Die OS wankel motor is een pracht motor, Ik heb er al twee versleten en heb nog twee nieuwe liggen. Ze leveren veel vermogen bij een behoorlijk hoog toerental. Met een 9x6 drieblad of een 10x6 tweeblad prop draait hij op z'n sloffies 15000 toeren per minuut. Met een 10x4 komt hij zelfs aan de 17000 toeren.
Hij maakt weinig herrie, het lijkt wel een beetje op een turbine, geen scherp geknetter. Kijk maar eens naar dit filmpje.
Let op, het is een dorstige motor, hij is maar 5cc maar gebruikt even veel als een 6,5 of zelfs een 7,5cc zuigermotor. Het vermogen moet tenslotte ergens vandaan komen! Zorg ook voor voldoende smering, minstens 18% olie, liefst 20%. Een goede synthetische olie is aan te bevelen omdat wonderolie te veel de neiging heeft te verbranden omdat de motor behoorlijk "heet loopt". De olie is nodig voor een goede smering en een goede afdichting van alle bewegende delen. Er zijn maar twee bewegende delen, de "krukas" en de schijf ("zuiger"). Er zijn echter veel oppervlakken die langs elkaar gaan en die goed gesmeerd moeten worden en goed moeten afsluiten.
Door de constructie van de motor en een meedraaiend contra gewicht draait deze motor nagenoeg trillingvrij. Eventuele trillingen zullen vrijwel zeker afkomstig zijn van de prop. De prop goed balanceren merk je daarom heel goed.
Helaas is er ook een nadeel, de motor slijt redelijk snel. Zoals ik al schreef ik heb er twee versleten. De eerste heeft behoorlijk veel gedraaid, ik heb de uren niet bijgehouden. Uiteindelijk startte de motor nog net wel maar als hij warm werd ontstond er zoveel ruimte dat de afdichtingen niet voldoende meer was en zakte het toerental behoorlijk in. Stationair wilde hij niet meer draaien omdat de compressie dan vrijwel nul was.
De tweede motor heeft veel minder uren gemaakt maar daar is zand in gekomen. Dat is 100% funest voor de afdichtingen. Die motor wilde zelfs niet eens meer starten. Hooguit een enkel plofje maar meer niet.
Starten moet je meestal met een startmotor doen. Met de hand lukt het maar zelden, soms wel als de motor heet is maar een koude motor krijg je vrijwel niet met de hand aan de gang. Je hebt namelijk wel wat meer toeren nodig dan je met de hand voor elkaar kunt krijgen. Als de motor warm (genoeg) is kan je hem soms starten, met de startmotor, zonder de gloeiplug te laten gloeien. Het is me een paar keer overkomen dat ik na een vlucht de tank vol heb gedaan en weer wilde gaan vliegen en da gloeiplug vergat aan te sluiten. Toch startte de motor alleen duurde het wat langer voor hij aansloeg.
Al met al een leuke motor met vrij veel pit. Wel een beetje bijzondere motor die je met enige voorzichtigheid moet behandelen.
Het is een motor die zich bij vrij hoge toeren het lekkerste voelt. Zet er dus geen te grote prop op om het toerental te drukken. Een overbelaste motor loopt heet en is lastiger af te stellen.
Zorg er echt voor dat er geen vuil of zand in de motor kan komen, de afdichtingen kunnen daar slecht tegen.
Stel de motor ook niet te krap af, dan loopt hij behoorlijk heet. De motor loopt zo wie zo vrij heet dus zorg ook voor voldoende koeling. Ook de uitlaat wordt knap heet dus kom daar niet tegenaan bij het afstellen van de sproeiernaald. De sproeiernaald zit vrij dicht achter de prop. Daar kom je dus makkelijk tegenaan met je knokkels.

Vraag niet hoe ik dat allemaal weet.
