Leeg topic - kan weg

  • Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Nou ik moet eerst even wachten tot de juiste header binnen is.. de winkel heeft de verkeerde header geleverd. Mogelijk ook dat daarom de muffler niet paste. Gelukkig had ik nog niets weggebroken oid, dus dat gaat wel recht komen.

Pas als de muffler echt op z'n plek zit, kan ik zeggen hoe het zit. Voor zover ik kan zien, komt hij met z'n uitlaatopening wel redelijk dicht bij een cowl-flap uit, maar hij komt de cowl in elk geval niet uit. Misschien dat het al voldoende is er aan één kant een klein schotje voor te zetten, aangezien er toch een luchtstroom door de cowl richting flaps zal ontstaan.

Vandaag de zender uitgebreid naar de functies die ik minimaal nodig heb.. de lampjes gaan denk ik niet vanaf de zender bedienbaar worden (misschien landingslichten bij flaps op) omdat mijn ontvanger dan te weinig kanalen heeft om de flaps afzonderlijk te besturen. Ik heb weliswaar een 8-kanaals zender maar om een voor mij duistere reden (waarsch. geld verdienen) wordt die standaard geleverd met een 7 kanaals ontvanger. Raszuivere geldklopperij natuurlijk, op de doos staat groot '8-kanaals', dan moeten ze ook een 8 kanaals ontvanger meeleveren vind ik.

Maar goed, die zit er dus niet bij en dan wordt het zoiets (nummering at random):

1) throttle
2) rudder
3) elevator
4) aileron l
5) aileron r
6) flap l
7) flap r

Dus dan zit hij vol. Na wat overleg heb ik een kanaal-mixer schakelaar gemonteerd en een lineaire schuif. Hoe de bediening precies moet ben ik nog niet uit, maar dat komt t.z.t. wel. Een optie zou natuurlijk zijn om een y-kabel te gebruiken voor de flaps, maar dan kun je ze niet meer als flaperon gebruiken en ook niet precies trimmen. Dat, of de investering van een 8 kanaals ontvanger, heb ik niet over voor het kunnen aan- en uitschakelen van een paar ledjes.

Waar ik nog wel over zit te denken; in principe heb ik voor de flaps maar 3 standen nodig, 'geheel in', '50%' , '100%'. Misschien dat ik zelf nog wel wat fabriek met een PICje zodanig dat ik op 1 kanaal en de flaps en alle andere meuk kan zetten, ik ga sowieso toch een eigen printje ontwerpen/etsen/fabriceren voor de electronica voor de lampjes etc. Bedoeling is om die op een eigen voeding te zetten (waarsch. 9v blokbatterijtje) en dan via een galvanische scheiding aan de ontvanger te koppelen.

Hoe dan ook, dat komt allemaal nog.. dan nog even mijn vorige vraag herhalen.. de gasnaald, is het aan te raden daarvoor wel een opening in de cowl te maken zodanig dat je erbij kunt, of is het mooier/beter dat niet te doen? Indien het niet hoeft, mag je dan inderdaad zomaar een stukje van de uitstekende achterkant afslijpen? Dat heb ik uiteraard nog niet gedaan, ga niet zomaar in een fonkelnieuwe motor lopen slijpen zonder 100% zeker te zijn..

Op een ander vlak, het gaat toch Oracover worden. Ik heb inmiddels 'in het echte leven' wat langer gesproken met een aantal mensen die er verstand van hebben (o.a. Marcel van Vasco in Utrecht en de mannen bij 2 brothers) en die zeggen allemaal, zonder uitzondering, hetzelfde. Glas wordt te zwaar/is te bewerkelijk. Inderdaad onderschrijven ze allemaal dat glas niet zwaarder hoeft te zijn, maar de voorwaarde daarbij wel is dat je goed kunt glassen. Misschien kan ik wel goed glassen, misschien niet.. nog nooit gedaan. Dit is mijn eerste kist, dus om risico's te beperken ga in in eerste instantie toch met oracover aan de slag. Het resultaat zal dan weliswaar iets minder mooi zijn, maar dat neem ik voor lief. Oracover heeft voor mij een aantal voordelen, waarvan verkrijgbaarheid maar ook de wijze van bewerken de belangrijkste zijn. Met oracover kun je je veroorloven een fout te maken, met glas (zeker als gewicht een issue is) kunnen fouten harder afgestraft worden, of in elk geval meer werk zijn om te herstellen.

Wat ze bij 2 Brothers nog wel als alternatief noemden, was Oratex. Dus Oratex gebruiken ipv. Oracover en dan spuiten. Is dat iets? Het spuiten op zich vind ik een enorm voordeel van glassen/Oratex ten opzichte van oracover..

Op het bouwvlak even geen foto's vandaag, maar dat wil niet zeggen dat er niets gedaan is. De cowl is nu helemaal in elkaar gelijmd (eerst met CA en daarna de naden met glasvezel en epoxy), ik moet 'm nu alleen nog op maat snijden zodanig dat hij netjes achter de prop uitkomt (is wel zo handig). Daarnaast heb ik dus m'n zender uitgebouwd (schuifje en schakelaar geplaatst) en is de rug verder afgewerkt rand om fin heen.

Ik moet nu op zoek naar een plek waar ik een klepje ga maken voor de aansluiting van de tank (komt een fuel valve in zodanig dat hij vanaf buiten volgetanked kan worden), de aansluiting van de gloeiplug (ga ik verleggen naar achter de firewall) en natuurlijk de aansluiting voor de lader. In dat luikje zet ik ook een robbe metertje wat aangeeft hoe het met je accu's gesteld is.

Ik zit over twee locaties te twijfelen; de eerste is onder de servo-tray. Reden hiervoor: dit ligt voor het CG en volgens veel mensen is deze kist tailheavy. Optie nummer twee is om een deurtje te maken in de fusilage aan de achterzijde, waar bij 'de echte' ook een luikje zit.
 
Hezik!


Ik heb het (nog) niet allemaal gelezen, maar met de V-kabel van SM-Modellbau kun je twee servo's (nu zelfs vier!) intelligent combineren op 1 kanaal. 8O

Ga maar kijken.

http://www.sm-modellbau.de/shop/

I-de-aal. :P

(Je bent er wel druk mee, zeg, met die Hezik . . . :wink: )


jan.
 
je mag wel een stukje van de achterkant van de naald afhalen.. maar dat zou ik NOOIT doen.
Je moet gewoon continue bij die naald kunnen komen om hem te verstellen... zo'n nitro slurpertje moet je bijna bij elke wisselende temperatuur wel een tikkie rijker of armer kunnen zetten.
Als je dat niet of nauwelijks wilt doen.. moet je een benziene motor nemen.
Dus gewoon een gaatje in de cowl en hem erdoor laten steken zodat je er aan draaien kan..

Peter
 
Jan Brilman zei:
Ik heb het (nog) niet allemaal gelezen, maar met de V-kabel van SM-Modellbau kun je twee servo's (nu zelfs vier!) intelligent combineren op 1 kanaal.
In mijn draadje van de P-40 geeft Richard Branderhorst wat meer info over deze Y-kabel (zie hier ergens halverwege)


Wat betreft de kanalen kwestie, ik zou gewoon de flap servo`s aansturen met een Y kabel, doe ik ook bij mijn modellen en werkt prima.
De flaps hoeven toch niet onafhankelijk van elkaar bediend te worden dus zonde om daar een kanaal voor op te offeren.

Daarnaast zou je er nog voor kunnen kiezen om de rolroerservo`s ook met een Y-kabel aan te sturen en dan de hevel elk uit het midden te zetten zodat je een a-symetrische uitslag krijgt (naar boven groot en naar beneden klein dus).


Of toch even investeren in een wat uitgebreidere ontvanger (absurd eigenlijk er gaat een model van ettelijke honderden euro`s de lucht inm maar een ontvanger van 100-150 euro vinden ze te duur :? )


Voor de gasnaald zou ik altijd een voorziening maken dat je die ten alle tijden kan afstellen, zoals Petera al aangeeft is er regeld altijd wel een kleine afstelling noodzakelijk.


Glas wordt te zwaar/is te bewerkelijk. Inderdaad onderschrijven ze allemaal dat glas niet zwaarder hoeft te zijn, maar de voorwaarde daarbij wel is dat je goed kunt glassen.
Goed glassen schijnt niet moeilijk te zijn, kijk maar eens naar de diverse draadjes hier op het forum (bv. Arvids Corsair) het was voor hem ook de eerste keer maar ik moet zeggen dat het er zeer goed uit ziet en volgens hem was het niet te moeilijk.

Succes in ieder geval met de keuzes en het bouwen.

Grt,
Berto.
 
Berto zei:
Wat betreft de kanalen kwestie, ik zou gewoon de flap servo`s aansturen met een Y kabel, doe ik ook bij mijn modellen en werkt prima.
De flaps hoeven toch niet onafhankelijk van elkaar bediend te worden dus zonde om daar een kanaal voor op te offeren.

Het idee erachter was dat je ze dan ook als flaperon kunt gebruiken, waarbij ze dus wel afzonderlijk bediend moeten kunnen worden.. of dat nut heeft, is een tweede..

Of toch even investeren in een wat uitgebreidere ontvanger (absurd eigenlijk er gaat een model van ettelijke honderden euro`s de lucht inm maar een ontvanger van 100-150 euro vinden ze te duur :? )

Nou als ik geen ontvanger had, zou ik er geen problemen mee hebben. Punt is dat ik al een prima ontvanger heb, die ook voldoende kanalen heeft voor deze kist. Het hele 'probleem' betreft de verlichting; 3 ledjes en 2 gloeilampjes. Om nu 100-150 euro extra uit te geven alleen om ervoor te zorgen dat je die lampjes vanaf je zender kunt bedienen.. is toch een heel andere overweging dan die jij voorspiegelt volgens mij :P

Voor de gasnaald zou ik altijd een voorziening maken dat je die ten alle tijden kan afstellen, zoals Petera al aangeeft is er regeld altijd wel een kleine afstelling noodzakelijk.

Je bent niet de enige die dit zegt, dus dat ga ik doen. Komt er toch nog een gat in de cowl, maar soit.. het moet maar.

Goed glassen schijnt niet moeilijk te zijn, kijk maar eens naar de diverse draadjes hier op het forum (bv. Arvids Corsair) het was voor hem ook de eerste keer maar ik moet zeggen dat het er zeer goed uit ziet en volgens hem was het niet te moeilijk.
Succes in ieder geval met de keuzes en het bouwen.

U is toch niet boos? Of is de interesse weg als er niet gelglassed wordt?

Het zijn inderdaad keuzes en die moet je vroeger of later maken helaas. Het grote voordeel van de oracover keuze, is dat het risicovrij is. Ik kan 'm nu rustig coveren en als dat niet bevalt, of als ik ervaring opgedaan heb met glassen, kan ik de kist alsnog glassen. Andersom gaat niet, als de hars eenmaal is uitgehard, zit je vast aan de glasvezel, hoe die er ook op zit.

Het zou toch zonde zijn als ik straks mijn eerste, dure, schaalkist verneuk door overmoedig te zijn, te denken dat ik ook wel goed kan glassen, en er vervolgens 2 kilo glas op te plakken ofzo :P

De beslissing is nog niet 100% vast.. ik wil 'm eerst helemaal afwerken zodat hij helemaal klaar is voor de rest. Dan zet ik 'm op de weegschaal. De uiteindelijke beslissing zal afhangen van wat daar uit komt. Als blijkt dat ik op magische wijze licht gebouwd heb en wat speling heb, ga ik misschien wel alsnog glassen. Eigenlijk zou ik nog steeds het liefst gaan glassen (vanwege het mooie resultaat) maar wil ik niet in de val lopen van overmoedig zijn.

Als ik de draadjes van Ton v. Munsteren lees, of het draadje van Arvid, ziet het er niet moelijk uit. Het probleem is alleen dat als iemand ergens goed in is, ziet het er altijd makkelijk uit.
 
Het idee erachter was dat je ze dan ook als flaperon kunt gebruiken
Niet erg schaal en ook vrij nutteloos mijn inziens.

U is toch niet boos? Of is de interesse weg als er niet gelglassed wordt?
Zeker niet en wat er ook gebeurt ik blijf het draadje volgen :wink:
 
Hezik!


Ik zou het wel leuk vinden als je een beste plank balsa (niet een stukje van 5 bij 10 cm, maar 100 bij 10 8) )
- heeeeeeeel nauwkeurig weegt,
- 'in het glas zet' (heb ik ook nog nooit gedaan, hoor! :wink: ),
- weer heeeeeeel nauwkeurig weegt,
- met plakpastic beplakt ( :wink: ),
- en weer weegt.

Zo doe je wat ervaring op, en kun je eea. proefondervindelijk beoordelen.

Fact finding, zeg maar.

(En bekijk nou maar even rustig die SM-site. Voor 59 euro ben je perfect klaar. :P (Die programmeeradapter: heb je de rest van je leven lol van. :wink: ))


jan.
 
jan brilman zei:

Jan Brilman (inmiddels a.k.a. 'mijn denktank' :P)

Ik zou het wel leuk vinden als je een beste plank balsa (niet een stukje van 5 bij 10 cm, maar 100 bij 10 8) )
- heeeeeeeel nauwkeurig weegt,
- 'in het glas zet' (heb ik ook nog nooit gedaan, hoor! :wink: ),
- weer heeeeeeel nauwkeurig weegt,
- met plakpastic beplakt ( :wink: ),
- en weer weegt.

Zo doe je wat ervaring op, en kun je eea. proefondervindelijk beoordelen.

Zoiets was ik inderdaad nog van plan, zoals ik eerder al zei; meten is weten. Het probleem is alleen verkrijgbaarheid; ik denk niet dat bv. die mensen van Flair er happig op zullen zijn mij tegen geringe kosten een stukje glas op te sturen hiervoor..

(En bekijk nou maar even rustig die SM-site. Voor 59 euro ben je perfect klaar. :P (Die programmeeradapter: heb je de rest van je leven lol van. :wink: ))

Ik zal eens kijken hoe het met het budget staat tegen het einde.. gelukkig zijn dit zaken die je bij wijze van spreke 5 minuten voor de maiden kunt beslissen.
 
Ik kom er net achter dat ik nog een 8 kanaals ontvanger in mijn bezit heb die nog nooit (nou ja, 1 of 2 keer) gebruikt is. De vraag is alleen of die wel zal werken met mijn huidige zender.

Bij mijn Taxi-II had ik destijds een nieuwe zender, een Graupner FM314. Er staat op 'digital/proportional', maar het is geen computerzender. De ontvanger die bij die zender zat, is 8-kanaals. Dat is een Graupner C16 (FM 35Mhz), best-nr. 3826.

Ik denk niet dat ik die ga gebruiken (gevoelsmatig zeg ik dat je beter de ontvanger kunt gebruiken die bij de zender hoort) maar het is wel grappig om te constateren dat je 10 jaar geleden bij de goedkoopste instap-zender gewoon een 8 kanaals ontvanger kreeg. Hoe meer ik er over nadenk, hoe belachelijker ik het vind van futaba; het is echt mensen geld afhandig maken om niets, alsof dat 1ne kanaaltje op de totaalprijs van de set zoveel gescheeld zou hebben..

//edit
Hmm.. die ontvanger zou met mijn zender wel moeten werken.. 't is een PPM ontvanger..
 
Bij een Futaba Atack 4 kreeg je "vroegûh" een FR118 ....
een niet uitbreidbare 4 kanaals zender met een 8 kanaals ontvanger voor "weinûg".......
 
Om de schaalmensen blij te maken.. misschien dat het toch een ander kleurenschema wordt, van een bestaande kist (en volgens mij - geen kenner- ook nog een Q, zonder landingslicht in de vleugel en met 2 bladige prop)..

big_exthgrbest.JPG


big_extbestlit.JPG


big_EXTERBEST.JPG


big_extnoseanglelit.JPG


Wat alleen wel jammer is, is dat er een godawfull lelijk interieur inzit..

big_backofseat.JPG


big_panel.JPG
 
Is inderdaad een mooi kleurenschema.
Ik zag dat je ook verlichting in de kist wil bouwen, ga je die landingslichten in de neus/cowl ook proberen?
Lijkt me nogal een uitdaging.

Wat alleen wel jammer is, is dat er een godawfull lelijk interieur inzit..

Je kunt natuurlijk ook de cockpitwindows een tintje geven (smoke) dan valt dat interieur een beetje minder op ;)
 
Even terug komen op de ailerons. Als je een kanaal kan missen, dan zou ik ze appart aansturen. Op die manier kan je differentieel toepassen. Flapperons is inderdaad onzin, met differentieel kan je de ene uitslag minder maken dan de andere. De neergaande heeft namelijk meer drag en zal er voor zorgen dat de neus iets omhoog staat in de bocht. Stel je rolt naar links, je rechter rolroer gaat dus naar beneden, deze heeft meer drag, terwijl je kist dus op het linker oor hangt, zal je neus naar boven gaan wijzen omdat aan de rechter vleugel getrokken wordt. De ene kist heeft hier natuurlijk meer last van dan een andere en met je richtingsroer kan je weer veel compenseren. Het is maar een idee.

Als je dan ook nog landingslichten gaat inbouwen, op welk kanaal komt dit?
 
Hezik!


Ik onthoud me van een mening; je moet dat color scheme kiezen dat jij het mooiste vind / meest aanspreekt / denkt netjes te kunnen realiseren etc.etc.

Interieur: ach . . . :roll:

Wanneer geniet je (ik) het meest van een model?

's Avonds, uur of 22.00, als 'ie dichtbij op een tafel staat, beetje mooi licht er op, iets te drinken erbij :wink: . . .

Wie maalt er dan nog om die stoeltjes?

(Ik niet . . . :nooo: )


jan.
 
hezik zei:
1) throttle
2) rudder
3) elevator
4) aileron l
5) aileron r
6) flap l
7) flap r

Geen apparte servo voor je neuswiel? Als je die verkloot tijdens het stijgen (omdat het neuswiel een opdonder krijgt) dan blijjft je rudder ook zo staan.
Wellicht een overweging.
Wat betreft je verlichting. Ook daar ben ik over aan het nadenken. Een collega van me gaat iets maken zodat het taillicht langzaam aan gaat (of in twee stappen) en langzaam uit en we maken er direct een flitlicht op de vleugeltips bij het rode en groene ledje. Ik weet ook nog niet of ik een kanaal ga opofferen aan uitschakelbare landingslichten.
Denk ook nog aan de schakelaar voor de verlichting. Probeer die ook ergen achter een luikje te verbergen.
 
Arvid zei:
Even terug komen op de ailerons. Als je een kanaal kan missen, dan zou ik ze appart aansturen. Op die manier kan je differentieel toepassen. Flapperons is inderdaad onzin, met differentieel kan je de ene uitslag minder maken dan de andere. De neergaande heeft namelijk meer drag en zal er voor zorgen dat de neus iets omhoog staat in de bocht. Stel je rolt naar links, je rechter rolroer gaat dus naar beneden, deze heeft meer drag, terwijl je kist dus op het linker oor hangt, zal je neus naar boven gaan wijzen omdat aan de rechter vleugel getrokken wordt. De ene kist heeft hier natuurlijk meer last van dan een andere en met je richtingsroer kan je weer veel compenseren. Het is maar een idee.

Als je dan ook nog landingslichten gaat inbouwen, op welk kanaal komt dit?

Op de zender van Hezik zit een mixer (moet alleen een schakelaar op gezet worden) die ervoor zorgt dat het rudder compenseert als je de rolroeren aanstuurt. Handig en vliegt een stukje mooier.
 
Op de zender van Hezik zit een mixer (moet alleen een schakelaar op gezet worden) die ervoor zorgt dat het rudder compenseert als je de rolroeren aanstuurt. Handig en vliegt een stukje mooier.
Mixer :?
gewoon toch een kwestie van richtingroer met de vingers mee mixen............................ :roll:
 
Berto zei:
Mixer :?
gewoon toch een kwestie van richtingroer met de vingers mee mixen............................ :roll:
Kan nauurlijk ook. Heb ik ook jaren zo gedaan. Maar het ook zo leuk om het te installeren :)
 
Dirk zei:
Bij een Futaba Atack 4 kreeg je "vroegûh" een FR118 ....
een niet uitbreidbare 4 kanaals zender met een 8 kanaals ontvanger voor "weinûg".......
vroegûh wisten er maar weinûg dat de wereld rond was in plaats van plat, hebben we ook van geleerd.... :wink:
 
Hannes zei:
Geen apparte servo voor je neuswiel? Als je die ver@^#&$ (censuur) tijdens het stijgen (omdat het neuswiel een opdonder krijgt) dan blijjft je rudder ook zo staan.
Wellicht een overweging.

Dat is op zich wel een goede.. is het natuurlijk wel zo dat je voor die servo geen apart kanaal nodig hebt, want kan wel bij rudder op. Top Flite zet het zwikje zelf op 1 servo middels een servo-plate die je moet uitsnijden van een template op de tekening (hoef ik jou niet te vertellen als mede-cessna bouwer ;)). Ik was daar al niet zo wild van, al was het alleen al vanwege het trimmen; je bouwt je toestel zodat hij rechtdoor rijdt, dan ga je 'm invliegen en trimmen en zie daar: hij rijdt rondjes..

Wat betreft je verlichting. Ook daar ben ik over aan het nadenken. Een collega van me gaat iets maken zodat het taillicht langzaam aan gaat (of in twee stappen) en langzaam uit en we maken er direct een flitlicht op de vleugeltips bij het rode en groene ledje.

Dat is ook precies wat ik ga doen.. mijn bedoeling is om met een simpel PICje (microcontrollertje) één schakeling te maken die de hele verlichting afhandelt. Voor het beacon wil ik dan de cyclus: langzaam aan tot 90% ofzo, dan flits met 100%, dan weer langzaam uit. Totale cyclus zou iets van 0,7 seconde moeten gaan duren. In de wingtips komen rode/groene en witte leds (dus in elke tip 2 leds, kleur en wit). De rode/groene komen waarsch. continu te branden en de witte gaan een patroon flitsen (ik geloof 3 keer achter elkaar, pauze, 3 keer achter elkaar, enz).

De landingslichten in de cowl ga ik inderdaad ook inbouwen, dit lijkt mij in tegenstelling tot wat iemand hier zij, helemaal niet zo lastig. Ik ga daar alleen geen leds voor gebruiken denk ik, maar gloeilampjes, omdat die nog wat mooier licht kunnen geven. Ik zat er zelf over te denken om twee van die kleine staafzaklampjes te kopen en daar de voorkant van te gebruiken. Het grote voordeel daarvan is dat je gelijk al een lens en reflector hebt. Nu alleen nog zo'n zaklampje vinden van deze maat (1cm ongeveer?)

Ik weet ook nog niet of ik een kanaal ga opofferen aan uitschakelbare landingslichten.

Het schijnt (ik ben geen kenner, of althans, nog niet :P) dat je het ook op een kanaal kunt mee-mixen.

Denk ook nog aan de schakelaar voor de verlichting. Probeer die ook ergen achter een luikje te verbergen.

Hoe ver ben je eigenlijk met bouwen? En waar is dat bouwverslag? Ga je wel het officiele Top Flite kleurenschema gebruiken?

Wat betreft de aansluiting.. ik denk dat het wordt zoals ik hier eerder postte, dus alle kanalen vol met besturing. Die programmeerbare kabel is zeker leuk, maar is ook weer zo'n 60 euro. Dan kan ik net zo goed een 8 kanaals ontvanger kopen, heeft hetzelfde effect (1 vrij kanaal erbij) maar kan ik wel alles gewoon op de zender regelen. Dat ga ik voorlopig in elk geval nog niet doen. Ik had mij bedacht dat ik verlichting heel makkelijk bij de flaps op kan zetten. De flaps kennen immers eigenlijk maar 3 standen, in, half uit, geheel uit (nou ja, bij gebrek aan betere bewoording). Die 3 standen kun je prima aan 1 kant van een servo-bereik zetten (dus van 0 naar helemaal uit naar 1 kant). Dan kun je de andere kant van dat servo bereik (dus van 0 naar helemaal uit naar de andere kant) gebruiken om verlichting etc te schakelen.

Nou ja, daar moet ik even over nadenken nog. Ik zie nu wel dat ik eerder iets verkeerd begrepen had; nl. het stukje 'flaperons'. Ik dacht dat dat was je flaps als aileron gebruiken, maar het is je ailerons als flaps gebruiken. Dat kan dus altijd, ongeacht hoeveel kanalen je voor je flaps gebruikt. Voorlopig ga ik nog even uit van het KISS principe (keep it simple, stupid) en krijgt elke servo zijn eigen kanaal. Ik kan dan alle instellingen (mixers etc) op de zender maken.
 
Back
Top