Leeg topic - kan weg

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
jan brilman zei:
je bent een held
Die popnagels die komen wel (zo worden het omgerekend halve pingpongballen! :evil: ); ga eerst maar wat 'glassen' draadjes doorlezen.

Ik zou bijna 'ja papa' zeggen :P

Die zijn er mn. ook in het Engels bij bosjes te vinden. :P

Nou je moet wel de zoektermen weten dan.. ik heb op dit forum de zoekfunctie inmiddels redelijk uitgewoond, maar echt goede tutorials zijn er niet te vinden. In een aantal 'van munsteren' draadjes staan wel foto's en ook grof een uitleg, maar nergens staat precies hoe het moet... bv. hoe je die glasdoek er precies oplegt. Het enige wat ik heb kunnen vinden is 'opleggen en zo nodig her en der met een drupje CA fixeren'.

Kijk dat zijn de betere links.. als ik een leesbril had, zou ik 'm nu opzetten :)

Wat betreft die popnagels; was gewoon een vraag.. ik heb in een review gezien hoe iemand popnagels op die manier maakte en hoewel dat dan waarsch. niet schaal was, zag het er wel gelikt uit..

Zie hier:
http://www.renderij.nl/g1.html

cessna%20skylane-20.jpg

Niet te lang op die link blijven hangen.. want auw
crash6.jpg

Lees het draadje van Ton's 1,50m spit maar eens over glas en PU,
gewoon dit forum en in het nederlands :wink:

WV zei:
Lees het draadje van Ton's 1,50m spit maar eens over glas en PU,
gewoon dit forum en in het nederlands :wink:

Die heb ik gelezen en daar staat de fijne info dus juist niet in. Gewoon glasmat opleggen, her en der fixeren en dan lakken. Maar in werkelijkheid zijn het juist de kleine dingen die 't 'm doen..

Maar goed, ik heb net de motor opgehaald.. en even staan praten en nu weet ik het even niet meer. De man van de winkel waar ik 'm gekocht heb (Marcel/Vasco utrecht) is er heel stellig in: niet glassen maar oracover gebruiken. Glassen is zwaarder en misschien zelfs te zwaar. Dat is toch iemand die erg veel ervaring heeft. Dan 2Brothers in Bussum; die zeggen exact hetzelfde: niet glassen, maar oracoveren. Glas is te zwaar.

Ik denk dat ik eens een plankje balsa ga oracoveren en daarna een zelfde formaat plankje glassen. Dan wegen. Meten is weten natuurlijk :)

hezik zei:
Wat betreft de trainer: de selectie wordt toch lastiger. Het motortje wat ik heb is 5cc en bv. een ARF charter wil 6,5cc. De meeste trainers zelfs tegenwoordig, sterker nog, de enige trainer die ik heb kunnen vinden voor 5 cc is de Taxi-II..
volgens mij stond op de doos dat een 4,8 ook goed was. zegt een clublid van mij ook, die heeft al 30 jaar ervaring.
plus mijn charter is echt overpowered nu, die gaat nog net niet vertikaal, en er zit een 6,5 op :lol: .

Zoals gezegd net in de winkel een tijdje staan praten.. ze raadden mij in eerste instantie de protech Ibis 40 ARF aan, maar gebaseerd op de 5cc de Protech colibri. Die kan ik als ARF compleet krijgen voor rond de 90 euro.

Ik ben dan helemaal klaar om te vliegen met m'n oude motor, zender en servo's..

glassen is niet zwaarder.. dat zijn fabeltjes.. als je het niet goed opbrengt misschien.. dus daarin geef ik marcel ongelijk.. hij zal wel liever oracover verkopen.

gebruik 25 gr glasdoek. de PU die ton gebruik is een goeie optie. Zelf gebruik ik altijd lamineer epoxy (l285). Gewoon met een klein foam rollertje opbrengen dan gebruik je nooit teveel.
Als het allemaal droog is alles natschuren (niet door je glas heen schuren) vervolgens nog een laagje opbrengen met een rollertje (zogenaamde flowcoat, die ervoor zorgt dat alle gaatjes in je mat verwijnen).
Als dat allemaal droog is alles gaan glad schuren (natschuren) daarna zet je hem in de spuitplamuur en schuur je hem helemaal kaal.. (ook een tip is een keer in de histor kwastplamuur zetten, en vervolgens bijna helemaal weer afschuren) dit kan je eventueel nog een keer doen om alle oneffenheden weg te krijgen.
Daarna kan je hem spuiten. Dat spuiten is waar het zwaar kan worden. Als je een 2k lak gebruik (brandstofbestendig) heb je een wat dikkere laag nodig om hem mooi te laten vloeien.
Het is wat meer werk dan oracover, maar dan heb je wel wat.
Die nagels kan je inderdaad een menseltje maken van witte houtlijm en water. Met een flesje met naaldje kun je die opbrengen.. ziet er gelikt uit.

even over dat glassen.. oracover weegt 90gr/m2
je glas weegt maar 25gr/m2 kortom je heb 65gr/m2 over om te verspelen aan epoxy of pu, primer en verf.

Peter

Aargh... nu weet ik het echt niet meer.. natuurlijk wil Marcel liever verkopen, maar ik heb niet de indruk dat dat zijn drijfveer is. Verder is hij niet de enige die beweert dat het zwaarder is.

Daar staat tegenover dat jij en Ton nu ook niet bepaald beginners zijn..

Punt is wel dat ik zelf uit ervaring weet dat het resultaat van Oracover niet het mooiste resultaat is wat je krijgen kunt, en dat Oracoveren (om het zo maar te noemen) niet mijn hobby was..

Nou ja, ik heb nog heel even bedenktijd.. een week ofzo want dan moet ik toch echt aan het coveren gaan beginnen, of althans, dan is het coveren het enige wat ik nog moet doen :P

Eerst maar eens de motor een beetje christelijk inbouwen, de benzinetank, de ailerons, die ene flap, de wingtips en alle kunstof meuk, behalve de ramen uiteraard (ramen komen na schilderen etc).

Daar heb ik overigens nog wel een vraag over.. kan ik voor het interieur gewone houtverf gebruiken in de juiste kleur? Ik neem aan dat je eerst alles geschilderd moet hebben voordat je de ramen erin gaat lijmen?

Wat betreft de kap; ik ga in eerste instantie voor de ABS kap die erbij zit. Top Flite levert het erbij, dus complete rotzooi zou het niet mogen zijn. Ik kan dan later altijd nog besluiten om een GFK kap te bestellen. Dat zal mogelijk wel gaan gebeuren, maar ik wil nu gaan toewerken naar het afbouwen van deze kist zonder nog weer grote kostenposten te introduceren..

Nog heel iets anders.. ik vroeg ook naar een 3 blad prop, maar dat werd mij afgeraden voor deze motor (supertigre G75 ring). Een 3 blads zou beter zijn op een 4takt. Dus dan maar voor statisch een 3 blads en vliegen met een 2 blads?

Voorweg vast een opmerking van vader :wink: : als je hem echt mooi wilt maken: zet de datum van de scale meeting dan uit je hoofd. :teacher:

Dat is DE manier om de zaak te overhaasten en te verklo*** (te dikke verflagen, druipers, foutief aangesloten servo's, etc.etc.) :evil:

Een complete mooie finish duurt ongeveer net zo lang als de houtbouw.

8O

(Zie ook http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=5414)

jan.

jan brilman zei:
Voorweg vast een opmerking van vader :wink: : als je hem echt mooi wilt maken: zet de datum van de scale meeting dan uit je hoofd. :teacher:

Huh? Welke datum? ;)

Ik was sowieso niet van plan een datum te stellen waarvoor hij klaar moet zijn. Al ben ik er nog 5 jaar mee bezig, ik wil 'm naar beste kunnen afwerken..

Nog even boos zijn op Top Flite.. ik had 'm zover afgebouwd als kon zonder motor, dus ook de cowlings er al ingezet (blokjes waar cowl op vastgeschroefd komt). Dat doe je door een 'cowl ring' te monteren, waarin uitsparingen voor die blokjes zitten.

Allemaal leuk en aardig, nu heb ik de motor en muffler binnen, past de Top Flite in-cowl muffler niet als je die blokjes en ring op die plek gemonteerd hebt :(

Nu moet ik dus dat blokje er weer uithalen en een stuk van de ring ook. Je zou denken dat ze dat in de manual zetten bij Top Flite, of op z'n minst zo ontwerpen dat hun eigen spullen op elkaar passen, maar ho maar.. beetje knullig vind ik het wel.

Iets anders grappigs was dat de G75 ring praktisch dezelfde motor is als die OS max van mij, alleen dan groter natuurlijk. Intern is er wel wat verschil (geen kamzuiger o.a.) maar als ik de exploded view bekijk, had het een kopie kunnen zijn. Niet verassend natuurlijk, er zijn geen 1000 manieren om een 1 cilinder 12 cc te bouwen, maar ik vond het wel grappig om te zien.

raymon zei:
komt er een 2t op dan :cry:

Yep, in eerste instantie zeker wel. Sterker nog, ik heb de motor hier al naast me liggen, een supertigre G75.

Vergeet niet dat ik een beginner ben, dit is mijn eerste schaalkist en voordat ik er zelf mee kan gaan vliegen, moet ik eerst nog leren vliegen.

Ik had financieel gesproken de optie om voor de 4 takt te gaan (OS 120), maar dan zou ik geen eigen traintoestel hebben. Aangezien ik nog een oude (weg te gooien) Taxi-II had waar alles voor de rest wel op/aan zit, heb ik ervoor gekozen een iets (zeg maar meer dan de helft) goedkopere motor te nemen en voor het prijsverschil een ARF-trainer aan te schaffen.

Op die manier heb ik alle tijd om het vliegen goed onder de knie te krijgen met m'n eigen trainer.

Bijkomend voordeel is dat je met deze 2takt de top-flite in-cowl muffler kunt gebruiken, dus er gaat niets uit de cowl steken.

Qua vliegen maakt het geen moer uit heb ik begrepen, een 4 takt loopt alleen wat mooier en klinkt meer schaal.

Als je mijn eerste post in dit topic leest, zul je ook zien dat het oorspronkelijk niet mijn bedoeling was alles zo schaal mogelijk te bouwen. Dat blijft nog steeds staan; het moet een toestel worden wat ik mooi vind en wat voor de rest prima werkt. Dat moet goed lukken met deze motor volgens mij.

Misschien dat ik er later nog wel eens een 4 takt opzet, net zoals een GFK cowl.

Voor de duidelijkheid: deze supertigre motor heeft me zo'n 130 euro gekost. Een 4 takt (bv. de OS 120) kost al snel rond de 300 euro. Dat is toch 170 euro die je overhoudt om ergens anders aan uit te geven (bv. trainer kist + interieur + afwerking).

Nog een mogelijk voordeeltje: deze motor is een stukje lichter dan een 4t. Maakt het glassen weer aantrekkelijker..

ik had dan nog geen motor gekocht en lekker gewacht tot ik kon vliegen en dan 4t kopen
maar dat is mijn menig
ik vind het wel jammer :cry:

raymon zei:
ik had dan nog geen motor gekocht en lekker gewacht tot ik kon vliegen en dan 4t kopen
maar dat is mijn menig
ik vind het wel jammer :cry:

Zoveel verschil is het nu toch ook weer niet? Is het niet een beetje overdreven om het zo jammer te vinden? Hij zal echt prima vliegen met deze motor, toch?

170 euro vond ik wat teveel louter om een meer 'schaal' geluid te krijgen..

Wat betreft de motor.. ik ben 'm nu aan het monteren en nu valt mij op dat de naald die in de carb zit, er bovenop een eind uitsteekt. Te hoog, als ik het zo laat zou ik een gat in de cowl moeten maken alleen om die naald door uit te laten steken.

Mag je dat laatste stuk naald er niet afslijpen? Het heeft voor zover ik kan zien geen functie?

als je die er af haald dan kan je hem niet meer afstelen

ik vind het zo jammer omdat je een schaal model maakt maar een 2t er op zet

raymon zei:
als je die er af haald dan kan je hem niet meer afstelen

ik vind het zo jammer omdat je een schaal model maakt maar een 2t er op zet

Ik bedoel dus niet de schroef waar de naald inzit, maar de naald zelf, die aan het achtereind een stuk uit de schroef steekt. Ik wil 'm ook niet vlak afslijpen, maar hij steekt er nu 1 cm uit.. mag je daar geen 0,5 mm van maken?

Back