multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
utilman zei:
En wat kan ik beter kopen. 12A voeding voor lader of 20A?
Dacht dat je namelijk bij 5A lader minimaal 10A nominaal vermogen moest hebben. Is het dan voro de toekomst niet handiger om meteen een 20A te nemen. Kan dan ook wat grote laders aan.. ooit....

En kan er eigenlijk een normale (robbe) ontvanger in de easystar worden ingebouwd, of moet ik speciaal een kleine kopen

Ik zou voor de 20A gaan, kan grotere of 2 laders aan.

En nagenoeg elke ontvanger past in de easy. Hoeft niet speciaal een kleintje te zijn. plek zat. En 20 gram meer of minder maalt ie ook niet om.

Hoe zwaar mag de accu worden? las ergens dat standaard 175gr is.
Vliegt er iemand met een 8cell NiMH pack van 9,6V van 2800/3400mAh?
Deze packs zijn maar 20 resp. 25 euro's, en kan je natuurlijk GOED lang op vliegen :wink:

@wartexx
Om precies te zijn €375. De lader+balancer heb ik op mijn verjaardag gekregen van mijn schoonouders, dus kost me in totaal €300. Hiervan is dus een gedeelte een investering die los van de easystar staat (zoals voeding). Heb paar weken gelden een robbe skysport4 gekocht voor €45 op ebay duitsland met ontvanger, 2x ontvangeraccupack, 8x batterijen, en 2x quartz-set. valt ook dus wel mee die prijs hiervoor. Besparen kan alleen door met normale accu's te gaan vliegen (8cell 1100mAh) en iets goedkopere regelaar. Scheelt denk ik €60 a €70. En je kan de 480's weg laten, wat weer €15 scheelt.

1x Multiplex EasyStar €50 à €60
2x Lipo 11,1 1500mAh (MET Y-kabel) €80
2x Jamara 480 Pro (1 reserve) (met ontstoring) €15
2x HS-81 Servo’s €27,50
1x JETI SELECT-LINE JES 030 (met lipo-save) (aansluiting accu?) €33
2x Gunther Prop 5x5 OF APC Elektro-Prop.(Starr)5,5x4,5 / 6x3 + propmount €5,00 + €3,50 = €8,50
1x Voeding (netzteil) 20A €50
1x 2K lijm met activator (heb al 200gr. 5min. epoxy) €7,50
1x Laadkabel van lader naar Lipo €5
1x Laadkabel van lader naar Robbe Skysport4 (opladen 8x 1,2V 2500mAh) €6,50
1x Snoer nodig van regelaar naar motor, en stekker van accu naar regelaar, en krimpkousjes €5
1x Lapje klittenband (voor montage accu/regelaar/ontvanger) €2
1x Jamara X Peak 3 Plus + bijbehorende lipo-balancer (kabels van krok.klem naar 4mm) €75

Ik heb zelf op een 400 7,2V gevlogen met 360 gram aan accu's (3S lipo 4400mah). Ging goed. Wel de hele neus vol zo.
Maar 175/200 gram is normaal gok ik zo. 2000 mah lipo is al goed voor 15 a 30 minuten vliegtijd (varieert door weer en vliegstijl).

Maar lichter is beter, wat wegen die packs? 350/450 gram.
Met een accu van ongeveer 200 gram is er geen lood meer nodig om te balanceren.

Een lipo van 3S zou meer voltage hebben en capacitijd met hetzelfde gewicht als een 8 cellen pakket.

PS : Steckers. Die heb je nog niet in je lijst staan.

@ uilman: die klittenband zit al bij de easystar, die heb je dus ook niet nodig, wat je ook nodig hebt is 2x 30cm siliconekabel want de motor ligt vrij ver van de kap.
en inderdaad zoals sanka al zei heb je ook stekkers nodig en dat kost al heel wat als je de groene van mpx koopt. dus neem goedkopen of goudcontacten, die heb je trouwens toch nodig tussen regelaar en motor.

grts

Zeggen jullie hier mee dat jullie tussen motor en regelaar stekker doen, en dan tussen regelaar en accu en regelaar en zender weer? En wat wordt er het meest gebruikt (om het een beetje universeel te houden)? Zie TAMIYA vaak voorbij schieten, maar ook MPX.. Heb je niet iets wat eigenlijk doro iedereen gebruikt wordt en dus handig uit te wisselen is, en of te vervangen is?!

tamiya zul je meer zien bij de auto rijders dan bij de modelvliegers
wij gebruiken over het algemeen zo ver je er van kan spreken allemaal gewoon de 2,4,6 mm goud contact stekers.

Zeggen jullie hier mee dat jullie tussen motor en regelaar stekker doen, en dan tussen regelaar en accu en regelaar en zender weer

De gekochte zender van Ebay is hopelijk draadloos, dus hier hoeft geen stekker/kabel aan :lol:

Nu weer serieus. De stekkerverbinding wordt toegepast tussen de accu en de regelaar. Zelf heb ik ook nog stekkerverbindingen tussen de regelaar en de (brushless)motor, maar dat was standaard zo geleverd.
Tussen de accu en de regelaar gebruik ik nu de blauwe amp stekkers. Deze worden veel toegepast in de garagewereld en zijn geschikt voor hogere amperages.

Tussen motor en regelaar kan ik met een 2mm stekker verbinding voorstellen. Maar zie tussen regelaar en accu vaak een MPX bij andere, of één of ander doorzichtige stekker met borgings-lipje. En dan van regelaar naar ontvanger met een zwart stekkertje. geen idee welke stekkers dit zijn. Vind het nog niet ECHt overzichtelijk :wink:

Dank je marco, sanka en athvdk

Begrijp dat goudstekkers veel gebruikt worden. 4mm lijkt me dan het handigste. Niet echt klein, maar je bent verzekerd dat je een flink aantal Ampere er doorheen kan knallen. En je hoeft dan maar 1 soort stekker op voorraad te hebben die meteen te gebruiken is voor je voeding en laders, cq. laadkabels.

Was vandaag nog even bij Hobma in Elst, en die vertelde me nog dat MPX weer steeds meer IN komt. Is een tijdje minder gebruikt, maar ze verkopen het weer veel. Ook geschikt voor hoogstroom, heeft degelijke sluiting die niet snel zal gaan "lubberen" zoals de Tamiya stekkers. Beetje zoals de T-pluggen die sanka aangaf alleen dan iets meer universeel omdat meer mensen ze gebruiken en ze ook makkelijker overal te kopen zijn.

Ik ben van plan om de RTF set te kopen bij zwaluw modelbouw, is het makkelijk om hem later weer om te bouwen zodat ik er een betere zender bij kan gebruiken? En wat zijn goede accu's die ik kan gebruiken voor in de standaard RTF set en waar zijn die te krijgen?

Ik zou meteen een goede zender erbij kopen scoutcow. De Graupner MX-12 of zoiets bv. Als alles goed is kun je zo een andere zender gebruiken zolang je maar hetzelfde kanaal hebt. Dus dat zou niet al te moeilijk moeten zijn, alleen aan die driekanaals zender heb je dan zo weinig meer....

En de accu's, welk soort wil je gaan gebruiken? Lipo of nicad/nimh?
Voor lipo RCtechnics of perba en de andere hebben ze haast overal wel voor aardige prijzen..

Ik ga denk ik voor lipo's, maar moet ik dan ook eentje hebben met BEC/JST stekkertje eraan voor aan de RTF set? Want ik heb geen zin om nog weer eens met die stekkertjes te gaan solderen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back