Leeg topic - kan weg

  • Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Nou naast het kijken naar brandhout, is er ook gewoon geklust dit weekend natuurlijk.. en klussen is niet foto's maken/bewerken etc :P

De flaps stonden nog op het programma. Die zitten nu nog vast in de vleugel, en moeten losgesneden worden. Na lossnijden van de flap, lijm je de LE erop. Hierna schaaf je de randen van de LE gelijk aan de flap zelf. Als laatste moet er een profiel in gemaakt worden zoals het op de tekening staat.

full.jpg


Bij het model wordt een 'flap dril guide' geleverd, die kun je ook gebruiken om te controleren of je profiel klopt

full.jpg


full.jpg


En het moet over de volle lengte kloppen natuurlijk

full.jpg


Hier het eindresultaat.. speld is om de camera te laten focussen. Vooraan kun je nog net zien hoe de flap horn door de LE heenkomt

full.jpg


Meer brandhout
full.jpg


Het boren van de scharnieren (robart) is voor 2 van de drie punten goed gelukt; in één keer goed. De derde (op de foto de bovenste) was in de flap te ver naar 'onder' (op de foto) geschoven, dus moest ik dat gat helaas uitboren. Die moet ik nog weer opvullen met een doweltje om het weer strak te krijgen.

full.jpg


En bij het boren per ongeluk door de bovenkant van de flap geprikt. Mooi klein rond gaatje, dus is goed weg te werken.

full.jpg


De flap sluit nu zo naadloos als als ik het bouwen kon aan en kan vrijelijk zijn hele slag maken.

Op het andere front ben ik bezig geweest met de 'finishing touches'. Aan de achterkant moest de kunstof tailcone nog pas gemaakt worden. Die bleek aan de bovenkant smaller dan ik e.e.a. gebouwd had, dus moest daar aan bijgesneden/geschaafd/geschuurd worden, om het mooi rond te krijgen.

Dit was dus veel te breed:
full.jpg


Na reparatie (moet nog afgewerkt worden en ik houd hier de tailcone er niet goed tegenaan)
full.jpg


Als laatste heb ik alle stoelen van de interieurset klaar, maar die moet ik nog spuiten en dan fotograferen.

Oh ja, voor ik het vergeet.. de cowldelen ook grof uitgesneden.. even met een plakbandje aan elkaar:

full.jpg


De uitsparing voor de doorvoer van het neuswiel moet nog gemaakt worden aan de onderkant, vandaar dat hij scheef zit. Verder moet hij nog op maat geschuurd worden, dan gelijmd en dan op maat gemaakt worden qua lengte. Dat kan pas als ik de motor heb.

Qua houtbouw ben ik nu zo goed als klaar. Ik moet nog 1 flap en 2 ailerons en dan valt er wat betreft hout niets meer te doen en resteert louter afwerking. Om dat mooi te doen, gaat er nog veel tijd in zitten, heb ik gemerkt.
 
Peter Pankras zei:
ik vind het jammer dat ze bij zo'n mooie kit dan toch weer zo'n abs kap doen. dat vind ik echt rommel..

Peter

Wat hadden ze er dan bij moeten doen?

Het is inderdaad wel erg plastic allemaal.. Je krijgt er een glasvezel strook bij, die moet ik er aan de binnenkant inlijmen met epoxy op de naden.

Ach, als hij netjes is afgewerkt, zal het wel loslopen, denk ik zo..
 
Snap zelf ook niet waarom mensen gaan liggen zeuren over ABS. heb het natuurlijk nooit aangeraakt, maar zó slecht kan het toch niet zijn? :?
 
Hier kan je een Fiberglas versie bestellen
  • Aeroglass Products,
    (Steve Weber)
    Box 185,
    Langton, Ontario,
    Canada NOE 1GO
    tel +1(519) 875-1533
    fax +1(519) 875-1855
Helaas geen e-mail adres bekend ....
 
Een andere beschildering van een iets modernere C-182 zoals je ziet blinkt het toestel goed dus dat is geen reden om geen oracover te gebruiken. :wink:


normal_lPICT5993.JPG


normal_lPICT5992.JPG


normal_lPICT5991.JPG


normal_lPICT5989.JPG


normal_lPICT5987.JPG

mocht je van dit toestel nog meer foto's willen geef je maar een seintje.
 
zoals je ziet blinkt het toestel goed dus dat is geen reden om geen oracover te gebruiken. :wink:
Met permissie: ik neem aan dat dit als geintje is bedoeld?

(Voor de goede orde: het is dus helemaaaaaaaaaal niet waar, wat jetpropdlx hier beweert. :nooo: )


jan.
 
Hoi Hezik
Ziet er super uit en gaat nog steeds als een speer. Ben ik af en toe wel eens een beetje jaloers op.

De flap sluit nu zo naadloos als als ik het bouwen kon aan en kan vrijelijk zijn hele slag maken.

Pas op, want hout werkt. Goed passend nu, kan bij een beetje vochtig weer behoorlijk klem lopen. Mijn ervaring is dat tussen bewegende delen een redelijke naad moet zitten om problemen te voorkomen.

Groeten Huib
 
jetpropdlx zei:
Een andere beschildering van een iets modernere C-182 zoals je ziet blinkt het toestel goed dus dat is geen reden om geen oracover te gebruiken. :wink:

Het is sowieso mijn bedoeling 'm mooi te laten blinken, hoe ik 'm ook ga coveren. Het is geen warbird die gehavend uit de strijd terug moet komen, het is een burgerluchtvaarttoestel wat best strak mag zijn en mag glimmen. Vooralsnog ben ik ook niet van plan om bv. te gaan weatheren ofzo. Hij mag er juist mooi en glimmend uit komen te zien wat mij betreft, als ik dat voor elkaar krijg..

mocht je van dit toestel nog meer foto's willen geef je maar een seintje.

Ik vind die wel erg mooi, had 'm eerder in dit draadje zelf ook al eens gepost, echter we (ik + vriendin) moeten het beide mooi vinden en het moet niet te subtiel zijn (hij moet wel goed te zien zijn).. Vooralsnog gaan we met het kleurenschema wat ik eerder al hier postte.

Ik ga niet een bestaand toestel in details nabouwen, ik ga 'm zo maken dat ik 'm mooi vind, vergelijkbaar met hoe ik een 'echte' cessna gespoten zou willen hebben, als ik er een had.

Huib zei:
Hoi Hezik
Ziet er super uit en gaat nog steeds als een speer. Ben ik af en toe wel eens een beetje jaloers op.

Nou dat hoeft niet hoor, ziek thuiszitten is ook niet alles.. maar ik ga deze week weer aan het werk, dus dan zal e.e.a. wat langzamer gaan :P

Daarnaast.. als ik naar jouw bouwwerk kijk, is dat toch nog echt een tandje strakker dan het mijne hoor. Sure als ik klaar ben denk ik dat het er allemaal prima uit zal zien, maar niet perfect zoals jouw bouwwerk..

Pas op, want hout werkt. Goed passend nu, kan bij een beetje vochtig weer behoorlijk klem lopen. Mijn ervaring is dat tussen bewegende delen een redelijke naad moet zitten om problemen te voorkomen.

Ik heb tot nog toe overal de naden aangehouden die topflite adviseert (1/32"). Als je naar de foto van de flap zelf kijkt, zie je ook aan de bovenkant een flinke naad zitten. Dat komt omdat de flap ietsjes naar onderen verschoven is op die foto, die naad zal aan beide kanten terugkomen (maar dan dus iets kleiner). Voor de aansluiting van flap op vleugel maakt het verder niet zo heel veel uit als er iets werkt, als het hout elkaar raakt, is de flap 'ingetrokken'.

Wat betreft de cowl: ik maak 'm nu eerst met de meegeleverde cowl. Mocht dat niet strak worden of niet goed te krijgen zijn, kan ik altijd nog een fiberglas cowl bestellen. Het is toch al snel zo'n 40 euro voor een fiberglas cowl en als dat niet nodig is, laat ik het weg.

Wat zijn de redenen om voor zo'n fiberglas cowl te gaan ipv. de meegeleverde ABS cowl?

Kan ik de ABS cowl niet als mal gebruiken om zelf een fiberglas cowl te maken? Of is dat niet rendabel/te specialistisch werk?
 
Bij de eerste reactie vergeten te zeggen, maar het ziet er inderdaad super uit. (ik ben jalours op je bouw snelheid)


jan brilman zei:
zoals je ziet blinkt het toestel goed dus dat is geen reden om geen oracover te gebruiken. :wink:
Met permissie: ik neem aan dat dit als geintje is bedoeld?

(Voor de goede orde: het is dus helemaaaaaaaaaal niet waar, wat jetpropdlx hier beweert. :nooo: )

jan.

Nee, Jan met alle respect, maar het is geen geintje. :oops: . . . Je geeft heeeele goeie en bruikbare tips :thumbsup:
Maar nu ben ik het een keertje niet met je eens (ik ben niet voor oracover maar wel voor een glanzende afwerking voor deze kist), inderdaad voor warbirds en old-timers hoord dit niet! , maar een modern vliegtuig BLINKT!!!!!! Ik heb nog maar weinig sportvliegtuigen en airliners gezien die niet glanzend zijn, en ik heb er al heeeeeeeeeeel veeeeel gezien.
(ps door mijn werk zit ik er nl midden in)

edit: sorry hezik maar ik was bezig met dit antwoord en dus jou antwoordt nog niet gezien.
 
De TF 182 is gebasseert op een model Q van 1977 (reg N735PE) en de D-EYAL is een 182T uit 2001 ..... ik zou toch een passende 70/80 jaren beschildering kiezen, op airliners.net staat vast wel iets leuks ......

Als je wilt "updaten" naar een latere versie zou je ook je cowl moeten aanpassen (en nog wat kleine details)

De flaps worden hier met een recht-toe-recht-aan schaniertje bevestigd, het origineel heeft echter fowler flaps ... die schuiven en draaien naar achteren .... bied TF deze optie niet ?
 
Dirk zei:
De TF 182 is gebasseert op een model Q van 1977 (reg N735PE) en de D-EYAL is een 182T uit 2001 ..... ik zou toch een passende 70/80 jaren beschildering kiezen, op airliners.net staat vast wel iets leuks ......

die heb ik allemaal doorgenomen (met ega) en we zijn op deze uitgekomen:
full.jpg


Dat is inderdaad een ander type, maar dat boeit ons niet.

Als je wilt "updaten" naar een latere versie zou je ook je cowl moeten aanpassen (en nog wat kleine details)

Dat is, als je hem helemaal 100% schaal wilt bouwen naar aanleiding van een bestaande kist. Dat willen wij dus niet. We bouwen 'm gewoon zoals TF hem ontworpen heeft en zetten er dan een schema op wat we zelf leuk vinden. Op z'n hoogst sportschaal dus..

De flaps worden hier met een recht-toe-recht-aan schaniertje bevestigd, het origineel heeft echter fowler flaps ... die schuiven en draaien naar achteren .... bied TF deze optie niet ?

Klopt.. Top Flite zelf noemt dit 'simulated fowler flaps'. Toen ik begon met bouwen heb ik wel kort even onderzocht of 'echte' fowler flaps geen optie was, maar dat plan laten varen ivm. kosten/risico's. Vergeet niet dat dit eigenlijk mijn eerste kist is, na een Taxi-II gebouwd te hebben 10 jaar geleden. Om echte fowler flaps te krijgen, zou ik zelf aan het ontwerpen/bouwen moeten, iets waar ik normaal gesproken helemaal voor ben, maar wat ik nu, met m'n eerste eigen schaalkist, nog achterwege laat.

Doelstelling is nu gewoon een mooie Cessna bouwen, die we er zelf mooi uit vinden zien en die gewoon werkt. Dan een goedkope, makkelijke, ARF trainer voorzien van de spullen uit de Taxi-II (motor, ontvanger, accu's, servo's) en daar mee leren vliegen. Tegen de tijd dat ik/de instructeur vind dat er met de Cessna gevlogen kan worden, komt dat pas aan de orde. De maiden voor de Cessna zal worden uitgevoerd door Marcel van Vasco in Utrecht. Voor die dag zal ik van m'n werk een goede digitale camera lenen om filmpjes te schieten.

Misschien ben ik wel een prutspiloot.. kan natuurlijk ook nog :P.. Hoe dan ook, het bouwen vind ik echt leuk (vandaar geen ARF) en dus komt er vanzelf een nieuwe schaalkist. Mogelijk dat ik die dan wel echt helemaal schaal ga maken..

Wel een teleurstelling voor de mensen op dit forum, ik denk niet dat dat een warbird zal worden. Ben meer een burgerluchtvaart-mens, de DC-3 vind ik echt een verscrhikkelijk mooi toestel. Als ervaring/geld geen issue was geweest, had ik een DC-3 gekocht. Misschien komt die er ooit nog wel. Een ander toestel wat ik erg mooi vind, is de beechcraft. Of een mooie dubbeldekker..

Nou ja, eerst maar eens deze afbouwen, leren vliegen, vliegen, enz :)
 
Jetpropdlx!


Misverstand. 8)

Ik vind het prima om zo'n kist glimmend te maken (sterker nog: zo'n Cessna moet glimmen. Prachtig!).

Wat ik bedoelde is: ik denk dat je dat effect niet met oracover kunt bereiken. :nooo:

Je komt bedrogen uit. :evil:

Valt zwaar tegen. :cry:


jan.
 
Wat betreft de trainer: de selectie wordt toch lastiger. Het motortje wat ik heb is 5cc en bv. een ARF charter wil 6,5cc. De meeste trainers zelfs tegenwoordig, sterker nog, de enige trainer die ik heb kunnen vinden voor 5 cc is de Taxi-II..

Wat betreft de afwerking zit ik er steeds meer aan te denken om 'm toch te gaan glassen. Als ik de experts moet geloven, hoeft dit niet zwaarder te zijn dan Oracover. Als ik de 'van munsteren' methode zie, spreekt me dat toch wel erg aan (25gr. glasmat met PU lak).

In alle gevallen: hoe glad moet ik alles afwerken? Moet ik echt elk putje/deukje met de grond gelijk maken, of is dat overdone?
 
Moet ik echt elk putje/deukje met de grond gelijk maken?
Moet je voor de gein eens kijken naar de foto van dat model waar jij en je ega op uitgekomen zijn. :teacher:

(Mooi color scheme, trouwens! :P )

Hoe ziet dat oppervlak er uit?

Nou dan . . . 8)

Ik zou zeggen: 'Go the extra mile'

Daar krijg je geen spijt van. :nooo:


jan.
 
Da's leuk ..... een opgewaardeerde 25 jaar oude "Q" met een dieseltje en in een modern kleurtje met een nieuw interieur en nog wat speeltjes ......

De TF "Q" is een stuk goedkoper te "refurbishen" .....
 
jan brilman zei:
Hezik!
Fasten your seatbelts! :wink:

Die 2e link had ik zelf gevonden inderdaad, daar kwamen ook mijn foto's vandaan.. maar die 1e link is redelijk goed waard voor mij, want daar staat de hele zijkant ook op.. je bent een held :thumbsup:

Het interieur had ik inderdaad ook al, de stoelen zijn al wit gespoten en het busje blauwe verf staat al op de werkbank ;)

Niemand iets over het glasplan? Geen "niet doen je bent gek?"

Ik ben nog op zoek naar een goede uitleg over het glassen.. is het een kwestie van gewoon die 25 grams glasmat zo strak mogelijk los leggen op het te glassen gedeelte, en dan met een kwast met PU schilderen?

Wat ik er van begrepen heb:

1) glasdoek los op het te glassen gedeelte leggen, strak strijken (met hand)
2) dunne laag PU aanbrengen met kwast/roller. Je moet geen glimmende poelen lak krijgen
3) laten drogen en dan zachtjes opschuren. Niet door de mat schuren
4) dunne 2e laag PU
5) heel lichtjes opschuren

En daarna? Eerst nog een grodverf opspuiten, of kun je gelijk met de kleur aan de slag? Dan een laag kleur (of twee? of drie?) en dan als laatste een laag blanke lak?

Popnagels aanbrengen door een drupje houtlijm op de naad te laten vallen?
 
Back
Top