Hoe ben je verzekerd?

Ben je er nou toch aan gaan vijlen?En toen ik eens mijn motor verder aan tunen was...

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ben je er nou toch aan gaan vijlen?En toen ik eens mijn motor verder aan tunen was...
Het ontstekingspunt van een motor met gloeiplug ligt NIET vast.... het "zweeft" een beetje, en het kan bij constant volgas wel een graad of 5 heen en weer gaan.
Het enige wat "vast" ligt, is de waarde van "waar hij eigenlijk hóórt te ontsteken". Ik denk dat jij DIE waarde bedoelt....
Die gedachte moet je zo snel mogelijk loslaten, want je zet jezelf er mee op het verkeerde been: de theoretische waarde ligt vast, de realiteit is dat hij all over the place is.
Ook de rol van een gloeiplug moet je NIET onderschatten: het ding is net zo onmisbaar als een bougie in een benzinemotor of een injector in een diesel.
EDIT: Hier moet even een nuance bij: een diesel ontsteekt op compressie (het heet worden van lucht door een snelle samenpersing), een gloeiplugmotor ontsteekt echter grotendeels op druk (gewoon het feit dat de druk in de cylinder boven een bepaalde waarde ligt, ongeacht de temperatuur), en dat is een redelijk significant verschil....
Ben je betoeterd! Dan ben ik vanaf morgen werkeloos. Ik bedenk en ontwerp de hele dag toepassingen in wat tegenwoordig zo mooi "automotiv industrie" heet, zonder een schroefje aan te raken (dat is voor mij hobby). Toegegeven, theoretisch werkt het soms prachtig en in werkelijkheid kan het meteen op de plank "some enginering required".
Ingewikkelde manier om twee keer hetzelfde te zeggen. Uitgaand van een geometrische compressieverhouding (slagvolume + verbrandingskamervolume gedeeld door dat verbrandingskamervolume) zal bij een diesel de compressieverhouding ong. 18/1 zijn en van een gemiddeld modelmotortje ong. 9/1 (bronnen beschikbaar). Inderdaad te laag en te koud om vrolijk te ploffen, om toch tot de gewenste warmteontwikkeling te komen hebben we dan daar ons onvolprezen gloeiplugje. Moeilijker is het echt niet...
![]()