Ben ik helemaal van afgestapt... laatste drie modellen voeden de ontsteking rechtsstreeks, via de killswitch, uit de ontvanger.Daarom heeft (bijna) iedereen een losse stroombron als voeding voor de ontsteking.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ben ik helemaal van afgestapt... laatste drie modellen voeden de ontsteking rechtsstreeks, via de killswitch, uit de ontvanger.Daarom heeft (bijna) iedereen een losse stroombron als voeding voor de ontsteking.
Maar een gloeiplugmotor is geen automotor!!!!!.
Dat is met een gloeiplug anders: daar ontbrand een methanol/luchtmengsel WEL als je het "koud" onder druk brengt, zelfs als de gloeitemperatuur van het platinum onder de zelfontbrandingstemperatuur van methanol ligt. Dat heeft met de katalytische werking te maken. Dat kun je heel gemakkelijk bewijzen door een goed geprimede en in topconditie verkerende gloeiplugmotor met aangesloten plug "langzaam" door de compressie te draaien: die kan onverwacht hevig bokken, terwijl zonder compressie de brandstof niet ontsteekt.
Hier zul je zeggen "maar een diesel-auto heeft toch ook vaak gloeipluggen?" en dan zeg ik "correct, maar die worden WEL heet genoeg om de brandstof ook zonder compressie te ontsteken": je kon de oude Lanz Bulldog bijvoorbeeld, starten door bij stilstaande motor brandstof tegen de gloeispiraal te spuiten.
Lanz Bulldog gebruikte vroeger het zo geheten "hot bulb" systeem, een voorloper van de voorwervelkamer, lijkt me vrij zinloos om tegen de gloeispiraal die daar inzit diesel te spuiten. Er is daar niet genoeg zuurstof om een verbranding te krijgen, hooguit een ploefje.
Heeft weinig met katalytische werking te maken, er staat stroom op de plug dan gloeit ie prima. Als je dan "langzaam" door de compressie draait zal dat plugje genoeg methanol aan het dampen brengen om weerstand te voelen.
Als je me nu gaat vertellen dat de overmaat aan brandstof de verbrandingskamer verkleint, dan ga ik heel hard lachen....Zoals gezegd is de compressie van een modelmotor te laag om voldoende warmte op te bouwen, de overmaat aan brandstof (verkleint de verbrandingsruimte) en de warmte van de gloeiplug compenseren dit
Wat hetzelfde is als zeggen dat een dieselmotor en benzine motor hetzelfde zijn...Maar wel een verbrandingsmotor. Mechanisch is er geen verschil.
Werkt prima voor de wat grotere motoren maar is tamelijk zwaar.Is dan een benzinemotor met een magneto niet beter? Of is die techniek al te ouderweds?
Laten we nu niet tegen elkaar in staan pissen:
Wel eens een druppel water op een gloeiende plaat gegooid en "plof" gehoord vanwege de snelle verdamping?
Kom op Samdit soort verklaringen, dat gaat nergens meer over.
De hele wereld wéét dat een gloeiplug gebruik maakt van het katalytisch effect, en jij zegt doodleuk van niet...
Als je me nu gaat vertellen dat de overmaat aan brandstof de verbrandingskamer verkleint, dan ga ik heel hard lachen....
De totale hoeveelheid brandstof in vloeibare vorm beslaat ongeveer 0,02% van het aangezogen volume, dus de eventuele overmaat zou dan wel ongeveer 0,004% invloed hebben op de compressieverhouding....
Natuurkundig zijn er GROTE verschillen in HOE de verbranding tot stand komt. Rudolf Diesel zelf heeft deze vergissing ook gemaakt (die dacht aanvankelijk OOK dat het niet uitmaakte).
Sorry Sam, maar ik krijg een beetje moeite dit nog serieus te nemen...
Om dan het hele plaatje compleet te krijgen kan de druk in de verbrandingskamer nog vergroot worden door extra (teveel) brandstof toe te voeren waardoor het volume van de verbrandingskamer verkleint. Precies tot het punt waarop de methanol ontvlamt overeenkomt met het ontstekingpunt.
Als ik dan toch besluit de body te herdoen en een rol folie te kopen, is dat dan allemaal in 1 kleur? Kan ik als ontvetter ook gewoon methanol/ wasbenzine gebruiken?