H
hezik
Guest
Nou ik moet eerst even wachten tot de juiste header binnen is.. de winkel heeft de verkeerde header geleverd. Mogelijk ook dat daarom de muffler niet paste. Gelukkig had ik nog niets weggebroken oid, dus dat gaat wel recht komen.
Pas als de muffler echt op z'n plek zit, kan ik zeggen hoe het zit. Voor zover ik kan zien, komt hij met z'n uitlaatopening wel redelijk dicht bij een cowl-flap uit, maar hij komt de cowl in elk geval niet uit. Misschien dat het al voldoende is er aan één kant een klein schotje voor te zetten, aangezien er toch een luchtstroom door de cowl richting flaps zal ontstaan.
Vandaag de zender uitgebreid naar de functies die ik minimaal nodig heb.. de lampjes gaan denk ik niet vanaf de zender bedienbaar worden (misschien landingslichten bij flaps op) omdat mijn ontvanger dan te weinig kanalen heeft om de flaps afzonderlijk te besturen. Ik heb weliswaar een 8-kanaals zender maar om een voor mij duistere reden (waarsch. geld verdienen) wordt die standaard geleverd met een 7 kanaals ontvanger. Raszuivere geldklopperij natuurlijk, op de doos staat groot '8-kanaals', dan moeten ze ook een 8 kanaals ontvanger meeleveren vind ik.
Maar goed, die zit er dus niet bij en dan wordt het zoiets (nummering at random):
1) throttle
2) rudder
3) elevator
4) aileron l
5) aileron r
6) flap l
7) flap r
Dus dan zit hij vol. Na wat overleg heb ik een kanaal-mixer schakelaar gemonteerd en een lineaire schuif. Hoe de bediening precies moet ben ik nog niet uit, maar dat komt t.z.t. wel. Een optie zou natuurlijk zijn om een y-kabel te gebruiken voor de flaps, maar dan kun je ze niet meer als flaperon gebruiken en ook niet precies trimmen. Dat, of de investering van een 8 kanaals ontvanger, heb ik niet over voor het kunnen aan- en uitschakelen van een paar ledjes.
Waar ik nog wel over zit te denken; in principe heb ik voor de flaps maar 3 standen nodig, 'geheel in', '50%' , '100%'. Misschien dat ik zelf nog wel wat fabriek met een PICje zodanig dat ik op 1 kanaal en de flaps en alle andere meuk kan zetten, ik ga sowieso toch een eigen printje ontwerpen/etsen/fabriceren voor de electronica voor de lampjes etc. Bedoeling is om die op een eigen voeding te zetten (waarsch. 9v blokbatterijtje) en dan via een galvanische scheiding aan de ontvanger te koppelen.
Hoe dan ook, dat komt allemaal nog.. dan nog even mijn vorige vraag herhalen.. de gasnaald, is het aan te raden daarvoor wel een opening in de cowl te maken zodanig dat je erbij kunt, of is het mooier/beter dat niet te doen? Indien het niet hoeft, mag je dan inderdaad zomaar een stukje van de uitstekende achterkant afslijpen? Dat heb ik uiteraard nog niet gedaan, ga niet zomaar in een fonkelnieuwe motor lopen slijpen zonder 100% zeker te zijn..
Op een ander vlak, het gaat toch Oracover worden. Ik heb inmiddels 'in het echte leven' wat langer gesproken met een aantal mensen die er verstand van hebben (o.a. Marcel van Vasco in Utrecht en de mannen bij 2 brothers) en die zeggen allemaal, zonder uitzondering, hetzelfde. Glas wordt te zwaar/is te bewerkelijk. Inderdaad onderschrijven ze allemaal dat glas niet zwaarder hoeft te zijn, maar de voorwaarde daarbij wel is dat je goed kunt glassen. Misschien kan ik wel goed glassen, misschien niet.. nog nooit gedaan. Dit is mijn eerste kist, dus om risico's te beperken ga in in eerste instantie toch met oracover aan de slag. Het resultaat zal dan weliswaar iets minder mooi zijn, maar dat neem ik voor lief. Oracover heeft voor mij een aantal voordelen, waarvan verkrijgbaarheid maar ook de wijze van bewerken de belangrijkste zijn. Met oracover kun je je veroorloven een fout te maken, met glas (zeker als gewicht een issue is) kunnen fouten harder afgestraft worden, of in elk geval meer werk zijn om te herstellen.
Wat ze bij 2 Brothers nog wel als alternatief noemden, was Oratex. Dus Oratex gebruiken ipv. Oracover en dan spuiten. Is dat iets? Het spuiten op zich vind ik een enorm voordeel van glassen/Oratex ten opzichte van oracover..
Op het bouwvlak even geen foto's vandaag, maar dat wil niet zeggen dat er niets gedaan is. De cowl is nu helemaal in elkaar gelijmd (eerst met CA en daarna de naden met glasvezel en epoxy), ik moet 'm nu alleen nog op maat snijden zodanig dat hij netjes achter de prop uitkomt (is wel zo handig). Daarnaast heb ik dus m'n zender uitgebouwd (schuifje en schakelaar geplaatst) en is de rug verder afgewerkt rand om fin heen.
Ik moet nu op zoek naar een plek waar ik een klepje ga maken voor de aansluiting van de tank (komt een fuel valve in zodanig dat hij vanaf buiten volgetanked kan worden), de aansluiting van de gloeiplug (ga ik verleggen naar achter de firewall) en natuurlijk de aansluiting voor de lader. In dat luikje zet ik ook een robbe metertje wat aangeeft hoe het met je accu's gesteld is.
Ik zit over twee locaties te twijfelen; de eerste is onder de servo-tray. Reden hiervoor: dit ligt voor het CG en volgens veel mensen is deze kist tailheavy. Optie nummer twee is om een deurtje te maken in de fusilage aan de achterzijde, waar bij 'de echte' ook een luikje zit.
Pas als de muffler echt op z'n plek zit, kan ik zeggen hoe het zit. Voor zover ik kan zien, komt hij met z'n uitlaatopening wel redelijk dicht bij een cowl-flap uit, maar hij komt de cowl in elk geval niet uit. Misschien dat het al voldoende is er aan één kant een klein schotje voor te zetten, aangezien er toch een luchtstroom door de cowl richting flaps zal ontstaan.
Vandaag de zender uitgebreid naar de functies die ik minimaal nodig heb.. de lampjes gaan denk ik niet vanaf de zender bedienbaar worden (misschien landingslichten bij flaps op) omdat mijn ontvanger dan te weinig kanalen heeft om de flaps afzonderlijk te besturen. Ik heb weliswaar een 8-kanaals zender maar om een voor mij duistere reden (waarsch. geld verdienen) wordt die standaard geleverd met een 7 kanaals ontvanger. Raszuivere geldklopperij natuurlijk, op de doos staat groot '8-kanaals', dan moeten ze ook een 8 kanaals ontvanger meeleveren vind ik.
Maar goed, die zit er dus niet bij en dan wordt het zoiets (nummering at random):
1) throttle
2) rudder
3) elevator
4) aileron l
5) aileron r
6) flap l
7) flap r
Dus dan zit hij vol. Na wat overleg heb ik een kanaal-mixer schakelaar gemonteerd en een lineaire schuif. Hoe de bediening precies moet ben ik nog niet uit, maar dat komt t.z.t. wel. Een optie zou natuurlijk zijn om een y-kabel te gebruiken voor de flaps, maar dan kun je ze niet meer als flaperon gebruiken en ook niet precies trimmen. Dat, of de investering van een 8 kanaals ontvanger, heb ik niet over voor het kunnen aan- en uitschakelen van een paar ledjes.
Waar ik nog wel over zit te denken; in principe heb ik voor de flaps maar 3 standen nodig, 'geheel in', '50%' , '100%'. Misschien dat ik zelf nog wel wat fabriek met een PICje zodanig dat ik op 1 kanaal en de flaps en alle andere meuk kan zetten, ik ga sowieso toch een eigen printje ontwerpen/etsen/fabriceren voor de electronica voor de lampjes etc. Bedoeling is om die op een eigen voeding te zetten (waarsch. 9v blokbatterijtje) en dan via een galvanische scheiding aan de ontvanger te koppelen.
Hoe dan ook, dat komt allemaal nog.. dan nog even mijn vorige vraag herhalen.. de gasnaald, is het aan te raden daarvoor wel een opening in de cowl te maken zodanig dat je erbij kunt, of is het mooier/beter dat niet te doen? Indien het niet hoeft, mag je dan inderdaad zomaar een stukje van de uitstekende achterkant afslijpen? Dat heb ik uiteraard nog niet gedaan, ga niet zomaar in een fonkelnieuwe motor lopen slijpen zonder 100% zeker te zijn..
Op een ander vlak, het gaat toch Oracover worden. Ik heb inmiddels 'in het echte leven' wat langer gesproken met een aantal mensen die er verstand van hebben (o.a. Marcel van Vasco in Utrecht en de mannen bij 2 brothers) en die zeggen allemaal, zonder uitzondering, hetzelfde. Glas wordt te zwaar/is te bewerkelijk. Inderdaad onderschrijven ze allemaal dat glas niet zwaarder hoeft te zijn, maar de voorwaarde daarbij wel is dat je goed kunt glassen. Misschien kan ik wel goed glassen, misschien niet.. nog nooit gedaan. Dit is mijn eerste kist, dus om risico's te beperken ga in in eerste instantie toch met oracover aan de slag. Het resultaat zal dan weliswaar iets minder mooi zijn, maar dat neem ik voor lief. Oracover heeft voor mij een aantal voordelen, waarvan verkrijgbaarheid maar ook de wijze van bewerken de belangrijkste zijn. Met oracover kun je je veroorloven een fout te maken, met glas (zeker als gewicht een issue is) kunnen fouten harder afgestraft worden, of in elk geval meer werk zijn om te herstellen.
Wat ze bij 2 Brothers nog wel als alternatief noemden, was Oratex. Dus Oratex gebruiken ipv. Oracover en dan spuiten. Is dat iets? Het spuiten op zich vind ik een enorm voordeel van glassen/Oratex ten opzichte van oracover..
Op het bouwvlak even geen foto's vandaag, maar dat wil niet zeggen dat er niets gedaan is. De cowl is nu helemaal in elkaar gelijmd (eerst met CA en daarna de naden met glasvezel en epoxy), ik moet 'm nu alleen nog op maat snijden zodanig dat hij netjes achter de prop uitkomt (is wel zo handig). Daarnaast heb ik dus m'n zender uitgebouwd (schuifje en schakelaar geplaatst) en is de rug verder afgewerkt rand om fin heen.
Ik moet nu op zoek naar een plek waar ik een klepje ga maken voor de aansluiting van de tank (komt een fuel valve in zodanig dat hij vanaf buiten volgetanked kan worden), de aansluiting van de gloeiplug (ga ik verleggen naar achter de firewall) en natuurlijk de aansluiting voor de lader. In dat luikje zet ik ook een robbe metertje wat aangeeft hoe het met je accu's gesteld is.
Ik zit over twee locaties te twijfelen; de eerste is onder de servo-tray. Reden hiervoor: dit ligt voor het CG en volgens veel mensen is deze kist tailheavy. Optie nummer twee is om een deurtje te maken in de fusilage aan de achterzijde, waar bij 'de echte' ook een luikje zit.