Montageverslag SebArt Wind S 110E

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Ik weet niet of wij de meeste vliegers hebben, maar dat zou zo maar kunnen.

Momenteel hebben we:
1 A-vlieger (Fred de Wit)
3 B-vliegers (Hans Meij, Bram Dees en ondergetekende)
1 C-vlieger (Ruben Jonker)

Wat het totaal op 5 brengt. Daarnaast vliegt Roy Oostema ook bij ons (heeft in het verleden op 14 jarige leeftijd goede zaken gedaan in C en B) maar die is nog niet weer begonnen met wedstrijdvliegen. Daarnaast nog een aantal mensen die wedstrijd gevlogen hebben en ook zelf kisten ontworpen/gebouwd hebben in serie, maar het wedstrijdvliegen voor zichzelf hebben laten varen.

Het spijt mij Job, ik ben vanavond stout geweest, het zijn toch 8 vluchten geworden.

Wel doe en deed ik al wat jij zei: ik vlieg dan niet 8 keer het programma. Na 3 keer vluchten heb ik mijn zwakste punten eruit gepakt, en die heb ik de rest van de vluchten gevlogen, naast natuurlijk gewoon lol hebben met de kist en het leren kennen van de kist. Aan het eind van de avond was het even windstil en ik denk dat Sebart 'm redelijk strak heeft ontworpen qua domp/zijstelling. De uitslagen die hij opgeeft slaan nergens op, neem overal de helft van en je komt meer in de buurt. De rudder/elevator mix heb ik overgenomen uit de handleiding en ik vermoed dat die goed is. Ik zeg dat omdat ie alles gewoon goed doet :P

In het B programma vind ik het lastigste stuk het stuk als je uit je stallturn komt. Niet zozeer qua vliegen, maar om dat stuk niet te breed te maken. In de A zit een gelijksoortig stuk, alleen daar wordt de humpty-bump naar je toe gevlogen. In de B vlieg je 'm van je af. Als je dus je hoge hoed te breed maakt (en die neiging heb ik) kom je met je humpty bump in de knoei met je kader. Eigenlijk zijn de 2 rollen ervoor ook 1 te weinig, ik moet na de 2e rol onthouden dat ik een redelijk stuk rechtdoor moet nog voordat ik aan de stallturn begin, omdat ik anders helemaal in de knoei kom.

Dan over de WindS.. wat een heerlijke kist. Hoe vaker ik er mee vlieg, hoe meer verliefd ik er op wordt. Dat was ik al qua uiterlijk, maar qua vliegeigenschappen..

De Derwisj vloog goed, de Alliance heb ik te kort mee gevlogen om er echt zinnige dingen over te zeggen, maar dit kistje is gewoon 2 stappen beter. Rollen doet het ding ERG goed, de 3 tegengestelde rollen uit het A-programma zijn er een eitje mee, je hoeft amper te sturen naast het rollen zelf, en dan rol ik vrij langzaam.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zou je een prop kiezen die bij volgas te zwaar is, dan is die prop bij minder gas ook te zwaar voor de motor (misschien dat de accu er dan minder problemen mee heeft) Is nooit goed.......

Nee dat is niet zo. Accu krijgt er zoiezo geen last van, ook volgas niet.
Dat de efficiëntie volgas terugloopt betekent niet dat dat halfgas ook zo is, bij gelijk uitgaand vermogen kan de stroom zelfs minder zijn.

Of een motor te zwaar belast word heeft ook met de spanning te maken (bij een lagere spanning zou je een nog grotere prop kunnen kiezen).

Mijn accu mag continu tot 125A hebben.. dus dat die motor 80A trekt, geeft die accu geen zier om. Bij 125A zou er rook uit m'n motor komen, maar zou de accu het nog trekken.

Qua prop ben ik er nog niet uit, maar ga wel nog anderen proberen. Op zich heb ik m'n throttle curve nu beter voor elkaar en dan valt het allemaal wel mee met de snelheid. Dat gebied waarin de motor 80A trekt, kom je dan eigenlijk niet of op z'n hoogst zelden. Volgas vliegen is zelden tot nooit nodig, ik kan mij voorstellen dat als je windkracht 5 recht op de vlieglijn hebt (dus niet cross) en je wilt dan een binnenwaartse lus vanaf de bovenlijn vliegen, dat je het dan in het laatste kwart nodig zult hebben.

Toch.. als ie bij een buitentemperatuur van pak-m-beet 17 graden zo'n 40~45 graden wordt (de motor) dan wordt ie bij 25 graden buitentemperatuur mogelijk te heet (misschien ook niet, dat de koeling het wel aankan maar dit gewoon 'de temperatuur' is).

Qua props ga ik een 18x10 bestellen, waarvan ik verwacht dat dat de uiteindelijke prop zal worden.

Zuiver omdat remmen in downlines met de huidige reminstelling nog niet je-van-het is (niet voldoende, rem staat op 'extra soft' bij keuze uit 'extra soft, soft, medium en hard') wil ik ook een 17x10 drieblads nog een kans geven, als ik die in E-uitvoering kan krijgen.

De rem kan dus wel wat tandjes 'harder' maar ik ben daar wat voorzichtig mee. Op RCGroups is iemand al aan z'n derde A50-16L bezig, mogelijk ook vanwege de te zware prop, maar vermoed wordt dat de rem daar ook mee te maken heeft.

Zo.. vanavond 2 vluchtjes gemaakt maar.. hij's nog steeds braaf :)

Om dit verslag dan maar af te maken, foto's van het trotse baasje met z'n nieuwe speelgoed:

53814a13123032510.jpg

53814a1312416260e.jpg

53814a13122f50c74.jpg

53814a13122e31f68.jpg

Hoi Henry, één van deze foto's zou mooi op de F3A site staan. Wil je mij er een toesturen incl wat gegevens om deze te plaatsen als je dat wil.

Mooi ding zeg, wees er zuinig op.

gr richard

Ja hoor, en dat valt te overzien.. nou ja, het blijft een sloot geld natuurlijk.. maar vergeleken bij de 'echte wedstrijdkisten'... ;)

Gaan we (oh jee waar begin ik nou aan)

Sebart Wind 110 S + Hacker A50-16L + Hacker MasterBasic OPTO 90 + APC-E 18x12 = EUR 778 (www.hobbyin.nl)
4x Futaba S9650 + verzendkosten + inklaring + BTW = EUR 240 (www.servocity.com)
1x Futaba BLS 451 (had ik nog) ~ EUR 80

Dan heb je het toestel compleet exclusief ontvanger, ontvangeraccu, en aandrijfaccu.

Dat is dus EUR 1098.

Ik vlieg met Zippies, ik heb 2 8s 5000mAh pakketten, dat kostte mij in totaal, inclusief BTW en verzendkosten wederom, zo'n 240 euro (www.hobbycity.nl). Een lader om die pakketten met meer dan 1C te kunnen laden kostte 220 euro. Die is nu zo'n 270 euro (www.rctechnics.eu, Hyperion 610 Duo II), maar daar zijn ook wel goedkopere alternatieven voor te vinden.

Dan zit je zo rond de 1500 euro als je nog helemaal moet beginnen met electro. Daar koop je dan wel een complete startersset voor, exclusief zender/ontvanger.

Deze kist vliegt beduidend beter dan de Derwisj waar ik vorig jaar de C mee vloog, ook bij wind, en die vloog ook echt niet slecht. Hij is iets kleiner dan een 'echte 2m kist' maar hij vliegt echt goed, ook met wind.

Ik heb er inmiddels 30 vluchten mee gedaan, de 1e accu heb ik dus al voor de helft terugverdiend in vergeliking tot brandstofvliegen.

Na wat metingen bleek de motor toch tegen de 55 graden aan te lopen met de 18x12 prop. Dat mag op zich wel, Hacker geeft 65 graden op als maximum, maar ik ben er dan toch huiverig voor.. als het dan een keer 25 graden buiten is ipv. 17, dan ben je er al.

Prop gewisseld voor een 17x12 en nu draait de motor 900 toeren meer. Met een APC-E 18x12 draaide ie 6300 toeren bij 80A. Met de 17x12 draait ie 7200 toeren, stroom nog niet gemeten.

Ik merk dat ie meskant wat meer rudder nodig heeft met de 17x12 (minder propwind) en de snelheid bevalt mij niet, ik wil dus een 18x10 erop.. alleen had Dennis die niet op voorraad, vandaar tijdelijk alvast de 17x12 gepakt.

De regelaar had ik eerst op 'geen rem' en dan versnelt het ding in downlines als een gek. Daarna 'extra soft', maar dat maakte niet zoveel uit. Ik heb de 'soft' instelling overgeslagen en 'm nu op 'medium' gezet en dat lijkt voldoende. Ik ga 'hard' nog wel even uitproberen.

De teller staat nu iets over de 50 vluchten en ik blijf het zeggen, wat een heerlijk kistje is het. De windgevoeligheid is niet groter of kleiner dan een 2m kist, ik heb er de afgelopen dagen met heel forse wind mee staan vliegen en het viel ook de overige F3A vliegers erg mee hoe windgevoelig (of beter gezegd: niet windgevoelig) dit kistje is. Zeker als je bedenkt dat ie ook lichter is behalve kleiner).

Ik heb de kist nu exact 1 week vliegklaar. Maar verkijk je er niet op, zoals Job bv. al terecht aangaf; het gaat niet om de hoeveelheid, maar om wat je doet.

Ik vlieg hooguit 3 echte trainingsvluchten per dag, dat heb ik wel consequent gedaan vanaf dat ik 'm heb. De rest is meer spielerij, de kist leren kennen, experimenteren met uitslagen, enz.

Ik heb nu het B programma zover dat er voornamelijk nog kleine schoonheidsfoutjes inzitten. Het enige figuur wat nu nog niet echt denderend gaat, zijn de 2 lussen met die rol, daar moet ik nog op oefenen. Let wel; snel bovenin rollen lukt mij wel, maar dat is niet wat ik wil, ik wil 'm echt op een kwart beginnen en eindigen en dan toch de cirkelboog behouden. Lastig. Ander struikelpunt was de breedte in het stuk na de stallturn (hoge hoed en verkeerd om geplande humptybump) maar dat is er inmiddels wel uit.

Zoveel lichter dan een (extreem) lichte 2 meter kist is hij nou ook niet...

Had dennnis ook niet een mensz 18X10, of wil je perse APC-E blijven vliegen?

Hij had domweg geen 18x10. Niet APC-E, niet CAM, niet menz, niet carbon, niets.. hij was er zelf ook door verrast volgens mij :P

Het liefst zou ik een 17x10 drieblads eens proberen, maar die bestaan niet volgens Dennis en Aerobertics.

Moet trouwens iets corrigeren: ik zit nu op 43 vluchten exact. Dus niet over de 50 :P

Ja daar werd ik gisteren ook op gewezen.. dus daar gaat ie ook besteld worden..

//edit
helaas: geen 18x10

Die Biela's zijn veeel te zwaar en hebben een dik profiel. Zijn meer brandstofprops.

De naaf met losse bladen was wel bekend, maar zijn niet makkelijk verkrijgbaar en ook niet echt een prijs dat je zegt van 'dat probeer ik even'.

Voor 35€ kun je bij lindinger een 17X9 of 17X11 drieblads samenstellen van aeronaut, ik vind het wel meevallen voor wat je ervoor krijgt.
Vergeleken met de iets te kleine 16€ Graupner en 23€ g-sonic.

Back