Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Het hangt een beetje van het merk cellen af. IB's en VTEC's kun je met zo'n 2A laden, delta peak op -3mV/cell. Af en toe even controleren of er niet een cel heet wordt, nare eigenschap van zoveel cellen in serie is dat een mindere cel op een gegeven moment helemaal niet meer geladen wordt. Veel slechte ervaringen met 2/3A cellen bij 1:16 autootjes, zelfs al na 3x of 4x laden gewoon een "dode" cel ertussen (wel weer tot leven gekregen door die ene cel even met 10A te laden gedurende 5 seconden en dan weer gewoon laden/ontladen/laden op een lader voor losse cellen).hej,
ik wil men batterijen graag opladen, maar weet niet juist hoe.
Ik heb een graupner ultramat 8 en wil daarmee nimh 1400mah van 7 en 8 cellen mee opladen. Welke laadstroom moet ik kiezen, en hoe zit het met de delta peak ?
alvast bedankt,
niels
Het hangt een beetje van het merk cellen af. IB's en VTEC's kun je met zo'n 2A laden, delta peak op -3mV/cell. Af en toe even controleren of er niet een cel heet wordt, nare eigenschap van zoveel cellen in serie is dat een mindere cel op een gegeven moment helemaal niet meer geladen wordt. Veel slechte ervaringen met 2/3A cellen bij 1:16 autootjes, zelfs al na 3x of 4x laden gewoon een "dode" cel ertussen (wel weer tot leven gekregen door die ene cel even met 10A te laden gedurende 5 seconden en dan weer gewoon laden/ontladen/laden op een lader voor losse cellen).
Hmmm, als je wat snel naar beneden gaat (45°) kun je aardig wat vaart maken op een kort stukje, zeker met 200 gram extra in de neus. Als je dan ineens vol optrekt of een hele korte bocht maakt, dan kun je ook met een gewone Permax 400 op 8 cellen je vleugels dusdanig opkrullen dat je een kritisch punt bereikt. En ze breken allemaal net voorbij waar de carbon staaf ophoudt. :cry:Sleurhut, je hebt geen speed 400 toch? Dat maakt heel veel uit. Als je met 200 gram extra en een speed 400 vliegt, kan je geen rare fratsen uithalen volgens mij. en als je vol up trekt dan overtrek je hem.
Kies dan voor 1,5A en 5mV per cel. Als je ze een keer of 10 geladen hebt, kun je eventueel wel sneller laden op 3A maar dan moet je wel goed de temperatuur in de gaten houden. Als ze aanmerkelijk warmer dan handwarm (>45°C) komen, wordt het kritisch.'T is deze batterij => Natterer Modellbau - PERMABATT A.-Ak. NiMH 8/1400- AA-S (M6) 001940 en nog eens dezelfde maar met een cel minder ...
Ik wil gewoon weten of ik de laadstroom op 0,5A / 1,5A / 3,0A moet zetten en op hoeveel de deltapeak moet staan 5 / 10 / 20 mV/cell
niels
Hmmm, als je wat snel naar beneden gaat (45°) kun je aardig wat vaart maken op een kort stukje, zeker met 200 gram extra in de neus. Als je dan ineens vol optrekt of een hele korte bocht maakt, dan kun je ook met een gewone Permax 400 op 8 cellen je vleugels dusdanig opkrullen dat je een kritisch punt bereikt. En ze breken allemaal net voorbij waar de carbon staaf ophoudt.
Kies dan voor 1,5A en 5mV per cel. Als je ze een keer of 10 geladen hebt, kun je eventueel wel sneller laden op 3A maar dan moet je wel goed de temperatuur in de gaten houden. Als ze aanmerkelijk warmer dan handwarm (>45°C) komen, wordt het kritisch.
Is er iets veranderd, en zo ja, wat is er veranderd?nog een probleem. Mijn motor loopt niet goed meer.
Nee, het was daar plots, na een paar keer volgas geven...Is er iets veranderd, en zo ja, wat is er veranderd?
Een lege batterij, betwijfel ik.
hejz,
nog een probleem. Mijn motor loopt niet goed meer.
Met volgas geeft hij niet veel wind :s. Voorheen maakte hij veel wind, en bewoog dat gordijn achter het vliegtuig in het flimpke goed. Nu dus niet meer, en hij maakt ook niet veel wind.
Hier het filmpje => youtube
Iemand enig idee wat het is ?
Een lege batterij, betwijfel ik.
alvast bedankt,
niels
Wederom wat Freek zegt (damn, hij is goedDat is het eerste ding dat je moet controleren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Het klinkt trouwens alsof je prop los op de motor as zit.
Wederom wat Freek zegt (damn, hij is goed ).
Ja, dat is dan weer jammer Freek. :? De standaard prop van de EZ heeft een 4mm gat en niet de 5mm die jij aangeeft voor de adapter. Zoals eerder gezegd moet je deze hebben.YEAH!!!!!
Niels, deze prop adapter is goed: RCtechnics Internet Store
En dan staan onderaan propellors die voor de speed 400 geschikt zijn:
RCtechnics Internet Store
Ik weet niet precies wat de Gunther prop specs. zijn maar volgens mij is dat 5x4.5.
Een 5x4.5 prop van masterairscrew moet dus goed zijn.
Als je onderstel van hout is, zou ik maar wat extra onderstellen maken en props inkopen. Dat breekt gegarandeerd bij de eerste de beste landing af (of misschien al bij opstijgen). Ik had van RVS draad van 3mm een beugel gemaakt met 2 foam wielen en die boog keurig krom na een paar normale landingen. :evil: Daar komen best aardige krachten op te staan. :?Kiekeboe ,mag ik me ff voorstellen ,ik ben de zwaardere broer van de vrouwelijke elektro EZ
het landing gestel is nu ook af en het vliegertje is uitgebalanceerd , nu nog ff het blok afstellen en een beetje taxiën op het plein .
daarna de eerste testvlucht houden en hopen dat alles verloopt zoals het hoort , ik kan niets beloven :-?.
het is nu wel noodzakelijk geworden om netjes vanaf de grond op te stijgen en te landen , een wat ruwe landing vind hij niet prettig , dus een leuke trainers kist geworden.....hoop ik .
ik zal de maiden uiteraard filmen![]()
Kiekeboe ,mag ik me ff voorstellen ,ik ben de zwaardere broer van de vrouwelijke elektro EZ
het landing gestel is nu ook af en het vliegertje is uitgebalanceerd , nu nog ff het blok afstellen en een beetje taxiën op het plein .
daarna de eerste testvlucht houden en hopen dat alles verloopt zoals het hoort , ik kan niets beloven :-?.
het is nu wel noodzakelijk geworden om netjes vanaf de grond op te stijgen en te landen , een wat ruwe landing vind hij niet prettig , dus een leuke trainers kist geworden.....hoop ik .
ik zal de maiden uiteraard filmen![]()