Mercedes zetros bluswagen offroad voertuig

momenteel blijf ik netjes op kruissnelheid
smile.gif

de spuitbus primer maar weer eens bovengehaald nadat het chassis ontdaan was van onderdelen die niet zwart hoefden gekleurd te worden.

15 (6).jpg

de volgende dag dan ook maar het zwart eens goed geschud en aangebracht.

15 (4).jpg

15 (7).jpg

Verder aan de binnenzijde cabine nog een print van de deur aangebracht zodat de raam volledig is ingekapseld zoals het hoort en daarna het zwart nog eens even bovengehaald. Na droging uiteindelijk de stoelen ook maar geplaatst samen met de bijgewerkte figuren.
15 (3).jpg

15 (1).jpg

De aandachtige kijker merkt natuurlijk de driehoekjes op in de hoeken, ik heb namelijk beslist het dak niet vast te lijmen maar met 4 boutjes te bevestigen zodat het nog steeds afneembaar blijft mocht dat ooit nodig zijn.
Op het dak nog wat lichten bijgeplaatst en een takken bescherming in elkaar geknutseld.
15 (2).jpg

En dan is het terug tijd om aan het tekenen te gaan voor de laatste details, spiegels , deurklinken, stuurkolom, enz . Allemaal kleine onderdelen die ik door mijn schoonzoon met de Resin printer ga laten afdrukken. Voor de spiegels toch maar even enkele test stukken geprint in PLA om de flexibele ophanging te testen, en de test is geslaagd, de verticale stang wat inkorten en dan komt het goed met de veertjes
smile.gif

15 (5).jpg

Tijd om me eens te gaan bezighouden met alles wat met verlichting heeft te maken, vermoed dat ik dat spul best eerst bijna allemaal nog inbouw voor de prachtig rode kleur kan aangebracht worden. En natuurlijk mijn chassis teug in elkaar knutselen.
tot later,Marc

verlichting duurt wat langer dan verwacht om het allemaal uit te zoeken maar we blijven nog een beetje fysiek bouwen.
Al gaat dit ook niet zo snel, veel denk teken en paswerk en dan ook nog wat wachten tot de printer het volgende onderdeel uitspuwt
wink.gif

Maar we gaan voorruit, laat de volgende foto reeks hiervan het bewijs zijn.
16 (3).jpg

16 (2).jpg

de laadvoer en boven de chassisbalken een opbergruimte voor het gewicht indien er geen water in de tank zit.
16 (1).jpg

16 (4).jpg

En dan krijgt de watertank voor 4L water en een compartiment voor de elektronika wat meer vorm.
waterpomp en batterij moeten L en R naast de motor komen , onder het rolluik moet nog een luik gemaakt worden hiervoor.
Nog hersenspinsels genoeg die tot uitvoering dienen gebracht te worden....
tot later, Marc

Dat is mooi gemaakt, die tank, maar ik denk dat je ook een schot in de lengterichting nodig hebt, met alleen onder en boven 2 kleine gaten geboord om water van links naar recht te laten lopen tijdens het rijden. het tussenschot op de foto heeft naar mijn gevoel al te grote openingen in de bodem, en heeft natuurlijk ook een gatje in de bovenkant; zit er mogelijk al wel in, maar niet te zien op je foto.

Ik denk dat een tussenschot in de lengterichting echter belangrijk is tijdens het rijden om de stabiliteit van de wagen te garanderen.
Cor

de zijkanten hangen maar vast met schilders tape, kan dus nog alle richtingen uit.
Heb getracht het op te zoeken maar geen echte oplossing gevonden op het www ivm de schotten.
De langsrichting nog voorzien van een schot is dus geen probleem.
Als jij denkt dat de gaten veel kleiner moeten zijn kan dat ook nog opgelost worden.
bedankt alvast voor de reactie

Als reactie op de grote gaten van bij Marc: De gaten in de schotten hoeven toch maar zo groot te zijn dat er net iets meer debiet doorgaat dan dat er bij vullen ingaat of blussen uitgaat?

@Marc w : mijn ervaring met vloeistof tanken is niet gebaseerd op water, maar op hydrauliek tanken, (waarbij je moet zorgen dat al het water volledig door de tank stroomt, om de olie te koelen, en eventuele lucht te laten ontsnappen) , Bij zulke watertanken is de stroming door de tank dus niet van belang, maar zijn de schotten met gaten om te voorkomen dat het water snel van de ene naar de andere kant gaat stromen; dat is dan zowel in de lengte als in de dwars richting het geval, bij remmen en bochten, en bij deze terrein wagen, óók als hij plotseling scheef op een helling moet rijden. Dan moet het water zoveel mogelijk op zijn plek blijven. Tijdens het spuiten moet er natuurlijk wel een behoorlijke opbrengst mogelijk zijn. Ik weet niet hoe dat bij brandweer wagens wordt geregeld; he kan ook door meerdere slangen/buizen van elke tank compartiment naar de pomp inlaat te laten lopen, maar ik vermoed niet dat dit het geval is. Dus de gaten onderin moeten niet te klein zijn. Bovenin wel, want daar hoeft alleen maar lucht verplaatsing plaats te vinden, dat kan door een relatief klein gat.
Cor

Tja ik heb het niet berekend, maar wel een beetje gedaan op basis van wat Cor schrijft .
Mijn aanzuig punt zie je onderin de tank. De gaten zijn iets kleiner, en bovenin wat groter.
Omdat de tank breed is, maar niet lang op de lengterichting heb ik daar geen slingschot in gezet.
Meestal rij ik met een lege tank, of helemaal vol als ik weet dat we bij een demo iets gaan blussen.
Maar dit voertuig is bij mij nog niet klaar, staat even in pauze stand.

Het heeft wat langer geduurd dan verwacht, maar er waren andere prioriteiten met al dat neerdalend hemelwater hier in Vlaanderen en waarschijnlijk ook in Nederland.
Na het plaatsen van een langsschot en het kleiner maken van de doorstroomgaten mocht de tank eveneens aan 1 zijkant gesloten worden.
Hierna kon de batterij box afgewerkt worden. Ik heb geopteerd om niet met magneetjes te werken maar heb gekozen voor 2 inbusboutjes om het deksel gesloten te houden.
Daarna was het aan de andere zijde om hier een aansluitpunt voor de waterpomp en een vulopening te creëren. Het plaatsen van de waterpomp heeft nog heel wat meet en pas werk gekost, de in en uit waren een beetje verkeerd gepositioneerd om eenvoudig inwerken mogelijk te maken. gelukkig is het een zelf aanzuigende pomp en geeft de huidige inbouw me enkel wat minder plaats voor de overige elektronica, maar er is nog ruimte te over vermoed ik.
17 (4).jpg

17 (3).jpg

17 (1).jpg

17 (2).jpg

Volgende x kan ook de laatste zijde dicht van de watertank en kunnen we deze verder beginnen afwerken.
tot later,
Marc

en we maken nog steeds vorderingen.
Veel foto materiaal bekijken, daarna wat in 3D tekenen en printen.
Soms al eens opnieuw tekenen of aanpassen en dan uiteindelijk het geprinte spul in elkaar zetten en monteren op de wagen.
de meeste items zijn nog in dry fit, i.v.m. schilderen, maar je kan de eindmeet al een beetje zien heeeeeel in de verte
smile.gif

een kleine rondwandeling,
18 (4).jpg

18 (3).jpg

18 (2).jpg

mocht iemand zich afvragen waar de bron voor deze inspiratie te vinden is....

236012-large.jpg

fihmilmqxg.1400.jpg

maxresdefault.jpg

tot later met hopelijk weer wat meer ,
Marc

wat voor pomp heb je gebruikt en waar heb je die gekocht.
het gaat om DEZE van ali, welke zeker voldoet ,is zelf aanzuigend en drukopbouw is mogelijk
maar heb ook nog EEN ANDERE liggen maar die moet nog getest worden, is pas enkele dagen geleverd.
volledig testen van bede pompen zal iets voor volgend weekend worden schat ik, verslagje volgt indien gewenst.
vgr Marc

hey allemaal, het heeft wat langer geduurd deze x maar af en toe is het al eens te mooi weer om binnen te blijven.
Maar er zijn weer heel wat kleine dingen gebeurd waarvan de meeste meer tijd in beslag nemen dan ze groot zijn :)
Handvaten voor de rolluiken zijn geprint en gemonteerd net zoals de koppelingen voor de blus/aanzuig leidingen.
Maar de kleine maat gaan we overdoen met de rezin printer.
Het plaatje waarop ze gemonteerd zijn doet eveneens dienst als deksel voor het lood compartiment ( voor als we gaan rijden op ruwer terrein en geen water mee nemen)
Achter aan zit de trekhaak op zijn plaats, als ik nog een veel tijd heb wil ik nog een aanhanger met varende zodiac gaan bouwen( gaat nog wel enkel jaren duren vrees ik)
De basis voor de achterlichten en gaten voor de leds zijn geboord alsook nog wat doorvoergaten voor bedrading naar het elektronica compartiment.
Onder de bak lopen eveneens nog enkele kabelgoten om de bekabeling straks netjes weg te moffelen.
Blijft enkel nog over, hoe we de bak op het chassis gaan vastzetten en de blusmonitor voor we kleur gaan kunnen aanbrengen.
deze laatste is ondertussen uit de printer en kunnen we gaan testen en daarna monteren.
toch nog een hele opsomming van gedane werkjes.

Een iets minder leuke vaststelling is dat de zwarte verf van het chassis niet hecht op de primer.
Foutje van mij om nog een oude half lege bus verf te gebruiken die ik nog ergens had gevonden zonder te testen :(
schilderwerk van het chassis gaat dus nog eens over gedaan dienen te worden.

Als laatste nog even vermelden dat ook de pompen ondertussen zijn getest en beide voldoen, de grotere geeft inderdaad meer debiet zoals vermeld in de specificaties en spuit een dikke 0.5m verder dan de kleine pomp. respectievelijk 2.5m a 3m met een spuitgat van 1mm en 1.5m a 1m met een spuitgat van 2mm. de kleine pomp pompte op 1.5minuut 1L water weg met een spuitgat van 1mm.
De grotere pomp heb ik niet meer verder getest vermits de kleinere pomp voldoet aan mijn verwachtingen en minder plaats inneemt.

rest er nog wat foto materiaal om mijn verhaal te staven.

19 (2).jpg

19 (5).jpg

19 (4).jpg

19 (3).jpg

19 (1).jpg

19 (6).jpg

tot, later maar weer.
Marc

Ondertussen is het regelmatig schitterend weer om aan de rand van een vijver te staan en de RC scheepjes het water op te sturen.
En daaraan gekoppeld het nodige onderhoud om ze netjes drijvend te houden :)
Helaas houd dit in dat het hier wat langzamer gaat lopen.
Gelukkig naderen we de eindstreep van het bouwen zelf. De waterbak beschouw ik na vandaag bouwkundig afgewerkt en hij kan naar de spuiterij voor nog wat plamuur hier en daar voor hij zijn eerste laagje verf mag ontvangen.
20 (3).jpg

20 (2).jpg

20 (4).jpg

Het chassis is eveneens volledig terug gedemonteerd en mag straks in een verf losweek badje om de slechte verf te verwijderen.
Daarna kan er opnieuw wat zwarte verf verneveld worden. Nieuwe spuitbus staat reeds te wachten en de niet goed hechtende is geschroot .
20 (1).jpg

Op hoop van .....
tot later,Marc

zoals voorspeld gaat het wat langzamer omdat de scheepjes na het varen meestal wat onderhoud vragen, maar de huidige bouw handelingen vragen toch voor tussentijdse droging van de verflagen. Uiteindelijk komt het dus vrij goed uit.
Momenteel zijn de laatste kleine onderdeeltjes uit de resin printer van mijn schoonzoon aan het komen, dus kunnen we af en toe ook verder met de afbouw van de cabine.
Het nieuwe verflaagje van het chassis hecht nu wel naar behoren en is opnieuw gemonteerd. De motor heeft 12V door zijn bedrading voelen vloeien zodat alles al eens heeft kunnen inlopen. Momenteel geen klachten buiten de olie lekken van de schokdempers, maar dat blijkt normaal te zijn volgens sommigen.
op het waterreservoir zit de basiskleur en de ladders en vul luik zijn reeds in aluminium kleur gespoten.
rest me enkel nog wat foto's van de vorderingen te posten.
21 (1).jpg

21 (2).jpg

21 (3).jpg

tot later maar weer,
Marc

Laatst bewerkt:
Back