multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
hej,
ik wil men batterijen graag opladen, maar weet niet juist hoe.
Ik heb een graupner ultramat 8 en wil daarmee nimh 1400mah van 7 en 8 cellen mee opladen. Welke laadstroom moet ik kiezen, en hoe zit het met de delta peak ?

alvast bedankt,

niels

hej,
ik wil men batterijen graag opladen, maar weet niet juist hoe.
Ik heb een graupner ultramat 8 en wil daarmee nimh 1400mah van 7 en 8 cellen mee opladen. Welke laadstroom moet ik kiezen, en hoe zit het met de delta peak ?

alvast bedankt,

niels
Het hangt een beetje van het merk cellen af. IB's en VTEC's kun je met zo'n 2A laden, delta peak op -3mV/cell. Af en toe even controleren of er niet een cel heet wordt, nare eigenschap van zoveel cellen in serie is dat een mindere cel op een gegeven moment helemaal niet meer geladen wordt. Veel slechte ervaringen met 2/3A cellen bij 1:16 autootjes, zelfs al na 3x of 4x laden gewoon een "dode" cel ertussen (wel weer tot leven gekregen door die ene cel even met 10A te laden gedurende 5 seconden en dan weer gewoon laden/ontladen/laden op een lader voor losse cellen).

Sleurhut, je hebt geen speed 400 toch? Dat maakt heel veel uit. Als je met 200 gram extra en een speed 400 vliegt, kan je geen rare fratsen uithalen volgens mij. en als je vol up trekt dan overtrek je hem.

Het hangt een beetje van het merk cellen af. IB's en VTEC's kun je met zo'n 2A laden, delta peak op -3mV/cell. Af en toe even controleren of er niet een cel heet wordt, nare eigenschap van zoveel cellen in serie is dat een mindere cel op een gegeven moment helemaal niet meer geladen wordt. Veel slechte ervaringen met 2/3A cellen bij 1:16 autootjes, zelfs al na 3x of 4x laden gewoon een "dode" cel ertussen (wel weer tot leven gekregen door die ene cel even met 10A te laden gedurende 5 seconden en dan weer gewoon laden/ontladen/laden op een lader voor losse cellen).

'T is deze batterij => Natterer Modellbau - PERMABATT A.-Ak. NiMH 8/1400- AA-S (M6) 001940 en nog eens dezelfde maar met een cel minder ...
Ik wil gewoon weten of ik de laadstroom op 0,5A / 1,5A / 3,0A moet zetten en op hoeveel de deltapeak moet staan 5 / 10 / 20 mV/cell

niels

Sleurhut, je hebt geen speed 400 toch? Dat maakt heel veel uit. Als je met 200 gram extra en een speed 400 vliegt, kan je geen rare fratsen uithalen volgens mij. en als je vol up trekt dan overtrek je hem.
Hmmm, als je wat snel naar beneden gaat (45°) kun je aardig wat vaart maken op een kort stukje, zeker met 200 gram extra in de neus. Als je dan ineens vol optrekt of een hele korte bocht maakt, dan kun je ook met een gewone Permax 400 op 8 cellen je vleugels dusdanig opkrullen dat je een kritisch punt bereikt. En ze breken allemaal net voorbij waar de carbon staaf ophoudt. :cry:

Het is geen bangmakerij, ieder moet het voor zich weten. Maar het zou zonde zijn om een dure camera te laten sneuvelen terwijl je het had kunnen voorkomen met een investering van 6 euro. :?

'T is deze batterij => Natterer Modellbau - PERMABATT A.-Ak. NiMH 8/1400- AA-S (M6) 001940 en nog eens dezelfde maar met een cel minder ...
Ik wil gewoon weten of ik de laadstroom op 0,5A / 1,5A / 3,0A moet zetten en op hoeveel de deltapeak moet staan 5 / 10 / 20 mV/cell

niels
Kies dan voor 1,5A en 5mV per cel. Als je ze een keer of 10 geladen hebt, kun je eventueel wel sneller laden op 3A maar dan moet je wel goed de temperatuur in de gaten houden. Als ze aanmerkelijk warmer dan handwarm (>45°C) komen, wordt het kritisch.

Hmmm, als je wat snel naar beneden gaat (45°) kun je aardig wat vaart maken op een kort stukje, zeker met 200 gram extra in de neus. Als je dan ineens vol optrekt of een hele korte bocht maakt, dan kun je ook met een gewone Permax 400 op 8 cellen je vleugels dusdanig opkrullen dat je een kritisch punt bereikt. En ze breken allemaal net voorbij waar de carbon staaf ophoudt.

Niet doen dus!:D:lol:

Kies dan voor 1,5A en 5mV per cel. Als je ze een keer of 10 geladen hebt, kun je eventueel wel sneller laden op 3A maar dan moet je wel goed de temperatuur in de gaten houden. Als ze aanmerkelijk warmer dan handwarm (>45°C) komen, wordt het kritisch.

Ok, bedankt !
Is er een verschil met als ik op 0,5 laad i.p.V 1,5 behalve de laadtijd ?
Kan iemand me zeggen of mijn lader piept of gewoon stopt als de batterij vol is ?
Of moet ik dat zelf timen ?

niels

hejz,
nog een probleem. Mijn motor loopt niet goed meer.
Met volgas geeft hij niet veel wind :s. Voorheen maakte hij veel wind, en bewoog dat gordijn achter het vliegtuig in het flimpke goed. Nu dus niet meer, en hij maakt ook niet veel wind.
Hier het filmpje =>
Iemand enig idee wat het is ?
Een lege batterij, betwijfel ik.

alvast bedankt,

niels

Laatst bewerkt door een moderator:
hejz,
nog een probleem. Mijn motor loopt niet goed meer.
Met volgas geeft hij niet veel wind :s. Voorheen maakte hij veel wind, en bewoog dat gordijn achter het vliegtuig in het flimpke goed. Nu dus niet meer, en hij maakt ook niet veel wind.
Hier het filmpje => youtube
Iemand enig idee wat het is ?
Een lege batterij, betwijfel ik.

alvast bedankt,

niels

Dat is het eerste ding dat je moet controleren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Het klinkt trouwens alsof je prop los op de motor as zit.
Wederom wat Freek zegt (damn, hij is goed ;)). De propellor zit niet goed vast op de motor-as. Haal voor ruim twee euro een aluminium prop-meenemer zodat je de prop goed vast kunt zetten. Dat met dat druppeltje lijm gaat echt niet werken. :nooo: Ook hiermee al voldoende praktijkervaring gehad (ook leuk als je mid-air je prop verliest in 20.000 vierkante meter zandbak, die vind je dan niet meer terug).

Hej
Het was inderdaad de prop. Ik kon hem er zomaar afnemen zonder moeite.
Ik ga zo'n prop meenemer zoeken... en tegelijk ook wat propellors bestellen ;)

niels

Huj,
ik had de spinner niet goed vastgelijmd op het asje, dusdanig is hij losgekomen. Ik zoek nu dus een prop mee-nemer die op de standaard sp 4OO past en ook bij de standaard prop ( 'k weet niet welke dat is ?) In principe kan ik de propellor nog gebruiken, maar ik krijg hem niet meer van mijn spinner...
Wat denken jullie : ofwel schuur ik het asje (was dat eerst vergeten) en probeer ik het zo nog eens ofwel zoek ik een nieuwe prop (heeft iemand die zen EZ* direct geüpgrade heeft nog zo'n zwarte prop die bij de nieuwe versie zit ?) en een prop mee-nemer ?

niels

ik zou een van die nemen van perba... maserscrew heb ik geen zo een goede ervaring mee

hier een 5x5
Perba

ze hebben volgende maten:
4,1x4,1
4,5x4,5
4,75x4,75
5x5
6x3
6x4
6x5

ik weet enkel niet welke de beste is voor die 400 motor, deze lijken ook meer apc's te zijnn en die hebben ook een beter rendement...

greeetz

Kiekeboe ,mag ik me ff voorstellen ,ik ben de zwaardere broer van de vrouwelijke elektro EZ :hammer:

het landing gestel is nu ook af en het vliegertje is uitgebalanceerd , nu nog ff het blok afstellen en een beetje taxiën op het plein .
daarna de eerste testvlucht houden en hopen dat alles verloopt zoals het hoort , ik kan niets beloven :-?.
het is nu wel noodzakelijk geworden om netjes vanaf de grond op te stijgen en te landen , een wat ruwe landing vind hij niet prettig , dus een leuke trainers kist geworden ;).....hoop ik .

ik zal de maiden uiteraard filmen :cool:

IMG_1380.jpg

IMG_1383.jpg

IMG_1385.jpg

IMG_1386.jpg

YEAH!!!!!:D

Niels, deze prop adapter is goed: RCtechnics Internet Store

En dan staan onderaan propellors die voor de speed 400 geschikt zijn:
RCtechnics Internet Store

Ik weet niet precies wat de Gunther prop specs. zijn maar volgens mij is dat 5x4.5.
Een 5x4.5 prop van masterairscrew moet dus goed zijn.
Ja, dat is dan weer jammer Freek. :? De standaard prop van de EZ heeft een 4mm gat en niet de 5mm die jij aangeeft voor de adapter. Zoals eerder gezegd moet je deze hebben. ;)

Als je een prop neemt moet je er één nemen van het type E (van Electric). Andere props zijn minder geschikt tenzij je teveel vermogen en/of hogere toerentallen hebt. Ik heb een Master Airscrew 5,5x4,5 maar dan wel met een 4004Kv brushless. 8O Dat gaat prima. Het heeft vooral te maken met de constructie, E-props hebben aan de binnenkant een extra opgebold stuk.

Kiekeboe ,mag ik me ff voorstellen ,ik ben de zwaardere broer van de vrouwelijke elektro EZ :hammer:

het landing gestel is nu ook af en het vliegertje is uitgebalanceerd , nu nog ff het blok afstellen en een beetje taxiën op het plein .
daarna de eerste testvlucht houden en hopen dat alles verloopt zoals het hoort , ik kan niets beloven :-?.
het is nu wel noodzakelijk geworden om netjes vanaf de grond op te stijgen en te landen , een wat ruwe landing vind hij niet prettig , dus een leuke trainers kist geworden ;).....hoop ik .

Als je onderstel van hout is, zou ik maar wat extra onderstellen maken en props inkopen. Dat breekt gegarandeerd bij de eerste de beste landing af (of misschien al bij opstijgen). Ik had van RVS draad van 3mm een beugel gemaakt met 2 foam wielen en die boog keurig krom na een paar normale landingen. :evil: Daar komen best aardige krachten op te staan. :?

Hierbij de maiden vlucht van Junkie ;) zijn Nitro EZ :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back