De Kyosho motor zou een goede motor moeten zijn als deze een normale ingelopen compressie heeft. Het niet willen starten heeft mogelijk te maken met 1. vervuilde carburateur. 2. Het lekken van een uitgeharde ingeklonken 0-ring rond de carb (valse lucht). 3. Het lekken van de O-ringen van de sproeiernaalden... (of onkunde/onbekend uiteindelijk slopen [dus naar club!]). 4. het niet goed aanzuigen van brandstof uit de tank door, gelerende oude brandstof (gel-vorming), daarmee verstopte oude leidingen. Tank hoort bliksem schoon te zijn, voorzien van nieuwe siliconenslangen, aangesloten zoals het hoort, met een goede schone klunk in de tank. Voorzien van schone niet vervuilde brandstof... etc.
Mist dat alles.. een perfecte conditie... dan wordt het listig en frusterend. Maar zo een motor heb ik na checks echt zo weer aan de praat. Rhelie heeft dat ook... en zelfs aangeboden
Of het ding moet zo versjompt zijn, dat als je aan de prop draait, er gemalen auto-comatisch koffiegranulaat uit komt... tja... giga-sjomp dus.. maar dat zal vast niet.
De .40 FX is helaas niet de meest betrouwbare volgens de annalen van RC-Groups en RC-Universe. Hmmmm... Heeft nog het meest last van de beruchte peeling van de coating. Sommigen blijven echter zeer lang in goede staat. Kan verstandig deze op wonderolie te gaan draaien. Die dicht alle wonden, en kan je gek genoeg, wonderolielijk door reutelen... De carburateurs van OS zijn ook betrouwbaar en goed af te stellen. Ding heb je nu, daarmee aan de slag dus. Maar wel bij een club, en niet gaan kloten. Koppigheid kost klauwen met geld!
In de .40 past een zuigerset van de .46. De drijfstang is identiek aan de Kyoshomotor. 100% uitwisselbaar. De Kyosho .40 heeft zelfs grotere spoelpoorten in de allu casing, dan de OS 46 FX!
Enige verschil met .40 is de grotere boring van de .46. De slag is dus gelijk gebleven. Bijkans dat een ombouw een .46 AX nader staat??
Paar maanden terug een .40 kyosho omgebouwd tot .46 met HobbyKing componenten ASP. Er kan pardoes een OS carb op worden geprikt. Krukas is niet uitwisselbaar zonder draaibank-truckjes. Wel heb je een nieuwe .46 koppakking nodig. De .40 heeft een iets smallere binnen diameter. Maar zal er vast op lopen. Sinds de ombouw is de compressie enorm, en zal zorgvuldig inlopen vragen.
Op onze club hebben een aantal Kyoshoos gedraaid, en zijn behoorlijk duurzaam en er komt zo ook behoorlijk pep uit. Niet te groot gepropt, 10" (inch)... sta je versteld hoe goed dat een Calmato voort jaagt
