koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Mischien een leuke optie voor de pro10. Of die beter stuurgedrag zal krijgen dan de beproefde oude associated dynamic strut ophanging weet ik niet. Heeft iemand wellicht ervaring met de Yokomo voorophanging?



 
Mischien een leuke optie voor de pro10. Of die beter stuurgedrag zal krijgen dan de beproefde oude associated dynamic strut ophanging weet ik niet. Heeft iemand wellicht ervaring met de Yokomo voorophanging?

Dit is de vernieuwde ophanging van de Yokomo R12. De eerste zag er wat anders uit. Tja, de auto is in handen Naoto wereldkampioen geworden en Yokomo kennende is het wel kwaliteit. Ik had er al eens over nagedacht hoe je dit zou kunnen toepassen in een Pro10 aangezien die veel breder is dan een 1/12 aan de voorkant zal je dan met twee dempers moeten gaan werken of alleen de veren gebruiken die verstopt zitten in de draagarmen. Of je laat de veertjes weg en gaat werken met twee dempers waar veren opzitten. Is allemaal een optie maar ben er nog niet uit.

Misschien dat ik die voorophanging eens aanschaf. Het is via Graupner te krijgen dus da's wel makkelijk...
 
Gewoon een rotonde hebben op je rc baan haha... Hoe gaaf is dat?

Het gaat inderdaad wel erg hard maar ik heb het gevoel dat je op die baan met 2S en een 6D die snelheid ook wel kan halen. Volgens mij is het wat overkill namelijk maar wel erg gaaf!!!
 
Het is inderdaad net een halve vliegveld hehe. Echt een mega circuit.

2s en 6tdelta geeft hogere stromen dan op 4s met langzamere kv motor. Je gaat met een 4s een stapje terug kwa motor maar je kunt dan weer veel harder dan een 6t delta als je er snellere motor in zet. Wordt dus weer hogere lola's gebruiken omdat je kwa vermogen het wel kan voorstuwen en ga zo maar door, cirkel begint opnieuw. Is wel gaaf om te zien maar is voor 99,99% van de rijders echt te hard. Ik hou het op 10.5t en 2s. haha

Over de yokomo ophanging. Je zou eventueel een 1:10 schokbreker ertussen kunnen proppen met een verlenging o.i.d. Of zoals BMI gewoon een lange tube ertussen. Is nog de makkelijkste optie en lichter ook dan een schokbreker. Zit je ook niet met die flexplaten die het na een tijdje opgeven.

Onder de ophanging maak je een carbon plaatje (kan niet goed zien of dit ook met de yokomo zo is) waar de veertjes op drukken. De rijhoogte shims doe je weer onder dat plaatje zodat je ophanging icl. plaatje omhoog gaat en je veerdruk dus altijd hetzelfde blijft. Lijkt me opzich best te doen. Samen met die dempertube is het vrij eenvoudig in te stellen lijkt me.


Ik heb na het WK niets meer van de yokomo's gelezen. Dus of het echt beter gaat dan een normale ophanging is voor mij echt een vraag. Wellicht is het voor een gewone clubrijder toch te lastig om een goede afstelling te krijgen?
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het super. Nu is die speed devil wel geveerd voor. Is dat nodig om dit vermogen op de baan te houden?:p Hij ging relatief langzaam door de bochten, vanwege de 37 shore band mogelijk?
 
Het is alleen de vraag hoe je het gaat oplossen met de rijhoogtes en de veerweg van de voorveren in deze. Bij 1/12 is de rijhoogte 3mm en het rubber op de banden is minimaal dus het verloop van de rijhoogtes ook. Bij Pro10 rijden we op 6mm, met grotere wielen én meer rubber om de velg en als je een beetje rendement wil hebben uit de wielen dan is het rijhoogte verloop een stuk hoger en dan ga je in de knoei komen met de lengte van de veertjes die in de draagarmen zitten. Ik heb het eens bekeken en met déze ophanging ga je dat niet redden.

Ik heb wel een idee voor een dergelijke ophnaging in mijn hoofd zitten en als mijn CNC frees er ooit staat dan ga ik dat ten uitvoer brengen maar dat duurt nog even...
 
Ik vind het super. Nu is die speed devil wel geveerd voor. Is dat nodig om dit vermogen op de baan te houden?:p Hij ging relatief langzaam door de bochten, vanwege de 37 shore band mogelijk?

jw, heb je hetzelfde filmpje gezien met de 1/8 electro? Die ging net een stuk langzamer door de bochten maar nog steeds sneller dan welke nitro auto dan ook;).

Joost,
Als je een plaatje monteerd onder de ophanging, zoals jij ook hebt en dan een streepje tussen beide zijde ter hoogte van de veertjes dan kun je gewoon de rijhoogte instellen en gaat de complete ophanging naar boven of onderen zonder dat je iets hoeft te doen met de voorveertjes. Eigenlijk hetzelfde zoals jij nu ook hebt. De voorveertjes rusten op het plaatje wat mee omhoog gaat dus daar hoef je niks aan te veranderen. Alleen rijhoogte shims onder het plaatje en voila.
 
Laatst bewerkt:
Heb het filmpje net gezien, wat een geweld zeg. Het zag qua lay out in de auto er ook erg netjes uit.;)
 
Ik denk dat de langzame bochtensnelheid met name aan de setup van die auto lag. Het zag er nogal onderstuurd uit (voor een lola).
Om hoge snelheden op de baan te houden heb je echt geen ingewikkelde wielophanging nodig.
Sven Stoffels die nu zo hard gaat in de RC Le-mans modified klasse met zo'n RC Devil auto, ging vorig jaar net zo snel met een Speedline en later in het jaar met een Corally.
Het is een kwestie van setup en rijkunsten.
 
Ik heb het even nagevraagd. In de filmpjes is de 1/8 langzamer dan de pro10. Dit komt door degene die achter de stuurknuppel staat. Met even goede piloten achter het stuur zou de 1/8 op 6s lipo en de pro10 op 4s lipo dezelfde rondetijden hebben.

De 1/8 is iets sneller uit de langzamere bochten maar de pro10 is iets sneller uit de snelle bochten en op het rechte stuk...al met al maakt dat dezelfde rondetijden.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Alexander,
Ik heb last dat mijn left wheel hub steeds los gaat!
Resultaat is dat er nu beschadigen aan mijn as zitten,en dat mijn linker wiel trilt!
Iemand op de club raadde een clambing wheel hub aan,
en ik zag dat jij die ook op jouw rc10l2 heb zitten!
Waar heb jij die vandaan,of weet jij iemand die er nog 1heeft,en hem weg zou willen doen?
Ook ben ik op zoek naar een andere achteras!

Robbie
 
Volgens mij heeft de RC10L2 standaard een left hub met een inbus erin. Daarvoor zou je op de as een vlak stuk moeten vijlen. Een andere (betere) oplossing is inderdaad een clamping hub.
Als je toch al op zoek bent naar een andere achteras raad ik je aan om de IRS2135BL te nemen. Dit is een complete achteras van IRS waar we eigenlijk allemaal mee rijden in de Asso pods. De BL staat voor blauw wat dus betekend dat allles netjes in Asso blauw geanodiseerd is. Deze is direct bij IRS te bestellen als complete set. Dan ben je klaar en heb je meteen ook een clamping hub erbij zitten. Later kan je losse achterassen bestellen als die slijten of stuk gaan.
 
Wielhubs kun je in duitsland bestellen Wheel Hubs - Der Pan Car Shop
Je moet dan de: Left Hub 1/10th Standard (3/4 inch) 19.5mm hebben als je alleen de linker hub wilt bestellen. Die zijn er in blauw en in aluminium kleur.

De lange achteras voor 235mm auto's:
1/10th Associated Style Graphite Pro Axle 235mm (D-Drive) - Der Pan Car Shop

RC-Components in Velp (bij Arnhem in de buurt) heeft ook wielhubs en assen maar of die ze op voorraad heeft weet ik niet. Daar zou je een mailtje aan kunnen wagen: rccomponents at hotmail punt com.

Zoals Joost ook al aangeeft, mocht je van plan zijn de as ook te vervangen ga dan meteen voor de nieuwe irs as en hubs. Die maken gebruik van D- diffschijven. Vanwege de constructie blijven die op hun plaats zitten en kunnen niet meedraaien zoals de oude differentieel schijven dat wel konden. Heb je jaren plezier van. Ik heb mijn achteras nu zo'n 3 jaar en die heeft al behoorlijk wat meegemaakt. De hubs gebeurd ook weinig mee onder normale omstandigheden.

Mocht je oude as en hubs echt niet meer gaan kan ik je wel mijn oude as en hubs lenen tot je je nieuwe spullen binnen hebt. Dit zijn de oude van associated maar is nog steeds rijbaar.
 
Laatst bewerkt:
Goeie tip!
Ik ga gelijk ff kijken!
Ik denk dat er met een clambing wheel hub wel mee te rijden is!
Ik ga er straks 1bestellen,maar mocht die niet op tijd binnen zijn,
wil ik graag van je aanbod gebruik maken!
 
ik heb ook vernomen dat ze bezig zijn met een 235mm hotbodies nissan achtige kap. Het zou in ieder geval geen lola achtige kap worden maar goed...Even de DM in munster afwachten, daar zou die getest worden. :cool:

Voor de 200mm kap zou ik even wachten op de test berichten van de DM in Munster.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top