multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het is idd een hoop geld Melly, dat vond ik ook. Maar als je bij je tweede model al tegen bepaalde zaken aanloopt, zoals bijvoorbeeld het gemis van een mix functie op je zender, zit je direct weer met een relatief grote aanschaf (nieuw vliegtuig + nieuwe zender).

Vrijwel elk model vraagt een andere servo plaatsing waardoor je toch steeds bepaalde functies op je zender moet omdraaien. En dat vergeet je gauw. Het resultaat bij mij was dat een GWS prop op een Axi 2808/34 een poging deed mijn wijsvinger af te hakken. Gelukkig is dat niet gelukt ;)

Wel bloederig :oops: 't was wel een leuk gegeven dat ik als wildvlieger toevallig op de club in Veendam aan het gastvliegen was zodat ik in ieder geval een fatsoenlijk stukje verband erom kreeg :)

Met een computerzender moet je uiteraard wel even van model wisselen maar dat is zo gepiept.

Mijn bescheiden mening is dat je in ieder geval beter een standaard easy met een goede zender kunt aanschaffen dan een van allerlei tuningsonderdelen duur geworden easy met een 4 kanaals analoge zender.

Maar goed, ook voor mij is dat achteraf gepraat... :)

Als ik het geld had klaas zou ik zeker een betere zender gekocht hebben.
Maar ik wilde niet hoger gaan dan 300,-
Met 360,- ben ik al een stuk boven mijn begroting gegaan.
Waar ik het meeste spijt van heb is de lader.
De laad tijd klopt totaal niet met wat hij zou moeten doen.
Hierdoor wil ik weten hoeveel hij nu oplaadt en meer van dat soort info.
Dat gaat dus niet met zo'n low budget lader.

hoi quinzefly,

Die zender en ontvanger zou ik niet gebruiken. 27Mhz is niet geschikt om mee te vliegen. De zender is ook nog eens AM wat heeel slecht werkt. Dit zal alleen maar voor problemen zorgen.

De servo's, als ze in de romp passen, moeten gewoon gebruikt kunnen worden :)

zou ik een volledig pakket kopen van de easy star
of raden jullie dit niet aan

ik weet dat er zeker betere dingen bestaan enz
maar ja
ik heb nog maar net die piper gekocht van graupner
en met die set kan ik ook al niets meer mee doen
enkel vuilbak

want als ik weer alles in aparte onderdelen moet kopen
dan zal het me ook veel geld kosten zeker.

die complete set is ook maar met een 3 kanaals zender
maar het vershil tussen de mijne is dat je met die van in de easy star
kan gas geven zeker
tot daar

complete set of niet , wat moet ik doen

verschil met een "echte" zender is de frequentie. Voor vliegen zijn alleen 35 en 40mhz toegestaan. 27mhz is super slecht omdat hier heel veel speelgoed dingen ook op zitten. Ook heeft deze zender een beperkt berijk. Als je echt serieus wilt gaan vliegen kan je beter 1 keer goed inversteren dan elke keer rotzooi kopen waar je later niets meer aan hebt. De meeste complete sets bevatten het minimale spul. Het werkt waarvoor het verkocht wordt, wil je iets anders dan kan dat gewoon niet. Als ik jouw was zou ik even door sparen en dan een goede zender kopen, dat scheelt enorm. Een lossen fx-18 zender kost bv maar 130 euro. Dat lijkt heel veel geld maar dan heb je ook een digitale zender waar je werkelijk alles mee kan besturen. Van grote heli's vor super snelle turbine kisten, overal is hij goed genoeg voor. Dan is 130 euro opeens heel goedkoop.

Tadango zei:
verschil met een "echte" zender is de frequentie. Voor vliegen zijn alleen 35 en 40mhz toegestaan. 27mhz is super slecht omdat hier heel veel speelgoed dingen ook op zitten. Ook heeft deze zender een beperkt berijk. Als je echt serieus wilt gaan vliegen kan je beter 1 keer goed inversteren dan elke keer rotzooi kopen waar je later niets meer aan hebt. De meeste complete sets bevatten het minimale spul. Het werkt waarvoor het verkocht wordt, wil je iets anders dan kan dat gewoon niet. Als ik jouw was zou ik even door sparen en dan een goede zender kopen, dat scheelt enorm. Een lossen fx-18 zender kost bv maar 130 euro. Dat lijkt heel veel geld maar dan heb je ook een digitale zender waar je werkelijk alles mee kan besturen. Van grote heli's vor super snelle turbine kisten, overal is hij goed genoeg voor. Dan is 130 euro opeens heel goedkoop.
Tadango, wel even zeggen waar te halen: Shamrock Maastricht (tip: Marco), echter zonder ontvanger.

De Graupner MX12 is ook heel geschikt en voordelig, want inclusief ontvanger, zenderaccu en een servo kost deze 139 Euro bij staufenbiel. http://www.modellhobby-shop.de/modellhobby/index.php?show=details&product_id=2961&ktg=63
Staufenbiel levert mij tot dusver steeds in twee dagen, keurig.

En de genoemde servo's van 5 cm zijn te groot, al kun je de ruimte zeker in de romp van de Easystar snijden. Standaard passen echter alleen 30mm brede servo's, zoals bijvoorbeeld de HS81 van hitec. (ook bij staufenbiel te koop voor 14,90). Een schultze slim20 regelaar er bij (27,90) en twee accu's (KAN1050 8.4 voor 15,90) en je bent er bijna.

Dus, goed beginnen met de Easystar:

1x Easystar 59,00
1x Schultze regelaar (slim20) 27,90
2x HS81 servo 29,80
2x KAN1050 NIMH packs 31,80
1x Xpeak lader (computerlader, ook lipo) 69,90
1x Graupner MX12 139,00
1x CA lijm 7,00
los stekkerwerk 5,00
1x bezorgkosten 10,00

Dus ca. 380,00 euro, maar dan heb je ook wat.

Uiteraard kun je ook voor een 70 euro een 4 kanaals taiwanees zendertje kopen en een eenvoudige lader, maar dit soort dingen zijn toch wel essentieel voor je verdere modelvliegcarriëre. En als je het zat bent na een week is dit spul nog heel goed te verkopen zonder al te veel verlies.

Deze prijzen zijn van staufenbiel, maar ook de andere duitsers leveren tegen ongeveer dezelfde prijzen. In Nederland moet je toch gauw op een 50-60 euro extra rekenen, ik denk zelfs meer als je de zender in de brekening meeneemt.

Hmmm...windkracht 3/4 is toch teveel van het goede.
Gelijk na de worp werd de EZ* over het veld heen geblazen wat resulteerde in een harde neuslanding.
Kockpit had een afwijking naar links maar dit was thuis weer gemakkelijk te fiksen met een fohn.
Ideaal zo hoor ;)
Morgen meer kans op vliegen :)

En deze setup hoe denkt men hierover?

Optie 1:

De Easystar RTF set voor 178,50 + 7,50 verzending = 186,00

of Optie 2:

1x Easystar 49,99
1x Graupner MC 12 35 MHz Systeemset 129,00
1x Jeti Jes 20 BEC + Liposupport 28,00
2x GWS-Servo IQ-140BB 19,80
1x 8.4 Volt KAN 1050 NiMh 16,80
1x Multiplex Multicharger LN 5014 61,61

1x verzendkosten 7,50
=======
€ 312,70

Even terzijde, waar vind je de EZ* voor 49,99 EUR?
En in Belgë? (postorder?)
best nieuwsgierig

Oké,

Ik heb knopen doorgehakt..

Ik heb besteld :

1x Easystar
1x Graupner MX-12

Kan iemand me verder helpen om een boodschappenlijstje te maken
voor een Brushless/Lipo/Laad setje waarmee ik dan klaar ben* ;)

* (hopelijk goedkoop ;-) )

Tadango zei:
Beloofde foto's :) Totaal is het nu 664 gram geworden met stickers en verf ;)

1379.jpg

1380.jpg

1381.jpg

1382.jpg

1383.jpg

1385.jpg

Alles wat hier op zit qua aandrijving is te vinden bij RCtechnics.nl

Lipo lader 18.50
motor EMM-150PW Outrunner 14.50
17 Amps Brushless Speed Controller 24.50
LiPo 11.1V 1000MAH (15C) 27.50

totaal 85.00 eurie (moet nog wel kleine dingen bij zoals bijv. laad stekkerje lipo, stroomkabel, aansluitstekkertjes, prop.)

Noah zei:
Tadango zei:
Ga naar www.rctechnics.nl en koop daar het
volgende :

EMM-150PW Outrunner 1450KV 14.50EUR
17 Amps Brushless Speed Controller 24.50EUR
LiPo 11.1V 1500MAH (15C)******* 37.50EUR
2 x Micro Servo 9 gram 17.00EUR
Micro Ontvanger 5 kanaals / 35Mhz 41.50EUR

Totaal 135 euro :) Dan heb je een aandrijving met power ;)

Moet je wel een lipo lader hebben!

En dan nog het vliegtuig en de zender ?

Kan iemand me verder helpen om een boodschappenlijstje te maken
voor een Brushless/Lipo/Laad setje waarmee ik dan klaar ben*

* (hopelijk goedkoop )

Je had al gevraagd welk setje er goed bij paste

ja dat is waar..

maargoed.. nu eindelijk helemaal klaar :)

Dit staat in bestelling:

1 x Easystar
1 x Graupner MX-12 met ontvanger
1 x LiPo 11.1V 1500MAH (15C) (LP11-1500)
1 x 17 Amps Brushless Speed Controller (ESC-17P-BA)
1 x HET-RC Typhoon 6-15
1 x GWS Stickmount for Typhoon 5, 6 & 15 serie
2 x Micro Servo 9 gram (112)
2 x T-Plug (setje 1x male + 1x Female) (T-PLUG-P)
3 x Goudplug (1x male + 1x Female) (G-PLUG-35)
1 x Propellor Adapter 3,2mm As, 6mm Prop (AE7124-03)
1 x LiPo Charger 4 (GRP6437)

Best leuke setup al zeg ik het zelf :)

Ik heb mijn easystar in elkaar en hij vliegt goed!

Had wel een probleempje: de accu was te licht :!: (2 cell lipo 1800 mAh, 80 gram), waardoor het zwaartepunt te ver naar achteren zat. Heb nog zo'n accu besteld...in parralel, klaar.

Ik heb vandaag ook m'n digicam aan het vliegtuig vastgeplakt, hij woog 220 gram, maar de easystar trok het, met de standaard motor!

Hier is het filmpje: http://www.ruudie.com/troep/esflightvideo.wmv

Mooie video zeg! netjes gedaan :D

Ik zou de Lipo's niet parallel laden. Zo kan ten eerste de lader geen goede detectie doen en ten tweede als één pakket een hogere spanning dan de ander heeft heb je kans dat deze een té hoge spanning krijgt waardoor deze in de brand vliegt! Je kunt het alleen doen als de accus exact dezelfde spanning hebben.

Even een vraagje tussendoor.. hoe kun je het kapje het beste zwart maken? gewoon met stift ofzo ?

lipo's JUIST parrallel laden ;) Dus beide accu's apart opladen en dan parrallel zetten. Daarna gewoon tegelijk opladen.

Noah zei:
Mooie video zeg! netjes gedaan :D

Ik zou de Lipo's niet parallel laden. Zo kan ten eerste de lader geen goede detectie doen en ten tweede als één pakket een hogere spanning dan de ander heeft heb je kans dat deze een té hoge spanning krijgt waardoor deze in de brand vliegt! Je kunt het alleen doen als de accus exact dezelfde spanning hebben.

Even een vraagje tussendoor.. hoe kun je het kapje het beste zwart maken? gewoon met stift ofzo ?

Als één van de 2 een te hoge spaning heeft, gaat gewoon alle stroom naar de batterij met de lagere spanning.
Je mag zeker en altijd parallel opladen, zolang je de laadstroom maar instelt voor één accu.
Anders kán de laadstroom voor één accu te hoog worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back