Montageverslag SebArt Wind S 110E

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Is dat Electro, Johan?

@Nando: dat valt idd mee.. alleen vraag ik mij af (oprechte vraag) of dan het effect waarom ik drieblads wilde proberen (meer remmen) nog wel heb.

Hoe dan ook, ik ga er eerst een 18x10 opzetten.. als dat niet bevalt kijk ik weer verder.

Vandaag 2 vluchten gemaakt bij straffe wind en dan is de 18x12 denk ik een betere keuze dan de 17x12.

Ik weet niet in hoeverre het klappen effect heeft op het remmen (zolang hij maar niet inklapt, dan remt hij natuurlijk niet).
Zou minder spoed ook niet beter remmen dan veel spoed? Dus dat het met een 18X10 goed zit.

Trouwens, Himodel verkoopt ook erg mooie houten e props, ik heb er een voor de Angel besteld (15X10).
Ze hebben zelfs een F3A electro lijn! Maar dat zijn te grote props volgens jou, de kleinste is 18X12 (66gram)

Is ie niet mooi :yes:
4836_t1.gif

http://www.himodel.com/plane/JXF_18x12_inch_Beechwood_Propeller_for_F3A_Electric_Engine.html

Ik weet niet in hoeverre het klappen effect heeft op het remmen (zolang hij maar niet inklapt, dan remt hij natuurlijk niet).
Zou minder spoed ook niet beter remmen dan veel spoed? Dus dat het met een 18X10 goed zit.

Trouwens, Himodel verkoopt ook erg mooie houten e props, ik heb er een voor de Angel besteld (15X10).
Ze hebben zelfs een F3A electro lijn! Maar dat zijn te grote props volgens jou, de kleinste is 18X12 (66gram)

Is ie niet mooi :yes:

Deze props gebruik ik ook op mijn EF Extra en er komt er ook een op mijn fourstar 60, ben er erg tevreden over..
Zou je ze ook op een benzinekist kunnen gebruiken??

Laatst bewerkt:
Het is niet nodig of handig om een hele bovenstaande post te quoten, zeker niet met een afbeelding erin, zou je het aan willen passen?

Met deze props, bedoel je JXF? of de specifieke JXF electro F3A prop? Net als bv. APC hebben ze voor elk doel een andere, en eer redelijk uitgebrijde keuze.
De ervaring van een clubgenoot met JXF is ook goed, 10×8 brandstof prop op een E-quicky, er is een datalog van.
Er zijn mensen die JXF props op benzine kisten gebruiken, maar dan de gewone en niet de electro variant.
Maar we gaan :offtopic:

Om antwoord te geven op je vraag: nee ik vind ze eigenlijk allesbehalve mooi :P

Overigens vraag ik me af of een 3-blads beter remt dan een 2-blads, in de grotere maten (30 tot 32 inch) is dit namelijk bij carbon props absoluut niet zo....

De bladform speelt een grote rol en ook dat het een elektro is .

Als je een 30" Menz neemt en dan kijkt tussen 2 en 3 blad zal er wel een redelijk verschil in zijn en bij een stil staande elektromotor nog meer .

Neem je een Seyer met zijn spitsen bladen zal je niet veel verschil merken .

Mvg Johan

Ik weet het niet, Alexzzz, maar dat is wat mij verteld wordt, dus dat wil ik ook wel eens proberen :)

Vandaag weer een aantal vluchten gemaakt. De motor had vanaf het moment dat ik 'm uit de doos haalde soms een bijgeluidje, maar aangezien ie prima werkte, heb ik 'm gewoon gebruikt. Hans wees mij er vandaag terecht op dat dat wel een oorzaak had; de stator heeft iets speling. Morgen gaat ie dus voor het vliegen even uit elkaar om de stator goed vast te zetten.

Dat heb ik wel gemerkt; ik vertrouwde eerder die 'spannkop-meenemers' niet, maar dat was volledig onterecht. Zonder poelie-trekker krijg je 'm er domweg niet meer af :P

Vandaag voor het vliegen de motor even opgenhad; bleek niet nodig. De speling is 'by design'. Er is op het grensgebied tussen stator en as een gat geboord waarin een pinnetje zit die het geheel op z'n plek houdt. Ik had een loszittend schroefje verwacht, maar dat was dus niet zo. Motor dus weer in elkaar gezet en de rest vd. dag er nog steeds probleemloos mee gevlogen.

Zit nu op 57 vluchten en geniet nog elke vlucht van het kistje en van de electro-aandrijving. Wat een genot is dat toch..

Dat heb ik wel gemerkt; ik vertrouwde eerder die 'spannkop-meenemers' niet, maar dat was volledig onterecht. Zonder poelie-trekker krijg je 'm er domweg niet meer af :P
Mijn ervaring is ook dat het zeer goed werkt.
Ik heb gebruik een tang om hem los te krijgen. Eerst een stukje los schroeven dan 1 kant op de bout andere kant op de meenemer en een keer hard duwen, dan zit meenemer los en is alles soepel van de as af te trekken.
Met de hand alleen is het onmogelijk.

Dit is mijn voorkeur methode van prop/motor montage.

Sinds de motor verlijmd is, doet hij z'n werk mooier, vooral op- en aftoeren, de 'klap' die je kreeg is nu weg. Hij verbruikt ook iets minder stroom en wordt minder warm.

Ik vlieg nu weer met de 18x12, dat bevalt toch beter dan 17x12. Ik wacht nog op een 18x10.

Omdat er nu 80 probleemloze vluchten (en landingen) opzaten, heb ik de originele wielen en wielkapjes gemonteerd. Gisteren mee gevlogen, verder geen problemen. Het ziet er toch weer wat fraaier uit.

Nogmaals, voor diegene die twijfelt over deze kist: niet doen. Het is gewoon ronduit een lekker ding, om te zien en ook om mee te vliegen.

Ook in sterke crosswind houdt de kist zich erg goed. Natuurlijk heb je daar wel iets meer last van dan bij een ~900 gram zwaardere 2m kist, maar veel verschil is er niet.

Inmiddels zijn we vlucht 110 gepasseerd en is het ding nog steeds extreem braaf.

Waar ik nog wel enorm mee aan het klooien ben, is zowel de throttle-curve als het zwaartepunt. Ik heb het nu nog weer een stukje naar achter gehaald, vermoed dat het nog verder moet. Hij is nog steeds iets up getrimmed en bij rugvlucht wil ie nog steeds redelijk veel down hebben.

Mbt. de throttle-curve is het vooral lastig om het 'bruikbaare gedeelte' goed 'uit te smeren' over het regelbereik van je knuppel.

Hoi Hezik,

Misschien eens kijken naar je motordomp, die een klein beetje rechter zetten. Minder domp. Dat wil ook wel eens helpen IPV zwaartepunt.

Ik kom in Gouda al het mooie nieuwe spul eens bekijken.

Groet
Winfried

Kun je iets vertellen over hoe je lipo's zich houden na 110 vluchten?

Ik heb 2 packs en gebruik ze om-en-om, dus nu 55 vluchten per pack.

Ze gedragen zich nog hetzelfde als bij vlucht 5 ofzo. De weerstand is gedaald van in het begin zo'n 5mOhm naar nu 3mOhm. Na het vliegen zijn ze amper handwarm. Ik vlieg ze tot rond de 20% leeg, het meest wat ik er ooit ingeladen heb was 4050mAh (van de 5000). Ik heb voor dit toestel alleen die 2 packs, dus geen referentiemateriaal, maar ik heb de indruk dat ze het gewoon goed doen. Ik heb in elk geval voldoende vermogen, het voltage stort niet in en tot nu toe geen sporen van slijtage.

Ik kan de motordomp of zijstelling niet makkelijk aanpassen, maar heb ook niet de indruk dat de domp verkeerd is. Bij lastwisselingen blijft het toestel netjes op koers. De zijstelling is gewoon goed zoals ie is, als ik 'm verticaal leg, rechtleg en dan de zender loslaat, gaat ie kaarsrecht rechtdoor.

Heb SebArt wel een mailtje gestuurd met de vraag naar de juiste instelhoeken voor vleugel en stabilo.

Back