koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Schuift de motor niet meer naar de rechter zijkant, met die nieuwe achterpod?
Wat doet dit met de balans in de auto?

Joost dit is de plaat van hk, is deze juist gewoven?

300x100-2.jpg

Als je naar mijn auto kijkt zit de motor ook meer naar rechts. Ik heb nou niet het idee dat ik er enig hinder van heb. Door de starre as wordt deel van het gewichtsverschil in de pod vereffend en neemt de linkerzijde een deel van het gewicht over van de rechterzijde.

Centrifugaalkracht van de rotor is met brushless lang niet zo heftig als met brushed.Tevens is een brushlessmotor ansich het zwaarste aan de linkerzijde en zit te aansluiting ook aan de linkerzijde. Dus zet je de motor in het midden blijft die motor het zwaarst aan de linkerzijde. Niet echt boeiend allemaal. Gewoon brede pod zoals ze 20 jaar geleden ook maakte en rijden. :D.

Laatst bewerkt:

@martin, ja dat zal gebeuren, maar dat is met alle 235mm pro10's en ik denk niet dat je er iets van merkt.

NEE!

Dat gebeurd dus niet. De motor blijft gewoon in het midden zitten. De rechter (diff) hub wordt iets langer en de linker iets korter terwijl de pod aan de linkerkant breder wordt. Het middelpunt blijft dus gewoon het middelpunt alleen door gebruik van een langere as en andere hubs wordt ineens de breedte van die 230 - 235mm bereikt.

Het voordeel hiervan is dat de as op bredere punten in de lagers hangt en dus stabieler in de pod zit dan bij een smalle pod.
Bij sommige oudere 10L modellen zie je wel dat de motor iets uit het midden zit maar ik probeer altijd in mijn tekeningen rekening te houden met het centreren van de motor. Ik gebruik daar wel de gangbare motormaten voor die ik voorhanden heb uiteraard. Zo heb ik hier een X11, een GM en een Trinity motor liggen en aan de hand daarvan ga ik tekenen. Het kan dus zijn dat met het gebruik van een ander merk/type motor er iets verschil komt maar dat zal altijd zo zijn...

Joost dit is de plaat van hk, is deze juist gewoven?

300x100-2.jpg

Ja! Dat is wat ze noemen een "plain-weave" plaat. Waarbij dus de weving van het carbon 1 om 1 is. Je hebt ook platen waarbij het 2 om 1 of 2 om 2 geweven is en dan heb je het over "twill-weave" plaat. Doet qua kwaliteit niks aan elkaar af maar in modelauto's is het mooier om de plain-weave te gebruiken. Ik zie dat ze 2,5mm hebben dus daar zou ik voor gaan als het gaat om een achterpod...

Ik heb ook de 2.5mm in mijn 1/8 zitten.
Met iets wegdremelen hier en daar kwam ik erachter dat dat moeilijker ging, dan het wegdremelen op de radioplaat, dus ik gok erop dat het met de kwaliteit wel goed zit.

ps dit hoort eigenlijk in het andere topic thuis. :oops:

[mod]Staat nu allemaal in het goede topic ;)[/mod]

Laatst bewerkt door een moderator:
Okee, da's goed om te horen.

Net ook even gekeken bij de plaatjes, ze zijn 300 x 100 en dat red je wel voor de onderdelen die je nodig hebt voor deze pod. Ik ga er even vanuit dat er aan de voorkant niks hoeft te gebeuren bij de CRC?

Ik raad je alleen wel aan om minimaal 3 lower pod plates voor jezelf te nemen en 2 à 3 uppers zodat je wel voldoende spares hebt voor jezelf...

Als ik alle onderdelen getekend heb dan zal ik eens kijken hoeveel je per persoon nodig zal hebben aan materiaal om die aantallen te krijgen. En dan even kijken wie er allemaal dat willen want dat zal ook de freeskosten drukken per persoon natuurlijk...

Van Kees weet ik iig zeker dat hij dit wil, van Niels heb ik het idee dat hij ook wel mee gaat. Jan Schelling zal ik eens een mailtje sturen hierover en als Martin ook mee zou doen dan drukken jullie behoorlijk de kosten voor jezelf...

joost als je dan toch éénmaal bezig bent :D zou je wellicht ook nog naar een brace kunnen kijken voor de crc voorophanging. Zoiets zoals ze gedaan hebben bij de speedline maar dan zonder de servo bevestiging. (dus een carbon plaatje op de voorophanging) Kun je meteen de optie inbouwen om de caster blokken naar binnen te plaatsen.

Ik heb het optionele crc carbonplaatje om de blokken naar binnen te plaatsen voor de 1/12 maar door de bredere voorophanging moest ik het verbindingstreepje verwijderen.

Laatst bewerkt:
Dat is altijd mogelijk natuurlijk, eigenlijk kan alles... Zolang je maar maten hebt en ideeën om het te doen. Maakt mij niet uit allemaal... ;)

Waarom zou je hem willen maken dan als hij te koop is? Of is deze te smal voor een 235 Pro10? Dan zou ik zo'n plaatje eens moeten bekijken en de maten overnemen en dan op breedte zetten. Als ik dat allemaal zo bekijk dan zal ik bijna een complete CRC hier moeten hebben staan haha om alles correct in te meten en goed te maken...

Laatst bewerkt:
mijn crc voorophanging op de x10 is veel breder gespatieerd dus moest het streepje ertussen uit. :D

zie bovenstaande foto van de 1/12

Back