsie afdraaien vanuit de doos. Zou dan meer richting ideaal zijn.

Nodig? Wenselijk?

Uiteraard weer afhankelijk van grip en zo.

Ik ga met de Nissan body rijden, om te beginnen. Goedkope deal bij Corally in Duitsland. Maar ik hoor dat deze vóór niet de meeste grip geeft. Daarom is een iets grotere diameter voorbanden misschien beter. Omdat volgens mij grotere diameter voorbanden meer grip geeft.

Verder natuurlijk dingen als veren, vet op kingpins en tyre additive. V.w.b. dat laatste: misschien un bietje breder smeren. Ik zie wel, kom er wel achter.

De diameter van het spur tandwiel, bij bijna volledig afrijden?
Ik twijfel nog steeds tussen starten met 86 of 81, vandaar. 81 Lijkt me qua diameter het veiligst. Bij 86 zijn de stapjes in roll out kleiner, bij kleiner worden diameter band en/of aanpassen pinion.
Anders allebei proberen maar.

Kga de bandjes bij Markus halen. Moest wel een beetje lachen want hij weet van zijn eigen bandjes niet wat de diameter is. Hij denkt 63 achter en 61 voor. Van gebruikers hoor ik voor én achter 60 á 61. Op hoop van zegen dan maar. Als het 63 blijkt te zijn, dan komt spur 86 weer meer in beeld. Ik zie wel.

Zo, denk dat ik bijna genoeg weet. Heb het plaatje zo ongeveer compleet. Nu de spaarpot maar eens omkieperen.......

Hoi:)
 
Laatst bewerkt:
Dat afdraaien van de voorbanden word veelal gedaan om onder de kap te kunnen passen.
Anders komt de kap aan de voorzijde erg hoog te staan.

mvg Roy
 
jack, nu banden etc kopen heeft niet veel zin aangezien het seizoen is afgelopen. Of je moet behoorlijk korting kunnen afdingen omdat je ze buiten het seizoen koop dan heeft het wel weer zin :D
 
OK. Bedankt voor de tip.
Bedoel je i.v.m. achteruitgang in kwaliteit bij bewaren?

Ik wacht met de banden. Die kunnen dan als laatste, vlak voordat het buitenseizoen weer begint.
Een set of 4 kopen dan?
 
Voorbanden draai ik ook meestal iets af omdat ze anders tegen de body aan komen én om toch iets verschil tussen voor en achter te houden. Ik rij graag met 1-1,5mm verschil tussen voor en achter.

Ik zou nu ook nog geen banden aanschaffen maar wachten tot het seizoen weer begint en dan een maandje ervoor. Dan ben je meestal wel op tijd. Mobgums in diameter rond de 60-61mm. Alleen Corally is geloof ik wat groter, de rest zit allemaal rond de 61mm.
Probeer ook eens de banden van Xceed of Shepherd, die zijn ook erg goed! :D
 
Serpent en Asso hebben niet de zelfde maten.
Dat is zeker.
Ik denk ook niet dat de Serpent ten opzichte van de Corally zal passen maar dit is trail and error;)

Mvg Roy
 
Duidelijk.

Gewoon "ringetjes" gebruiken kan ook neem ik aan, zoals XRay het doet.
Heb nog de nodige ringetjes uit mijn RDX Phi'09 tijdperk.
Speelt het materiaal nog een rol? Ik heb metalen en witte kunststoffen.

Lijkt me goedkoop ook.

Of kleven daar nadelen aan?

Misschien iets onhandiger met monteren.
 
Hallo,

Misschien stomme vraag,maar waar kan ik een WGT bodie kopen?
Heb al bij een aantal shops op het internet gekeken maar niets gevonden (of overheen gekeken)
Of is er nog iemand die er 1 in de verkoop heeft nieuw niet geknipt.

Mvg Mathieu
 
Back
Top