koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Oscar, 1 jul 2008.

1. René H

René H

Lid geworden:
    21 feb 2008
    Hallo Mike,

Even over de foto's, de onderste is denk ik een oude G3, de middelste is een SP12X met Corally front ophanging en de bovenste is een SP12X met World Champion front ophanging.

De laatste heb ik zelf ook gehad, rij nu zelf met een 12SL.

Ik heb in mijn model een LRP regelaar SSX Competition met 1S Li-Po en een 6,5T LRP X12

Ik weet niet waar je gaat rijden, maar je zou kunnen kijken voor een wat langzamere motor ;)

succes verder, ik hoop dat je er wat aan hebt gehad.

gr. rene

2. mike-modelbouw14

mike-modelbouw14

Lid geworden:
    20 jun 2006
    eyy rene bedankt

het zijn nog wel autos waar ik mee voor uit kan?? kwa racen onderdelen enzo
    waar kan ik het beste onderdelen halen pkracing? vgmodelbouw bestaat dat nog wel kan er namelijk niks meer over vinden ??

mvg mike

3. René H

René H

Lid geworden:
    21 feb 2008
    Mike,

voor Corally is PK voor wat betreft de SP12X een optie omdat ze beide in Dordrecht zitten, Voor de G3 ben je aangewezen op site's als marktplaats en ebay, ben ik bang voor (of het modelbouw forum)

VG bestaat niet meer, is vorig jaar overgenomen heet nu modelbouw 4 u.

Er is hier op het forum trouwens een topic over 1/12, "het 1/12 topic" :D

succes

gr.rene

Laatst bewerkt: 4 okt 2012
  4. Jack Hammer

Jack Hammer

Lid geworden:
    1 okt 2012
    Roll Out

Suggesties voor de roll out bij deze motor:

RED SERIES Brushless Motor, Sensorless 7 Turns Delta:
    (met regelaar GM-Genius 120 Brushless)

Op de volgende circuits:
    - Velp
    - Apeldoorn
    - Heemstede
    - Rucphen
    - Genk
    - Oberhausen
    - Bad Breisig

5. kramxel

kramxel

Lid geworden:
    21 aug 2006
    ik had bijna 17 om 81 als ik me niet vergis,alleen apeldoorn 15 om 81 omdat het een kort recht stuk heeft.
    Roll out keek ik niet naar,alleen de temperatuur en de inhoud die overbleef in de accu na 5 minuten.
    Maar dit is ook al weer 2 jaar geleden voor mij

6. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    7 Delta is ongeveer een 3.5/4.0 in ster wikkeling. In de Pro10 zou ik een start roll-out nemen van rond de 25/30mm. Vanuit daar kan je altijd omhoog of naar beneden als dat nodig blijkt te zijn. Er zijn niet echt vaste roll-outs die per circuit goed werken. Het is ook afhankelijk van de auto, setup en vooral de rijder!

Het is gewoon anders dan bij een TC maar de roll-out van 25/30mm is wel een goed startpunt voor zo'n motor. Ik zou geen turbo/boost oid instellen met een 7 Delta.

7. Jack Hammer

Jack Hammer

Lid geworden:
    1 okt 2012
    Bedankt Joost. Super!
    Goeie info. Hier ga ik mee aan de gang.
    Alleen zit ik bij Corally een beetje met de tandwielen.
    De nieuwe bandjes wil ik niet direct afdraaien.
    Dus dan zijn ze 61mm.
    Het kleinste pinion bij Corally is 13.
    Het grootste spur is 96 (daarna volgt 90).
    In zo'n geval, dus met 96 spur, zou de roll out 25,95mm zijn.
    Dat is dan ongeveer het startpunt in de bandbreedte die je aangeeft. Lager kan dan alleen, denk ik, met kleinere bandendiameter.
    Ben benieuwd of 96spur past. Heb dit tandwiel namelijk nog niet gekocht.
    Kleinere bandendiameter kan en ze worden natuurlijk vanzelf kleiner.

8. Alex F.

Alex F.

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Joost, het gaat om een 7t delta sensorloos. 5-10mm meer zou best kunnen en dan kom je volgens mij in de buurt van wat Kees aangeeft.

Trouwens op MRM reed ik zaterdag een poosje sensorloos zonder het te weten. (stotterde niet en kon gewoon normaal rijden)

Ik had dezelfde snelheid als de TC stock dus boost omhoog gedaan (was laag begonnen) en nog niks. Bleek draadje van de motor los. Plugje weer ingeduwd en zonder te veranderen op het circuit en hoppa weer snelheid :D. De auto lag ook meteen beter op het circuit. (nog niet zoals ik wilde maar op een stoffig circuit is het veel concessies doen)

9. kramxel

kramxel

Lid geworden:
    21 aug 2006
    81 t gebruiken en ga niet groter ivm kans op beschadegingen door curbs etc.En gebruik de amp limiter op je regelaar ik meende op 120 amp begrenzen(of was het nu 150).

200 amp is toch de max van de limiter op een genius 120.??????????????????????????????

En hou er rekening mee dat het een beest van een motor is,dus ook hoe kleiner je rollout hoe meer je last krijgt van wielspin!.En dan is het nog lastiger uit accelereren van uit de bocht.

Ik keek nooit echt naar de rollout,het is in mijn ogen meer een optel som van factoren.
    De buiten temperatuur
    De lengte van het rechte stuk,de motor moet eigenlijks halverwege het rechte stuk op zijn top zijn kwa toerental.
    Je rijstijl en instellingen van je regelaar.
    Een lage downforce body of een met veel downforce.

En dit heeft allemaal invloed op je motor temperatuur die dus als belangrijkste factor niet teheet mag worden!
    En de een vind 100 graden goed en de ander gaat voor iets meer als 70 graden.

Je kan dus het beste er ook een infra rood temp meter er bij kopen,dan weet je ongeveer wanneer je goed zit met je vertanding.En zonder sensor uiteraard(die is voor pussy's ;) )

10. Alex F.

Alex F.

Lid geworden:
    25 okt 2006
    90 spur heeft een diameter van 49mm. Die kan je met 61mm banden net gebruiken. Dan kom je op ~27-28mm rollout met 90 spur en 13 pinion. In sensorloos is dat geen probleem en zul je wellicht kleinere spurs kunnen gebruiken. Ik weet overigens niet of er ruimte is voor een 90 spur en een 13t pinion in een corally.

Bij mij gaat het net maar er is niet veel ruimte meer over.

Edit:
    Kees, inderdaad zo'n grote spur heeft grotere kans om beschadigd te worden. Volgens mij gebruikte ik een 84-87 spur en een 12t pinion toen ik paar keer met een 4.5t sensord aan de gang ging.

11. Jack Hammer

Jack Hammer

Lid geworden:
    1 okt 2012
    Helder.
    Maar als, zoals iemand zegt, de rollout niet 25-30 hoeft te zijn maar 5-10 hoger mag zijn. Dan is mijn "probleem" min of meer vanzelf opgelost.
    Het spur kan dan kleiner zijn waardoor de aangehaalde problemen a.g.v. een groot spur zich niet meer voordoen.
    Ik neig ernaar om te beginnen met pinion 13 en spur 86. Dat is roll out 28,97 mm bij 61 mm banden.
    (met uitwijk naar beneden naar 78 en 81 of naar boven naar 87 en 90, rekening houdend met wat Corally in het assortiment heeft. 96 Wat ze ook hebben laat ik dan buiten beschouwing).
    Pinion zou dan alleen maar kunnen variëren naar boven omdat het kleinste van Corally 13T is. Maar dat hoeft denk ik geen probleem te zijn, zeker als de diameter van de banden kleiner wordt.

Of op nummer zeker gaan volgens Kees en niet groter dan 81T spur. Ksal ze maar allemaal kopen en testen.......
    81T zou dan namelijk ook probleemloos moeten kunnen aangezien de roll out 5-10 hoger zou mogen zijn. Toch..?

Laatst bewerkt: 7 okt 2012
  12. kramxel

kramxel

Lid geworden:
    21 aug 2006
    ik zou alleen niet groter gaan als 90t.

roll out komt in mijn ogen niet zo exact,ik houd altijd de temp van de motor in de gaten en de snelheid op het rechte eind.En pas daar alles op aan.
    Soms met de vertanding en soms met de regelaar.

Ik weet niet welk type genius 120 je hebt ,maar voor de corally motor moest je er wel goed opletten dat je de timing op 0 hebt staan.Het ding is van zichzelf al goed vertimed.Je amp limiter omlaag en volgens mij had ik destijds alles ''wat getemperd ingesteld''.

13. kramxel

kramxel

Lid geworden:
    21 aug 2006
    bij welke club rijd jack hammer eigenlijks?

14. Jack Hammer

Jack Hammer

Lid geworden:
    1 okt 2012
    Goeje tips. Bedankt.
    Deze is het:
    010-97168 GM-GENIUS 120 BRUSHLESS 120A Reverse

Dat van amp limiter omlaag snap ik ff niet, zal aan mij ligguh...
    Ik weet eigenlijk niet waar ik het op de regelaar moet ontdekken.

Sorry ben LRP gewend en daar had ik dat niet.

15. Jack Hammer

Jack Hammer

Lid geworden:
    1 okt 2012
    Momenteel "clubloos".
    Lid worden van een club heeft v.w.b. Pro10 weinig zin. Er is nauwelijks clubcompetitie. Ik woon in het Duits/Belgische grensgebied en vertoef daar regelmatig.
    Ben nu voorbereidingen aan het treffen om RC LeMans te gaan rijden volgend seizoen. Zoals je weet hoef je daarvoor niet lid te zijn van een club en geen licentie te hebben. Gewoon inschrijven en gassen maar.

16. kramxel

kramxel

Lid geworden:
    21 aug 2006
    op een pc waar je je regelaar op aansluit,dan kan je dat instellen.

17. kramxel

kramxel

Lid geworden:
    21 aug 2006
    yeps inschrijven en gassen,en geen gezanik van dit zus en zo.

18. Alex F.

Alex F.

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Goeie keuze is een leuke serie. Zal volgend jaar wel meer nederlandse rijders bij aan sluiten denk ik.

19. Jack Hammer

Jack Hammer

Lid geworden:
    1 okt 2012
    Zou kunnen Alex.
    Ik vraag me eigenlijk al een tijdje af of NK Pro10, met zo weinig rijders, wel levensvatbaar is en blijft. Maar goed, wie ben ik. Ik rij daar niet eens. Dus ik ben wel de laatste die er iets over zou moeten zeggen.

Of: gewoon allemaal aansluiten bij RC LeMans en er een nog mooiere klasse van maken.
    Wat "Hollanders" tussen de Duitsers kan geen kwaad, toch....?

Laatst bewerkt: 7 okt 2012
  20. Jack Hammer

Jack Hammer

Lid geworden:
    1 okt 2012
    Thnx. Ik ga op zoektocht.....;)

Deel Deze Pagina