koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Ach, bij ons op de club zijn er vijf met een Graupner Ultra Duo Plus 50 (meerdere varianten). Vier daarvan zijn één of meer keer retour Graupner gegaan vanwege problemen. Een helikopterpiloot heeft een 250 euro kostende Scorpion motor gehad die al zijn regelaars oprookte, ondanks beveiligingen van de Castle Creations ICE regelaars. Gebruikers van een Spektrum DX8 zender hebben heel veel problemen gehad met zowel software- als hardwarefouten in de zender (met als gevolg crashende vliegtuigen). Is een A-merk dus zoveel beter? Dat betwijfel ik echt wel, ik heb eigenlijk nooit één probleem gehad met spullen uit Hongkong. Misschien ben ik selectief en hou het gebruik binnen de opgegeven specs. Zal een hoop schelen. :yes: ;)

Dus ja, vooral de gebruikte componenten zijn van mindere kwaliteit van van de A-merken. Dat zal resulteren in iets mindere prestaties en/of meer warmteontwikkeling in een regelaar. Maar voor het geld nog steeds prima spul. :D Gezien de gelijkenis van zowel hardware als software is nagenoeg alles uit China voornamelijk OEM-spul (sticker hardware). In het verleden heb ik voor een andere werkgever veel uit Taiwan gehaald. Bestel er 1000 stuks en je eigen naam staat er op (zelfs gewoon met verf en niet met sticker, inclusief logo's op hardware en in eventuele software). :? :hammer:
 
@sleurhutje....Jij gaat ons test persoon worden?
Laat je dan enige feedback achter als je de regelaar gebruikt hebt?
Zou mooi zijn voor de mensen die op een wat minder budget rond moeten komen.

mvg Roy
 
In plaats van een bovenarm met upper eyelet, kogel, kingpin met shims en c-clip een kingpin met ballstud waar je simpelweg een balcup op vast zet.

Ik weet niet of het beter is maar vond het opzich wel een goed idee.

Nu weet ik niet of je problemen krijgt met de geometry van de bovenarm of waar je een ballcup vandaan haalt die kwa maatvoering klopt met hetgeen wat we nu gebruiken maar dat is even zoeken en meten. Je kunt dan wel wat meer tunen met cambergain. Iets wat nu bijna niet kan vanwege het feit dat de kogel en kingpin met shims die hoek niet kunnen maken. (waarschijnlijk leuk om te proberen maar kom je weer terug op de basis afstelling lol)


 
Laatst bewerkt:
R5 voorophanging gebruiken ;) die heeft als upper turnbuckle een 3mm turnbuckle. Dan kan het wel. Het zou denk ik alleen werken als je ook aan de binnenkant de upperarm in hoogte kan verstellen maar het is zeker een idee...

En dan meteen die stuurblokken erop zetten van CEFX, zien er erg goed en mooi uit zeg... :D
 
Laatst bewerkt:
De ballcup zal in ieder geval wat speling verwijderen aan de bovenzijde. (of je dat merkt kwa rij-eigenschappen is nog te bezien)

De R5 ophanging past niet 1:1 op de L type auto's dus moet er weer wat andere zaken bijkopen om dat passend te maken. Had daar begin vorig jaar wel over nagedacht maar achteraf voldoet de oude dynamic strut ophanging eigenlijk nog prima. Ik weet niet of je de geometrie van de auto veranderd als je de R5 ophanging erop zet?

Trouwens iemand die weet waar de L voor staat in RC10L, RC10L2 etc etc. En de R in RC10R5?
 
DSC07034.JPG


Gewoon deze nemen van Hyperdrive in het zilver of zwart. Dan kan je de R5 componenten monteren en verder borduren op de opties die er zijn. De geometrie zal hetzelfde zijn denk ik.
Er valt een hoop te halen uit de voorophanging bij een pancar, dat is zeker. Zeker als je kijkt naar de oval wereld dan zijn er echt veel spullen te krijgen om de ophanging te optimaliseren.

Ik kan wel zeggen dat de R5 ophanging echt prima is! Met deze ophanging kan je dmv spacers bijv. ook makkelijk de breedte aanpassen van de onderste draagarmen en ik moet zeggen dat ze iets minder snel breken dan de L armen...

Geen idee waar de L en de R voor staan in die Asso versies eigenlijk...
 
Hihi een beetje speling kan geen kwaad, na mijn 3d vlieg poging :oeps: van gisteren was er een link compleet los en de andere bijna. De Crc ging nog verbazend goed rond. :-)
 
Deze blokken komen met de 8-32 schroeven op de originele montage gaten in je chassis. 1 op 1 montage dus... Alleen nog even de rest van de voorophanging erop zetten en dan ben je klaar. Hij is ook compleet te koop van Hyperdrive...

HYPR5.jpg


Complete R5 front end with Hyperdrive SILVER aluminum suspension mounts. Frontend will bolt onto any chassis drilled for the standard Associated Dynamic Strut frontend and bolts on with 8/32 Screws.

*Associated Plastic R5 parts (arms/steering blocks/caster blocks/pivot balls/eyelets)
*HD aluminum bulkheads for 8/32 screws
*HD servo mounts
*HD2530 Shims for shimming lower arm in and out
*Lunsford Titanium Steering tie rods w/ ballcups and ball studs
*Lunsford Titanium upper arm turnbuckles
*1/8" front axles with shims
*1.5" king pins w/ .020" shims
*8.5 # Red front springs with spring buckets
*KP201 Black medium servo saver
*A few different size lower a-arm shims
*All necessary screws and hardware for assembly (3mm, 8-32, 4-40 nuts)
 
enigste probleem dat ik voorzover kan zien is dat de lengte van de schroef om de ophanging te monteren vrij nauwkeurig moet zijn aangezien ik die schroef niet door de ophanging heen kan schroeven. Tenminste wat ik zo zie.

Ik monteer de voorophanging rechtstreeks op mijn chassis en heb er geen voorophanging plaatje zitten. De schroef moet dus langer zijn om de corecte rijhoogte te bepalen. Dit kan van 6mm aan shims tot 2mm aan shims gaan als mijn voorbanden slijten.

Bij de oude ophanging kan ik de schroef er geheel doorheendraaien waarbij die er aan de bovenkant uitkomt. Ik heb dus ongeveer 4mm aan marge. Dat kan bij deze niet dus heb ik een probleem als ik er te veel shims onder die ophanging doe. Schroef te kort of te lang.

Dan moet ik een aantal verschillende schroeflengtes hebben aangezien ik die extra lengte niet kwijt kan aan de bovenzijde van die hyperdrive ophanging.

Kan het verkeerd zien hoor.
 
Ja dat klopt ja, dan heb je inderdaad een paar setjes schroeven van verschillende lengtes nodig maar als dat het enige probleem is... :D
 
Tja nu is het 4 schroeven ietsje los draaien, shim eraf of erbij en weer aandraaien. Straks is het 2 schroeven los (aan 1 zijde) shim verwijderen, schroef aandraaien..shit schroeven te lang dan schroeven weer eruit en 4 kortere zoeken, nieuwe schroeven vergelijken met wat ik erin had zitten en weer terug schroeven.

Je zult zien dat als je het even snel wilt doen dat je op dat moment die schroeven net niet kunt vinden, tenminste dat heb ik altijd....= stres :morning:

Er zitten ook zaken bij die ik niet nodig heb zoals veertjes, servo saver etc etc.?

Het zal best een hele goede ophanging zijn maar vindt het verhoudingsgewijs wel een hoop geld voor een setje voorophanging. Zal uiteindelijk niet veel minder zijn dan ik voor mijn nieuwe RC10L2 heb betaald een paar maanden geleden. :D

ps:
De losse onderdelen die ik nodig zou hebben zou de prijs naar ca. $55-60 brengen excl. verzendkosten en invoerrechten. Wat ruwweg 70+ euro zal zijn all in maar nog steeds een beetje te hoog voor mij.
 
Laatst bewerkt:
Dan zou je op zoek moeten gaan naar een passende turnbuckle die in een standaard ball-cup past én in de Asso bovenste draagarm. Want dit hele verhaal is begonnen of je wel of niet die kingpin kon gebruiken met jouw huidige ophanging.
 
In plaats van een bovenarm met upper eyelet, kogel, kingpin met shims en c-clip een kingpin met ballstud waar je simpelweg een balcup op vast zet.

Ik weet niet of het beter is maar vond het opzich wel een goed idee.

Nu weet ik niet of je problemen krijgt met de geometry van de bovenarm of waar je een ballcup vandaan haalt die kwa maatvoering klopt met hetgeen wat we nu gebruiken maar dat is even zoeken en meten. Je kunt dan wel wat meer tunen met cambergain. Iets wat nu bijna niet kan vanwege het feit dat de kogel en kingpin met shims die hoek niet kunnen maken. (waarschijnlijk leuk om te proberen maar kom je weer terug op de basis afstelling lol)



Ik heb jaren terug eens met zo'n setup getest. Maakt uiteraard geen merkbaar verschil. Je hebt alleen een eenvoudiger gewricht aan de bovenkant.
 
En één pivot-kogel minder in de voorophanging waar de kingpin doorheen gaat. En zoals we allemaal weten wil dit nog wel eens wringen. Als je net je ophanging herbouwd hebt niet maar na een tijdje toch weer. Dit zou dat probleem eniszinds kunnen oplossen doordat er nu nog maar één punt van geleiding zou zijn. Ik zie er wel voordelen in eigenlijk. Denk dat ik er wel wat mee ga doen (incl. die stuurblokken want die zijn wel übergeil :D).

Bij de CRC prostrut gaat de kingpin eigenlijk ook maar door één kogel heen en die werkt ook zeer netjes.
 
Dan zou je op zoek moeten gaan naar een passende turnbuckle die in een standaard ball-cup past én in de Asso bovenste draagarm. Want dit hele verhaal is begonnen of je wel of niet die kingpin kon gebruiken met jouw huidige ophanging.

ja, laatste was eigenlijk ook meer hardop denken mijnerzijds aan de toegevoegde waarde/ het nut van de R5 vs de "oude ophanging", dan een discussie nav hetgeen wat je schreef. :cool:

We zullen zien wat die kingpin brengt.
 
Back
Top