Leeg topic - kan weg

  • Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Huib zei:
@Peter en Hezik.
Het kost, zeker in het begin, wat meer moeite. Maar het resultaat is er naar; zeker bij de naden van rond gebogen huidplaten.

Dat neem ik zonder meer van je aan. Bij dit toestel is dat echter niet echt aan de orde; de naden zitten op de plekken waar niet gebogen is, dus je krijgt eerst een stuk plaat, dan een bocht, dan nog een stuk plaat en dan pas de naad. Daarnaast is het met mijn vaardigheden nog niet aan de orde om daarop te letten; deze naden zijn beide naden die - min of meer - uit de losse hand gesneden moeten worden, die zullen dus sowieso niet 100% vlak aansluiten, ongeacht hoe het hout gebogen wordt.

Hezik zei:
rest alleen de vraag: waarmee? Als ik dat met epoxy zou doen, wordt de handel veel te zwaar denk ik.. is er een gewone lak/beits/whatever die ik daarvoor kan gebruiken?

Hoeveel m2 denk je er mee te gaan verven?

Met 'epoxy' bedoelde ik in dit geval de gewone 30-minuten epoxy waar ik ook mee lijm.

Maar goed, dus wel gewoon epoxy gebruiken?
 
Wat betreft de naden; hier een voorbeeld van wat ik bedoel.. ik heb nu één zijkant geheel gedaan voor wat betreft echte bochten.. aan de andere kant moet het voorste stukje nog, dat ga ik zo dadelijk doen.

full.jpg


En dan zie je dat de naden minder mooi zijn, zeker doordat ze toch een beetje op een houtje-touwtje manier tot stand komen.. deze is nog redelijk gelukt (hier is nog niets aan bijgewerkt, afgezien ~3 vegen met een schuurpapiertje)

full.jpg


Maar dit kan ook.. deze heb ik al wat bijgewerkt met balsa-vuller.. het eindresultaat wordt wel goed, ik moet er nog wat aan vullen en schuren, en dan zie je er niets meer van, maar toch..

full.jpg


De nuance van de rechte naad door warm buigen, is bij mij nog niet echt aan de orde dus..

Nu moet ik nog een klein plankje aan de andere kant buigen, dan in het midden wat relatief rechte planken, en dan mag ik eindelijk weer verder met 'echt bouwen'. Het sheeten is niet en zal ook niet mijn hobby worden denk ik, ik ben meer van het bouwen, dus structuren in elkaar lijmen..
 
Ik kan het niet goed zien, maar het lijkt alsof de beplanking van je laatste foto twee kanten op buigt. Rond van beneden naar boven en van links naar rechts lijkt deze ook iets te buigen naar achter, klopt dat? Ik denk dat je deze naat mooier had kunnen krijgen met warm buigen.

Persoonlijk werk ik alles pas aan het einde af. Mogelijk dat er nog eens een keer iets gebeurt wat je daarna weer moet herstellen. Als je dan al hebt afgewerkt, is het zonde van je tijd. Plus dat als je het aan het einde doet, kan je gewoon in 1 keer door.
 
hezik zei:
Met 'epoxy' bedoelde ik in dit geval de gewone 30-minuten epoxy waar ik ook mee lijm.

Maar goed, dus wel gewoon epoxy gebruiken?

Lijkt me een dure oplossing. Net nog eens even geinformeerd, maar "gewone" PU verf of lak voldoet ook goed. Kun je in kleine blikjes in de verfzaak kopen. Zelf gebruik ik PU hechthars, maar dat is alleen per liter te koop.

Groeten Huib
 
Nou, ik ga dit doen met Glitsa.. of het echt 100% brandstofbestendig is, weet ik niet, maar het is een harde parketlak, dus lijkt me dat dat altijd beter bestendig is dan kaal balsa.

De handleiding volgen is niet altijd handig; gelukkig had ik dat nu ook niet gedaan. Volgens de handleiding moet je eerst de hele onderkant van het toestel sheeten en dan gaan fuelproofen, ook de servo-tray. Maar zie maar eens bij de onderkant van de servo-tray te komen als je de onderkant al dichtgemaakt hebt.. had ik gelukkig nog niet gedaan, dus de onderkant alvast even een laag glitsa gegeven

full.jpg


Bij het tappen van de M4 draad in het onderstel, was me al opgevallen dat dat wel erg makkelijk ging. Bij het vastschroeven bleek dat de schroefdraad erg snel 'dol' te draaien is. Kennelijk is de gebruikte amerikaanse boormaat net te groot om goed M4 in te tappen/schroeven, dus ben ik gegaan voor M5. Bijkomend voordeel daarvan is dat ik exact dezelfde boutjes kon gebruiken als bijgeleverd (dus met een imbus-kop). Hierna was alles wel goed vast te schroeven, zonder dat de draad dol werd. Vast is wel vast, als je maar lang genoeg doordraait draai je de kop door het hout, dus een klein eindje in het hout schroeven en klaar. Op de onderkant (in de draad) heb ik lock-bind gedaan, om te zorgen dat de schroeven niet los kunnen trillen. Toch vervelend als je je landingsstel ziet landen zonder toestel eraan :P

full.jpg
 
Nou de onderkant van de fusilage is eindelijk sheeted en klaar :proost:

Het is wel al geschuurd maar nog niet verder afgewerkt dan de 2 naden die ik al afgewerkt had. Ik vond de suggestie om het echte afwerken (balsa-vuller etc) pas te gaan doen als ik helemaal klaar ben wel zinnig; dus dat ga ik ook doen.

Ondanks dat sheeten niet mijn forté is of zal worden, ben ik toch wel 'fier' op het resultaat

full.jpg


full.jpg


full.jpg


full.jpg


full.jpg
 
ik vind het echt geweldig
ik hem ook ooit bouwen weet alleen nog niet waneer
kan mischien nog wle een paarjaar duuren maar hij gaat komen

succes er mee
 
En je hebt alle reden om er fier op te zijn, bravo!!!!

en ik zeg dit met tegenzin want "natuurlijk kan ik het beste bouwen van allemaal" :lol: :lol: nee geintje

maar op jou word ik echt jaloers, jij bouwt even een taxietje en gooit er even snel een cessna achteraan :wink:
 
Mooie kist... eigenlijk iets ondergewaardeerd...
Vaak denk ik bij schaalkisten aan toestellen met retracts....
maar dat hoeft dus eigenlijk niet...

Mooi bouwtempo heb je ook... ga zo door.
 
Thanks voor de complimenten, zou er verlegen van worden :oops:

Danny Mulders zei:
maar op jou word ik echt jaloers, jij bouwt even een taxietje en gooit er even snel een cessna achteraan :wink:

Ach je moet het zo zien, als iemand die alleen een keer een Taxi-II gebouwd heeft, deze kit kan bouwen, kun jij het zeker, en beter :)

Ben aan het pielen geweest met de aansturing. Op de tekening zit een template voor de 'rudder horn'. Deze moet je uitzagen uit zo'n grote schijf die bovenop een servo kan.

full.jpg


En natuurlijk de pushrods.. uit de oorspronkelijke binnenbuis wat stukjes geknipt, die er op geschoven en met een drupje thin-ca muurvast gezet.

Dat bleek allemaal goed te gaan, dus de hele discussie hierover eerder was niet nodig :)

full.jpg


Oorspronkelijk wordt dit met nylon haakjes aan de servo vastgezet, maar bij de pushrods die ik gekocht had zaten mooie metalen met een borgsysteempje, dus die maar gebruikt.

De servo-tray vond ik aan de zijkanten nog niet vast genoeg zitten, dus nog een verstevigingsbalkje aangebracht

full.jpg


Ik ben hier nog niet helemaal tevreden over. De rechter is voor het hoogteroer, die is wel goed, die loopt mooi vrij zonder obstructies en ook zonder speling. De linker is voor het rudder (waar die zelf gezaagde horn opzit) en die komt mij te dicht bij het hout. Zonder het 'retainer' siliconen buisje erover loopt hij _net_ vrij, maar het houdt niet over. Morgen haal ik even een nieuwe plaat en zaag ik een nieuwe rudder horn, dan zou dit probleem ook opgelost moeten zijn.

Een filmpje van hoe de servo's lopen (DivX, ~1Mb). Let even niet op het gepiep, dat is mijn zender die kennelijk de lader nu alweer mist. Voor het testen werkte hij nog wel.

filmpje

Ik ben er ook achter gekomen dat ik eerder wat fout gedaan heb, ik heb voor het neuswiel de inslagmoeren gebruikt die voor de engine bolts bedoeld waren. Morgen dus ook nieuwe inslagmoeren halen, kan ik die gelijk vervangen door een metrisch setje.

Nog wat korte vragen:

- Die siliconen buisjes zijn wel erg dik.. ik lees ook iets over het afsluiten van clips met krimpkous. Kan ik, als alles zo afgesteld is dat het goed staat, die siliconen gevallen ook vervangen door krimpkous?

- de bevestiging van de ontvanger; gewoon ergens met dubbelzijdig tape neerplakken?
 
Gerard_nl zei:
als je zo doorknalt is ie zo klaar denk ik :)

chapeau.

tsja het is een combo van factoren.. de kit is gewoon goed denk ik, de beschrijving is helder en alles past waar het moet passen. Puntje twee is dat ik ziek thuis zit en op last van de huisarts niet mag werken, maar dit wel mag doen. Mits ik maar het schuurwerk buiten doe en met een goede stofkap op, wat ik dus ook braaf doe.

En vergeet natuurlijk niet dit forum; ik ga er later nog een draadje over openen denk ik, maar via de zoekfunctie van dit forum en de interactie in dit draadje heb ik ook bergen met waardevolle informatie en tips gekregen/gevonden :)

Maar het schiet inderdaad wel lekker op. Verkijk je niet op een paar 'kleine' dingen die ik heb laten liggen, zoals het afwerken en aansluiten van de flaps en ailerons.

Ik verwacht eigenlijk met een week of twee~drie klaar te zijn met de houtbouw, daarna moet e.e.a. bespannen worden etc.
 
Puntje twee is dat ik ziek thuis zit en op last van de huisarts niet mag werken
Da's niet zo mooi . . . :(

Toch ontstaan zo soms de mooiste dingen. :P

'Ieder nadeel hep etc.etc.' :teacher:

'Every cloud has a etc.etc.' :yes:

Ooit heb ik, toen ik ziek thuis zat, de Sopwith Pup afgebouwd (die is van voor jouw tijd :wink: ); toch ben ik blij
dat ik weer beter ben! :P

:yes:


jan.
 
Begint er mooi uit te zien! En als je nog even ziek blijft, kunnen we blijven genieten van al dit moois :wink:

Nêh, veel beterschap!
 
Berto zei:

Goh dat is ook nog niet 30 keer gezegd :)

Het lijkt mij wel interessant, maar dat topic is mij iets te lang om uit te zoeken waar en wanneer.. ik geloof in Oss? Maar of ik mijn toestel dan al klaar heb?

Er komen wel ontzettend gave kisten daar, dat heb ik wel al gezien..

Goed.. dan wat voortgang..

Ondanks het missen van de inslagmoeren, toch maar even droog testpassen van de firewall

full.jpg


Daarna muurvast en schitterend afgevijld een wingstrut block bevestigen en dan tot de conclusie komen dat ie verkeerd zit :oops: Dan nog maar een eronder.

full.jpg



dan de eerste stukken bovenkant op de romp

full.jpg


En dit is waar ik nu ben.. vandaag ga ik de stab en fin bevestigen :)

full.jpg
 
Back
Top